Bij draven er vandoor in galop...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_R

Bij draven er vandoor in galop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 20:59

Ik had al even wat afgespeurd op bokt en kan wel wat topics vinden in deze trant, maar niet helemaal 'spot on', dus ik open maar even een nieuw onderwerp.

M'n verzorgpaard (Fries, 9 jaar) wil niet zo best in draf. Dat wil zeggen, ze wil wel aandraven, maar na een aantal meter (half rondje in de bak ofzo), gaat ze er vandoor in galop. En dan niet een beheerst galopje in de hoefslag, maar meer racen. (En dan ineens wenden of bokken of keihard op het hek afrennen e.d.) Best wel irritant dus. Ik kan een aantal dingen verzinnen waar het aan zou kunnen liggen, maar precies kan ik m'n vinger er niet opleggen... Jullie enig idee?
En ook een idee wat ik er aan kan doen? Ik probeer zelf overgangen te rijden, dus veel stappen, af en toe halt houden, korte stukjes in draf en dan meteen terugnemen als ze weer dreigt te gaan galopperen. (Dwz als ik dat doorheb, maar vaak doet ze het zo onverwachts dat ze me voor is.) Echt veel succes heb ik met deze methode tot nu toe nog niet, dus als jullie iets anders weten/tips hebben...?

Ben zeer benieuwd... Alvast bedankt!!

Anoniem

Re: Bij draven er vandoor in galop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:36

Klinkt alsof ze protesteert tegen het draven.
Heb jezelf enig idee waarom ze dat vervelend zou kunnen vinden?

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 21:56

Yamcha schreef:
Klinkt alsof ze protesteert tegen het draven.
Heb jezelf enig idee waarom ze dat vervelend zou kunnen vinden?

Niet echt nee. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze pijn zou kunnen hebben. Maar om daar meteen van uit te gaan, vind ik wat te voorbarig. (Maar ik hou het in m'n achterhoofd natuurlijk.)
Misschien is het testgedrag? (Ik rij haar nog niet zo lang.)
Of zou ze draven moeilijk kunnen vinden?
Zomaar wat van mijn eigen ideeën... Maar ja zoals ik al zei, hoe kom ik erachter wat er precies aan de hand is en hoe moet ik haar vervolgens (langer) laten draven?

sterre49

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:05

Ik zou haar eerst toch laten onderzoeken of ze pijn heeft. Heeft ze een goed passend zadel? ;-)

suusantana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:13

Klinkt inderdaad of ze ergens last van heeft. Zou haar ook eens na laten kijken. Misschien eens een osteopaat erbij halen?

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:16

Als het er op uitdraait dat ze nergens last van heeft, probeer dan dit eens.

Als je gaat draven draaf je aan en na een paar passen ga je weer naar stap en beloon je haar uitgebreid. Dan stap je een rondje, en doe je precies hetzelfde, maar dan net een paar passen langer. (Weer uitgebreid belonen ed) En zo verder uitbreiden totdat je lange stukken kan draven. Ik hoop dat dit misschien helpt :) Succes!

Oh en als ze aangalopeerd, terugnemen en negeren. Niet afstraffen, maar gewoon net doen alsof je het niet doorhad. Neem haar terug naar stap en probeer het opnieuw :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:10

Ik ben zeker niet de persoon die veel te vlug zal zeggen laat haar eens nakijken, zeker niet, maar in dit geval zou ik het zelf ook zeker wel laten doen .
Haal er een goeie fisio bij en laat het dier even checken, en echt ook veel aandacht besteden aan hoe het zadel ligt, echt das één van de meest voorkomende problemen bij zo'n soort gedrag.
Ook de onderbenen eens heel goed aftasten of er geen warme plekken zouden zijn, ook de hoeven eens grondig nakijken.
Als al die dingen in orde zouden blijken te zijn, dan de basisdressuur weer oppakken, begin alleen in stap , nageeflijk op het bit is een vereiste voor je eender wat anders zou willen gaan vragen.
Dan veel laterale buigingen (zijdelingse).
Dan opbouwen zoals "fristi" al zei hele korte stukjes aandraven en weer in stap , en zo steeds verder uitbouwen, tracht ook die laterale buigingen ook in de draf uit te voeren.
Gebruik je been alleen wanneer het nodig is anders laat je het dier gewoon gerust.
Als je paardje in galop zou schieten als je been gaf en eigenlijk wou aandraven, er heel erg op letten dat je dit nooit mag gaan afstraffen, want je vroeg uiteindelijk toch om te versnellen en dat gebeurde ook dus belonen, en er op letten dat je het de volgende keer gewoon iets subtieler gaat vragen.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:19

Ik zou het paard ook laten nakijken...
Een maand geleden zou ik dit niet gezegd hebben, maar, mijn paard blijkt haken op zijn kiezen te hebben. Vandaar ging hij: steigeren, bij het draven keihard rennen, en ga zo maar door. Dit deed hij gewoon omdat hij pijn had!!
Vandaag komt de tandarts en hopelijk krijgt mijn paard zo weer wat plezier in het rijden (en ik ook ;) )

Ineke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:32

Haal er een gediplomeerd en ervaren fysio bij en laat alle spiergroepen etc. nakijken op eventuele blokades. Ook kan je de fysio naar je zadel nakijken.

