Schudden met hoofd tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

Schudden met hoofd tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:47

Hallo!
Ricky, mijn eigen pony, word vooral buiten gereden door alleen mij. In vele opzichten gaat dit gewoon super. Helaas wilt het wel eens in de galop mis gaan. Hij begint heen en weer te 'zwiepen' met zijn hoofd, oren gewoon ontspannen. Hij verandert verder ook niet van houding, maar het is ongelofelijk irritant. In de draf is het direct weer verdwenen. :?

Groetjes,

Ballard_L

Re: Schudden met hoofd tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:53

Kan het zijn dat hij allergisch is voor stof? misschien als je hard galopeerd dat hij veel stof in zijn neus krijgt en dat hij daarom gaat zwiepen. Bij mij op de manege gebruiken ze daar een masker voor.

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:54

Kan idd pollenallergie zijn, maar heb je de tanden al na laten kijken? het kan zijn dat hij last van zijn tanden heeft :).

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:45

OPG-->RT-P

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:49

HouvanPonys schreef:
Kan idd pollenallergie zijn, maar heb je de tanden al na laten kijken? het kan zijn dat hij last van zijn tanden heeft :).

Ik denk dat hij geen last heeft van zijn tanden anders zou hij het ook in draf doen...
pollenalergie ik twijfel...Dan zou die er nu niet zoveel last van hebben...

heeft hij moeite met balans? headshaking misschien?
http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... g-syndroom
http://www.headshaking.com/

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:52

Tanden, zadel, jou zit, spieren ??
Ga eens op onderzoek uit waarom hij het doet in galop, wat doe jij met je handen , hoe is je zit, probeer het eens bitloos .
Is moeilijk vanaf hier te zeggen waarom en waardoor het is, maar je kan zelf de nodige dingen controleren natuurlijk.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:19

tanden?

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 20:21

midgie schreef:
Ga eens op onderzoek uit waarom hij het doet in galop, wat doe jij met je handen , hoe is je zit, probeer het eens bitloos .
Is moeilijk vanaf hier te zeggen waarom en waardoor het is, maar je kan zelf de nodige dingen controleren natuurlijk.

Ik rijd ook bitloos, maar ook daarmee hetzelfde resultaat. Het maakt niet uit hoe ik zit, verlichte zit, of heel stil. Gek genoeg doet hij het alleen als hij vrije teugel heeft. in draf laat hij dan zijn hoofd lekker zakken, maar in galop gaat hij heen en weer. Als je hem oppakt gaat het zonder tegenstibbelen na enige passen over. Met oppakken bedoel ik niet strak vast houden, maar weer goed contact met het bit. Door meerdere instructrices is gezegt dat mijn handhouding zeer goed is. Dus daar twijfel ik niet aan.

@ apple01: Dat zou het best kunnen zijn, maar Ricky heeft het niet zó erg. Het lijkt wel of hij voor zich wilt kijken. Hij houdt het hoofd een tijdje naar links gedraaid, dan naar rechts.

Iedereen erg bedankt voor de suggestie's! Ik weet wel zeker dat het niet aan zijn tanden ligt. Waarom doet hij het anders niet in de draf? En ook tijdens bitloos rijden?
Zadel kan het ook niet zijn, aangezien ik óf met westernzadel rijd, óf zonder zadel, óf met barepackpad, óf met veelzijdigheid. Bij alle schud hij zijn hoofd zoals hierboven beschreven.

EDIT: Bedenk me ook dat hij altijd naar me toe loopt als ik aan kom met zadel en hoofdstel, hij pakt het bit zonder enige tegenstribbelen, en kijkt tevreden om als ik het zadel opleg en aansingel.

Sanne31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:10

mijn paardje had een soortgelijk probleem . alleen in de galop ging hij met zijn hoofd gooien.

zijn probleem ; zijn rug zat achter vast. Vorige week is hij gekraakt, resultaat alle gangen gaan nu vlekkeloos en al helemaal de galop.
verder accepteerde hij mij met zijn rugprobleem helemaal. Dus niet bokken, draven was geen enkel probleem, maar alleen die galop dat ging niet

succes!!!

casperzot schreef:
midgie schreef:

Ik rijd ook bitloos, maar ook daarmee hetzelfde resultaat. Het maakt niet uit hoe ik zit, verlichte zit, of heel stil. Gek genoeg doet hij het alleen als hij vrije teugel heeft. in draf laat hij dan zijn hoofd lekker zakken, maar in galop gaat hij heen en weer. Als je hem oppakt gaat het zonder tegenstibbelen na enige passen over. Met oppakken bedoel ik niet strak vast houden, maar weer goed contact met het bit. Door meerdere instructrices is gezegt dat mijn handhouding zeer goed is. Dus daar twijfel ik niet aan.

@ apple01: Dat zou het best kunnen zijn, maar Ricky heeft het niet zó erg. Het lijkt wel of hij voor zich wilt kijken. Hij houdt het hoofd een tijdje naar links gedraaid, dan naar rechts.

Iedereen erg bedankt voor de suggestie's! Ik weet wel zeker dat het niet aan zijn tanden ligt. Waarom doet hij het anders niet in de draf? En ook tijdens bitloos rijden?
Zadel kan het ook niet zijn, aangezien ik óf met westernzadel rijd, óf zonder zadel, óf met barepackpad, óf met veelzijdigheid. Bij alle schud hij zijn hoofd zoals hierboven beschreven.

EDIT: Bedenk me ook dat hij altijd naar me toe loopt als ik aan kom met zadel en hoofdstel, hij pakt het bit zonder enige tegenstribbelen, en kijkt tevreden om als ik het zadel opleg en aansingel.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:20

idd vaak een probleem wat vanuit de rug komt. Doet ze het in de linker- of rechtergalop of beide?

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 07:14

Vonnie84 schreef:
idd vaak een probleem wat vanuit de rug komt. Doet ze het in de linker- of rechtergalop of beide?

Beide, maar tijdens dressuur lessen loopt hij echt heel laag en ontspannnen. En zoals ik al zei, als je weer bit contact maakt, ookal is het heel lichtjes, dat stopt hij direct na een aantal passen... :?

pipenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:24

Is er al een osteopaat bij je pony geweest?
Je hebt best kans dat hij ergens in zn rug vast zit.
Hoe oud is de pony eigenlijk en hoelang is hij al onder het zadel?
Bij jonge dieren heb je natuurlijk ook te maken met evenwicht.
Dan zijn de stap en draf bevestigd maar vinden ze de galop vaak nog moeilijk.
Dit uit zich dan in schudden met het hoofd.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:49

Het kan ook zijn dat je je handen onbewust te veel beweegt in galop. Dan gaat je paard ook met zijn hoofd schudden.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 10:54

pipenik schreef:
Is er al een osteopaat bij je pony geweest?
Je hebt best kans dat hij ergens in zn rug vast zit.
Hoe oud is de pony eigenlijk en hoelang is hij al onder het zadel?
Bij jonge dieren heb je natuurlijk ook te maken met evenwicht.
Dan zijn de stap en draf bevestigd maar vinden ze de galop vaak nog moeilijk.
Dit uit zich dan in schudden met het hoofd.

Ricky is 12 Jaar, dus ik denk niet aan de leeftijd ligt. We hebben een andere kleur boom bestelt voor ons wintect zadel. We gaan kijken of het dan vermindert.

@ Jannaa:
Citaat:
Door meerdere instructrices is gezegt dat mijn handhouding zeer goed is. Dus daar twijfel ik niet aan.