hoe een paard echt ontspannen te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KellyG

hoe een paard echt ontspannen te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 11:31

help.........!!!!!!!

ik heb een bijna 8 jarige ruin en heeft regelmatig rugproblemen doordat hij zichzelf te veel aanspant

vorige week is hij door de veearts weer een keer behandeld en heb met hem het een en ander doorgesproken over wat er precies aan de hand is en dit te voorkomen

we hebben besloten om te proberen dat ik eerst mijn paard 20 minuten lang en laag longeer, zodat hij echt goed over zn rug zal zakken en daarna pas erop zal stappen.....

heb hem eigenlijk voor de zekerheid de hele week gelongeerd en gisteren ben ik er voor het eerst opgestapt...

Toen ik er opstapte heb ik hem eerst nog laag en rond laten stappen en toen zo nog enige tijd gedraafd en hem daarna opgepakt
en heb hem nog enige tijd proberen laag en rond uit te draven en uit te stappen

Hij zakt ook daadwerkelijk wel en voel hem dan ook wel ontspannen, maar zodra hij maar iets hoor of iets ziet, komt dat hoofd omhoog en spant hij gelijk weer zijn gehele lijf.... en dit steeds weer.......

heeft er iemand misschien tips om hem ontspannen te krijgen, want het lijkt wel of hij zich ditzelf niet gunt.......

(wil niet aan de suplementen, heb namelijk al erg veel hiervan geprobeerd en niks helpt, vandaar dat ik het op een andere boeg wil gooien)

ps..... aan de longe blijft hij wel laag

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:01

Als ik het zo lees, klinkt het alsof-ie schrikt van dingen om zich heen?
Even uitgaande van het feit dat het dus niks medisch is, zou je eens sacking out kunnen proberen.

Dat is een methode waarbij je je paard 'leert niet te schrikken'.
Door het paard op een beheerste en rustige manier te confronteren met 'enge' dingen, leert hij dat deze dus niet zo eng zijn.
Dit kun je doen met van alles; plastic zakken, dozen, paraplu's, dingen die herrie maken enzovoorts.

De techniek is niet moeilijk, maar moet je wel even onder de knie krijgen.
Er staat al wat informatie over op Bokt, maar ook met google kun je heel veel vinden!
Dus ik zal niet het hele verhaal hier schrijven :Y)

Succes!

KellyG

Re: hoe een paard echt ontspannen te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 12:07

ik vind 'schrikken' niet echt het goede woord
het is meer afgeleid worden.........
hij vind gewoon alles om zich heen intressant, heel irritant, hahahaa

nishrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:26

Mijn pony schrikt nog al vaak en ik krijg hem nooit echt echt ontspannen
weten een van jullie iets?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:28

Is hij helemaal gezond?
Paarden met bijvoorbeeld pijn zullen ook eerder schrikken.

Verder kan ik massage door iemand van Happy Athlete aanraden, voldoende beweging, vertrouwen opbouwen en regelmaat

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:54

Wanneer hij helemaal gezond is :) Proberen met een beetje stelling naar binnen te rijden, dan kun je hem voor je binnenbeen vaak langs een hoop dingen drukken :)

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 12:58

sorry dat ik dit zo neerzet, maar om mezelf even duidelijk te maken........ (moeilijk lezen)
ja paard mankeerd iets, wat neit weg zal gaan als hij niet eens een keer ontspan....
en nee hij schrik niet, hij is afgeleid.........

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:59

Bij een afgeleid paard veel schakelen en stelling naar binnen houden. Dit kan ervoor zorgen dat de aandacht beter bij jouw blijft.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:02

Precies wat PSM zegt, zorgen dat je het werk zo interessant houdt dat hij zijn concentratie wel moet houden.

Naast schakelen kan ook afwenden links rechts een goede zijn.
Ook als hij weg willoeren meteen een volte draaien, overgang rijden, afwenden, etc. :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:09

Als je paard afgeleid is tijdens het rijden kun je het beste nog meer met hem aan de gang gaan. Je schrijft dat je hem laag en rond rijdt, dat is een fijn begin maar vergeet daarin niet hem bezig te houden. Dus, hij moet wel actief blijven van achteren daarin, en hij moet met zijn hoofd bij de les blijven.
Je kunt dit meer van hem gaan "eisen" door flink veel oefeningen te gaan rijden. Simpele dingen, als overgangetjes, stelling en figuren kunnen al een heel verschil maken!
Probeer hem continu aan het werk te houden, dus geef hem niet de tijd om te gaan kijken!