hier foto's van mijn 4 jarige Quarter Horse merrie Vandals Nikki.
Dit was afgelopen zondag met galop training (korte toelichting voor de niet-western ruiters, in de reining moet je de gang galop laten zien, de draf komt er niet in voor en de stap is niet gewenst in de proef, dus vandaar de galop training. Daarnaast heb je natuurlijk de spectaculaire sliding stop, de spin en de rollback. Deze oefeningen doe ik in aparte trainingen dus niet tijdens de galop trainingen)
Ik heb haar pas een week en ze zat de afgelopen dagen behoorlijk vast op rechts. Nu is er vanacht rechts een tand uitgekomen (ze is nog aan het wisselen) en vandaag was ze helemaal los in d'r mond,lijf en super ontspannen (zelfs op 1 hand kunnen rijden!). Ze is op de foto's dus een stuk meer gespannen in de mond. Dit begreep ik eerst niet, maar ik ga er nu vanuit dat dit dus door de pijn aan die tand aangezien ze vandaag een stuk relaxer was.
Mijn eigen commentaar ;
- binnenhand meer ontspannen
- beugels korter (heb ik gedaan en ik trek mijn hakken nu niet meer op en zit veeeeel stabieler)
- meer rechtop zitten
- meer met zit naar voren rijden (zo is ze ingereden) om de achterhand er meer onder te rijden. Je ziet duidelijk verschil wanneer ik dit wel doe en wanneer ik dit niet doe. Ik zal dit bij de foto's toelichten.
Voordat ik heel veel commentaar op mijn bit krijg. Ik rij met een snaffe-shank. Dus een gebroken bit met scharen. (geen correctional dus) Op dit bit werd ze gereden voor ik haar kocht. Ik heb ervaring met dit soort bitten en weet dus hoe ik ermee om moet gaan.
Ook weet ik dat rijden met cap op een jong paard veiliger is. Echter houd mijn kleine dame niet zo van rare sprongen maken. (ook niet als ze los staat o.i.d.) dus ben ik er van overtuigd dat ze dit onder de man ook niet doet. Het is een stukje laksheid. Veiliger, ja absoluut.

Eerst even warmrijden. Rustig drafje, ik zit als een zoutzak. Erg jammer.

Binnenhand mag meer ontspannen en ipv naar achteren omhoog en opzij geplaats worden bij corrigeren.

Overgang naar contragalop (ter voorbereiding voor wissel, die ze al springt maar wil niet dat ze dat leert op de diagonaal, daarvoor is contragalop een veel te goeie oefening) Maar van mij meer met het hoofd naar beneden maar dat vind ze nog wel eens moeilijk.

Binnenhand meer ontspannen. Mag lager met haar hoofd.

Nogmaals die binnenhand!! Hier rij ik meer met mijn zit dus zie je duidelijk dat die kont eronder komt.

Weer die hand!! en meer gaan zitten in het zadel. Maar nogmaals. Nu die tand eruit is laatst los in de mond en met mijn beugels een gaatje korter zit ik veel steviger en stabieler.
Nou brand maar los! Ik ben erg benieuw naar jullie commentaar!
Ohja ook een leuk weetje misschien. Haar kleur is 'smokeyblack'.
Misschien is het een momentopname, maar let ook op je tenen