Hoe stille zit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shalot

Hoe stille zit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 09:06

Hallo allemaal,

Wie of wat kan mij een beetje informatie geven over het volgende.

Voor mijn 1e zwangerschap had ik een hele mooie strakke/rechte en stille zit en was M1 + wp. Bij mijn 1e bevalling zijn mijn zenuwen doorgesneden. Dit omdat het een spoed keizersnede was. Hierdoor heb ik opnieuw moeten leren balans te vinden..Dus ook o.a.opnieuw leren paardrijden. Na de beruchte 6 weken ben ik direct weer gaan rijden 5x per week. En kon niet eens meer draven. Echter 7 jaar later 5 dagen in de week rijden heb ik nog het probleem dat ik onrustig zit. Ik kan ook de oorzaak niet vinden waardoor het komt. Op de een of andere manier kan ik niet meer meegaan met het paard. Ik voel het wel maar het lukt gewoon niet. Ik voel me hier en daar ook schuldig over. Wel ben ik nu L2 met mijn eigen paardje. Heb ik helemaal zelf gedaan maar wil toch wat aan mijn zit doen. Ik verlies daar gewoon (terecht) punten door. Buiten de zitlessen om weet iemand wat ik kan oefenen thuis of op een stoel weet ik veel om een rustige stille zit weer te krijgen.

In mijn hoofd weet ik het maar mijn lichaam doet niet wat ik wil

Durf niet als ik zelf rijd zonder longeerlijn zonder beugels ze kan nog wel eens wegspringen
Laatst bijgewerkt door Shalot op 15-03-10 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:08

Een ballon op de stoel leggen en daar op zitten. Telkens proberen om zo rustig en stil mogelijk je voeten van de grond af te krijgen. Gaat dit goed, doe het dan eens met je armen in de zij of in de lucht.

Shalot

Re: Hoe stille zit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 09:23

Dat is een goede ik heb nog een fitniss bal

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:15

Maar een kleine ballon is veel moeilijker. Dan moet je echt goed evenwicht hebben. Als de fitness bal wil gewoon eens een ballon opblazen er er langzaam op gaan zitten. Je zult het verschil merken.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:24

uhhhhhhhhhhhh musing houd die ballon mij wel :) ik ben wel iemand van 75kg. Haha maar ik ga het zeker proberen

Worteltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:58

Je moet ONTSPANNEN, het zit vaak alleen maar in je hoofd.

Benen lang, hakken laag, schouders naar achteren en borst vooruit.
En, ook heel belangrijk: Zorg dat je zit nooit afgedwongen wordt.

Dus ontspannen zitten in een goede houding, alles wat stijf en gedwongen is vermijden.

Dan kan je ook de onverwachte, ongecontroleerde bewegingen van je paard uitzitten.

Zandtaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:15

Worteltjuh schreef:
Je moet ONTSPANNEN, het zit vaak alleen maar in je hoofd.

Benen lang, hakken laag, schouders naar achteren en borst vooruit.

Met het eerste ben ik het helemaal eens, maar dat zul je niet bereiken met de tweede zin! Zeggen dat iemand moet ontspannen, maar wel benen lang moet maken, hakken laag houden, etc, zal er in het begin alleen maar voor zorgen dat je - vanuit je hoofd - gaat proberen zo te zitten. Gevolg: spanning.

De fitness ball is een goed idee, zitten op die bal - bv voor de tv - , traint veel kleine spiertjes in je romp die zorgen voor je balans.
Overigens dat je wel voelt dat het fout gaat is al super! Ik zie dat je al zitlessen volgt? Ik kan je ook Centered Riding aanraden, gaat vooral over je eigen zit, balans, houding op basis van hoe het voelt. En dan zowel hoe jouw houding voor jou voelt als wat het doet met je paard. Het kan zo zijn dat jij het gevoel hebt dat je goed/ (ontspannen?) zit, maar dat dat eigenlijk niet zo is. Als je dan met hulp van je instructeur iets verandert, kun je dat merken aan zowel je eigen zit/ houding, etc, als aan je paard!
Je schrijft ook dat je hoofd het wel weet, maar je lichaam het niet doet; met centered riding word je je ook veel bewuster van je lichaam...
Andere tip mbt het laatste: Feldenkrais. Een soort bewegings"therapie", niet op het paard, maar gericht op jezelf en de bewustwording van je spieren en je lichaam.

Veel succes!

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 08:05

Afbeelding
Dit is 1 van mijn goede foto's.

Bedankt en ik ga het een en ander is uitproberen :D Hou jullie op de hoogte
Uhm dat het in mijn hoofd zit dat is ook wel zeker meer dan de helft waar

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:32

idd veel zitten op een fitness bal helpt om je balans te ontwikkelen. Veel succes!

Noedle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:53

Zit je recht op je paard? (neem aan van wel met L2) :)
Je beugels een gaatje langer laten? Daardoor ben je meer afhankelijk van je zit. En inderdaad ontspanning is belangrijk, maar helaas niet altijd even makkelijk.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:39

Ga zonder zadel rijden ;) Das is echt het beste wat je kan doen :o
Koop zon grote trainings bal. Het kan naamelijk heel goed dat door joun zwangerschap je
buikspieren en rugspieren heel erg verslecht zijn (al zou dat nu na 7 jaar toch wel weer over moeten zijn :(:) )
sterkte ermee in iedergeval ;)