Mijn paard wil niet in de rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emma0705

Mijn paard wil niet in de rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 16:48

Hee!

ik rij sinds een paar weken een paard voor iemand. Er zit heel veel vooruitgang in, maar ik heb 1 puntje waarvan ik niet precies weet hoe ik het op moet lossen.. Ze wil niet in de rechtergalop aanspringen. Ze is verder niet echt stijf ofzo, maar ze heeft in de 3 jaar dat ze is beleerd nooit in de rechtergalop hoeven lopen. Ik heb geleerd dat je voordat je aangallopeerd een beetje stelling naar buiten moet houden, maar dit helpt helemaal niet. Van anderen hoor ik juist dat je stelling naar binnen moet aannemen. Hebben jullie nog tips of trucjes hoe ik dit het beste kan oplossen?

Alvast bedankt!

Groetjes

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:52

als jij zeker weet dat je de hulp goed geeft en hij springt nooit rechts aan maar links wel, dan zul je haar moeten laten onderzoeken door een veearts. Dan is er vaak een lichamelijk probleem.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 16:59

Misschien wel even belangrijk om erbij te zeggen :o , ik heb gehoord dat het meisje die er eerst op reed een soort heupafwijking had aan de rechterkant en dan is het gewoon het natuurlijkst voor een paard om links aan te springen. Als je dat 3 jaar lang alleen zo hebt gedaan is het logisch dat de rechtergalop iets anders voor haar is. Ik wil gewoon graag wat tips of trucjes weten, ik weet dat er niets mis is met haar, ze is een maand geleden nog klinisch gekeurd.

vlooike

Re: Mijn paard wil niet in de rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:00

Ik denk dat het verstandig is om goede instructie te zoeken.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:02

Als ik op een paard rijd, en hij springt in de verkeerde galop aan, zet ik em op de volte, probeer dat meer eens ;)
Waarom zou je op de rechterhand, als je in de rechtergalop wilt aanspringen, linker stelling nemen??

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:02

Ga eerst na of jij hem niet onbewust met je zit blokkeert. Dat deed ik namlijk ook :o (Iemand anders erop zetten dus)
Anders zorgen dat hij lekker los wordt, dan moet het met overduidelijke hulpen wel lukken, zeker aan de longeerlijn!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:05

Je moet er in elk geval voor zorgen dat je hulpen goed zijn. Wees duidelijk in wat je bedoelt. In een hoek aanspringen met wat stelling naar binnen wil er ook nog wel eens voor zorgen dat het beter gaat.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 17:07

anais96 schreef:
Als ik op een paard rijd, en hij springt in de verkeerde galop aan, zet ik em op de volte, probeer dat meer eens ;)
Waarom zou je op de rechterhand, als je in de rechtergalop wilt aanspringen, linker stelling nemen??

Omdat als je buitenstelling vraagt, het paard het buitenachterbeen er wat meer onder de massa zet. En dat is het been dat een paard het eerste neerzet als ie aangalloppeerd.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:07

Emma0705 schreef:
anais96 schreef:

Omdat als je buitenstelling vraagt, het paard het buitenachterbeen er wat meer onder de massa zet. En dat is het been dat een paard het eerste neerzet als ie aangalloppeerd.

weer wat geleerd ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:09

ik ga mee met hierboven, als ie echt niet aanspringt dan zou ik em even na laten kijken, misschien zit er iets niet in orde.

maaar... aangezien ik hetzelfde probleem heb gehad met mijn verzorgpaardje ( die kon het wel hoor, maar miste wat kracht rechts en sprong daarom liever links aan) en ik best veel heb gehad aan de tips en trucs die mij toen zijn gegeven, zeker in het begin bij het correct leren aanspringen, hier een lijstje. misschien zit er iets tussen wat je nog niet hebt geprobeerd. inmiddels gaat het bij ons weer goed en kan juffrouw ook gewoon in de rechtergalop aanspringen al gaat het nog wat onbehouwen op momenten :D

*rijdt een gebroken lijn, spring aan op het moment dat je weer op de hoefslag komt en dus de rechterstelling weer aanneemt
*spring aan bij het sluiten of openen van een volte.
*spring aan op het "breekpunt" van een gebroken lijn, dan zit je op de vrkerde hand, maar dan kan je even van hand veranderen als ie eenmaal in de galop zit.
deze tips gaan er allemaal vanuit dat je inderdaad binnenstelling en buiging vraagt, ik heb zelf alleen maar averechtse resultaten geboekt met buitenstelling, maar wie weet helpt het jou wel.
*laat je paardje iets naar buitenkijken als je aanspringt.

