Bandito @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eveyy

Bandito @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:29

Hoi hoi,

Hier wat foto's van mij met mijn pony Bandito tijdens mijn les. Het is een welsh x arabier van 1,46m, bijna 10 jaar, maar erg weinig mee gedaan. Ik heb hem nu 2 jaar. We rijden nu ongeveer op L niveau en doen ook al oefeningen van het M. We rijden alleen onderlinge wedstrijdjes mee, geen officiële wedstrijden. Maar dat houdt natuurlijk niet in dat ik niet verder wil komen met rijden :D
De punten waar ik in ieder geval aan moet werken zijn:
- Mijn tenen meer naar binnen en hakken uitdrukken
- Rechter op blijven zitten, ik leun te veel naar achter
- Mijn handen laag en voor me houden

Het zadel ligt niet geweldig en schuift ook naar voren, dus aan een nieuw zadel wordt al gewerkt!
Het lijkt alsof hij veel met zijn mond open loopt, maar dat is veel schuim. Soms doet hij het wel echt, vooral met zijn lippen, maar dat doet hij ook als ik een wat langere teugel heb, dus ligt niet aan een harde hand ofzo. Voorheen gooide hij ook met regelmaat zijn tong over het bit, dit is nu al veel minder.

Ik heb sinds drie kwart jaar ofzo 1x in de maand les van NesyD hier op bokt en zowel ik als Boef is sindsdien ontzettend vooruit gegaan. Ben ontzettend blij met haar als mijn instructrice en vertrouw op haar kundigheid, maar extra opbouwende kritiek is altijd welkom! Op foto's zie je natuurlijk altijd weer andere dingen :) en dan kan ik dat weer meenemen naar mijn les!

Owja, rechtsom is zijn moeilijke kant.

Groetjes, Eva

Draf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uitgestrekte draf:
Afbeelding
Afbeelding

Hals beetje strekken tussendoor:
Afbeelding
Afbeelding

Galop:
Afbeelding
Afbeelding

Schouderbinnenwaarts in draf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

EllaBellaah

Re: Bandito @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:31

Ik vind je niet heel erg vriendelijk met je handen. Hij loopt achter de loodlijn en heeft de hele tijd zijn mond open. De foto's van het schouderbinnenwaart vind ik er prettiger uit zien..

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:32

Achter de loodlijn klopt wel ja .. ben heel erg bezig met hem op te richten, hij loopt het liefst met zijn neus bij zijn knieën, dus dat blijft erg lastig bij hem. Het gaat ondertussen al wel weer iets beter.
Met mijn handen valt wel mee, ik heb er niet erg veel druk op staan, al lijkt dat van wel, ik heb mijn handen alleen op de foto's eigenlijk te hoog omdat mn teugels iets aan de lange kant waren.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:33

Voordat je met SB ed gaat beginnen zou ik eerst zorgen dat zijn hoofdhouding correct is. Hij loopt veel te ver achter de loodlijn.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:34

Ziet er op zich netjes uit maar probeer inderdaad wat je al aan geef je tenen naar binnen. Ook vind ik dat je erg ver achter op het zadel zit probeer meer naar voren te zitten..

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:35

Denk om je beenligging tijdens het ''strekken tussendoor''.
Ook ik vind het niet echt fijn er uit zien. Dit komt mede door je handen en zijn mond, tuurlijk schuimt hij maar hij heeft echt zijn mond open! Het lijkt alsof je wat teveel met de voorkant bezig bent..
Hij oogt ook niet heel gespannen of nageefelijk maar meer ''aan de teugel''.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:36

Zoals ik al zei, het zadel ligt niet helemaal goed, helt ook wat naar achter, daardoor zit ik er ook niet erg goed op ;) .. Wordt aan gewerkt!! :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:37

Maar de ligging van het zadel heeft niks met jouw handhouding en het frutten aan de voorkant te maken ;)
Mij valt ook op dat ie veel te ver achter de loodlijn loopt en ook ik krijg het idee van een hele strenge hand.
Mede doordat hij op een hoop foto's toch echt z'n mond open heeft,

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:40

Ik snap dat dat zo lijkt .. maar ik heb echt geen strenge hand .. eerder geef ik te snel mee .. hij heeft de tijd dat deze foto's zijn gemaakt heel erg de neiging om naar beneden te duikelen, hoe veel ik ook probeer zijn achterhand er actief onder te krijgen, vandaar dat hij ook regelmatig zijn mond open heeft..

