Vandals Nikki @ work (galop training)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biieniie

Vandals Nikki @ work (galop training)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 17:26

Hallo,

hier foto's van mijn 4 jarige Quarter Horse merrie Vandals Nikki.
Dit was afgelopen zondag met galop training (korte toelichting voor de niet-western ruiters, in de reining moet je de gang galop laten zien, de draf komt er niet in voor en de stap is niet gewenst in de proef, dus vandaar de galop training. Daarnaast heb je natuurlijk de spectaculaire sliding stop, de spin en de rollback. Deze oefeningen doe ik in aparte trainingen dus niet tijdens de galop trainingen)
Ik heb haar pas een week en ze zat de afgelopen dagen behoorlijk vast op rechts. Nu is er vanacht rechts een tand uitgekomen (ze is nog aan het wisselen) en vandaag was ze helemaal los in d'r mond,lijf en super ontspannen (zelfs op 1 hand kunnen rijden!). Ze is op de foto's dus een stuk meer gespannen in de mond. Dit begreep ik eerst niet, maar ik ga er nu vanuit dat dit dus door de pijn aan die tand aangezien ze vandaag een stuk relaxer was.
Mijn eigen commentaar ;
- binnenhand meer ontspannen
- beugels korter (heb ik gedaan en ik trek mijn hakken nu niet meer op en zit veeeeel stabieler)
- meer rechtop zitten
- meer met zit naar voren rijden (zo is ze ingereden) om de achterhand er meer onder te rijden. Je ziet duidelijk verschil wanneer ik dit wel doe en wanneer ik dit niet doe. Ik zal dit bij de foto's toelichten.
Voordat ik heel veel commentaar op mijn bit krijg. Ik rij met een snaffe-shank. Dus een gebroken bit met scharen. (geen correctional dus) Op dit bit werd ze gereden voor ik haar kocht. Ik heb ervaring met dit soort bitten en weet dus hoe ik ermee om moet gaan.
Ook weet ik dat rijden met cap op een jong paard veiliger is. Echter houd mijn kleine dame niet zo van rare sprongen maken. (ook niet als ze los staat o.i.d.) dus ben ik er van overtuigd dat ze dit onder de man ook niet doet. Het is een stukje laksheid. Veiliger, ja absoluut.

Afbeelding
Eerst even warmrijden. Rustig drafje, ik zit als een zoutzak. Erg jammer.
Afbeelding
Binnenhand mag meer ontspannen en ipv naar achteren omhoog en opzij geplaats worden bij corrigeren.
Afbeelding
Overgang naar contragalop (ter voorbereiding voor wissel, die ze al springt maar wil niet dat ze dat leert op de diagonaal, daarvoor is contragalop een veel te goeie oefening) Maar van mij meer met het hoofd naar beneden maar dat vind ze nog wel eens moeilijk.
Afbeelding
Binnenhand meer ontspannen. Mag lager met haar hoofd.
Afbeelding
Nogmaals die binnenhand!! Hier rij ik meer met mijn zit dus zie je duidelijk dat die kont eronder komt.
Afbeelding
Weer die hand!! en meer gaan zitten in het zadel. Maar nogmaals. Nu die tand eruit is laatst los in de mond en met mijn beugels een gaatje korter zit ik veel steviger en stabieler.

Nou brand maar los! Ik ben erg benieuw naar jullie commentaar!
Ohja ook een leuk weetje misschien. Haar kleur is 'smokeyblack'.

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:52

Leuk paardje! Ziet er al goed uit :D Misschien is het een momentopname, maar let ook op je tenen ;)

Biieniie

Re: Vandals Nikki @ work (galop training)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 18:11

geen momentopname, moet erop letten. Doordat mijn beugels te lang waren schoot mijn voet wel eens tever en wil ik mijn tenen naar buiten draaien. Nu mijn beugels een gaatje korter zijn is dat al veel minder. Maar thanks voor de opmerking!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 19:24

