4-jarige met 'tic'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vea

4-jarige met 'tic'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 12:01

Hallo,

Ik heb juist een 4-jarige gekocht, heel braaf enz...maar hij heeft een 'tic'. De vorige eigenaar heeft mij hiervoor gewaarschuwd,
hij heeft het niet altijd. Tijdens het rijden zwiert hij met zijn hoofd naar omhoog. Ik heb al gemerkt dat hem dit
het meeste doet als hem nog opgewonden is en dat het mindert als hem moe is. Soms doet hem dit af en toe maar soms
doet hem het heel vaak achter elkaar. Langer of korter houden helpt niet echt, het mindert als ik hem vraag om aan de teugel te lopen maar het is toch de bedoeling dat hem tijdens het wandelen normaal met zijn hoofd loopt... Hij heeft een dubbel gebroken
bit dus zeker geen zwaar bit. Nu vraag ik mij af of iemand weet dat ik dit kan afleren? (zonder hulpmiddelen liefst!)

Aria_zz

Re: 4-jarige met 'tic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:02

Iets lichamelijks? Heb je hem laten keuren?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:02

Heb je al uitgesloten dat hij misschien last heeft van zijn gebit. Of misschien van zijn hals of rug?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:03

Heb je hem laten keuren bij de aankoop?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:04

Ja laat hem eerst even na kijken door een DA

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:07

ik denk dat het geen 'tic'is.
dit duid meer iets op rug en of gebits klachten.
ik wil ook wel eens weten of ie gekeurd is..
in elk geval heb ik nog een vraag: doet hij dit ook als je er niet op zit?
dus in de wei,los in de bak ?

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 12:11

De dierenarts is al eens langsgeweest en die heeft niks bijzonders gevonden, misschien eens een paardentandarts?

Hij doet het niet altijd, ik heb al met hem gereden dat hem het nooit doet.

Ik heb wel eens een paard gekend (een 3-jarige) die dit ook deed, waarna op een dag een van zijn tanden uitviel. daarna heeft die dat nooit meer gedaan. Kan dit nog bij een 4-jarige?

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 12:12

En hij heeft het ook al eens gedaan toen hem lang moest wachten op de hoefsmid, dan wordt hij een beetje ongeduldig. Voor de rest heb ik hem het nooit zien doen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:12

Vea schreef:
De dierenarts is al eens langsgeweest en die heeft niks bijzonders gevonden, misschien eens een paardentandarts?

Hij doet het niet altijd, ik heb al met hem gereden dat hem het nooit doet.

Ik heb wel eens een paard gekend (een 3-jarige) die dit ook deed, waarna op een dag een van zijn tanden uitviel. daarna heeft die dat nooit meer gedaan. Kan dit nog bij een 4-jarige?

ja dit kan ook bij een 4 jarige nog :j
ik zou de tandarts dan er eens bijhalen :j

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:16

een 4 jarige is ook nog aan het wisselen.
het kan een ractie zijn op stofdeeltjes of pollen, maar daar is het nu niet het seizoen voor...

Ik zou even een paardentandarts laten kijken...

Maar heel eerlijk, mijn paard doet het ook.
Ik heb hem late keuren, TA is geweest, Fysio is geweest, nik saan de hand met hem.
Het is voor hem een vorm van verzet.
Hij doet het namenlijk ook op stal als ik iets doe wat hij niet leuk vindt...
Het ene paard gaat met rijden, als ze iets moeilijks moeten doen bijv, bokken of stilstaan, die van mij gooit met zn hoofd...

Ach, ik moet er maar mee leren leven...

Maar sluit eerst alles uit!
Dan kun je met een gerust hart verder rijden ;)

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 12:18

Ok ik ga dan een paardentandarts bellen. Hopelijk is dit de reden en niet zo'n gedragsprobleem. Bedankt voor de reacties!