Ondertussen is dit al wel wat verbeterd en gaat hij niet meer zo hangen, hier heb ik alleen nog geen foto's van helaas..

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:41

Daar is t'ie weer, de knappe boef.

Even een kleine aanvulling op de achtergrond van Bandito (althans zolang ik de combinatie ken).

Ze zijn al van ver gekomen samen, hier en daar schort het nog wat aan de ontspanning en de lengtebuiging maar gelukkig gaan de ontspanmomenten de overhand nemen op de spanningsmomenten, om het minste of geringste ben je Bandito kwijt in de ontspanning en aanleuning.

Bandito vindt het nog erg moeilijk om alle beweging vanuit de achterhand te laten komen en de beweging door zijn hele lichaam naar voren te laten vloeien, maar hier wordt hard door Eva aan gewerkt.

Aan het begin van onze samenwerking kon ze Bandito nauwelijks ontspannen rondsturen en had Bandito een ontzettende krabbelstap, nu heeft hij een stap ontwikkelend waar menig paard jaloers op mag zijn (jammer dat er nu net geen stap foto's tussen staan).

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:43

Die foto's heeft Pax toen niet gemaakt haha, beetje jammer inderdaad..

Thnx btw voor je aanvulling!

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:44

volgens mij heeft het paard eigelijk op alle foto's z'n mond los "of ik moet het verkeerd zien"

maar dit hoeft niks het de hand te maken te hebben.
je hebt ook paarden die dit uit zich zelf doen, zodra ze een bit in krijgen.

hij doet het namelijk ook als hij lekker z'n hals strekt en niks geen druk op de teugel is.

succes met je paardjee :D

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:44

Hij vondt Pax toen ook wel heel spannend!

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:46

BIGmama schreef:
volgens mij heeft het paard eigelijk op alle foto's z'n mond los "of ik moet het verkeerd zien"

maar dit hoeft niks het de hand te maken te hebben.
je hebt ook paarden die dit uit zich zelf doen, zodra ze een bit in krijgen.

hij doet het namelijk ook als hij lekker z'n hals strekt en niks geen druk op de teugel is.

succes met je paardjee :D

Thnx! :)

NesyD schreef:
Hij vondt Pax toen ook wel heel spannend!

Pff niet leuk!! Motorpakken zijn natuurlijk ook wel HEEL eng! haha.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:48

Zodra je jouw dressuurzadel weer terug hebt maar weer eens nieuwe foto's maken (deze zijn nog van vorg jaar toch).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:48

Je steekt je benen erg af en je hebt je tenen naar buiten.
Misschien een idee om een keer een filmpje te laten maken? Is voor jezelf fijn om naar terug te kijken en voor ons iets makkelijker om op te reageren. :)

Wel een mooie pony. :j

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:51

Thnx :)
Ja klopt! Dat is echt mijn grootste punt qua houding!!
Een filmpje staat in de planning voor een volgende keer ja, laat weer andere dingen zien..

NesyD schreef:
Zodra je jouw dressuurzadel weer terug hebt maar weer eens nieuwe foto's maken (deze zijn nog van vorg jaar toch).

Ja idd, deze zijn van 14 november 2009, alweer het nodige veranderd sinds dien..

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:55

Het ziet er gespannen uit zoals de andere al zeggen maar ik denk dat dit voornamenlijk ook door jou houding komt.

Voor de rest lijkt het alsof je streng bent in de mond maar als ik goed kijk naar het bit zie ik geen getrek,. Ik weet niet of het miss gewoon aan het bit ligt dat de pony dit doet.. al is een ander bit geprobeerd.

