wibi (tuigpaard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

clauutje

wibi (tuigpaard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 17:16

hallo iedereen :D
dit is mijn paard wibi, een tuigpaard vos merrie, (ze heeft bijna de hele winter stil gestaan i.v.m bevroren bak)
toen ik haar kocht kon ze nieteens galloperen dus dat is al vlink vooruit gegaan ookal ziet het er nogal grof uit.
nouja ik zal jullie niet langer ophouden met me verhaaltje,
ik heb me vader weten te strikken om een filmpje van me te maken, dan kan je het beter zien dan op een paar foto's

p.s let maar niet op mijn poging tot wijken, wat helemaal mislukt.
en oja, kritiek is welkom daar kan ik wel tegen, maar het liefst opbouwende kritiek natuurlijk :o

eigen kritiek :
paard's hoofd rechter
betere gallop
rechtop zitten

SuzanLarissa

Re: wibi (tuigpaard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:19

probeer je benen stiller te houden en niet steeds aan te drijven , als ze niet reageert gewoon een tik. Probeer in de galop ook op je kont te blijven zitten ;)

Verder een erg leuk paard :D

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:24

Ik vind het ook een leuk paardje. ik heb de indruk dat je hem wat veel op je binnenteugel rijd, mag wat meer buitenteugel erbij houden. en idd het drijven.
verder lekker aan het werk

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:37

Wat me als eerste opvalt is dat er te veel binnenbeenstelling is (op de rechterhand), haar kontje zwiept naar binnen. dat vind ik wel een punt waar je aan moet werken. Dat vergt veel oefening, liefst onder goede begeleiding. Als je goed kijkt zie je dat dit ook effect heeft op jouw houding: je gaat met hem mee in je houding, door teveel je bovenlichaam te draaien. Let maar eens op je handen, de linkerhand leg je erg naar voren terwijl je jouw rechterhand juist bij je neemt. Dit is een natuurlijke reactie hoor, maar wel iets om op te letten, want mooier wordt het er niet van.

Wat voltes betreft: niet te vroeg stellen, precies op de letters rijden. Als je bij B start, ga je een meter voor B voorbereiden, bij B afbuigen en net na B van de hoefslag af. Als je bij E komt zorg je dat je net voor E de hoefslag weer raakt, zodat je bij E precies vier sporen op de hoefslag hebt, daarna weer van de hoefslag af. Zo krijg je mooie, ronde voltes. Probeer op de hoefslag de hoeken wat meer te pakken. Dat zijn kleine dingen waarmee je puntjes pakt in een proef. Probeer wat meer met je handen te dragen. Dat rijdt een stuk prettiger.

Linkerhand vindt ze moeilijker, of niet? Paarden hebben altijd een voorkeur voor linker- of rechterhand. Wat ik bij jouw paard zie is dat zij zijn hoofd moeilijk stil kan houden op die hand. Buigen vind zij op deze hand wat moeilijker, volgens mij. Ze neemt alles wat ruimer en een beetje onstuimig.

Al met al is het echt niet slecht hoor. De dingen die ik benoem zijn wel items die het oefenen waard zijn, denk ik. Als je die te pakken hebt is het rijden nog leuker! Maar je moet altijd dingetjes houden om aan te werken, anders is er geen bal aan. Succes!

clauutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 18:04

Samaritan schreef:
Wat me als eerste opvalt is dat er te veel binnenbeenstelling is (op de rechterhand), haar kontje zwiept naar binnen. dat vind ik wel een punt waar je aan moet werken. Dat vergt veel oefening, liefst onder goede begeleiding. Als je goed kijkt zie je dat dit ook effect heeft op jouw houding: je gaat met hem mee in je houding, door teveel je bovenlichaam te draaien. Let maar eens op je handen, de linkerhand leg je erg naar voren terwijl je jouw rechterhand juist bij je neemt. Dit is een natuurlijke reactie hoor, maar wel iets om op te letten, want mooier wordt het er niet van.

Wat voltes betreft: niet te vroeg stellen, precies op de letters rijden. Als je bij B start, ga je een meter voor B voorbereiden, bij B afbuigen en net na B van de hoefslag af. Als je bij E komt zorg je dat je net voor E de hoefslag weer raakt, zodat je bij E precies vier sporen op de hoefslag hebt, daarna weer van de hoefslag af. Zo krijg je mooie, ronde voltes. Probeer op de hoefslag de hoeken wat meer te pakken. Dat zijn kleine dingen waarmee je puntjes pakt in een proef. Probeer wat meer met je handen te dragen. Dat rijdt een stuk prettiger.