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:32

ik denk dat het probleem niet in je tenen zit en ook niet in je enkels. Het zit denk ik in je bekken. Wat ik zie op de foto's is dat je knie ook iets afsteekt en je in stoelzit zit.
Misschien vinden sommige dat dit hoort bij western maar in mijn ogen hoort een evenwichtige en onafhankelijke zit bij elke tak van de paardensport en hoewel vele (oa een deel boomlooszadelrijders) beweren dat je in stoelzit onafhankelijk kan zitten ben ik het hier niet mee eens. Je zit dat een beetje lui en dus achter de bewegingen. Zou je lichtrijden ga je ploffen. Je kan dan nog zogoed met je bovenbenen rijden maar een juiste balans is er niet.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 22:10

Ik ben het met je eens dat een evenwichtige onafhankelijke zit bij elke tak van de paardensport hoort. (dat sommigen vinden dat dit hoort bij de western denk ik niet overigens)
Het afsteken van de knie klopt. Maar sinds ik mijn beugels korter heb gedaan is dit een stuk minder en hou ik mijn been veel meer aan mijn paard. Ik zal over 2 weken weer foto's en filmpjes laten maken. Kijken of er veel verschil te zien is.
Mijn intentie is niet om achter de beweging te zitten maar ervoor om daarbij mijn meisje naar voren te duwen. (klinkt dat raar eigenlijk haha)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:19

Ik ben benieuwd. Hoor helaas wel vaak dat bepaalde ruiters vinden dat ze onafhankelijk zitten en in balans maar deel niet altijd die mening, met name mensen met een zadel met een vlakke (in de breedte) zit heb ik die discussie wel mee.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 22:48

Moeilijk vind ik om zelf te bepalen hoe onafhankelijke mijn zit is. Ik rij elke keer 10 minuten in draf en galop zonder beugels omdat ik van mening ben dat dit mijn zit verbeterd. Ik merk wel resultaat. Zo is mijn zit in de afgelopen week echt een stuk veranderd. (verbeterd durf ik niet zomaar te zeggen) maar voor mijn gevoel zit ik een stuk stabieler en verlies minder snel mijn balans. Hierdoor kan ik ook meer op mijn gewicht gaan rijden waarbij ik vandaag merkte dat Nikki hier heel erg goed op reageert. Als ik mijn zit naar binnen verplaats verkleint zij de circel. Verplaats ik hem naar buiten vergroot zij de circel.
Zij voelt het ook als ik aan het denken ben dat ik van circel wil wisselen en dus van hand verander in dezelfde galop. Ik probeer mijzelf erop te betrappen dat ik iets in mijn houding verander waardoor zij dit doorheeft. Maar behalve dat ik de andere kant op kijk heb ik nog niks kunnen ontdekken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:57

leuke oefening kun je lichtrijden zonder het zadel te raken dus gaan zitten zonder echt te gaan zitten. Daar kun je al een stukje balans mee testen en dan kun je zelf beoordelen of je recht zit of dat je smokkelt door bijvoorbeeld teveel naar voor te vallen om te compenseren.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:02

Ik heb totaal geen verstand van western, maar ik heb eigenlijk een vraag.
Want altijd als ik naar western paarden kijk, lopen zij nooit met achterhoef in of over de hoefafdruk van de voorhoef.
Terwijl mijn pony met dressuur dat wel doet.
Waarom is dat\?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:04

ik denk dat het bij western een ander fokdoel is. Een dressuurpaard is spectakel en een western paard is comfortabel.
Het loopt minder ruim maar kan dit ook veellanger volhouden en ook de ruiter kan dit uren volhouden zonder zichzelf na afloop bij elkaar te moeten rapen.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 23:31

Miiej schreef:
Ik heb totaal geen verstand van western, maar ik heb eigenlijk een vraag.
Want altijd als ik naar western paarden kijk, lopen zij nooit met achterhoef in of over de hoefafdruk van de voorhoef.
Terwijl mijn pony met dressuur dat wel doet.
Waarom is dat\?

