waarom alleen rustig met aan de teugel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

waarom alleen rustig met aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 13:48

hoi, allemaal

mij pony(e) is alleen lekker rustig aan de teugel
aangezien dat ik niet zo heel erg van aan de teugel rijden ben, vind ik dit niet zo heel erg leuk,
want al rij ik niet aan de teugel dan is ze heel schrikkerig van bijv. opvliegende eenden, en dan durft ze ook niet helemaal tot achterin de buitenbak... ik vind het echt wel leuk aan de teugel, maar om dat nu ook lekker met een buitenrit te doen vind ik nou niet zo heel erg leuk...

heeft iemand wat tips??

abeltje_xx

Re: waarom alleen rustig met aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:30

wat versta jij met aan de teugel? versta je echt het nageeflijjk, van achter naar voor ijden, of meer het aan de teugels plukken en spelen tot het hoofd naar beneden gaat. want ik weet dat die van mij als ze erg heet wordt, dat ik haar dan ook wel eens naar beneden haal, gewoon omdat ze dan nergens heen kan en moet vertrouwen op mij, daar kalmeert ze dan weer van waardoor ik haar weer wat lucht kan geven en prettig kan verder rijden. maar ook het "echte'' nageeflijk rijden vereist natuurlijk onspanning, dus dat kan kloppen, dat je gewoon lekker bezig bent en ze daardoor onspant en je hand opzoekt.

is ze nog jong? dat ze misschien je hand als steun gebruikt en ze wat spokerig wordt als je een los teugeltje en dus geen contact, hebt?

met een buitenrit zou je dan gewoon met een contact teugel kunnen rijden, dus je hebt wel wat in je handen en kan ook reageren als ze zou schrikken, maar je bent niks aant vragen

aerdenhout1

Re: waarom alleen rustig met aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:36

En waarom, als ik vragen mag vind je het aan de teugel rijden niet leuk dan??
Een paard/pony die nageeft...dus aan de teugel loopt...is vele malen lekkerder te rijden dan een paard met zijn hoofd in de wolken.
Buiten dat het fijner zit en je je hulpen beter kan doorgeven is het ook nog eens veel beter voor de rug van je paard.
Nu ben je pas 12 en ik denk dat het aan de teugel laten lopen voor jou nog een heel grijs ( zowel niet zwart) gebied is.
Maar er komt een dag dat je gaat voelen wat het is om een paard in de "krul" te laten lopen.

En KRUL staat tussen dikke vraagtekens!!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:16

Ik ken je niet en ik ken ook je paardje niet, maar daar je niet echt jaren doorgedreven ervaring hebt ga ik er vanuit dat jouw paardje niet echt "aan de teugel loopt" maar eerder zijn best nu doet om "nageeflijk op het bit" te lopen.
En das uiteraard nog een heel groot verschil met het aan de teugel lopen maar das op zich al een heel goede stap in de goede richting.
En als jij dan zegt van ik ben niet zo voor dat aan de teugel lopen gedoe, dan weet je eigenlijk niet echt waar je over praat, ga dan liever naast je paardje lopen want door die trainingsstap over te slaan , daar doe je je paardje eerder kwaad mee dan goed.
Tis net door het goede gebruik en training van de buikspieren , en die spieren over de ganse ruglijn dat je paardje ook echt in staat zal zijn jouw gewicht veilig te kunnen dragen.
Paardrijden is niet enkel lief zijn voor je paardje, een paard heeft niks aan jou als vriend, die heeft een leider nodig, dat biedt rust en veiligheid.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:23

Eens met aeolusnr1, daarnaast nog een toevoeging: je paard is rustiger als hij aan de teugel loopt omdat hij in een ontspannen houding kan bewegen. Zodoende kan hij zich geestelijk ook ontspannen, waardoorhij niet meer zo snel afgeleid is door alles om hem heen.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 13:00

aeolusnr1 schreef:
Ik ken je niet en ik ken ook je paardje niet, maar daar je niet echt jaren doorgedreven ervaring hebt ga ik er vanuit dat jouw paardje niet echt "aan de teugel loopt" maar eerder zijn best nu doet om "nageeflijk op het bit" te lopen.
En das uiteraard nog een heel groot verschil met het aan de teugel lopen maar das op zich al een heel goede stap in de goede richting.
En als jij dan zegt van ik ben niet zo voor dat aan de teugel lopen gedoe, dan weet je eigenlijk niet echt waar je over praat, ga dan liever naast je paardje lopen want door die trainingsstap over te slaan , daar doe je je paardje eerder kwaad mee dan goed.
Tis net door het goede gebruik en training van de buikspieren , en die spieren over de ganse ruglijn dat je paardje ook echt in staat zal zijn jouw gewicht veilig te kunnen dragen.
Paardrijden is niet enkel lief zijn voor je paardje, een paard heeft niks aan jou als vriend, die heeft een leider nodig, dat biedt rust en veiligheid.

ik snap wat jullie bedoelen, maar ik heb ook speciaal dressuurles op de manege om het goed te doen,
maar ik begrijp jullie ook wel dat jullie denken dat ik het niet goed doe...

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 13:01

Mindfields schreef:
Eens met aeolusnr1, daarnaast nog een toevoeging: je paard is rustiger als hij aan de teugel loopt omdat hij in een ontspannen houding kan bewegen. Zodoende kan hij zich geestelijk ook ontspannen, waardoorhij niet meer zo snel afgeleid is door alles om hem heen.

oké da´s handig dat ik dat weet... want nu vind ik het ook leuker om aan de teugel te rijden als ze zig lekkerder kan bewegen, en ontspannen is.! :9

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 13:02

abeltje_xx schreef:
wat versta jij met aan de teugel? versta je echt het nageeflijjk, van achter naar voor ijden, of meer het aan de teugels plukken en spelen tot het hoofd naar beneden gaat. want ik weet dat die van mij als ze erg heet wordt, dat ik haar dan ook wel eens naar beneden haal, gewoon omdat ze dan nergens heen kan en moet vertrouwen op mij, daar kalmeert ze dan weer van waardoor ik haar weer wat lucht kan geven en prettig kan verder rijden. maar ook het "echte'' nageeflijk rijden vereist natuurlijk onspanning, dus dat kan kloppen, dat je gewoon lekker bezig bent en ze daardoor onspant en je hand opzoekt.

is ze nog jong? dat ze misschien je hand als steun gebruikt en ze wat spokerig wordt als je een los teugeltje en dus geen contact, hebt?

met een buitenrit zou je dan gewoon met een contact teugel kunnen rijden, dus je hebt wel wat in je handen en kan ook reageren als ze zou schrikken, maar je bent niks aant vragen

nee het echte aan de teugel rijden, niet plukken of zulke dingen... ze vind het ook leuk want ze heeft allemaal hoe heet dat ook alweer van dat witte spul..... slijm....??

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:14

Hoi,

ook ik vraag me af wat je dan niet leuk vind aan het ''aan de teugel'' rijden? Eigenlijk rijdt je je paard niet aan de teugel, maar is het een reactie van je paard/pony. Het is niet iets waar je druk mee bezig moet zijn door middel van bijv. veel druk geven, druk kneepjes geven e.d.

Ik zie vaak dat mensen hun pony voor het zicht aan de teugel willen hebben. Door druk te geven en harde kneepjes te geven gaat het paard op een gegeven moment in de krul, alleen zie je dan ook vaak dat het paard niet meer voorwaarts is en de achterhand er niet goed onder staat. Na een half uur is degene die gereden heeft moe en heeft zere armen van bijna 10 cm langer ;) .

Eigenlijk moet je je pony gewoon ontspannen rijden. Hij moet goed aan je been staan en gewoon voorwaarts zijn. Je houdt gewoon normaal contact met de mond van je pony. Als je pony dan ontspant zul je vaak zien dat hij uit zichzelf naar beneden komt en aan de teugel gaat. Op zo een manier kun je er geen last van hebben, dus vandaar dat ik niet snap waarom je het aan de teugel niet leuk vind. Je moet je best doen om je pony goed aan de hulpen te hebben en lekker los te rijden. Maak figuren, overgangen en rijdt tempowisselingen, laat je pony eens zijn hals strekken tijdens stap en draf. En als jullie het al kunnen kun je bijv. eens wat wijken. Dat moet je doel zijn. Je pony zal er op reageren door te ontspannen en aan de teugel te komen.

Als je in het bos gaat rijdt dan houdt je ook gewoon normaal contact met zijn mond of je geeft hem eens een iets langer teugeltje (afhankelijk van situatie en soort pony).

Succes!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 08:14

Delphi schreef:
Hoi,

ook ik vraag me af wat je dan niet leuk vind aan het ''aan de teugel'' rijden? Eigenlijk rijdt je je paard niet aan de teugel, maar is het een reactie van je paard/pony. Het is niet iets waar je druk mee bezig moet zijn door middel van bijv. veel druk geven, druk kneepjes geven e.d.

Ik zie vaak dat mensen hun pony voor het zicht aan de teugel willen hebben. Door druk te geven en harde kneepjes te geven gaat het paard op een gegeven moment in de krul, alleen zie je dan ook vaak dat het paard niet meer voorwaarts is en de achterhand er niet goed onder staat. Na een half uur is degene die gereden heeft moe en heeft zere armen van bijna 10 cm langer ;) .

Eigenlijk moet je je pony gewoon ontspannen rijden. Hij moet goed aan je been staan en gewoon voorwaarts zijn. Je houdt gewoon normaal contact met de mond van je pony. Als je pony dan ontspant zul je vaak zien dat hij uit zichzelf naar beneden komt en aan de teugel gaat. Op zo een manier kun je er geen last van hebben, dus vandaar dat ik niet snap waarom je het aan de teugel niet leuk vind. Je moet je best doen om je pony goed aan de hulpen te hebben en lekker los te rijden. Maak figuren, overgangen en rijdt tempowisselingen, laat je pony eens zijn hals strekken tijdens stap en draf. En als jullie het al kunnen kun je bijv. eens wat wijken. Dat moet je doel zijn. Je pony zal er op reageren door te ontspannen en aan de teugel te komen.

Als je in het bos gaat rijdt dan houdt je ook gewoon normaal contact met zijn mond of je geeft hem eens een iets langer teugeltje (afhankelijk van situatie en soort pony).

Succes!

wat ik niet zo heel erg leuk aan de teugel rijden vind is... dat je daarbij niet lekker kan galopperen... tenminste dat kan ik nog niet, en ik vind dat zelf altijd heel erg leuk, en draf gaat wel gewoon dus dat is wel heel erg leuk.... en daarbij doet ze het ook uit zigzelf....

ik had geleerd dat je een duwtje moet geven en een klein beetje soort van trekken/knijpen in je teugel, maar dat is dus eigenlijk niet goed????

en ze kan ook heel goed wijken en doen, maar gisteren vlogen er gansen heel dicht langs de bak en het was weer raak, wat kan ik hier dan bijv. aan doen???
want ze is wel verkeersmak, en zulke dingen. het is ook alleen voor vogels zoals zwanen en gansen die vliegen waar ze bang voor is...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:38

Paardrijden gaat er niet om of jij het leuk hebt, maar dat je je paard helpt zijn lichaam zo te gebruiken dat hij goed KAN blijven bewegen met een ruiter op zich zonder dat zijn rug daarbij pijn doet. Alleen DAN kun je samen lol hebben. Neem les zou ik zeggen, van iemand die je dit ook in galop kan leren.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 14:33

Mindfields schreef:
Paardrijden gaat er niet om of jij het leuk hebt, maar dat je je paard helpt zijn lichaam zo te gebruiken dat hij goed KAN blijven bewegen met een ruiter op zich zonder dat zijn rug daarbij pijn doet. Alleen DAN kun je samen lol hebben. Neem les zou ik zeggen, van iemand die je dit ook in galop kan leren.

ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. ik vind het fijn om samen lol te hebben en dat hebben wij juist heel erg in draf en galop.. en daarom ben ik ook aan het leren om aan de teugel te rijden in draf en galop, of om goed controle te hebben zonder aan de teugel te rijden, en dat zij ook niet schrikt, en geen pijn heeft dus dat ze het ook leuk vind! dat is MIJN bedoeling ook om SAMEN lol te hebben ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:22

CrossHorse schreef:
Delphi schreef:
Hoi,

Succes!

wat ik niet zo heel erg leuk aan de teugel rijden vind is... dat je daarbij niet lekker kan galopperen... tenminste dat kan ik nog niet, en ik vind dat zelf altijd heel erg leuk, en draf gaat wel gewoon dus dat is wel heel erg leuk.... en daarbij doet ze het ook uit zigzelf....

ik had geleerd dat je een duwtje moet geven en een klein beetje soort van trekken/knijpen in je teugel, maar dat is dus eigenlijk niet goed????

en ze kan ook heel goed wijken en doen, maar gisteren vlogen er gansen heel dicht langs de bak en het was weer raak, wat kan ik hier dan bijv. aan doen???
want ze is wel verkeersmak, en zulke dingen. het is ook alleen voor vogels zoals zwanen en gansen die vliegen waar ze bang voor is...

Oei, hier moet je heel erg snel mee stoppen! Dat is ook de reden waarom je pony niet goed galoppeert. jij houdt hem als het ware tegen. Probeer voorlopig niet aan het 'aan de teugel' te denken maar probeer je pony zo voorwaarts en ontspannen mogelijk te laten lopen. Dan komt 'aan de teugel' (wat nageeflijkheid is) vanzelf.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 19:30

jullie hebben helemaal gelijk.

ik heb vandaag heel goed op het voorwaarts geled en een gewoon (beetje) losse teugel gegeven en het ging heel goed
ik hield haar als het ware gewoon een beetje tegen wat helemaal NIET goed is...
en dat aan de teugel rijden doet ze gewoon uitzichzelf al heeft ze er zin in.... zo bedoel ik heb niet hoor alleen al heeft ze er zin in maar ze doet het gewoon... weet ook niet hoe het komt maar het gaat gewoon goed, en ze rijd uitzichzelf aan de teugel! ;) en ik hoef haar helemaal niet te dwingen of zoiets het gaat gewoon lekker!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:13

CrossHorse schreef:
jullie hebben helemaal gelijk.

ik heb vandaag heel goed op het voorwaarts geled en een gewoon (beetje) losse teugel gegeven en het ging heel goed
ik hield haar als het ware gewoon een beetje tegen wat helemaal NIET goed is...
en dat aan de teugel rijden doet ze gewoon uitzichzelf al heeft ze er zin in.... zo bedoel ik heb niet hoor alleen al heeft ze er zin in maar ze doet het gewoon... weet ook niet hoe het komt maar het gaat gewoon goed, en ze rijd uitzichzelf aan de teugel! ;) en ik hoef haar helemaal niet te dwingen of zoiets het gaat gewoon lekker!

Hoi,

je hoort je paard/pony inderdaad niet te dwingen aan de teugel te lopen. Als dat wel zo is, dan heet het in de krul trekken. Het paard loopt dan met zijn kin op zijn borst getrokken.

Je moet het zo zien dat jij je pony actief maakt door tempowisselingen, figuren, overgangen en eens een zijgangetje. Hij moet goed aan je been zijn en reageren op druk van je been. Rijdt hem eens een paar passen naar voren en weer terug. Door figuren te rijden en eens een zijgang mee te pakken maak je hem soepel en los in zijn lijf. Dit is de basis van je rijden.

Als reactie daarop gaat hij ontspannen en zoekt je hand op. Dan zul je zien dat hij gaat zakken met zijn hoofd. Jij hoeft dan verder niets met je handen te doen, gewoon lekker ontspannen doorrijden en licht contact houden met zijn mond.

Heb je anders een paar rijfoto's? Niet dat je daar alles aan kunt zien, maar je kunt er wel een beetje de basis in zien.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:20

CrossHorse schreef:
wat ik niet zo heel erg leuk aan de teugel rijden vind is... dat je daarbij niet lekker kan galopperen... tenminste dat kan ik nog niet

Wat bedoel je daar precies mee? Wat gebeurt er als jouw pony lekker actief aan je been is en ontspannen aan de teugel loopt in draf en je galopeert aan?

Waarom galopeer je dan niet lekker? wat doe jij als je hem aan laat galoperen? Geef je extra druk in zijn mond om hem ''aan de teugel te laten lopen''?
En als je niet nadenkt over het aan de teugel rijden. Gewoon lekker draaft met een licht contact met zijn mond en je galopeert aan wat gebeurt er dan?

Want wat is de reden dat je het leuk vind dat hij aan de teugel loopt? Omdat het er mooi uitziet of omdat het een teken is dat hij ontspant en lekker loopt?

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 18:51

Delphi schreef:
CrossHorse schreef:
wat ik niet zo heel erg leuk aan de teugel rijden vind is... dat je daarbij niet lekker kan galopperen... tenminste dat kan ik nog niet

Wat bedoel je daar precies mee? Wat gebeurt er als jouw pony lekker actief aan je been is en ontspannen aan de teugel loopt in draf en je galopeert aan?

Waarom galopeer je dan niet lekker? wat doe jij als je hem aan laat galoperen? Geef je extra druk in zijn mond om hem ''aan de teugel te laten lopen''?
En als je niet nadenkt over het aan de teugel rijden. Gewoon lekker draaft met een licht contact met zijn mond en je galopeert aan wat gebeurt er dan?

Want wat is de reden dat je het leuk vind dat hij aan de teugel loopt? Omdat het er mooi uitziet of omdat het een teken is dat hij ontspant en lekker loopt?

ze heeft een hele rustige stap en draf vooral met draf zijn het hele grote passen.. en met galop is ze vaak heel schrikkerig, en galopeert ze heel gauw naar de uitgang en met galop ga ik doorzitten en laat ik mijn teugel aan de kant van het midden van de bak ietsje losser zodat ze daar de ruimte heeft om een huppeltje te maken... ik loop niet aan de teugel omdat ik het echt heel mooi, vind, ik vind het wel mooi maar doe het daar niet speciaal voor... maar ze is dan ook heel ontspannen en ze heeft er ook plezier in want al zit je er op gaat ze gelijk lekker stappen, met d'r oren naar voren... en dat is bij haar echt het belangrijkste waar je naar moet kijken