0727miep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:20

Doet het paard dit aan de longe ook? En als hij losstaat?
Ik had een vriendin wiens paard dit ook deed, maar die bleek een overgevoelige neus te hebben. Sinds ze met een soort netje rijdt, die je aan de neusriem kunt bevestigen, is het veel minder.
Maar dan moet je natuurlijk zeker weten wat het is. Buiten had ze er meer last van dan binnen, zowel aan de longe, los als onder het zadel en zodoende heeft ze deze methode ingesteld.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:25

dat kan idd een ook de oorzaak zijn miep

ik heb met mijn paard ook een netje geprobeerd om te kijken of dat het daarmee zou ophouden, maar het werd alleen maar erger :')
Hij vond dat netje zo irritant!

Ik moet er wel nog even bij vermelden dat het echt al een heel stuk verbeterd is bij mijn paard.
Hij doet het nu vaak alleen nog in stap en dan ook niet meer altijd...
Dus er is hoop!!

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 12:45

ik heb hem nog maar 1x gelongeerd en toen deed hem het niet. Ook in de wei ofzo heb ik hem het nog niet zien doen. Enkel als hem lang moet vast staan heb ik hem het al eens zien doen. En ja gisteren tijdens het rijden

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:23

de mijne doet het ook, maar bij hem is het van alles en nog wat

eerst onder het rijden: gebit en rug problemen deze zijn nu weg en nu doet hij het ook niet meer
op stal: aandacht
in de zomer: soort hooi koorts dus dan moet ik savonds rijden en overdag ingepakt de wei op

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:27

Doet hij het ook als je hem bitloos rijd. Op die manier kun je er achter komen of het een reactie is van het bit. Dan weet je ook of het in zijn mond zit of dat je elders moet gaan zoeken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:31

Even offtopic: op vrijwel alle momenten dat je het woord 'hem' gebruikt moet je het woord 'hij' gebruiken.

Dus niet: "hem is een druk paard" maar "hij is een druk paard".

Dan wordt het dus: "hij is een druk paard, dat zijn mensen wel van hem gewend".

Succes!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:36

Vallen we nu ineens in een Nederlands taaltopic? Er stond toch praktijkproblemen bovenaan? Hier gaat het paard niets van veranderen hoor.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:42

Hij kan zeker nog aan het wisselen zijn! Tandarts is bij mij 2 weken geleden geweest en zij vertelde, dat hij nog 4 tanden moet wisselen en dat het waarschijnlijk binnen een half jaar gebeurd en dat ik er rekening mee moet houden dat als hij in verzet komt oid, dat absoluut van dat kan komen.
Ow, hij wordt trouwens in mei 5! (is wel een laatbloeier)

Succes ermee!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:51

_sparta_ schreef:
Vallen we nu ineens in een Nederlands taaltopic? Er stond toch praktijkproblemen bovenaan? Hier gaat het paard niets van veranderen hoor.

Ik vind het zelf altijd prettig om gecorrigeerd te worden, kan je altijd je voordeel mee doen ;)
Ik heb het overigens netjes en vriendelijk verwoord.
Tips worden hier al in overvloed gegeven m.b.t. het topic....

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:00

Dat kan dan toch in een privé bericht? En ik vind het niet fijn als ik gecorrigeerd wordt. Wil ik dat vraag ik daar wel om. De vraag gaat hier toch echt over het paard. :) En ook de bedoeling dat daar de tips over gaan. :)

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 17:37

Ik kom er juist van en ik heb gemerkt dat hij het nu constant doet dus ook vrij in de wei. Eten kan hij precies nog wel goed. Ik denk dus dat het echt aan zijn tanden ligt en aangezien hij vroeg is gecastreerd en dus echt nog moet groeien kan het inderdaad zijn dat zijn tanden ook wat later zijn. Nu is het wel zondag dus moeilijk om zo'n tandarts te pakken krijgen maar ik ga zeker en vast achter eentje zoeken. Nu nog 1 vraagje: vallen die tanden niet vanzelf uit?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:34

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:28

ik zou ook eerst idd alle lichamelijke oorzaken onderzoeken zoals hier al eerder genoemd is. Verder kun je ook nog kijken of het zadel goed past en nergens drukt, hoofdstel niet te strak zit. en ja, het kan ook een reactie zijn op bijv. pollen of licht. er zijn paarden die daar last van kunnen hebben. Succes!

Glebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:46

De tips hierboven zeggen al genoeg denk ik.
Ik ken een paard die hetzelfde doet,die heeft het headshakingsyndrome...