oudere merrie kruipt achter de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

oudere merrie kruipt achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 00:41

Ik rij nu sinds een half jaar een 15 jarige friese merrie. Ze is afgelopen jaren als beginnerspaard op stal gebruikt en verder dus ook niet serieus gereden.
Daarvoor is ze wel gewoon dressuurmatig gereden, maar echt op een verkeerde manier. Ze loopt daardoor verschrikkelijk achter de teugel vanaf het moment dat je de teugels pakt om op te stappen gaat ze al in deze houding staan.

In het half jaar dat ik haar aan het rijden ben is ze al stukken verbeterd. Ze is goed aan het been, in het begin was dit echt een drama. Ze komt goed terug op mijn zit en is verder erg soepel voor haar leeftijd. Alleen ze blijft elke keer achter de teugel duiken. Dus graag tips en trucs om hier aan te werken. Voorwaarts rijden en veel overgangen doen we al en dit doet ze ook gewoon braaf.

Les is op dit moment ook niet mogelijk aangezien ik zo al moeite genoeg heb om rond te komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:57

Annem84

Re: oudere merrie kruipt achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 11:59

hier ben ik inderdaad al erg mee aan het werk gegaan. Ze is inmiddels lekker voorwaarts en ze volgt mijn hand daarbij ook wel naar beneden, alleen zodra je haar weer iets op wil pakken probeert ze er weer achter te kruipen. Ze is zo lenig als spaghetti wat dat betreft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:36

Ja waarschijnlijk vind ze het gevraagde nog te moeilijk,veel voorwaarts/neerwaarts rijden en tempowisselingen en overgangen om de achterhand en rug sterker te maken.Ook iedere overgang {ook de overgangen terug} naar voren naar de hand toe blijven rijden.Dit is een moeilijk probleem hoor,het is makkelijker als ze het andersom hebben haha.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:21

Ja zeker, ben gelukkig ook wel op de goede weg. overgangen gaan redelijk soepel toch vind ze het vooral bij het terug rijden erg moeilijk om toch actief te blijven. je merkt dat ze altijd heel erg op de hand terug is gereden. Gelukkig begint ze steeds meer op mijn zit terug te komen, alleen de link dat ik toch mijn been eraan blijf houden snapt ze nog niet helemaal. Ze wil dan nog naar boven komen of juist helemaal opkrullen. Dus dan probeer ik wat schijnovergangen te rijden. dus op het moment dat ze eronderuit probeert te komen juist weer doordraven of stappen.

Maar inderdaad andersom is makkelijker. Dit is ook de eerste keer dat ik een oudere merrie aan het rijden ben moet ik zeggen. Ik heb hiervoor vooral jonge paarden gereden en die kun je nog helemaal vormen. Nu ben ik vooral oude problemen aan het oplossen dus dat is ook wel weer een uitdaging.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:48

Zo te lezen ben je al een heel eind inderdaad,de rest zal met training moeten komen en dat zal inderdaad bij een oud paard wat lastiger zijn.In feite leidt je zo'n dier dan opnieuw op.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:38

voorwaaarts neerwaarts rijden, laat haar eerst maar eens ontspannen...
ze is 15, dat betekend nog niet oud. tenminste niet voor een paard dat niet al sinds jonge leeftijd in de sport wordt gereden en vanaf 9 jarige leeftijd in de topsport meedraait.
Wat is het toch met iedereen die een paard van 15 jaar al oud vinden?

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 21:43

tsja is maar hoe je het bekijkt. Ik vind 15 wel redelijk op leeftijd voor een fokmerrie wat vanaf haar 3e elk jaar een veulentje mag krijgen hier en daar dr grijze haren begint te krijgen.

Maar dit jaar is ze niet drachtig en daar knapt ze al stukken van op. Haar lichaam trekt lekker bij dus een jaartje rust is wel echt goed voor dr. Maar goed ze is zeker nog niet afgeschreven hoor haha.

Maar dat voorwaarts neerwaarts is niet zo'n probleem ze loopt prima aan een lang teugeltje in draf alleen als je haar op wil pakken kruipt ze weer terug. Dus ik denk niet dat het echt een ontspannings probleem is meer een ingesleten gewoonte en daar ligt het probleem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:58

Maar voorwaarts/neerwaarts is niet hetzelfde als een lang teugeltje he,het gaat er juist omdat je verbinding hebt van achteren naar voren over de rug.Als je die verbinding hebt,kun je met je been bepalen waar ze loopt met haar hoofd en als je haar wat op pakt en ze kruipt erachter dan moet je weer met je been naar de hand toe rijden om de verbinding terug te krijgen.En daar heel handig in worden,zodat je haar voor bent op het moment dat je de'r al iets terug voelt komen met haar neus.

silke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:30

achter de teugel vind ik zelf niet zo erg, je moet ze op dat moment gewoon iets naar voren drijven zodat ze iets het hoofd heven. je moet je paard tegen de teugel aan laten rijden dat hijzelf de teugel gaat opzoeken.