Dragend en stuwend achterbeen bij rechtsgebogen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sofieenuniek

Dragend en stuwend achterbeen bij rechtsgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 17:22

Hallo

De titel zelf zegt het eigenlijk al. Wat is het dragende achterbeen bij een rechtsgebogen paard maw wat is het sterkere achterbeen? Links of rechts? Ik heb hier al een paar dingen over gelezen op het net, maar ze spreken elkaar tegen...

groetjes

Anoniem

Re: Dragend en stuwend achterbeen bij rechtsgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:24

Het sterkere been is het dragende been. Het rechterachterbeen, dat kan makkelijker onder de massa gezet worden.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 17:43

ah, dan klopt mijn redenatie. Het feit dat mijn paard moeilijker aanspringt in de rechtergalop valt dan ook deels hierdoor te verklaren?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:11

Yamcha schreef:
Het sterkere been is het dragende been. Het rechterachterbeen, dat kan makkelijker onder de massa gezet worden.

Misschien is het handig om eerst even te definiëren wat rechtsgebogen is.
Volgens mij is dat zo: (
Het paard zet dan toch echt z'n rechterachterbeen buiten de massa. Er is dus meer gewicht op de hele linkse laterale kant van het paard (linkervoorbeen en -achterbeen). Daarom plaatst het paard dat linkerachterbeen dus sneller op de grond en is minder lang in de lucht. Dat been (LA) stuwt dus meer.
Ten minste, zo heb ik het geleerd. Uiteindelijk zorg je gewoon dat de schouders voor de achterhand lopen en dan is ie gewoon recht. Dat is het makkelijkste. 8-)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:57

Dit is meer een discussie onderwerp.
Daarom van RT-P-->RT-D.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 11:09

clarence schreef:
Yamcha schreef:

Misschien is het handig om eerst even te definiëren wat rechtsgebogen is.
Volgens mij is dat zo: (
Het paard zet dan toch echt z'n rechterachterbeen buiten de massa. Er is dus meer gewicht op de hele linkse laterale kant van het paard (linkervoorbeen en -achterbeen). Daarom plaatst het paard dat linkerachterbeen dus sneller op de grond en is minder lang in de lucht. Dat been (LA) stuwt dus meer.
Ten minste, zo heb ik het geleerd. Uiteindelijk zorg je gewoon dat de schouders voor de achterhand lopen en dan is ie gewoon recht. Dat is het makkelijkste. 8-)

Dat klinkt logisch, maar op http://www.klassiekpaardrijden.nl/natuu ... fheden.htm zegt men net het omgekeerde. Daar zegt men dat bij een linksgebogen paard het stuwende achterbeen linksachter is??

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:10

Ik zou eerder zeggen dat het meer ondertredende rechter achterbeen soepeler (buigzamer) is, en het stuwende linkerbeen stijver.
En dan is het soepele, meer buigende achterbeen naar mijn idee niet altijd per se sterker. Veel scheve paarden vallen op hun holle kant bijv. snel naar binnen op de volte, ze hangen tegen je binnenbeen aan, en dat wijst toch eerder op een minder sterk binnenachterbeen. Het binnenachterbeen treedt wel onder, maar heeft te weinig afzetkracht om voldoende te kunnen dragen. Een goeie oefening hierbij is trouwens: op de volte licht stelling naar binnen vragen en dan met je binnenbeen het paard wat naar buiten drijven, en dan omstellen naar buitenstelling en het paard voor je buitenbeen weer iets naar binnen drijven.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:34

sofieenuniek schreef:
Dat klinkt logisch, maar op http://www.klassiekpaardrijden.nl/natuu ... fheden.htm zegt men net het omgekeerde. Daar zegt men dat bij een linksgebogen paard het stuwende achterbeen linksachter is??

