HELLUP! ik weet het niet meer:(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Acda

HELLUP! ik weet het niet meer:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 18:29

Hallo allemaal

Ik zit ECHT met een probleem. Mijn haflinger heeft eerder altijd super goed gelopen en ik train hem op L/M niveau. Maar sinds vorig jaar zomer kan ik er niks meer mee. Hij wil gewoon niet meer werken. De basis doet hij nog wel goed maar zo gauw ik hem meer op ga pakken en hem wat meer naar binnen wil stellen gooit hij zijn kop omhoog, slaat met zijn voorbenen en loopt hij onder mij vandaan. Het is puur met het doorvragen laat maar zeggen, want oefeningen zoals schouderbinnenwaarts en wijken doet hij wel gewoon. Hij doet dit voornamelijk in de galop, in de draf loopt hij eigenlijk wel heel super goed zelfs. En in de galop kan ik der dus helemaal niks meer mee! Ik vind het zoo raar. Terwijl hij eerder in galop ook wel goed liep.

Ik heb hem zijn gebit ook al laten nakijken dus daar kan het ook niet meer aan liggen. Verder denk ik persoonlijk ook niet dat hij last van zijn rug heeft omdat hij verder met rijden wel gewoon los is, alleen in de galop wil hij gewoon niet door links stellen of door rechts stellen. recht uit galoperen doet hij opzich wel goed maar op de volte is het mis als ik dan stelling wil vragen. terwijl hij verder in draf wel heel los is.
Ik heb hem ook een paar keer met slofteugel gereden, daar liep hij wel heel erg goed op en werd hij ook wel heel los. Maar als ik dan na een tijdje de slof er af deed dan was het weer helemaal mis, hij heeft dat precies door. Dus daar ben ik ook gelijk maar weer mee gestopt.

Verder reed ik hem altijd met dubbelgebroken bustrens, maar daar stop ik dus ook mee, want door dat gegooi van hem krijg hij zijn mond kapot van binnen. Dus nu ga ik mijn oude bit er weer instoppen een dikkere enkel gebroken bustrens, maar daar is hij weer te sterk mee.

Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen en ik hoooopp echt dat jullie goede tips/ideeen hebben en mij kunnen helpen. Want ik heb er zo echt geen plezier meer aan en ik weet het gewoon echt niet meer. En mijn instructrice vind het ook een moeilijk geval. En aangezien we ook wel weten dat hij het kan. Ik heb ook het idee dat hij het gewoon niet wil, aangezien het een hele dominante en slimme pony is.

Nou ik hoop dat jullie misschien dus wat, weten en ervaringen hebben ik hoor het heel erg graag.

Onder deze link een foto van ons van ongeveer een jaar geleden:

http://acdasaschablingh.hyves.nl/album/ ... 59/0/MKh_/

Groetjes,
Suzan

beachy_boy

Re: HELLUP! ik weet het niet meer:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:15

kan het misschien zijn dat hij het niet meer graag doet?
ik ken jou pony niet, en ik zit ook niet op hoog nivo(wegens geen eigen pony en ng maar een 7 maanden verzorgpony's te hebben waar ik mee kan rijden) maar ik heb het ook bij 1 van mijn pony's die da heel graag springt maar dressuur totaal niet leuk vindt dus wissel ik wat af waardoor het leuk blijft en ze tog goed mee werkt
groetjes Tess

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:16

ik zou even kijken of zijn Harnachement nog wel goed is, want als een paard ergens last van heeft door bv een net iets te krap zadel of last van zijn gebit, kan hij/zij compleet blokkeren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-03-10 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:17

Ik zou m toch even na laten kijken. Als het staken niet minder wordt is het misschien toch iets lichamelijks...

