Paard heeft 2 jaar op het land gestaan, hoe weer oppakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Paard heeft 2 jaar op het land gestaan, hoe weer oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 20:30

Ik ga een talentvolle 9-jarige Sandro Hit merrie rijden en uitbrengen voor andere mensen.
Het uiteindelijke doel is dat het paard Z dressuur wordt en dan (helaas) wordt verkocht. Nu is het probleem dat het paard al 2 jaar op het land loopt en er is door omstandigheden eigenlijk niets meer mee gedaan. Dit neemt niet weg, dat het echt een talentvol paard is en zeker de moeite waard is om weer op te pakken. Voorheen is ze M1 dresuur geweest en het is dan ook de bedoeling dat ze straks, als ze er klaar voor is, direct in de M1 weer gestart gaat worden.

Nu ben ik eerst al druk aan het tutten en borstelen geweest en dat gaat prima, ze is super braaf en is blij met de aandacht die ze krijgt. Staat netjes stil, geeft netjes voetjes en is gewoon echt wel heel goed opgevoed.
Nu ben ik al begonnen met het longeren aan het hoofdstel (geen bijzet) en ook het longeren met een zadel er op zonder stijgbeugels. Ze heeft erg goede gangen, heeft een mooie zelfhouding en gebruikt haar achterhand zonder bijzet al erg goed. Ook het longeren pakt ze goed op, ze is braaf en loopt goed haar rondjes. Ze heeft nog wat moeite met haar balans en wil in stressituaties wat versnellen om haar balans terug te vinden. Ook trekt ze soms wat naar de zijkant toe. Dit is waar we nu mee bezig zijn en ik ben benieuwd hoe jullie dit verder aan zouden pakken.

Ik heb mijn instructeur al om advies gevraagd en hij zei dat het vooral heel belangrijk was om het rustig aan te pakken. Niet te veel en niet te snel, rustig weer laten wennen aan het werk.

Ik heb zelf geen ervaring met het weer terug oppakken van een paard, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips! Ik vind het een super uitdaging en wil het graag meteen goed doen, zonder fouten te maken en ik wil graag het paard weer netjes voor elkaar krijgen..
Alle tips zijn welkom!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:33

Goed dat je het zo langzaam aan doet en niet gaat voor snel resultaat in korte tijd! +:)+ Hoe vaak longeer je haar, hoe lang duurt een longeersessie en hoe intensief zijn die sessies? Als ik het zo lees zou ik haar toch wat bij gaan zetten of wellicht (als je dat kan) aan de dubbele longe laten werken, zodat ze haar balans op de goede manier zal trainen. Daar heb je straks met het rijden veel baat bij.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 20:36

Bedankt voor de tip! Jij zou dus bijzetten voordat je er zelf op gaat?
Ik denk dat ik daar beter nog even mee kan wachten, want ik ben nog maar een paar dagen bezig met het longeren, wanneer zou je hier mee starten?

Ik longeer echt nog maar eventjes, ik denk een 20 minuutjes met uiteraard stappauzes tussendoor. Ik ben er zelf wel voor om haar liever wat vaker per week te longeren en dan kortdurend, dan 1 of 2 keer per week wat langer. Ik ben zelf namelijk van mening dat spierpijn er door beweging ook weer uitgetraind moet worden, als het ware.
Laatst bijgewerkt door nina88 op 15-03-10 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: Paard heeft 2 jaar op het land gestaan, hoe weer oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:36

Mijn 9 jarige merrie die een aantal jaren op weide had gestaan heb ik dag 1 gelongeerd en dag 2 er op en gewoon wat stap en draf en zo opgebouwd tot haar conditie goed genoeg was. :)

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:37

Gewoon een beetje doen of het een groen paard is.

na een maandje longeren en weer laten wennen aan het tuig, rustig een keer erop kruipen (met toezicht erbij voor de veiligheid) dan weer een beetje basiswerk gaan doen en conditie kweken.

Na een maandje basis kun je dan weer een beetje de oefeningen erin rijden en voor je het weet zit ze weer op het oude niveau

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:38

Ik rijd, naast mijn eigen paarden, nog twee fjorden bij. Zij hebben ook heel lang niets gedaan en behoorlijk aan de maat.