Tja, ik heb net ff op die site gekeken en ik ben het niet eens met wat daar staat. O.a. hoe kan een rechtsgebogen paard nou meer gewicht plaatsen op het rechtervoorbeen? Zo'n paard is vrijwel altijd sterker in de linkerteugel doordat ie op z'n linkerschouder hangt. Niet echt logisch naar mijn idee dus. Zoals altijd, buyer beware.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 16:21

Askja schreef:
Ik zou eerder zeggen dat het meer ondertredende rechter achterbeen soepeler (buigzamer) is, en het stuwende linkerbeen stijver.
En dan is het soepele, meer buigende achterbeen naar mijn idee niet altijd per se sterker. Veel scheve paarden vallen op hun holle kant bijv. snel naar binnen op de volte, ze hangen tegen je binnenbeen aan, en dat wijst toch eerder op een minder sterk binnenachterbeen. Het binnenachterbeen treedt wel onder, maar heeft te weinig afzetkracht om voldoende te kunnen dragen. Een goeie oefening hierbij is trouwens: op de volte licht stelling naar binnen vragen en dan met je binnenbeen het paard wat naar buiten drijven, en dan omstellen naar buitenstelling en het paard voor je buitenbeen weer iets naar binnen drijven.

Bedankt voor de tip, zal die oefening eens toepassen.

Die site had me in verwarring gebracht... snap ook niet wat daar staat.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:01

Er is helaas geen eenduidige link tussen links- of rechtsgebogen en stuwend of dragend achterbeen. Je kunt wel voelen wat het dragende achterbeen is, in de oefeningen. Observeren is idd niet alles, zoals Askja al zei, het achterbeen wat het verste ondertreedt en het meeste buigt is soepeler, maar niet persé sterker.

Dat je paard naar binnen valt op de holle zijde komt, doordat als het paard links hol is, hij gaat compenseren om toch evenwijdig aan de rijrichting te blijven, hierdoor maakt hij zijn schouder links bol, waardoor hij naar binnen valt. Het is een soort S vorm, het onderste deel van de S is de rug, het bovenste deel is de hals en de schouder.

sofieenuniek schreef:
ah, dan klopt mijn redenatie. Het feit dat mijn paard moeilijker aanspringt in de rechtergalop valt dan ook deels hierdoor te verklaren?

In de rechtergalop moet het linkerachterbeen meer dragen. Beenzetting is namelijk:
Linksachter
Rechtsachter en linksvoor samen
Rechtsvoor
Zweefmoment

Linksachter moet dus veel opwaartse power leveren.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:20

Bij mijn paard is links de 'holle' kant, dat uit zich in graag teveel stelling nemen. Het linker binnenachterbeen is wel het been dat ze makkelijker onder de massa zet. Aanspringen in de linkergalop is makkelijker.

Rechts is de bolle kant, neemt ze liever buitenstelling. Aanspringen galop moeilijker, neiging om het binnenachterbeen buiten de massa te plaatsen.

Bij mijn paard is dus het linkerachterbeen sterker ontwikkeld, het been dus aan haar holle kant.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:22

Misschien is het wel heel simplistisch geredeneerd hoor. Maar zou het niet aan de oorzaak van de scheefheid kunnen liggen wat het sterke en wat het zwakke achterbeen is?

Voorbeeldje. Ik heb mijn paard scheef gekocht. Hij heeft een flink spierprobleem in zijn rechter hamstring, waardoor hij ook zijn rug aan de rechterkant is gaan vastzetten (oorzaak: scheve ruiter die het paard onvoldoende gegymnastiseerd heeft) Doordat hij rechts pijn heeft is mijn paard die spieren gaan verkrampen, maar door de spierpijn heeft hij rechtsachter een minder sterk been dan rechtsachter.

Dit is misschien een extreem voorbeeld maar ik denk dat er meerdere oorzaken voor de scheefheid kunnen zijn, en dat daar van afhangt wat het dragende en wat het stuwende been is.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:28

hestejente schreef:
Misschien is het wel heel simplistisch geredeneerd hoor. Maar zou het niet aan de oorzaak van de scheefheid kunnen liggen wat het sterke en wat het zwakke achterbeen is?

Voorbeeldje. Ik heb mijn paard scheef gekocht. Hij heeft een flink spierprobleem in zijn rechter hamstring, waardoor hij ook zijn rug aan de rechterkant is gaan vastzetten (oorzaak: scheve ruiter die het paard onvoldoende gegymnastiseerd heeft) Doordat hij rechts pijn heeft is mijn paard die spieren gaan verkrampen, maar door de spierpijn heeft hij rechtsachter een minder sterk been dan rechtsachter.