Het wordt in de galop erger zodra hij moet buigen(een volte op) dus t zou best iets uit de rug kunnen zijn oid.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:40

Op jouw foto zie je op het eerst gezicht idd een paardje dat mooi verzamelt loopt en er heel mooi uitziet.
Maar ik zie het anders, op die foto zie ik dat je paardje, het bit vastneemt, en zijn onderkaak opspant, ziet er zeker niet ontspannen uit, en hetzelfde zegt ook de staarthouding, je paardje wordt hier dus in die houding gedwongen en loopt zich verzettend eigenlijk te pletter.
Het zou best kunnen dat het verzet nu pas tevoorschijn komt en zich nu uit in een soort blokade van de voorhand.
Probeer hem opnieuw te leren lopen op eigen benen , dus met een losse teugel, liefst voorwaarts - neerwaarts. En pas na een paar weken hierop getraind te hebben weer wat gaan oppakken , maar let wel op dat je dan niet weer op dezelfde manier het doet als voorheen, want dit was dus jouw fout, leer eruit. Een lesgever is er net om op die dingen ook te letten natuurlijk.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:48

aeolusnr1 schreef:
Op jouw foto zie je op het eerst gezicht idd een paardje dat mooi verzamelt loopt en er heel mooi uitziet.
Maar ik zie het anders, op die foto zie ik dat je paardje, het bit vastneemt, en zijn onderkaak opspant, ziet er zeker niet ontspannen uit, en hetzelfde zegt ook de staarthouding, je paardje wordt hier dus in die houding gedwongen en loopt zich verzettend eigenlijk te pletter.
Het zou best kunnen dat het verzet nu pas tevoorschijn komt en zich nu uit in een soort blokade van de voorhand.
Probeer hem opnieuw te leren lopen op eigen benen , dus met een losse teugel, liefst voorwaarts - neerwaarts. En pas na een paar weken hierop getraind te hebben weer wat gaan oppakken , maar let wel op dat je dan niet weer op dezelfde manier het doet als voorheen, want dit was dus jouw fout, leer eruit. Een lesgever is er net om op die dingen ook te letten natuurlijk.

Ben het hier wel mee eens. Ook vind ik dat ondanks dat het lijkt alsof hij goed door zijn lijf loopt dit niet echt zo is. Maar ik zou het in het echt moeten zien. Zoals ik het op de foto zie kantelt hij niet zijn bekken en zet hij inderdaad spanning in zijn onderkaak.
juist in de galop krijg je dan problemen omdat hij dat echt moet gaan stuwen vanuit zijn achterhand.
pfff vind het altijd zo moeilijk te omschrijven, en het klinkt allemaal zo makkelijk vanaf de kant :-)
Denk ook aan je eigen houding, je trekt ook je rug hol!
heb je nog meer "actie" foto's?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:57

Waar woon je? Ik zou je hier graag eens mee helpen, weet zeker dat je dan in elk geval de ontspanning weer terug hebt, en dat lijkt me de eerste basis om weer verder te kunnen.

Ineke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:28

Het eerste waar ik aan denk is een blokkade in zijn spieren,waardoor hij een basis lengtebuiging niet meer kan doen.
Misschien eens een fysio naar laten kijken?

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:01

Kokopelli schreef:
aeolusnr1 schreef:

Ben het hier wel mee eens. Ook vind ik dat ondanks dat het lijkt alsof hij goed door zijn lijf loopt dit niet echt zo is. Maar ik zou het in het echt moeten zien. Zoals ik het op de foto zie kantelt hij niet zijn bekken en zet hij inderdaad spanning in zijn onderkaak.
juist in de galop krijg je dan problemen omdat hij dat echt moet gaan stuwen vanuit zijn achterhand.quote]

Hier ben ik het wel mee eens, op waat andere foto's die ik zag, zie je dat je pony behoorlijk in de hand "hangt"... dus een kwestie van opnieuw beginnen met trainen

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 15:18

Kokopelli schreef:
aeolusnr1 schreef:

juist in de galop krijg je dan problemen omdat hij dat echt moet gaan stuwen vanuit zijn achterhand.
pfff vind het altijd zo moeilijk te omschrijven, en het klinkt allemaal zo makkelijk vanaf de kant :-)
Denk ook aan je eigen houding, je trekt ook je rug hol!
heb je nog meer "actie" foto's?

Heej bedankt voor de tips! Op mijn hyves staan nog een paar meer foto's!