Ik longeer (intervaltraining)
Ik rijd (intervaltraining)

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 20:38

Poeh, dat is nogal een verschil haha!
De één longeert een maand en de ander 1 dag..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:40

Die van mij reageerde goed op zadel en hoofdstel vandaar dat ik er gewoon meteen op ben gegaan. Ze zijn niet dom en ook niet van porselein :) Als ze M1 geweest is gaat ze echt niet moeilijk doen om het ruitergewicht. (tenzij dat de reden is dat ze haar stil gezet hebben natuurlijk)

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 20:42

Nee dat is zeker niet de reden, dat waren persoonlijke omstandigheden van de eigenaar. En ik snap wel dat ze niet van porselein zijn, ook al denk ik dat soms wel ;)

Maar ze heeft nu echt nog 0,0 aan bespiering en ook die balans zou ik graag wat beter zien voordat ik er op ga..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:44

Ik zou daar een tussenweg in zoeken. :D Een aantal weken longeren, de lengte en intensiteit van die sessies uitbouwen en daarna langzaam het rijden weer oppakken. Je kan best nu al beginnen met bijzetten. Zonder bijzet loswerken in alle gangen, dan tien minuten de bijzet eraan (niet te strak, maar wel effectief) en op beide handen wat overgangen, daarna zonder bijzet weer uitstappen/draven. Stel dat je om de dag longeert, dan elke keer iets meer vragen als je ziet dat ze dat aankan. Na een week of twee eens uitstappen onder de man ipv aan de longe en dat ook uitbouwen naar loswerken aan de longe en dan wat werk onder het zadel. Zo bouw je rustig spieren op en voorkom je dat ze veel spierpijn krijgt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:44

ja die trien van mij zag er wel flink fors uit :D Je moet het sowieso wat per paard bekijken. :) Doen wat je intuïtie je in geeft! Vaak heeft dat het bij het juiste eind. :)

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:47

Ayasha; het gaat hem denk ik niet om de ruitergewicht maar om conditie van het paard.

Nina88: Ik denk dat rij- instructeur een goed punt heeft, niet te veel en niet te snel...

Ik ben nu ruim maand bezig met de fjorden, zij kunnen nu 7 minuten achter elkaar longeren... Dit vergt wel al aardig wat van hen (belangrijk is kijken naar je paard wat hij aankan)...

Het rijden en longeren doe ik om en om. Het rijden eerste twee weken 1 uur alleen maar stappen... derde week 1 uur stappen met een rondje draven links en rechtsom...

Op vrije dag 20 minuten stappen in stapmolen...

eigenlijk net zoiets als imre verwoordt
Laatst bijgewerkt door sefanja op 15-03-10 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:48

vijf minuten er op zitten is niet zwaarder dan 20 min longeren :D Je moet ze niet meteen een GP proef proberen rond te sturen he :D Maar dat is ieder zijn ding, ik longeer simpelweg niet graag... :')

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:53

Ayasha schreef:
vijf minuten er op zitten is niet zwaarder dan 20 min longeren :D Je moet ze niet meteen een GP proef proberen rond te sturen he :D Maar dat is ieder zijn ding, ik longeer simpelweg niet graag... :')

wel als een paard geen conditie of bespiering heeft, kan ruitergewicht een probleem worden... :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:56

sefanja schreef:
Ayasha schreef:

wel als een paard geen conditie of bespiering heeft, kan ruitergewicht een probleem worden... :j

Geen last van gehad :D Maar zoals ik al eerder zei: elk paard is anders dus IMO moet TS gewoon doen wat zij voelt dat goed is! Als zij nog 6 maanden wil longeren dan heeft ze hoogstwaarschijnlijk gewoon gelijk dat dat nodig is. :) En als ze denkt dat ze er over twee weken op kan dan zal dat ook wel lukken. TS komt op mij over als iemand die kijkt naar het paard ipv naar zichzelf dus denk dat het wel goed komt. :-)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-03-10 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:57

jij niet, maar het paard? ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:58

Ook niet. :+ Als die dame er last van had gehad had ik er net zo snel weer naast gelegen :')

28_06_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:04

Als het paard na een week 20 minuten longeren goed volhoudt, zou ik overgaan op een bijzet. Vooral niet te strak maar wel om wat meer die ontspanning op te zoeken. Regelmatig stappen tussendoor en uiteraard goede warming up en cooling down (maar dat geldt eigenlijk altijd).

Als ze dit goed aanpakt (denk dat je dan weer een week, misschien 2, verder bent) zou ik er weer eens op gaan zitten. Nog maar een paar maal per week en dan onder het zadel beginnen met de basis, gewoon ontspanning. De overige dagen blijven longeren met bijzet. Als je merkt dat dit goed gaat het rijden steeds verder uitbreiden en longeren verminderen.
Bij een volwassen gezond paard zou je met een maand/2 maanden toch wel weer gewoon basis moeten kunnen rijden.

Zodra je merkt dat het teveel wordt voor het paard gewoon een stapje terug doen... Succes!!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:11

Bedankt voor alle reacties!

Bedankt ook 28_06_ , daar heb ik zeker wat aan!