Dat kunnen ze wel. Mits ze opgericht gereden worden. En in de meeste takken van de western sport is dit juist niet de bedoeling. Inderdaad zoals hierboven genoemd is, werden quarters in eerste instantie gefokt voor snelheid, comfort, uithoudingsvermogen en daarbij een goeie werkhouding. Het is voor een paard veel zwaarder om opgericht te lopen dan met het hoofd lang en laag (en geheel ontspannen). Gevolg hiervan is dat ze niet helemaal hun achterbenen in of voorbij het spoor van de voorbenen zetten. Maar wel veel langer gereden kunnen worden dan bijvoorbeeld een dressuurpaard omdat de houding waar ze in moeten lopen veel minder inspannend is.
Daarnaast is de bouw van een westernpaard heel anders dan een dressuurpaard en worden er ook andere spieren aangesproken tijdens de trainingen. De benen zijn bijvoorbeeld veelal korter.

Tegenwoordig zijn westernpaarden ook voor spectakel hoor, alleen anders. De één krijgt kippenvel van een dansende Totilas terwijl de ander kippenvel krijgt bij perfecte slidingstops en spins. Ieder zijn ding. Ik heb het bij beiden overigens. Springen daarentegen heb ik heel erg weinig mee.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 07:53

Ik vind dat je een leuk paardje hebt welke volgens mij correct is ingereden.

Wat me wel een beetje stoort is de shank in combi met jou strenge hand, daar moet echt op gaan letten ;)
Shank is bedoeld voor het eenhandig rijden met losse teugelvoering, maar dat weet je vast zelf ook wel, dat je dan zo nuen dan aanneemt is geen probleem maar imo blijft er teveel druk op staan.
Zo kan ze dat neusje ook niet nog iets verder na voren brengen.

Ze laat ook een mooie jog zien op de eerste foto, lekker relaxt.

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:30

Hay,
leuk paardje heb je! Ziet er lekker ontspannen uit :)

Ik zou erop proberen te letten om je onderbenen toch een beetje meer naar achteren te leggen. en inderdaad wat meer met je zit naar voren rijden. Je zegt zelf al dat je nog aan je houding moet werken, dus prima :)

Als ik jou was, zou ik proberen om haar meer met m'n benen te rijden. Ik vind persoonlijk dat je een tikkeltje teveel je hand gebruikt. natuurlijk is het nog een jong beesje, en is niet alles op te lossen met je been, dus ook hiervoor wel begrip, maar toch iets waar ik zou proberen aan te werken :)
Ook om bij elkaar te rijden is je hand net iets te streng, vind ik. Neem de teugels op, en drijf haar met je zit naar het bit toe, geeft ze na, dan laat jij je teugels ook los (echt doorhangen, geen enkel contact meer). Zo zal ze makkelijker worden om te corrigeren als je ooit in je pattern zit, want dat gaat ze makkelijker reageren op je been. Ze zal ook op haar eigen benen leren lopen. (in de filmpjes doet ze dit al aardig hoor ;))

In de filmpjes heb ik ook gezien dat ze op de cirkel makkelijk die schouder naar buiten duwt. Zorg daar dat je je buitenbeen er goed tegenhoudt, en doet ze het alsnog, stuur haar elke keer naar het midden van de cirkel, en dan terug op de cirkel (zodat je twee scherpe stuurbeweginen maakt). Ook die correctie voer je zoveel mogelijk uit met je been en zonodig neem je je hand erbij :)

Het zijn maar tips die ik je geef hoe ik mijn 'problemen' oplos, Bij Chica (mijn reiner) heeft het geholpen ;)

Hoop dat je er wat aan hebt :)

Grtz!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 19:18

Hallo,

bedankt voor de tips.
@ Loes's corners. Ik weet waar je shank voor bedoeld is. Ik weet hem ook te gebruiken. Zoals in het openings topic ook te lezen is, was ze de afgelopen week erg stug op rechts. (zo ook op de foto's) dit was gisteren geheel anders. Rechts is er een tand uitgekomen en ze was geheel ontspannen en op 1 hand te rijden. Leek een compleet ander paard.
Ik begrijp je opmerking m.b.t. de foto's. Dat vond ik namelijk zelf ook. Maar voor jouw geruststelling, ik hoef niet meer streng op mijn binnenhand te zijn. Ik was het toen wel omdat ik niet doorhad dat haar tand zeer deed.