bij mij helpt het verder nog wel eens om aan het eind van een slangenvolte aan te springen, dan zal ze wel lekker soepel zijn. en ik moet er soms ( als ze een beetje een dram-dagje heeft) extra opletten om haar te begrenzen met mijn binnenbeen, daar denderd ze namelijk maar al te graag doorheen, en dan kort aan te tikken met mijn buitenbeen. goed op je kont zitten, rechtop. buitenteugel iets erbij houden ( je gaat natuurlijk van binnenbeen naar buitenteugel) en met je binnenteugel iets stelling vragen. vragen! niet omtrekken, dan trek je hem namelijk krom en dan kan ie makkelijker verkeerd aanspringen.
het enige wat ik echt vind helpen is haar goed los en ontspannen hebben, gespannen wil ze eigenlijk niks meer. zorg dat je haar in stap en draf netjes rond krijgt en dan echt zo correct mogelijk aanspringen. binnenbeen op de singel buitenbeen achter blabla enz :Y) de mijne is gewoon een trutje daarin, die doet het het beste als alle details kloppen.

wat je nooit moet doen is haar zo hard laten draven dat ze in de galop kukelt. zo kan je haar nooit een goede galop aanleren. eventueel kan je haar een weekje aan de longe nemen, dan kan ze onbelast en zonder storende factoren werken, en dat helpt vaak toch wel. en dan kan jij zien wat er mis gaat. het is ook een uistekende manier om kracht op te bouwen. misschien mist ze die gewoon nog met iemand erop.

maar als alles niet wil en ze ook in vrijheid nooit in de rechtergalop gaat, dan zou ik er zekre iemand bijhalen om haar ens na te kijken.

*poeh heel verhaal, ga daar daar maar eens voor zitten :7 *

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 17:20

Oké, bedankt! :) Ik ga het zeker (allemaal) proberen! :D

Meer tips zijn altijd welkom natuurlijk :Y)

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 19:42

Nog meer tips? :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:45

Voordat je aan gaat springen de binnenteugel een stukje korter pakken dan de buitenteugel, vervolgens til je je binnenhand een flink stuk op, daarbij doe je ook je hand naar voren maar wel met verbinding. in ieder geval NIET je hand naar achteren halen. Het gaat er namelijk om om de binnenschouder vrij te maken want die moet omhoog kunnen springen om aan te galopperen. Vervolgens geef je de galophulpen zonder je hand naar beneden of naar achteren te doen.

Dit werkt bij ELK paard(ook paarden die al jaren niet in linker-of rechtergalop hebben gekund), en is slechts een tijdelijke oplossing, maar als je een aantal keer aangegaloppeerd bent heb je het 'truukje' ook niet meer nodig want dan wordt het paard vanzelf losser en snapt hij beter wat je bedoelt.

Dit is dus slechts bedoeld om het paard tijdelijk de extra schoudervrijheid te geven die hij op dit moment nog nodig heeft om aan te kunnen springen.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 15-03-10 19:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:49

Hallo,
Heb je wel eens geoefend met aanspringen in galop over een balkje?
Heb ik met de les ooit eens geoefend.
In zou eerst linksom proberen.
Balkje op de grond ergens in een grote volte. Draven op de grote volte, en bij het balkje in galop aanspringen. Daarna rechtsom eens proberen. Vond het zelf een maffe oefening, maar het hielp wel. Heb een tijdje problemen gehad met aanspringen linker galop, en dit was net een duwtje om het te doen lukken.
Moet je eerlijk zeggen: geen idee of het ook werkt bij een paard wat al drie jaar niet de rechtergalop wil, maar misschien het proberen waard?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:52

Nog een mogelijke optie: :D

Op het binnenbeen licht gaan rijden, het 'verkeerde' been dus..
Blijf daarop lichtrijden, ga niet doorzitten om aan te springen.
Op het moment dat de buitenschouder naar voren gaat even duidelijk inkomen met je binnenbeen..
(dat is nl precies het moment dat je paard het binnenbeen onder gaat treden)

Omdat je op het verkeerde been lichtrijdt rol je zelf eigenlijk mee in die galop zonder je paard te hinderen.
Je moet dus blijven lichtrijden tot je in galop zit..
En hierin kan je natuurlijk ook nog varieren wat betreft stelling v.s. contra-stelling.

