Benen stil houden in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyciee86

Benen stil houden in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 18:41

Hebben jullie tips voor mijn benen stil te houden met galop? Lesgeefster zegt benen in het zadel knijpen, maar heb altijd geleerd ontspannen te zitten.

Franciska15

Re: Benen stil houden in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:43

Ik heb dat geleerd door stro touwtjes door mijn beugel te doen en aan de singel vast te maken. Natuurlijk niet strak tegen de singel, maar met een beetje ruimte ertussen, zodat je benen wel natuurlijk er tegenaan zitten. Daarnaast kan ik bij mijn zadel de beugels onder het zweetblad doen, dus dat scheelt ook.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:47

Juist niet gaan knijpen, waar je je op moet concentreren is je voeten, je moet veren in je enkel en niet in je knieën. Doe je been eraf, iets naar achteren en dan je ben naar voren schuiven, als het goed is ligt je been dan precies goed, dan hak naar beneden en naar buiten draaien en proberen te scharnieren in je enkel, als je dit doet, zla je been stiller hangen...

marisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:49

Als je met je knieen gaat knijpen krijg je geen mooiere zit van. Probeer je beugels te blijven voelen en met je bekken te kantelen. Draai je knieen goed in het zadel. Het is moeilijk ik weet het mijn paard zit ook niet als een stoel namelijk ;) haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:50

zonder beugels rijden.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:52

Ontspannen zitten en heeeel veeeel oefenen :)

ponylovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:52

Je moet niet gaan knijpen tegen het zadel. Als je klemt gaat je pony/paard harder en word het nog moeilijker om je benen stil te houden. Probeer het eens met strotouwtjes aan je beugel en singel. En je moet je goed op je voeten concentreren. Hou anders wat meer druk op je beugels en misschien moet je je beugels wel wat korter doen. Ik heb het altijd als mijn beugels de lang zijn. ;)

0727miep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:55

Vraagje: is jouw paard wel voorwaarts genoeg? Of moet je echt elke stap aandrijven? Als je paard niet zo voorwaarts is, dan is het natuurlijk moeilijk je benen stil te houden. Dan is de eerste stap jouw paard meer aan het been te krijgen. Zonder beugels rijden is idd een goede tip. Daarnaast is het niet gek een bokriempje te gebruiken, zodat je je handen mooi stil kunt houden.
Je hebt wel gelijk dat knijpen met de benen geen optie is. Dan krijg je juist spanning. Ontspannen blijven zitten is toch echt het beste.
Soms ligt het probleem niet bij je benen, maar juist bij de onderrug. Wil je losser worden in de onderrug, dan kun je tijdens het zonder beugels rijden beide benen voor het zadel leggen. Dit kan alleen met superbrave paarden, maar als je op deze manier voorwaarts kunt drijven, in stap en later in draf, dan zul je veel losser worden in je onderrug..

joyciee86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:15

Bedankt allemaal voor jullie tips ik ga het een en ander eens uitproberen,moet zeggen ben er ook een tijdje uitgeweest dus moet het weer even onder de knie krijgen haha maar thanx

lissaagirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:49

ik heb wel is gehoord dat je met een touwtje aan je beuge en singel moet vastmaken.
zo leer jeje benen stil houden?

Dutchy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:50

probeer je gewicht te verdelen over je zadels en je beugels.. 50% in je beugels 50% in je zadel.. voor je gevoel een beetje gaan staan in je beigels dan hou je gelijk he benen stillen omdat je ze dan naar beneden duwt..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:56

lissaagirl15 schreef:
ik heb wel is gehoord dat je met een touwtje aan je beuge en singel moet vastmaken.

Dit is naar mijn idee een beetje symptoombestrijding, je leert dat je je benen niet kunt bewegen, zodra de touwtjes verdwenen zijn, helpt het een tijdje en daarna ga je gewoon weer bewegen naar mijn idee...

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:07

__PSM__ schreef:
lissaagirl15 schreef:

Dit is naar mijn idee een beetje symptoombestrijding, je leert dat je je benen niet kunt bewegen, zodra de touwtjes verdwenen zijn, helpt het een tijdje en daarna ga je gewoon weer bewegen naar mijn idee...

Nee, je went eraan om je benen stil te houden, kijk een keer zal niet werken. Je moet zorgen dat je met die touwtjes natuurlijk wel gewoon je hakken uit blijft drukken enzo

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:41

maar als je je hakken goed uitdrukt en scharniert in je enkel ipv in je knie, is je been stil, dan heb je dus geen touwtjes meer nodig.. Wat ik vaker dan zie gebeuren dat is dat mensen die touwtjes eraan doen en voor de rest gewoon doorrijden zoals ze altijd doen, dan helpen touwtjes niks hoor :P Komt nog eens bij, tis ook niet mijn manier, want ik vind het maar eng, stel er gebeurd iets, nee bah je zult maar blijven hangen...

joyciee86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 17:15

Ja ik vind zelf touwtjes ook maar niks haha maar ga morgen weer rijden zal eens even kijken :D

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:15

benen niet zo goed stil kunnen houden heeft met je balans te maken. Je kunt bijv. ook je balans trainen door regelmatig op een fitness bal te zitten. Dat kan goed helpen om je balans te ontwikkelen. Verder idd je benen zo ontspannen mogelijk houden en ze niet optrekken. Veel succes!

Ineke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:37

probeer niet te klemmen met je bovenbenen.
ga zitten en voel je zitbeenknobbels, druk je hakken goed uit, maar ga jezelf NIET afzetten in de beugels, maar echt in het zadel zitten, je buikspieren lichtjes aanspannen en dan zal het al veel makkelijker gaan.
Wat je ook kunt doen, is om in het midden van de bak een voorwerp (bijvoorbeeld een kegel of peesbeschermer) te leggen, waar jij met je blik op moet focussen. Dus niet om je heen kijken, maar alleen blijven kijken naar de kegel.

Laat je ons weten hoe het gaat als je een aantal tips hebt uitgeprobeerd?

joyciee86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:03

Het gaat al goed, oefening baart kunst :D bedankt allemaal

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:09

Echt maar dan ook écht op je kont zitten(geen stoelzit geen kromme rug ofzo) maar echt op je kont! en dan je benen tegen het paard aan laten afhangen. En natuurlijk baart oefening kunst!! Succes

Caressaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:38

Probeer in je houding helemaal goed te zitten, dus rug recht, hakken uitgedrukt, tenen naar binnen, enz. Dan gaat de rest vaakvanzelf

jndekoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:41

Als je een dressuurzadel hebt zou je er misschien aan kunnen denken om je beugelriemen onder de zweetbladen vast te kunnen maken. Hierdoor kunnen de beugelriemen ook veel minder bewegen tijdens het rijden en zullen je benen ook minder heen en weer gaan. Na een tijd kun je ze weer verwisselen maar ben je gewend geraakt aan het stil houden van je benen en zullen ze daardoor stil blijven.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:44

En na een tijdje gaan ze weer opnieuw klapperen, omdat je in je houding voor je benen niks hebt veranderd...

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:22

Ik heb dat probleem ook... Maar, de tips zijn handig, ik ga weer lekker verder oefenen :)

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:13

Hahaa :P
Dat had ik ook.
Ik kreeg een beetje ene *u*lige uidaging :P
Ik moest tussen mij knieën en het zadel 5,- doen, en als ze vielen, moest ik het aan mijn instructrice betalen, en als ze bleven zitten mocht ik ze houden :P...

Dan leer je het zo, beloofd.