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 15:19

hallo,
bedankt voor de tips ik zal het bespreken met mijn instructrice!
Verder zijn deze foto's al wel van zeker een jaar geleden of meer!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:23

Laat je ook je zadel goed nakijken? Wij kregen ook problemen in de galop en dat bleek aan het zadel te liggen (dat overigens een jaar daarvoor compleet op maat was gemaakt)

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 19:17

eva1969 schreef:
Laat je ook je zadel goed nakijken? Wij kregen ook problemen in de galop en dat bleek aan het zadel te liggen (dat overigens een jaar daarvoor compleet op maat was gemaakt)

Ik heb sinds kort een nieuw zadel dus daar kan het ook niet meer aan liggen..;) maar in ieder geval bedankt:)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:18

Rijd je ook veel wedstrijden met haar?
En heeft ze het allemaal wel goed geleerd?
Kan ze het allemaal wel aan?

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 18:50

FemkeRoosje schreef:
Rijd je ook veel wedstrijden met haar?
En heeft ze het allemaal wel goed geleerd?
Kan ze het allemaal wel aan?

Nee ik rijd niet veel wedstrijden met hem! maar wel onderling af en toe.
En ik weet zeker dat hij het goed heeft geleerd, want ik krijg les van een gediplomeerd instructrice en ik weet zeker dat ze goed is! Daar twijfel ik zeker niet aan.
Ook weet ik zeker dat hij het wel aan kan anders was ik niet zo ver gekomen en overhaasten doen we het ook zeker niet.
Aangezien we bij iedere wedstrijd alleen maar winstpunten hebben gehaald en ook aantal keren in de prijzen zijn gevallen. Dus als hij dat niet kon dan waren we dus ook zeker niet in de prijzen gevallen. Denk ik dan! Want dan mankeerd er wat aan de jury in mijn ogen.

Maargoed we zijn een stapje terug gegaan en zijn dus puur naar de ontspannenheid aan het rijden. Verder heb ik besloten hem wat vaker te gaan longeren, dat gaat ook beter, word hij ook los van. Verder heb ik besloten om gewoon wat vaker lekker naar buiten te gaan en ff'n helemaal niets van hem te vragen.

maar dat hij het op de goede manier heeft geleerd en dat hij het kan dat weet ik wel heel 100% zeker;)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:20

Dan zal t allemaal wel goed komen denk ik!

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:30

Je geeft het zelf ook al aan: je gaat meer afwisselende dingen met hem doen. Ik denk dat dat heel belangrijk is en dat je dat heel goed aanvoelt.
Immers de boog kan niet altijd gespannen zijn en dat bedoel ik zowel letterlijk als figuurlijk.
Ook zou een goede massage voor hem misschien erg prettig zijn of iets van TTOUCH-es.
Een sporter laat zich regelmatig masseren en verwennen om het lichaam lekker los en ontspannen te houden.

Op zich ziet het rijden er best goed uit maar wat al eerder gezegd werd vind ik ook: de echte losheid en ontspanning ontbreekt.

Let je er wel op dat je zelf met losse spieren zit in plaats van zo netjes mogelijk (en daardoor strak) te willen zitten?

Heel veel succes en je hebt een mooie Haf!

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:38

Misschien lees ik erover heen hoor, maar wat is de leeftijd van je paardje? Als hij nog niet zo oud is kan het nl. ook zijn dat hij wat overvraagd is en gewoon even lekker aan een pauze toe is. Ik zeg niet DAT dit zo is, dit is alleen wat in mij opkomt als het 'staken' ineens komt en er geen verklaring voor is. En de pauzes worden wel eens vergeten als het allemaal zo goed gaat.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:39

Ik weet niet je ook afwisselt met buitenritten en eventueel los aan de longe of met hem te spelen?
Eventueel aantal keren met lose teugels rijden? Hem even lekker laten ontspannenn misschien die het teveel spanning vindt de wedstrijden.

Alleen maar trainen zal je paard misschien ook geen zin meer in krijgen.

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:50

Je zit dus echt in een flinke dip.

Probeer het weer rustig op te bouwen, Gewoon hoe je het hem ook heb geleerd. Of heeft ze gewoon even rust nodig?

Hoe oud is de haflinger?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:53

Acda schreef:
eva1969 schreef:

Ik heb sinds kort een nieuw zadel dus daar kan het ook niet meer aan liggen..;) maar in ieder geval bedankt:)

Wat is 'sinds kort'? Ons nieuwe aangemeten zadel was na ruim een half jaar toch echt aan een opvulbeurt toe. Dat hebben wij niet onderkent met als gevolg een pony die niet meer wilde aangalopperen.
Na het bijvullen waren alle problemen opgelost maar ze zat wel flink vast ter hoogte van het zadel ... ik wil maar zeggen, de eerste keer opvullen na aanschaf van een nieuw zadel kan wel eens sneller nodig zijn dan je denkt.

