Hoe stap 'verbeteren'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Hoe stap 'verbeteren'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 12:38

Met mijn E Pony haalde ik vaak 8en op de uitgestrekte stap, ik hoefde er niks voor te doen.
Nu rijd ik een Fries, en ondanks dat ik hem goed in zijn frame kan verlengen verruimt hij nauwelijks in de pas.
Wat kan ik doen om dit te verbeteren? Ben al bezig met balkjes stappen en veel tempowisselingen maken in stap.
Zijn er manieren om het paard écht een ruimere stap te laten krijgen?

__PSM__

Re: Hoe stap 'verbeteren'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:30

Veel laten stappen in bijv. een stapmolen, actief enzo denk ik, maarja daar heeft niet iedereen thuis een molen voor...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:34

buiten met behulp, van balkjes stappen niet zo heel veel. Want als je te hard gaat sleutelen aan de stap, is het veel moeilijker die terug "normaal" te krijgen dan de draf of galop.

Anneee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:35

zit met hetzelfde probleem.
lees dus even mee.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 13:48

Hij loopt wel in de stapmolen, maar ik merk geen verschil. Laatst heb ik hem er zelfs 45 uur in laten lopen, en nóg geen ruimere stap ;(
Nee hoor, das niet waar.

Wat bedoel je met buiten met behulp petitparis?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:50

HIhi 45 uur, dat mag ik toch niet hopen voor hem... Hmm draait de molen wel hard genoeg voor hem...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:50

Gulpje schreef:
Hij loopt wel in de stapmolen, maar ik merk geen verschil. Laatst heb ik hem er zelfs 45 uur in laten lopen, en nóg geen ruimere stap ;(

Wat bedoel je met buiten met behulp petitparis?

Ik hoop dat je minuten bedoeld :o

Ik vind zelf stap de moeilijkste gang om te verbeteren. Ik heb het tegenovergestelde met mijn paard, die wil alleen maar groot en die kan ik moeilijk korter en actief maken. Ik heb dus niet echt tips voor je, vraag me af in hoeverre je dit echt kan verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:52

Stap verbeteren is een van de moeilijkste dingen :j
Balken kunnen je ietsjes helpen, evenals in het bos door lage begroeiing stappen. Maar verder is het toch voornamelijk kwestie van sterk maken, hand laten volgen zonder op de voorhand te vallen, en reactie op zit en been.
Paard met van nature zwakke stap zul je echter nooit een goede stapper van maken. Er is veel minder aan te manipuleren dan aan draf.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:54

ik bedoelde dat je naast het stappen over balkjes die je stilaan probeert verder uit elkaar te leggen niet veel kan doen. Je kan wel proberen de achterhand nog meer onder te brengen waardoor de schouders nog meer vrijkomen in de hoop dat je paard dan van voor ruimer gaat bewegen.
Maar mij is altijd geleerd dat je aan de stap niet teveel moet gaan "sleutelen" want dat een probleem daar veel moeilijker te "herstellen" is dan bv in de draf, dit is de gang bij uitstek om in te werken (ik weet alleen niet meer waarom
Stapmolen doet niet zoveel, want als ze niet kunnen volgen zullen ze eerder sneller stappen of bijdraven dan ruimer te gaan stappen. :o )

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:55

sonja je was me voor :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:57

De stap verbeteren is erg moeilijk en gaat in principe bijna niet. De enige tip die ik je kan geven is hem wat ronder in te stellen, dan zijn hals te laten vallen en goed blijven activeren vanuit het achterbeen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 14:04

Bedankt voor jullie antwoorden :)

Ik had ook al begrepen dat de stap de moeilijkste gang is om te verbeteren, maar ik ga toch proberen om wat met bovenstaande tips te doen. Grappig is trouwens dat de stap an sich wel vaak een 7 waard is onderaan mijn protocol, maar de uitgestrekte stap is dat vaak niet waard. Verzamelde stap doet hij wél weer mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:06

Tja dat is het type paard natuurlijk he, doorgaans aardig wat talent voor verzameling, maar minder voor verruiming.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:40

Je kan proberen heel veel rechtdoor te stappen met lange teugel.
En als hij ruimer wordt stappen kan je stilletjesaan je teugels terug op maat nemen.

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:41

Naar het strand gaan; door het zware zand met lang teugeltje gewoon recht door stappen :j

0727miep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:59

Mijn paard had een fijne galop en een geweldige draf. Maar de stap: drama! In de Z2 haalde ik nog 3-en voor de keertwendingen. Toch: toen hij beter werd in de galop en sterker werd, kwam de stap vanzelf. Je zult het een dooddoener vinden, maar zo ging het wel bij mij. En vooral niet te lang achtereen stappen, daar werd hij slechter van. Stukje draven, stappen was dan even goed en voordat hij slechter werd, weer een overgang maken. Zodoende werd hij beter. In de ZZ-licht hebben we uiteindelijk zevens gescoord voor de stap (wel zo fijn, want die telde dubbel).. Mijn advies is dus juist: niet te veel aan peuteren, dan wordt het juist slechter...

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:31

daar rijdt je dus gewoon les mee?
Het kan ook zijn als je met teveel in een les zit, dan te dicht op elkaar loopt.
Dan moet je pony dus stappen inhouden.

X.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 12:37

0727miep schreef:
Mijn paard had een fijne galop en een geweldige draf. Maar de stap: drama! In de Z2 haalde ik nog 3-en voor de keertwendingen. Toch: toen hij beter werd in de galop en sterker werd, kwam de stap vanzelf. Je zult het een dooddoener vinden, maar zo ging het wel bij mij. En vooral niet te lang achtereen stappen, daar werd hij slechter van. Stukje draven, stappen was dan even goed en voordat hij slechter werd, weer een overgang maken. Zodoende werd hij beter. In de ZZ-licht hebben we uiteindelijk zevens gescoord voor de stap (wel zo fijn, want die telde dubbel).. Mijn advies is dus juist: niet te veel aan peuteren, dan wordt het juist slechter...

Interessant! :)

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:09

Links/rechts drijven steeds op het moment dat het bewuste voorbeen naar achter is. Stimuleert je paard om het voorbeen daarna meer naar voren te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:42

Hmmmmmzzzz volgens mij maak je je paard daar alleen maar dood voor het been mee.... ;)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 17:00

Nee, dat zie ik ook niet zitten. Heb hem eindelijk scherp voor mijn been :)