Edit: heb nog een keer gekeken en is het niet ook dat hij heel erg hangt en daarom achter de loodlijn kruipt

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 22:02

Hij werd bij zijn vorige eigenaar gereden met een enkelgebroken pessoa trens zonder neusriem.. Waarschijnlijk heeft hij dit daar een beetje aan overgehouden.
Ik heb verschillende bitten geprobeerd, met dit bitje loopt hij nog het lekkerst en is het rustigst in zijn mond.

Ik moet hem er inderdaad vaak ook zelf meer uit rijden als hij er achter gaat lopen.. Dit vind ik zelf ook nog erg moeilijk..

Bedankt :)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:03

Eveyy schreef:
Achter de loodlijn klopt wel ja .. ben heel erg bezig met hem op te richten, hij loopt het liefst met zijn neus bij zijn knieën, dus dat blijft erg lastig bij hem. Het gaat ondertussen al wel weer iets beter.
Met mijn handen valt wel mee, ik heb er niet erg veel druk op staan, al lijkt dat van wel, ik heb mijn handen alleen op de foto's eigenlijk te hoog omdat mn teugels iets aan de lange kant waren.

volgens mij heb je 25 kilo in je handen hangen en hou je dat zelf in stand, oprichten heeft in deze fase helemaal geen zin, eerst moet hij leren te lopen op zijn eigen benen, goed voorwaarts worden zonder uit elkaar te vallen en zijn eigen gewicht te dragen, je hebt zelf een goed ruiterlijf, ben er van overtuigd dat jij ook heel netjes op je paard kan zitten maar in dit zadel lukt dat niet, je zit als op een stoel, heb je al eens een ander zadel geprobeerd ? Zo'n bontje eronder duidt ook meestal op een niet goed passend zadel anders heb je dat niet nodig.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 22:06

Klopt als een bus betreffende het zadel! Dit veroorzaakt waarschijnlijk ook de problemen.. Maar dat 25 kilo valt over het algemeen wel mee hoor :)

Dat bontje had ik er toen onder om te proberen hoe het zadel dan lag, maar nog steeds niet goed. Opgevuld zodat ik beter in het zadel zit, maar toen lag het voor hem niet meer goed. Nu gaat de vulling deels er uit, maar ook dat zal geen oplossing bieden. Ben dus al voor een ander zadel aan het kijken wat op hem goed ligt EN voor mijn houding goed is!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:07

De oprichting moet komen vanuit het achterbeen, hij moet zich meer gaan dragen achter en de beweging door zijn hele lichaam laten gaan. Hier heeft de pony best wat moeite mee.

De SB oefening is een hele mooie oefening om het achterbeen sterker te maken waardoor de oprichting op den duur ook beter en makkelijker zal gaan.

Een SB rijden is niet alleen bedoeld omdat dit in het proevenboekje staat maar vooral omdat het een gymnastiserende oefening ter verbetering van de draagkracht van het achterbeen is;)

Edit Typo

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:09

ik zou met dit dier gaan werken aan de basis. lekker schakelen en correct door het lijf laten lopen. ik vind hem nog wat iel bespierd. zodra die basis er goed in zit dan pas aan oefeningen als SB gaan denken, want ik zie op jou foto's geen enkele correcte SB. ook je houding is niet helemaal optimaal. ik denk dat als deze verbetert, het paard ook verbetert. probeer het oprichten ook nog even achterwege te laten. nodig hem liever wat meer uit naar beneden. verder vind ik het wel een heel leuk dier en met de juiste training kom je er wel!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:14

vind dat je netjes rechtop je paard zit, wel zie ik dat hij zijn hoofd wat kantelt, ook zie ik je benen vele kanten opgaan. probeer ze lang te houden (hakken uitdrukken) en als je been geeft op dezelfde plek druk te geven.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:17

de oprichting komt eerst vanuit een goed vwnw gereden paard, voorwaarts, licht in aanleuning en in balans, met correcte lengtebuiging, dan kan je richting de sb.
Ts, mooi dat je met een ander zadel bezig bent, het is ook vaak het hele complete plaatje, je kan niet van alles verwachten van je paard en van jezelf als de basisvoorwaarde, goed zadel, niet klopt. Succes verder en hou ons op de hoogte van je vorderingen !