Los ik het zo goed op? En hoe rechte lijnen in kleine bak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zaff

Los ik het zo goed op? En hoe rechte lijnen in kleine bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 18:48

Hoi Bokt,
Ik heb hier al verschillende topics over gezien en gedeeltelijk gelezen, alleen ik zit nog steeds met mijn vraag en soort probleem.
Mijn paard is een beetje scheef, en kantelt dus ook haar hoofd soms op de rechterhan naar binnen.
Nu neigt ze vaak naar kantelen met warmstappen, alleen het wordt minder als ze warm is.
Ook heeft ze een betere hoofdhouding als ik haar flink laat doordraven,
als ik haar a.h.w verzameld laat lopen of gewoon rustig, dus zonder impuls neigt ze weer sneller naar kantelen.
Is dit normaal?
Ook heb ik nog een probleem. We zijn dus veel bezig met rechtrichten, ik doe mijn best :)
Alleen wat niet altijd helpt is dat we maar een kleine bak hebben, de bak is ongeveer 25 bij 20 meter.
Ik vind dit soms erg moeilijk om te rijden. Met stap is er natuurlijk geen probleem,
maar in de draf vind ik het moeilijk om haar gewoon recht te stellen voor we bij de volgende hoek zijn,
middendraf kan ik daarom ook weinig oefenen tenzij ik haar in volledige stelling laat blijven lopen, wat voor mijn gevoel
het scheef-zijn weer verergerd.
Met galop heb ik dus dit probleem al helemaal ;) Verruimen kan alleen in een volte.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!

ChicaxIlke

Re: Los ik het zo goed op? En hoe rechte lijnen in kleine bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:52

Hay,
ik zit met hetzelfde probleem van een te kleine bak om te kunnen doortrainen..
Mijn paard is al wel recht, maar een rechte lijn kunnen rijden zou toch handig zijn..

Wat ik nu doe is in de week bij ons thuis rijden, in de te kleine bak, en in het weekend naar de manege bij ons in de buurt. Daar betaal ik dan €5 per paard om in de grote bak te kunnen rijden.

Ik volg dit even :)

xx

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:35

Het kantelen kun je al verminderen door stelling te vragen door je hand van de hals te doen, dus opzij. Niet naar je toe! Als je je hand naar je middel toebrengt, buigt je paard alleen in zijn kaak, niet in de hals, zoals het eigenlijk moet, en dan krijg je dus een paard dat zijn hoofd kantelt om toch maar die stelling aan te kunnen nemen. Van de hals af dus en goed op je buitenteugel letten, die begrenst.

Rechte lijnen kun je bij uitstek buiten oefenen, en bak, en zeker zo'n kleine, is daar gewoon niet handig voor. Zijn er geen lange zandpaden of brede bermen bij je in de buurt?

Zaff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 20:37

Rijerijerije schreef:
Het kantelen kun je al verminderen door stelling te vragen door je hand van de hals te doen, dus opzij. Niet naar je toe! Als je je hand naar je middel toebrengt, buigt je paard alleen in zijn kaak, niet in de hals, zoals het eigenlijk moet, en dan krijg je dus een paard dat zijn hoofd kantelt om toch maar die stelling aan te kunnen nemen. Van de hals af dus en goed op je buitenteugel letten, die begrenst.

Rechte lijnen kun je bij uitstek buiten oefenen, en bak, en zeker zo'n kleine, is daar gewoon niet handig voor. Zijn er geen lange zandpaden of brede bermen bij je in de buurt?

Dankjullie beiden voor jullie antwoorden!

de manege is niet echt een oplossing, want als de bak thuis goed is hoor je daar in te rijden vind men.
alleen in de winter als de bak slecht is ga ik naar de binnenbak.

Okee, ik zal het proberen met mijn hand, ik werk de laatste tijd nogal aan mij houding en zit, maar zal dan even mijn handen weer meer schuiven.
Ik kan niet naar buiten, want daar gaat ze alleen maag steigeren/bokken en vervelend doen,
ik kom vaak de oprit maar net af. Ik heb het al meerdere keren aan de longeerlijn geprobeerd en met veel tijd kan ze nu een klein rondje naar buiten aan de longeerlijn, maar zodra die los is begint het weer. Dus ik kan momenteel nog niet echt naar buiten toe.

Nog meer mensen ideeën? :)