Worteltjuh schreef:Je moet ONTSPANNEN, het zit vaak alleen maar in je hoofd.
Benen lang, hakken laag, schouders naar achteren en borst vooruit.
Met het eerste ben ik het helemaal eens, maar dat zul je niet bereiken met de tweede zin! Zeggen dat iemand moet ontspannen, maar wel benen lang moet maken, hakken laag houden, etc, zal er in het begin alleen maar voor zorgen dat je - vanuit je hoofd - gaat proberen zo te zitten. Gevolg: spanning.
De fitness ball is een goed idee, zitten op die bal - bv voor de tv - , traint veel kleine spiertjes in je romp die zorgen voor je balans.
Overigens dat je wel voelt dat het fout gaat is al super! Ik zie dat je al zitlessen volgt? Ik kan je ook Centered Riding aanraden, gaat vooral over je eigen zit, balans, houding op basis van hoe het voelt. En dan zowel hoe jouw houding voor jou voelt als wat het doet met je paard. Het kan zo zijn dat jij het gevoel hebt dat je goed/ (ontspannen?) zit, maar dat dat eigenlijk niet zo is. Als je dan met hulp van je instructeur iets verandert, kun je dat merken aan zowel je eigen zit/ houding, etc, als aan je paard!
Je schrijft ook dat je hoofd het wel weet, maar je lichaam het niet doet; met centered riding word je je ook veel bewuster van je lichaam...
Andere tip mbt het laatste: Feldenkrais. Een soort bewegings"therapie", niet op het paard, maar gericht op jezelf en de bewustwording van je spieren en je lichaam.
Veel succes!