probleem met mijn zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lievepony16

probleem met mijn zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 09:58

Ik heb een probleem met mijn zit
ik heb altijd een goede zit gehad, maar doordat ik ben gaan groeien voelde ik dat ik een beetje ging inknikken in mijn linkerheup. nu is dit over, maar nu heb ik dus het probleem dat ik mijn rechterarm niet goed aansluit en mijn linkerarm wel.hierdoor is er veel meer druk op de linkerteugel en heb ik rechts minder goed begrensd, terwijl de linkerteugel wel heel goed begrensd is.
ik ben nu heel veel bezig met mijn zit te corrigeren, ik ben op een heel braaf paard zonder beugels en teugels gaan rijden, (teugels in een knoop zegmaar) Hier krijg ik wel een hele goede zit van, maar nog steeds heb ik mijn armen niet goed zegmaar en daardoor is de drukverdeling van de teugels niet goed.
door dit probleem wil ze ook nog niet goed aan de teugel en loopt ze veel met der koppie omhoog. hier kan ze natuurlijk niks aan doen, omdat ik het zelf nog niet goed doe. ik hoop dat het snel opgelost is. ik heb hier eigenlijk nooit last van gehad, maar sinds een tijdje heb ik er last van, ik baal er enorm van! Ook zit ik soms een beetje gespannen in mijn schouders, ik zeg telkens tegen mezelf (en mijn instructrice ook!) ontspannen zitten! dit is nog erg moeilijk,ook hier had ik eerder nooit last van eigenlijk. ik hoop dat ik er snel wat aan kan doen en dat het snel opgelost is.
ik hoop dat jullie tips hebben! alvast bedankt!

lievepony16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 16:25

ik zit trouwen ook meer op mijn linkerzitknobbel dan op mijn rechter. ik heb mijn rechterarm meer naar voren en links heel aangesloten.
en vooral met voltes of afwenden op de linkerhand dan heb ik meer druk op links en minder op rechts, misschien komt dat ook door mijn houding? of moet ik gewoon een keer zitles nemen?

CLND

Re: probleem met mijn zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:19

Zitles kan natuurlijk nooit kwaad, maar het is altijd handig om te weten wáár het probleem vandaan komt... Ik ben slechthorend (rechts) en ik heb daardoor een beetje last van mijn evenwicht. Zodoende zit ik niet altijd even recht...

craje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:49

het kan ook zijn dat je paard links meer is gaan vast zitten en dat jij daar met je zit op reageert. Als je links steeds meer druk voelt dan rechts omdat het paard het bit daar niet wil loslaten, dan ga je daar ongemerkt steeds met meer druk in de hand rijden. Let er dus zelf op dat je het paard met gelijk gewicht in beide teugels gaat rijden. Als je paard scheef gaat lopen dan ga jij ook scheef zitten. De oorzaak hoeft niet bij jou te liggen maar kan bij je paard zitten. belangrijk is dat jij dan het probleem aanpakt waardoor je paard weer rechtgericht gaat lopen. Dan kun jij weer recht zitten.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:20

zitles nemen is altijd goed.. :D wat je ook alvast kunt doen is regelmatig zitten op een fitnessbal hiermee train je je balans. Voor het ontspannen zitten kun je ook alvast op je ademhaling letten, vooral goed uitademen is belangrijk. Hierdoor ontspan je en zul je al beter gaan zitten. Succes!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 03:57

Misschien is het handig om een paar foto's te plaatsen? Dan kunnen we er iets meer over zeggen. Dus recht van achteren 1, en van opzij een paar. Problemen met een verkeerde of scheve houding komen vaak vanuit je bekken. Probeer je vooral te richten op een symmetrisch gevoel van dat gedeelte. Dus inderdaad, gelijke druk op alletwee je zitbeen knobbels en je been ontspannen naar beneden laten hangen. Niet optrekken, links niet en rechts ook niet. Het klinkt alsof je toch nog inknikt bij je heup. Maar probeer dan niet om je armen anders te houden maar concentreer je echt op wat je in je zadel voelt, onder je kont. Probeer jezelf niet in een houding te forceren maar ga voelen! en genieten. Ga echt met je zit rijden, ook op je zit bochten rijden en vergeet dan even je aanleuning enzo. Tenminste, probeer niet alles tegelijk te doen want dat kan niet, dat red je niet. Kies 1 ding en ga je daar op richten. Ik denk dat je aan wat zitlessen nu veel meer hebt dan aan 'normale les'.