Dit is misschien een extreem voorbeeld maar ik denk dat er meerdere oorzaken voor de scheefheid kunnen zijn, en dat daar van afhangt wat het dragende en wat het stuwende been is.

Ieder paard is in meer of mindere mate scheef. Zo wordt hij geboren (theorie is dat dit komt door de buiging in de baarmoeder).
Met rijden proberen wij een recht(gericht) paard te krijgen. Veel ruiters zijn hier echter niet mee bezig, waardoor paarden steeds duidelijker scheeft worden. Ze zijn het echter al voor er een ruiter op hun rug zit. Ze hebben dus al een sterker/leniger/soepeler achterbeen, wat door de ruiter verergerd kan worden of juist deels opgelost. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:37

Dan zie ik toch nog steeds twee verschillende oorzaken, namelijk de natuurlijke scheefheid, en de (geaccentueerde) scheefheid veroorzaakt door de ruiter.

Ik blijf erbij dat er geen eenduidig antwoord is op deze vraag, en dat zowel het binnen- als het buitenbeen het dragende been kan zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:30

clarence schreef:
sofieenuniek schreef:

Tja, ik heb net ff op die site gekeken en ik ben het niet eens met wat daar staat. O.a. hoe kan een rechtsgebogen paard nou meer gewicht plaatsen op het rechtervoorbeen? Zo'n paard is vrijwel altijd sterker in de linkerteugel doordat ie op z'n linkerschouder hangt. Niet echt logisch naar mijn idee dus. Zoals altijd, buyer beware.

Neehoor,een rechtsgebogen paard "valt" op de rechterschouder in oa de rechterwendingen maar drukt zijn linkerschouder eruit en daardoor is hij ook sterker aan de linkerkant.Maar door het vallen op de rechterschouder komt er meer gewicht op het rechtervoorbeen.
Een rechtsgebogen paard zet over het algemeen het rechterachterbeen er beter onder en het linker achterbeen blijft achter de massa.Maar je hebt verschillende gradaties van scheefheid..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:32

hestejente schreef:

Dat is niet simplistisch,dat is de juiste oorzaak voor de natuurlijke scheefheid..+ inderdaad de baarmoeder ligging.Jouw paard is nog gaan compenseren door de ruiter en heeft er nog meer problemen bij gekregen,daardoor kan ie inderdaad "anders" scheef gaan lopen dan een gewoon "scheef" paard.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:29

sofieenuniek schreef:
Hallo

De titel zelf zegt het eigenlijk al. Wat is het dragende achterbeen bij een rechtsgebogen paard maw wat is het sterkere achterbeen? Links of rechts? Ik heb hier al een paar dingen over gelezen op het net, maar ze spreken elkaar tegen...

groetjes

Ik moest hier laatst weer aan denken toen ik onze hond zag lopen. Haar linker-achterpoot is minder sterk, trilt ook regelmatig als ze gewoon staat. Maar dit pootje zet ze wél verder onder de massa dan de rechter. Niet omdat links dus sterker is, maar juist omdat deze slapper is! Want wil ze rechts namelijk even ver onder de massa zetten, betekend dat, dat ze links langer moet dragen. Dit kan ze niet, dus de pas links is langer, terwijl dit het slappere pootje is.

Andersom kan ook, als één been makkelijker kan dragen, wordt het er juist verder onder gezet, zodat het ook langer kán dragen.

Daarom, niet eenduidig :)

dimmalimm74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:27

Op deze site http://www.paardenbegrijpen.nl/natuurli ... /checklist staat een hele mooie checklist met symptomen om te bepalen of je paard links of rechtsgebogen is. Zoals er onderaan het stukje ook al staat is ieder paard uniek in zijn scheefheid, dit betekend dus dat bepaalde symptomen die aan een linksgebogen paard toegeschreven worden ook best bij een rechtsgebogen paard voor zouden kunnen komen (om het allemaal lekker makkelijk te kunnen houden ;)

Er staat ook wat info over dragend en stuwend achterbeen:
http://www.paardenbegrijpen.nl/natuurli ... chterbenen
Het is dus maar net vanuit welke theorie je het bekijkt of het linker been nou het stuwende been is of het dragende been bij een rechtsgebogen paard.