Shakira @ work in de buitenpiste

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

Shakira @ work in de buitenpiste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 17:09

Even wat Info over Shakira :

Shakira is een volbloed x draver merrie van 6 jaar oud.
Zij is altijd recreatief bereden geweest (vooral crossen in het bos)
Sinds deze winter probeer ik haar wat meer dressuurmatig op te pakken.
In het begin resulteerde dit in bokken en wegrennen.
Het bokken is nu gestopt alleen durft ze nog wel eens wegsjeezen.
Wij hebben daarom ook geen niveau.
Ons grootste probleempunt is nu eigenlijk vooral de galop.
Daar word ze erg loperig en heet van.
En het tempo zou ook een pak rustiger mogen.

Woordje vooraf voor de filmpjes :

Paar dagen geleden vond ik het rijden in de binnenpiste met Shakira zo goed gaan dat ik dacht:
'we proberen het nog eens in de buitenpiste'.
Het zonnetje scheen lekker die dag maar er was best wel veel wind.
Ik had natuurlijk mijn vriendje meegesleurd om eens te kunnen filmen
Het eerste filmpje is redelijk lang en toont hoe ik Shakira vanuit een gecontroleerde stap in draf wou laten gaan..
Wat resulteerde in hoofd omhoog en sjeezen, geprobeerd haar in draf te krijgen en daarna terug stap en direct zakt dat hoofdje
en gaat ze weer kei goed aan een redelijk lang teugeltje.
Dan opnieuw vraag ik draf en opnieuw krijg ik galop en dan is het echt proberen van in draf te blijven en kleine voltes te maken.
Op de andere zijde ging het even goed.. Al zie je dat ze dan echt wel tempo begint te maken om eronderuit te komen.
en afsluiten ging eigenlijk redelijk goed..

Het tweede filmpje was eigenlijk wel oké alleen weer die snelheid die ze maakt. Maar daar kan ik op zijn minst al wat figuurtjes rijden

Eerste filmpje :
http://www.youtube.com/watch?v=gomue5vS1jk

Tweede filmpje :
http://www.youtube.com/watch?v=mp8XY9IU ... re=channel

Commentaar mag, maar wel opbouwend graag
Houd rekening met het feit dat we allebei nog hard aan het oefenen zijn ;)

magli

Re: Shakira @ work in de buitenpiste

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:28

Hoi, ik heb je eerste filmpje bekeken, tweede ging precies niet? Het ziet er me allesinds geen gemakkelijk ding uit, maar 'k vind dat je het wel nog goed aanpakt eigenlijk. Het is wel goed dat als ze in galop gaat je direct probeert een overgang te maken naar draf terug, maar op een gegeven moment deed je dan de hele tijd kleine voltetjes en het kan wel zijn dat ze hierdoor nerveus wordt. Ook proberen haar niet in buitenstelling te trekken en als ze dan in draf zit probeer haar dan wat binnenteugel te geven zodat ze daar kan nageven en evt zakken! Maar ik denk eigenlijk dat je al goed bezig bent! Een andere tip, als ze al in draf zit en ze doet het goed maar je hebt wel't gevoel dat ze bijna terug in galop kan schieten, gewoon een overgang naar de stap terug maken, ook al ging de draf goed. En als dit dan een tijdje goed lukt (draf-stap-draf) dan kun je eens proberen - als jij het wil en aangeeft- een overgang naar de galop te maken.

Stap ziet er overigens wel ontspannen uit, probeer ook daar na te geven op de binnenteugel!

CLND

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:48

Tweede filmpje doet het inderdaad niet...

Het ziet er zeker niet makkelijk uit. Zoals magli al zegt, zou je meer overgangen moeten rijden. Eerst van stap naar draf en andersom, en later vanuit halthouden naar draf enzovoorts. Figuren rijden is sowieso goed, maar probeer te varieren en niet alleen voltes te rijden... Dat kan haar inderdaad nerveus maken. En longeren voor het rijden kan je ook nog proberen!

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:51

Hoi hoi,

Ik kan alleen het eerste filmpje zien. Ik ben het heel erg eens met magli, veel overgangen rijden zodat het gecontroleerd word. Ik zou de galop eerst nog weglaten, probeer eerst de controle in draf te krijgen. Wanneer ze dan haar rug niet weg drukt en ontspannen gaat lopen, dan zou ik de galop wat gaan oppakken.

Succes ;) , ik vind het wel super dat je het aan het oppakken bent! Want alleen maar in het bos crossen is echt niet goed voor een paard.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:54

Inderdaad, ik heb er verder niet veel aan toe te voegen ;)!
Alleen vraag ik me één ding af; ligt het zadel wel goed? Mijn beeld bleef even hangen toen leek het net alsof het zadel te ver naar voren lag.. Dat zou namelijk ook evt. een reden kunnen zijn waarom zij ineens zo weg schiet (naast dat ze altijd mag crossen)

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:42

IK weet hoe moeilijk het is zon paardje te rijden,
ik ben ruim 10 maanden bezig geweest dit uit een paardje te krijgen.
vooraal geduld hebben en veel tegen haar praten.
veel oefeningen rijden zoals slangevoltes maar dan tot de a-c lijn, dus halve slangevoltes, idd niet te veel kleine voltes daar kan een paard nerveus van worden omdat het zo moielijk is.
ook zou ik 8'ten gaan rijden en gebroken lijnen.

je gaat er wel erg goed mee om, goedzo, de aanhouder wint.
succes ermee!
p.s. als je nog vragen hebt kun je me altijd een pb sturen!

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:51

Ja, veel overgangen terug naar stap en halthouden en 8 tjes rijden is goed. Probeer als ze versnelt ook zelf langzamer te gaan lichtrijden. Meestal reageert een paard daar goed op.

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:03

wat een frisse racemuts zeg:P
longeren van te voren kan al helpen. Probeer je benen niet zo af te steken, probeer het ritme aan te geven en rustig te gaan ligt rijden als ze zo overhaast is. als je de eerste keer probeert het ritme aan te geven (met je kuiten) zal ze eerst wegrennen om onder je been uit te komen, het zal even duren voor ze het accepteerd, maar ik denk dat als ze het eenmaal accepteert ze veel makkelijker te rijden is, want jij hebt dan de controle over het tempo en niet zij.
veel succes!

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 21:10

http://www.youtube.com/watch?v=mp8XY9IUBew

Dit is de link naar het tweede filmpje, ik kan het bericht al niet meer bewerken.

Ja de laatste tijd probeer ik de galop wel achterwege te laten en meer op de rustige draf te werken. Dit was nu ook wel terug de eerste keer rijden in de buitenpiste en dat is natuurlijk altijd wat spannender hé :)
De overgangen van stap naar draf en terug beginnen al redelijk te lukken.

@ magli, ja als ze dan in draf gaat probeer ik haar wel stilaan losser te laten, maar in de buitenpiste resulteert dat dan in het hoofd omhoog en rennen.

Maar volgende week als ze terug mag werken( ze staat nu met een dik been) ga ik mijn vriend eens een filmpje in de binnenpiste laten maken.
En dan zie je echt het verschil, binnen loopt ze veel relaxter als buiten.
Maar met een beetje oefening zal dat op termijn ook wel goedkomen denk ik.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:38

Ze is wel heeel fel! Maar als je dan met het eerste filmpje terug gaat naar stap loopt ze meteen best wel goed! Tweede filmpje ziet er al wat beter uit dan de eerste.
Voor dat je niet zo veel dressuur hebt geoefent vind ik dat je het best wel goed doet. Veel oefenen, en vooral schijnovergangen naar de stap en niet te snel. Dan komt het vast wel goed!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:18

ik heb ook het idee dat je zadel een oorzaak hiervan is
jij zit helemaal achterin de lepel waardoor er erg veel druk op het kruis/laatste gedeelte rug komt,
en volgens mij vind ze dat niet erg prettig,

en longeren van te voor kan al erg veel helpen de spanning eraf te krijgen.
Verder toch maar je been eraan houden ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:54

Als eerste, goed dat je door blijft zetten, ook al gaat ze zo hard.

Ik ga mee met eerder gegeven commentaar over het zadel. Op het eerste filmpje is heel goed te zien dat het zadel vlak na de eerste keer wegschieten, naar voren geschoven is, en dat de achterkant klappert. Even daarna, als je weer stapt, zie je jezelf helemaal achterin het zadel zitten,met veel te veel zadel voor je, als je snapt wat ik bedoel.

Dan over het wegschieten. Probeer het eens in het voorwaartse op te lossen. Je paardje heeft nu al heel goed door, dat als jij wilt gaan draven, en hij dan wegschiet, je heel snel terug naar de stap gaat. Probeer eens anders: gaat hij over in galop, ok, maar dan wel galopperen waar jij wilt, en zo lang als jij wilt. Op de grote volte, en blijven galopperen. Voel je dat hij eigenlijk liever terug wil draven, heeft hij even pech, moet hij gewoon doorgalopperen. Wel alles veilig houden natuurlijk. Hij zal snel doorhebben dat hij beter kan luisteren, anders moet hij nog langer hard, en dat is op een gegeven moment niet leuk meer.

Gaat hij echt te hard, zet em dan op een grote volte, en maak die steeds kleiner. Probeer em in de juiste stelling en buiging te houden, en laat em terugkomen op je zit. Niet je benen afsteken, maar gewoon aangesloten houden. Je hoeft er niet mee te drijven, maar hij moet wel weten dat ze er zijn.

Succes, de aanhouder wint!

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 11:04

kleinvosje schreef:
Als eerste, goed dat je door blijft zetten, ook al gaat ze zo hard.

Ik ga mee met eerder gegeven commentaar over het zadel. Op het eerste filmpje is heel goed te zien dat het zadel vlak na de eerste keer wegschieten, naar voren geschoven is, en dat de achterkant klappert. Even daarna, als je weer stapt, zie je jezelf helemaal achterin het zadel zitten,met veel te veel zadel voor je, als je snapt wat ik bedoel.

Dan over het wegschieten. Probeer het eens in het voorwaartse op te lossen. Je paardje heeft nu al heel goed door, dat als jij wilt gaan draven, en hij dan wegschiet, je heel snel terug naar de stap gaat. Probeer eens anders: gaat hij over in galop, ok, maar dan wel galopperen waar jij wilt, en zo lang als jij wilt. Op de grote volte, en blijven galopperen. Voel je dat hij eigenlijk liever terug wil draven, heeft hij even pech, moet hij gewoon doorgalopperen. Wel alles veilig houden natuurlijk. Hij zal snel doorhebben dat hij beter kan luisteren, anders moet hij nog langer hard, en dat is op een gegeven moment niet leuk meer.

Gaat hij echt te hard, zet em dan op een grote volte, en maak die steeds kleiner. Probeer em in de juiste stelling en buiging te houden, en laat em terugkomen op je zit. Niet je benen afsteken, maar gewoon aangesloten houden. Je hoeft er niet mee te drijven, maar hij moet wel weten dat ze er zijn.

Succes, de aanhouder wint!

Het 'als jij wil galloperen zal je galloperen' heb ik echt al zo dikwijls geprobeerd.
Maar dat doe ik voornamelijk in de binnenpiste, in de buitenpiste vertrouw ik het zo niet omdat ze daar weet dat ze weg kan.
Als ik dan val heb ik brute pech want dan kan ik achter mijn paard aangaan.
Ik zit nu ook maar met één probleem en dat zijn haar achterbenen.
Shakira heeft wat last van vocht op haar achterste spronggewrichten en ik wil haar niet te extreem aan het werk zetten voor ik weet wat dat is.
Normaal ga ik deze maand röntgenfoto's laten nemen zodat ik zekerheid heb.
De DA zegt wel dat ik gewoon kan verder doen, maar ik probeer haar toch niet te overbelasten, je weet niet wat er zich in het been afspeelt hé.
Maar hopelijk kan ik eind deze week terug rijden en dan ga ik eens proberen met jullie tips.