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:27

cube schreef:
Misschien lees ik erover heen hoor, maar wat is de leeftijd van je paardje? Als hij nog niet zo oud is kan het nl. ook zijn dat hij wat overvraagd is en gewoon even lekker aan een pauze toe is. Ik zeg niet DAT dit zo is, dit is alleen wat in mij opkomt als het 'staken' ineens komt en er geen verklaring voor is. En de pauzes worden wel eens vergeten als het allemaal zo goed gaat.

Hij is 7 jaar en nee hij is niet overvraagd;) want ik rijd hem 3 keer in de week en soms wat vaker maar 2 dagen rust in de week dan zeker als ik vollop kan rijden. en afgelopen zomer heb ik minder kunnen rijden omdat ik dan erg veel moest werken. verder ben ik er tien weken tussen uit geweest naar nieuw zeeland, toen heeft iemand anders er op gereden en heeft wel les gehad van dezelfde instructrice en toen ook zeker niet overvraagd. nu ben ik hem dus wle weer aan het oppakken, aangezien het van de winter ook neit echt wat geweest was met het weer dus heeft hij heeeell weinig gelopen. En ik ben zelf helemaal niet van het overvragen;) Ik rijd namelijk gewoon recreatief alleen train ik wel op niveau. ik rijd af en toe keer onderling wedstrijdje maar van buitenritten houden we ook heel erg veel van. verder doe ik ook heel vaak gewoon andere leuke dingen met hem.

Maar ik heb toch besloten om er een ostiopaat bij te halen! baad het niet schaad het niet;)
Ik ben dus ook erg benieuwd wat er dan uit eindelijk uit komt

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:30

kensha schreef:
Ik weet niet je ook afwisselt met buitenritten en eventueel los aan de longe of met hem te spelen?
Eventueel aantal keren met lose teugels rijden? Hem even lekker laten ontspannenn misschien die het teveel spanning vindt de wedstrijden.

Alleen maar trainen zal je paard misschien ook geen zin meer in krijgen.

haha zoals ik al hierboven ook heb gezegt;) ik rijd gewoon recreatief maar train hem voor mezelf wel op niveau. we rijden een aantal wedstrijden per jaar neit elke week of elke maand ofzo gewoon onderling. Verder doe ik ook veel zonder zadel met hem, rijd ik hem af en toe bitloos, longeer ik hem, maken we graag buitenritten en heel af en toe doen we een beetje aan vrijheids dressuur. dus afwisseling is er wel dacht ik zo haha:P

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:31

ponyta schreef:
Je zit dus echt in een flinke dip.

Probeer het weer rustig op te bouwen, Gewoon hoe je het hem ook heb geleerd. Of heeft ze gewoon even rust nodig?

Hoe oud is de haflinger?

zie mijn andere 2 reacties hier boven;)

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:36

Citaat:

Wat is 'sinds kort'? Ons nieuwe aangemeten zadel was na ruim een half jaar toch echt aan een opvulbeurt toe. Dat hebben wij niet onderkent met als gevolg een pony die niet meer wilde aangalopperen.
Na het bijvullen waren alle problemen opgelost maar ze zat wel flink vast ter hoogte van het zadel ... ik wil maar zeggen, de eerste keer opvullen na aanschaf van een nieuw zadel kan wel eens sneller nodig zijn dan je denkt.[/quote]

ik heb mijn zadel nu net een maandje denk ik;) en zadel heeft hij denk ik geen last van! aangezien ik hem, ja het is schaamtelijk genoeg veel te lang met gebroken boom heb gereden zonder dat ik het wist. En daar heeft hij noooiit geen problemen mee gehad:O liep hij gewoon super goed.
Maar ja ik denk dat ik toch een ostiopaat er bij ga halen. Zal zeker niet verkeerd zijn denk ik. ik hoop gewoon zo dat het weer goed komt! vind dit echt frustrerend en dat is het natuurlijk ook voor allebij. Want miss heeft hij dus wel ergens last van ik weet het dus echt niet:O
Citaat: