''hobbelen'' in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Teelee

''hobbelen'' in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 18:43

Vanaf het begin af aan zit mijn haflinger merrie niet echt lekker in de galop. Een tijdje is het iets beter geworden, maar nu ze een hele tijd stil gestaan heeft zit ze echt voor geen meter meer :=

Ik denk dat het probleem met name de kracht is die mist, maar dat weet ik dus niet zeker.
Tijdens lessen (alweer een tijd geleden) heb ik nooit gehoord dat ze overkruist zit, dus daar ga ik nu ook niet van uit.

Ik begin het rijden langzaamaan weer op te pakken nu, maar rijd eigenlijk alleen maar buiten. Weg, bos en zandpaden.

Heeft iemand enig idee wat het precies is en wat de reden zou kunnen zijn. En een evt oplossing zou ook heel fijn zijn ;)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:46

Ik heb hier ook last van, mijn bijrijdhafje hobbelt zo, dat ik zo mee ga dat ik amper mijn bovenlichaam stil kan houden, dus ik kijk even mee.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:48

Meestal loopt een paard dan onder zijn tempo, hobbelt het nog als je flink gas bij geeft?

Anoniem

Re: ''hobbelen'' in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:50

Niets van te zeggen zonder het te zien. Heb je een filmpje beschikbaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:05

Sally hobbelde altijd ook zo. Is pas opgelost nadat ik haar meer op dr achterhand had lopen. Zodra ze weer hobbelt en ik rijd extra achter erbij dan is het weer over

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 19:38

galley schreef:
Meestal loopt een paard dan onder zijn tempo, hobbelt het nog als je flink gas bij geeft?

Nee ze gaat vaak juist aardig hard al. Maar met meer gas is het nog net zo erg helaas..

Sonja: zal even kijken of ik er een filmpje heb :j

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:14

Ook die van mij hobbelt nog steeds erg als ik de gas er op zet.. Wat opzich wel helpt is als ik haar wat ronder rij, alleen het nadeel daarvan is dat ze gaat duiken, waardoor je het idee hebt dat je naar voren wordt gelanceerd.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 20:21

Ik rijd haar in verschillende tempo's, en ook rond. Ze gaat niet zozeer duiken gelukkig, maar het hobbelen word er niet minder van :n

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 21:50

Hier het filmpje. Tis niet veel, maar het enigste filmpje wat ik heb van de galop.
Hier zit een vriendin erop, en even gevraagd of ik hem erop mocht zetten dus ;)

Afbeelding

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:27

galley schreef:

Ja, hier ben ik het mee eens.
Maakt je pony ook niet te kleine passen?
Want pony's moeten gewoon ruime passen kunnen maken, zowel in draf als in galop.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:49

ik heb exact hetzelfde, bij mij is het probleem dat ie niet in balans is. Ook wil mijn friesje nog weleens overkruizen. Ze vindt het gewoon erg moeilijk, al gaat het steeds beter.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:52

Dit is simpel op te lossen door overgangen te rijden.
En soms even verzamelen en loslaten.

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:24

Inderdaad, van veel (schijn)overgangen en tempowisselingen gaat je paard vanzelf meer zijn achterbeen gebruiken en hopelijk lost het dan wat op. Succes. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:30

Valt me op dat de bak erg zwaar ligt. Misschien heeft dat er ook wat mee te maken? Daarbij natuurlijk de achterhand trainen, zodat je hem meer op zijn achterhand kan zetten en verzamelen, dan zal het al een stuk makkelijker worden. :j

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:20

Bizzybijtje@ Dat kan natuurlijk ook een voordeel zijn dat die bak zo zwaar is :Y)

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 19:44

Bizzybijtje schreef:
Valt me op dat de bak erg zwaar ligt. Misschien heeft dat er ook wat mee te maken? Daarbij natuurlijk de achterhand trainen, zodat je hem meer op zijn achterhand kan zetten en verzamelen, dan zal het al een stuk makkelijker worden. :j

De bak was daar idd flink zwaar, maar dit is zo'n 3 jaar geleden, toen deed ze het al, maar van de week op een goed stevig zandpad deed ze het ook. Dus de ondergrond maar niet zoveel uit..

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 01:14

Ik zou kort galopperen, het liefst op een volte en haar weer terug nemen voordat ze overkruist gaat maar allereerst zou ik laten checken waarom ze het doet.
Misschien heeft ze spier,- of wervel/bekkenproblemen en dan helpt alleen een behandeling. Zeker omdat ze het al zo lang heeft.

0727miep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 01:18

Balkjes galopperen is ook een goede oefening. En je pony zal het leuk vinden...

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 07:07

Lente77 schreef:
Ik zou kort galopperen, het liefst op een volte en haar weer terug nemen voordat ze overkruist gaat maar allereerst zou ik laten checken waarom ze het doet.
Misschien heeft ze spier,- of wervel/bekkenproblemen en dan helpt alleen een behandeling. Zeker omdat ze het al zo lang heeft.

Voor zover ik weet gaat ze juist niet overkruist ;)

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:45

TS Sorry ik had niet gelezen dat ze niet overkruist zit en in mijn hoofd associeer ik hobbelen al snel met overkruist zitten. :z
Maar ook zonder overkruist gaan kan er iets lichamelijks zijn.
Galoppeert ze om te zien onder het zadel 'hobbeliger' dan los of ziet die galop er hetzelfde uit want misschien is het gewoon haar manier van lopen.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 21:49

Los ziet het er hetzelfde uit als onder het zadel :j
Waarschijnlijk is het dan toch een probeem van kracht, want een paar jaar terug ging het op de ene hand een stukje beter, maar inmiddels is dat ook aardig verwaterd :=

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:29

Heb je ook les? Het lijkt op het filmpje alsof het paard de rug wat strak houd en dat zit natuurlijk niet lekker. Dit kan veel verschillende oorzaken hebben. Het zadel kan bv wat weinig bewegingsvrijheid geven bij de schouders, de singelgesp kan precies in de oksel prikken, maar er kunnen nog meer redenen zijn. De ruiter op het filmpje lijkt ook niet echt heel ontspannen te zitten waardoor je bij elke sprong wat lucht ziet tussen het zadel en de ruiter ;-) Maar goed, op een paard wat zijn rug zeer strak houd is het gewoon ook niet lekker zitten. Veel overgangen kunnen inderdaad helpen, maar ik zou dit toch zeker onder begeleiding van goede instructie proberen op te lossen. Succes!

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:27

Bedankt Morelia!
het meisje wat erop zat heeft er 1 keer opgereden :j Dus was voor haar ook wennen natuurlijk. Ook was de merrie daar nog wat jonger, dus de aanleuning was nog wat moeilijk. Inmiddels gaat de aanleuning 9 van de 10 keer beter, en laat ze ook meer los van voor en in d'r rug.
Daarbij hebben we inmiddels een ander zadel wat goed past. Dus singel/zadel problemen zijn het niet.

Ik ga het momenteel nog even zo proberen en kijken of het daardwerkelijk met kracht te maken heeft. Zo niet, dan ga ik idd een achter goede instructie aan!