Springen voor de eerste keer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stephzdesign

Springen voor de eerste keer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 11:44

Haai iedereen.

Eerst wat info over mijn paardje!

Naam: Yemen Boko
Ras: Draver
Leeftijd: 4 jaar

Ik heb hem sinds 19-12-'09 en ik zie nu al verbetering in alles wat hij doet:). Hij leert erg snel en vind alles ook erg leuk om te doen.

Gisteren heeft Yemen voor de eerste keer gesprongen. Ik ben niet zo'n springheld dus een stalgenootje wilde het wel eventjes uitproberen.
Bij het begin hebben we 1 cavalleti neergelegd. Dat vond hij bij het begin wel spannend maar toen hij begreep wat de bedoeling was, bleef hij gaan :D!
Daarna hebben we 2 cavalletties opelkaar gelegd om te kijken wat hij deed. Nou hij vloog er gewoon overheen ;).
Ik heb het uiteraard gefilmd dus hier het resultaat:

Saartje springen met Yemen

Toen ik zag dat het gewoon goed ging, heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en heb ik het erop gewaagd. Dus toen ging ik!
Ik als springheld :+ . Het ging eigenlijk best goed en ik begin springen best wel leuk te vinden :o !
Hier het resultaat met mij erop:

Ik springen met me schat

Daarna heb ik hem lekker uitgestapt. Hij had ze best gedaan! Ik ben echt trots op hem!

Hier nog een foto om het af te sluiten :)

Afbeelding
:wow:

Je mag best commentaar geven, maar ik weet dat mijn houding niet te best is (was namelijk best wel zenuwachtig)

Thanks for watching! :wave:

Olle

Re: Springen voor de eerste keer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:50

Heee kippie!!!

Leuke filmpjes...
vind dat je paardje het super heeft gedaan voor de eerste keer! Hij was echt heel erg braaf..

:wave:

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 12:06

@ Olle: thnx voor je reactie!!! Ja ik ben ook echt trots op hem haha! Volgende keer nog een cavaletti erbij :P

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:12

heeey op deze stal heb ik een keertje een paardje gereden ( een arabje ) en yemen boko weet ik ook wel waar deie vandaan komt :D

hij t doet het erg leuk, ik zou als ik jou was als je het echt leuk vindt gaan lessen in het springen denk dat jullie dat erg leuk zullen doen :j

veel plezier nog.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:13

He Steph!
Ziet er echt leuk uit! Vind het echt leuk voor je dat het met Yemen en jou zo goed gaat!
snel weer daten hihi
xx

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 12:27

@ Tat_jana: Oww wat leuk zeg! Misschien gaan we dat ook zeker wel doen :D! Komt helemaal goed! Dankjewel voor je reactie!

@_Mel: Thanks voor je reactie! Ik vond het persoonlijk ook erg goed gaan voor zijn eerste keer! Zieje snel! Kuss

_melis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:29

hi steph
het ziet er echt leuk uit!!:D
het wordt echt een springdraver
xx

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 12:44

@ _melis_: Haaaii!! Dankjewel! Vond het bij het begin wel eng. ;), maar ik vind het persoonlijk er opzich wel goed uitzien. wie weet word t echt een springdraver haha!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:58

Voor de eerste keer doet ie het goed!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:09

Oei...hij doet het allemaal heel braaf!! Dat is heel netjes.
Maaar...wat een slecht begin om een paardje te leren springen.
Waarom staat de hindernis op de korte zijde? Hierdoor kom je schuin in een bocht aan, paardje kan dus nooit zijn lichaam recht maken voordat deze een sprong gaat maken, hierdoor kan die zn lichaam niet optimaal gebruiken en is het niet heel prettig voor hem, en zo leert die nooit echt springen, dus tip voor volgende keer: hindernis zo neerzetten dat je voor de sprong kan rechtrichten.
Ook vind ik dat er met veel te veel spanning naar de sprong word gereden, rijdt er dressuurmatig naartoe(het kan aan het filmpje te zien) en zit goed mee en laat het paardje zelf zijn sprong maken. En (in deze bak) heeft het paardje nog moeite met ritme in de galop, ga niet zonder ritme naar de sprong toe!! Dus of ritme opzoeken en dan pas springen of eerst oefenen vanuit draf. Verder moeten bij beide ruiters de handen niet vastgezet worden, boven de sprong meer meegeven en meer met de sprong meezitten.
Heel veel succes met oefenen, het is een leuk paardje en kan leuk springen. Maar probeer met de tips het allemaal wat meer 'af' te maken. Zodat je het paardje zo kan gaan leren springen, waardoor je makkelijk een parcourtje in kan!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:11

Ja, ben het met bovenstaande eens. Vind degene die op het eerste filmpje rijd ook vaak achter blijven bij de sprong.

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 13:24

@M_Vainqueur : Dankjewel voor je reactie! We hebben uiteraard eerst een aantal cavaletties achter elkaar neergelegd zodat hij er eerst stappend over heen ging en daarna een drafje.( helaas geen fotos of filmpjes van) Toen hebben we besloten om te kijken hoe hij erop reageert hoe hij over 1 staande cavaletti heen ging. In draf uiteraard eerst gedaan, maar daar hij meer moeite mee. Maar het ging wel ;). Bij tweede staande cavaletties ging hij er makkelijker galoppeerd overheen.
toevallig lagen de cavaletties al op de korte zijde, dus niet aangedacht om ze te veranderen ;). Maar ik weet dat het wel beter is om op de lange zijde de cavaletties neer te leggen. Dankjewel voor de tip iniedergeval! kan hier heel veel mee:D!

@hannah_Menno : Dankjewel voor de reactie. :D! Ik heb hier heel veel aan :D!
Laatst bijgewerkt door Stephzdesign op 15-03-10 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 13:29

@ Jastiehorse: Ja he, vond ik ook wel :D! Ben best trots op hem. Ik ga het wel vaker oefenen, begin het wel leuk te vinden :o
Zie je snl!!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:57

Ik ben eerlijk gezegd meer van de dressuur dan van het springen, maar eigenlijk vallen 3 dingen me gelijk op.

- Ik zou een hindernis op de lange zijde zetten. Mooi rechtuit springen is veel makkelijker dan vanuit een wending.

- De galop is niet in zuivere 3 tact.

- Pony is erg gespannen. Loopt met een weggedrukte rug. Probeer eerst die ontspanning er in te krijgen voordat je begint te springen en dergelijke.

Ook valt me nog op dat je pony wel erg braaf springt, want hij komt lang niet uit voor de hindernis. Of te dicht er op of te ver ervan af. Let er wel op dat je dat nog een keer gaat ontkomen, dan lig jij aan de andere kant van de hindernis en je pony staat er nog voor..

Succes met je mooie pony!

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:09

@ rocksyboy: Dankjewel voor je reactie! Over de lange zijde, wat ik net al zei, ze stonden daar al, maar de volgende keer gaan ze wel op de op de lange zijde ;).

Hij vind de galop nog erg moeilijk, dit moet hij nog allemaal leren. Maar het gaat al veel beter dan toen ik hem net had :D!

En yemen is een paardje ;), hihi.. maakt verder niet uit. Hij was gewoon heel enthousaist en omdat ik niet echt een held ben met springen ga ik onzeker zitten en dat voelt hij en dan gaat hij gespannen lopen. Komt allemaal wel goed.
Dankjewel voor de tips:D!

Beam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:10

hij zet vroeg af.. misschien kun je er een grondbalk tussen leggen? ;) verder succes ermee!

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:13

@ beam: Dat zal ik eens voor de volgende keer proberen! dankjewel voor de tip! :D

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:15

Ooo sorry! Een draver ja, ik zie het. Komt misschien doordat hij nog wat iel is en wat dik in de vacht zit (of niet?) dan lijken ze soms wat pony achtig. Maakt ook niks uit, pony of paard. En idd, dravers vinden de galop uit zichzelf al erg moeilijk, maar wel handig om dit te trainen voor je gaat springen vanuit de galop. Balkjes daarintegen gebruiken in de galop kan wel een uitkomst zijn!

0727miep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:18

Ziet er hartstikke leuk uit. Vlgs mij heeft de draver er echt plezier in. Nou jij nog, hihihi. Als je het een paar keer doet, krijg je vast meer vertrouwen en zul je zelf ook makkelijker gaan zitten.
Goed dat je de stoute schoenen hebt aangetrokken!!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:49

Ik vind het er leuk uit zien :D
Misschien is het handiger om er mee te beginnen in draf. Dat kan nog prima op deze hoogte en omdat hij nog moeite heeft met galop gaat het ook beter.
verder vind ik dat je wel iets meer mag meegeven en (bij het eerste filmpje) iets eerder in de verlichte zit mag.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:49

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.

Daarnaast is het niet de bedoeling om filmpjes van een andere ruiter te plaatsen op RT-HAW.