@ ChicaxIlke. Thanks voor het compliment. Zelfde opmerking als hierboven. Daarnaast kon ik haar gister veeeeel meer op mijn zit rijden dan normaal. Gisteren reed ik haar met hangende teugels en kon ik de circel vergroten en verkleinen door mijn gewicht te verplaatsen. Hoefde ik niks met mijn teugels te doen terwijl ik haar tot gisteren soms bijna om moest trekken anders ging ze de andere kant op. Wat jij zegt dat ik meer met mijn benen moet rijden klopt. Gaat ook veel makkelijker sinds mijn beugels een gaatje korter zijn.
Op de circel duwt ze inderdaad makkelijk die schouder naar buiten. Ik ben daar mee bezig via vergroten en verkleinen van de circel. Wordt na elke training ietsje minder. Dus ik geloof erin dat ze alleen maar beter gaat worden.

Bedankt voor jullie commentaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:29

Wel een mooi paard hoor! :)

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 20:23

xxxx schreef:
Wel een mooi paard hoor! :)

Dankjewel! Ze is vooral erg lief en braaf. In eerste instantie wilde ik liever een ruin of hengst. Ik was nooit zo van de merries. Maar op haar werd ik helemaal verliefd. Ze heeft ook absoluut geen pis gedrag. Is super sociaal. Dus daardoor vond ik haar helemaal leuk!

Ze mag van mij nog best wat breder worden. Dat zit in haar genen dat ze op late leeftijd explosief in de breedte gaan groeien. Ik hoop dus eigenlijk dat dit bij haar ook gebeurd. Maar mocht dat niet zo zijn vind ik haar net zo mooi :)

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 22:14

Ik ben sinds gisteren over gestapt op een trens, ik laat het scharenbit nog even voor wat het is. Door de vorige eigenaar werd ze al een tijdje gereden met scharenbit. Maar ook omdat ze aan het wisselen is heb ik het idee dat dit bit te scherp voor haar is nu. Op trensje is ze veel losser en meer ontspannen.

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:28

Idd geen slecht idee om even verder te gaan op een snaffle bitje :)
uiteindelijk is ze nog maar 4 jaar, en mag het dus perfect ook nog op wedstrijden.
uiteindelijk gaat ontspanning steed voorop ! goed zo!

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:32

wat een leuk beestje zeg! Ik heb eigenlijk niet veel nieuwe punten voor je, beetje alles heb je al gehoord of zelf gezegd. In de filmpjes zag ik wel dat je wat meer in je zadel moet zitten.

liefs

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 10:43

Volgens mij moet shank vanaf 7 jaar in de wedstrijden, toch?

Ik moet wat meer meegaan in haar beweging. Gaat nu al stuk beter, ook met mijn beugels korter. Mijn moeder komt zondag weer foto's en filmpjes maken. Dus dan kan ik weer nieuwe posten met hopelijk verbetering!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:23

ziet er goed uit hoor! alleen tja je handen, let daarop dat je soms niet te streng wordt met je handen! verder ziet het er ontspannen uit en top dat je even op een trensje gaat rijden, dan kan je nu goed oefenen op je handhouding en later wanneer je niet meer sterk maakt kan je weer terug naar het scharenbit

succes met je mooie merrie ;)

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 16:25

Mijn handhouding is niet de eerste reden waarom ik van het scharenbit afstap voor nu. Maar het wisselen van haar tanden. Aangezien ze nu zo met mijn rechterhand ingevecht gaat. (rechts is ook haar moeilijke kant en ze vind het erg lastig om rechtsom te buigen)

Het maakt overigens niet uit of ik linksom of rechtsom rij, rechts laat ze niet los. Ik wil dit eerst oplossen met een trensje. Wereld van verschil. Ze ontspant haar kaak rechts nu ook. Hierdoor is het buigen makkelijker voor haar.

Alles voor ontspanning.