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 19:55

Heel erg bedankt allemaal!
Ik heb een vermoeden dat het met haar zadel te maken heeft. Maar het gebit zou ook kunnen idd.
In dit geval is het wel weer een nadeel dat het mijn verzorgpaard is en niet mijn eigen. Anders had ik er allang naar laten kijken. Nu dan maar even voorzichtig aankaarten bij de eigenaar. Uiteindelijk is het natuurlijk het belangrijkst dat het paardje het naar de zin heeft...
Nou, nogmaals bedankt!

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:39

Sterkte met het aankaarten. Hopelijk wordt er naar je geluisterd.
Ik zit met een vergelijkbaar probleem met mijn jonge merrie. Zij misdraagd zich juist bij het aangalopperen. Sprint er vandoor en stort zich tegen het hek van de bak aan. Volgende week komt de tandarts en de zadelmaker. Hopelijk is het dan opgelost.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:20

Mijn hengst versneld altijd erg in de draf en wil ook nog wel eens aangalopperen. wat ik dan doe is hem op de strafvolte zetten... een net te kleine volte voor de galop wanneer hij zich dan weer gedraagd ga ik de hoefslag weer op. helpt erg goed

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:19

Friezen kunnen nog wel wat druk zijn...
Misschien kan je proberen om hem alleen maar op de volte te houden, en die dan steeds groter maken, want het is moeilijker om hard te gaan op de volte, dan hard te gaan op de hoefslag... Anders weet ik het ook niet, gaat bij mij vanzelf :P...
Ik ken iemand en die krijgt, als dr paard aan de kletter gaat, een black-out, en weet dan niet wat te doen...

sterre49

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:21

En heb je al met de eigenaar gesproken ? ;-)

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 20:02

sterre49 schreef:
En heb je al met de eigenaar gesproken ? ;-)

Ja, net gedaan! Heb het ook even met m'n instructrice (van de manege) besproken en ik neem d'r eerst even mee naar de manege om te checken.. Dus, we zullen zien...

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:56

ALS het geen medische oorzaak o.i.d. is, kun je het ook op een andere manier proberen.
Zoals het nu ging vertrekt ze nog altijd in galop dus ik heb het idee dat die overgangen rijden haar niet per se kalmeert. Het paard wat ik rijd maak ik er juist 'vlugger/heter' door doordat ze meer alert is. Zo kan ze zelf ook makkelijker in galop aanspringen.
Misschien moet je haar juist niet iedere keer terug nemen, weer voorwaarts, weer terug... Ze kan hier alleen maar heter door worden. Probeer met draven in een rustiger tempo licht te rijden als je denkt dat ze onder je uit loopt. Gaat ze dan toch in galop dan proberen op ontspanning en je zit terug te krijgen. Als jij gaat stresseren zal ze alleen maar blijven galoperen. En dan niet direct terug naar stap/halt houden maar gewoon opnieuw beginnen met in een rustig tempo draven. Vaak zijn ze het dan op een gegeven moment beu en worden ze iets minder 'hitsig' door die overgangen. Goed met je zit rijden!
Nogmaals, medische oorzaken moeten uitgesloten worden en er zijn 273198279318 wegen die naar Rome leiden ;) het is een suggestie..

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 21:18

Ik ben inmiddels even met m'n kleine Friesje naar de manege geweest! Ze hebben haar zadel even gecheckt en wat blijkt... het moet bijgevuld worden (was nog nooit gebeurd). Het zadel drukte namelijk een beetje op de voor- en achterboom, dus in het midden moet wat vulling. Voor de rest is ze me lekker aan het testen, dus ik moet echt even wat strenger zijn en m'n houding wat aanpassen. Nu is het dus een kwestie van zadel bijvullen en oefenen, oefenen, oefenen... Het kan soms een beetje een deugnietje zijn en ze is wat koppig. Ik rij nog niet zo heel lang en was tot voor kort alleen manegepaarden gewend, dus nu moet ik flink aan de bak, haha. Maar dat geeft niet. Nogmaals bedankt allemaal voor jullie tips! Ik zal ze zeker meenemen de volgende keren dat ik ga rijden. Ik sta natuurlijk altijd open voor meer info en tips, dus als jullie nog wat hebben...

Het was trouwens de eerste keer dat mevrouw naar de manege ging. Best wel spannend vond ze dat (en ik ook! ;) ) Allemaal vreemde paarden, vreemde mensen en geuren... En dan nog van die spiegels in de bak die ze even moest besnuffelen... (Zal wel de eerste keer zijn geweest dat ze zichzelf in de spiegel aankeek.) Gelukkig ging ze lekker makkelijk de trailer in en uit...!