Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:Het sterkere been is het dragende been. Het rechterachterbeen, dat kan makkelijker onder de massa gezet worden.
clarence schreef:Yamcha schreef:Het sterkere been is het dragende been. Het rechterachterbeen, dat kan makkelijker onder de massa gezet worden.
Misschien is het handig om eerst even te definiëren wat rechtsgebogen is.
Volgens mij is dat zo: (
Het paard zet dan toch echt z'n rechterachterbeen buiten de massa. Er is dus meer gewicht op de hele linkse laterale kant van het paard (linkervoorbeen en -achterbeen). Daarom plaatst het paard dat linkerachterbeen dus sneller op de grond en is minder lang in de lucht. Dat been (LA) stuwt dus meer.
Ten minste, zo heb ik het geleerd. Uiteindelijk zorg je gewoon dat de schouders voor de achterhand lopen en dan is ie gewoon recht. Dat is het makkelijkste.
sofieenuniek schreef:Dat klinkt logisch, maar op http://www.klassiekpaardrijden.nl/natuu ... fheden.htm zegt men net het omgekeerde. Daar zegt men dat bij een linksgebogen paard het stuwende achterbeen linksachter is??
Askja schreef:Ik zou eerder zeggen dat het meer ondertredende rechter achterbeen soepeler (buigzamer) is, en het stuwende linkerbeen stijver.
En dan is het soepele, meer buigende achterbeen naar mijn idee niet altijd per se sterker. Veel scheve paarden vallen op hun holle kant bijv. snel naar binnen op de volte, ze hangen tegen je binnenbeen aan, en dat wijst toch eerder op een minder sterk binnenachterbeen. Het binnenachterbeen treedt wel onder, maar heeft te weinig afzetkracht om voldoende te kunnen dragen. Een goeie oefening hierbij is trouwens: op de volte licht stelling naar binnen vragen en dan met je binnenbeen het paard wat naar buiten drijven, en dan omstellen naar buitenstelling en het paard voor je buitenbeen weer iets naar binnen drijven.
sofieenuniek schreef:ah, dan klopt mijn redenatie. Het feit dat mijn paard moeilijker aanspringt in de rechtergalop valt dan ook deels hierdoor te verklaren?
hestejente schreef:Misschien is het wel heel simplistisch geredeneerd hoor. Maar zou het niet aan de oorzaak van de scheefheid kunnen liggen wat het sterke en wat het zwakke achterbeen is?
Voorbeeldje. Ik heb mijn paard scheef gekocht. Hij heeft een flink spierprobleem in zijn rechter hamstring, waardoor hij ook zijn rug aan de rechterkant is gaan vastzetten (oorzaak: scheve ruiter die het paard onvoldoende gegymnastiseerd heeft) Doordat hij rechts pijn heeft is mijn paard die spieren gaan verkrampen, maar door de spierpijn heeft hij rechtsachter een minder sterk been dan rechtsachter.
Dit is misschien een extreem voorbeeld maar ik denk dat er meerdere oorzaken voor de scheefheid kunnen zijn, en dat daar van afhangt wat het dragende en wat het stuwende been is.
clarence schreef:sofieenuniek schreef:Dat klinkt logisch, maar op http://www.klassiekpaardrijden.nl/natuu ... fheden.htm zegt men net het omgekeerde. Daar zegt men dat bij een linksgebogen paard het stuwende achterbeen linksachter is??
Tja, ik heb net ff op die site gekeken en ik ben het niet eens met wat daar staat. O.a. hoe kan een rechtsgebogen paard nou meer gewicht plaatsen op het rechtervoorbeen? Zo'n paard is vrijwel altijd sterker in de linkerteugel doordat ie op z'n linkerschouder hangt. Niet echt logisch naar mijn idee dus. Zoals altijd, buyer beware.
hestejente schreef:Misschien is het wel heel simplistisch geredeneerd hoor. Maar zou het niet aan de oorzaak van de scheefheid kunnen liggen wat het sterke en wat het zwakke achterbeen is?
Voorbeeldje. Ik heb mijn paard scheef gekocht. Hij heeft een flink spierprobleem in zijn rechter hamstring, waardoor hij ook zijn rug aan de rechterkant is gaan vastzetten (oorzaak: scheve ruiter die het paard onvoldoende gegymnastiseerd heeft) Doordat hij rechts pijn heeft is mijn paard die spieren gaan verkrampen, maar door de spierpijn heeft hij rechtsachter een minder sterk been dan rechtsachter.
Dit is misschien een extreem voorbeeld maar ik denk dat er meerdere oorzaken voor de scheefheid kunnen zijn, en dat daar van afhangt wat het dragende en wat het stuwende been is.
sofieenuniek schreef:Hallo
De titel zelf zegt het eigenlijk al. Wat is het dragende achterbeen bij een rechtsgebogen paard maw wat is het sterkere achterbeen? Links of rechts? Ik heb hier al een paar dingen over gelezen op het net, maar ze spreken elkaar tegen...
groetjes