Ik kan van hieraf niet precies zien wat de beste oplossing is, dat zal je zelf moeten uitvinden.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:56

ik denk dat de training 'rechtrichten' bij dit paard erg goed zal gaan helpen.
elk paard is van nature schreef en buigt liever naar rechts of naar links. dit paard buigt liever en makkelijker naar links en omdat hij al 3 jaar niet in de rechtergalop is gegaan is deze schreefheid alleen maar erger geworden...

je zal je paard goed moeten leren buigen, dus voltes veruimen en verkleinen ( allebei de kanten rechts wat vaker dan links ) , wijken, schouderbinnenwaarts . hij moet alles eerst goed in stap beheersen en dan pas in draf,

kijk anders op de site van :
klassieke dressuur www.paardenbegrijpen.nl
Anthoine bolt: www.paardenrecht.org

ik zal wel even les gaan nemen zodat je de basis goed gaat beheersen en later er zelf verder mee kan gaan!

succes ;)

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:02

Emma0705 schreef:
Misschien wel even belangrijk om erbij te zeggen :o , ik heb gehoord dat het meisje die er eerst op reed een soort heupafwijking had aan de rechterkant en dan is het gewoon het natuurlijkst voor een paard om links aan te springen. Als je dat 3 jaar lang alleen zo hebt gedaan is het logisch dat de rechtergalop iets anders voor haar is. Ik wil gewoon graag wat tips of trucjes weten, ik weet dat er niets mis is met haar, ze is een maand geleden nog klinisch gekeurd.

Ik wilde zoiets ook gaan zeggen, mijn paard heeft er namelijk ook moeite mee door mijn fibromyalgie en heupafwijking (verschil van bijna 5 cm)

en ook over dat je paard misschien wel pijn heeft, schouder van mijn merrie zat vast, schuld ligt bij mij....

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:33

wat de beenzetting betreft zat je goed, het is idd zo dat je paardje vertrekt met het buitenachterbeen, maar het is niet juist om buitenstelling aan te nemen, tis wel zo dat bij sommige paarden het wel eens kan helpen dat wel maar je moet eigenlijk om juist te rijden binnenstelling vragen.
Neem les en liefst privéles, als je zo alleen blijft verder klooien komt dit nooit op een goede wijze voor elkaar.
Je moet ook controle krijgen over het paard zijn benen, dus eerst zijn achterhand naar binnen plaatsen (travers) en dan van daaruit aanspringen, dan zou het al heel gek moeten zijn als hij dan nog steeds verkeerd gaat aanspringen hoor.
En deze dingen behoren allemaal tot basisdressuur hé.
Dus werk aan de winkel , les en oefenen, oefenen, ..... en heel veel les.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 16:00

aeolusnr1 schreef:
wat de beenzetting betreft zat je goed, het is idd zo dat je paardje vertrekt met het buitenachterbeen, maar het is niet juist om buitenstelling aan te nemen, tis wel zo dat bij sommige paarden het wel eens kan helpen dat wel maar je moet eigenlijk om juist te rijden binnenstelling vragen.
Neem les en liefst privéles, als je zo alleen blijft verder klooien komt dit nooit op een goede wijze voor elkaar.
Je moet ook controle krijgen over het paard zijn benen, dus eerst zijn achterhand naar binnen plaatsen (travers) en dan van daaruit aanspringen, dan zou het al heel gek moeten zijn als hij dan nog steeds verkeerd gaat aanspringen hoor.
En deze dingen behoren allemaal tot basisdressuur hé.
Dus werk aan de winkel , les en oefenen, oefenen, ..... en heel veel les.

Oo,, het gaat verder super hoor! Ik rij haar nu twee weken en in de twee weken hebben we echt ontzettend veel vooruitgang geboekt. Dus we zijn niet aan het klooien..
maar ze is in die drie jaar weinig en slecht bereden, dus ze heeft nog nooit van travers of schouderbinnenwaarts of wijken gehoord.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:15

Ik heb hetzelfde probleem gehad, en het lukt nu heel makkelijk bij hem. Ik heb hem steeds op de kleine volte gezet, en dan vanuit de buiging van die kleine volte, aanspringen in de galop, zit ie verkeerd, opnieuw. Want aanspringen met de verkeerde buiging is al moeilijk voor hem, maar vanuit de kleine volte lukt het niet makkelijk.
Wel kan je hebben dat hij/zij na enkele passen wisselt. Maar als je het steeds meer oefent, wordt dat volgens mij ook minder.

Succes ;)

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 14:16

Oke, dankje! Ik oefen nu een tijdje aan de longe, dat gaat ook wel redelijk!:)

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:01

Dat wilde ik ook net zeggen, laat je paard lekker aan de longeerlijn op de volte galoperen op beide kanten.
Lekker voorwaarts laten lopen zodra hij in de juiste galop zit.
En zelf erbij juichen dat ie de allerknapste is.
Bij mijn beide paardje mijn enthousiasme vaak sowieso het best!

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:21

Ook mijn idee, lekker aan de longe laten galopperen en natuurlijk belonen als ie het goed doet. Als het beter gaat ook onder het zadel proberen natuurlijk. De andere dingen die hierboven allemaal worden genoemd zijn ook goede tips, succes :)