Linkerhand vindt ze moeilijker, of niet? Paarden hebben altijd een voorkeur voor linker- of rechterhand. Wat ik bij jouw paard zie is dat zij zijn hoofd moeilijk stil kan houden op die hand. Buigen vind zij op deze hand wat moeilijker, volgens mij. Ze neemt alles wat ruimer en een beetje onstuimig.

Al met al is het echt niet slecht hoor. De dingen die ik benoem zijn wel items die het oefenen waard zijn, denk ik. Als je die te pakken hebt is het rijden nog leuker! Maar je moet altijd dingetjes houden om aan te werken, anders is er geen bal aan. Succes!

dankje voor je reactie, onze letters in de bak kloppen niet hoor omdat onze bak geen officiele maat heeft dus daarom rij ik niet op de letter in deze bak. en ja de linker hand is bij haar veel moeilijker, maar ze buigt op allebij de handen wat moeilijker omdat de ruimte tussen haar kaak en haar nek kleiner is dan bij een ander paard waardoor ze niet goed haar hoofd kan knikken.
van de rechterhand daar ben ik me van bewust me hand moet wat hoger en minder rechterhand, ook draai ik me heup naar binnen, dat doen maa rheel weinig mensen en is ook moeilijk uit me te krijgen want dat is er zomaar ingeslopen en je ziet het wel maar als je aan het paardrijden ben voel je het niet.
maar alles wat je zegt klopt hoor, er word aan gewerkt :D

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:18

clauutje schreef:
is ook moeilijk uit me te krijgen want dat is er zomaar ingeslopen en je ziet het wel maar als je aan het paardrijden ben voel je het niet.
maar alles wat je zegt klopt hoor, er word aan gewerkt :D

I know! Ik leun ook iets meer op mijn rechterbeen, voor mij niet te merken. Maar een kritisch oog ziet het wel. Is heel moeilijk te corrigeren, omdat het je natuurlijke houding is.

_Rianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:58

je benen mag je wel stiller houden je drijft steeds aan.
probeer ook wat rechter op te gaan zitten het lijkt steeds of je naar voren gaat vallen je (schouders meer naar achteren .)
en idd lijkt het dat je hem veel op je binnenteugel rijdt . dus hou de buitenteugel er ook goed bij.

wel een leuke combi

groetjes veel plezier verder

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:07

wat leuk, een tuiger, ik heb zelf ook een tuigerkruising en ik weet hoe moeilijk het
is om hem ontspannen, nagefelijk en goed te krijgen.
Wat betreft de ontspannenheid hier; je moet je benen, maar ook je handen veel stiller houden,
ik zie namelijk in het filmpje dat je merrie het hoofd kantelt en heen en weer beweegt (een soort 'nee' beweging
maakt.) Niet doen :) stil die handen, het paard volgt je hand vanzelf wanneer jij ontspannen contact geeft :j

Dus mijn tips naar jou; lekker ontspannen rijden, dat neusje naar beneden komt vanzelf :j

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:00

Leuk paard, maar het rijden kan vele malen beter. Je paard loop mooi voorwaarts, maar je houding is niet stabiel en je paard is scheef en dit is erg goed te zien. Hopelijk krijg je al les in het rechtrichten onder professionele begeleiding, want je paard is erg rechtsgebogen. Zo dus ( als je snapt wat ik bedoel.

Wat betreft je houding, als die niet goed en in balans is, dan kan je eigenlijk niks aangezien je jezelf en je paard in de weg zit. Vanaf het filmpje lijkt het erop dat je teveel leunt op je handen/teugels en wat meer moet steunen op je beugels. Je benen mag je iets naar achteren leggen. Handig truukje om erachter te komen wat de goede houding voor je is, is je benen voorop het zadel te laten steunen (wat je ook doet bij veranderen beugels bijvoorbeeld) dan naar voren te schuiven in je zadel totdat je fijn zit en je benen weer terug plaatsen zodat je goede steun hebt op de bal van je voet in je beugel. Dus niet klemmen/spannen in je benen maar ontspannen in je benen en meer spanning op de beugels.

Qua aandrijven, wat is jouw paard braaf zeg dat hij dit accepteerd zelf rij ik ook een Gelderse/Tuiger en die zou hierdoor helemaal gespannen worden, wat is het nut hiervan op dit op deze manier en zo vaak te doen? Je stompt je paard af, bent niet consequent en dus ook onduidelijk voor je paard. Drijven is zit+toestaan hand en desnoods kuit bij een paard dat wat afgestompt is en dus niet gebruik maken van je hakken. Hier zie je ook gelijk weer je houdinginstabiliteit terug in het optrekken van je hakken en benen. Dus als je aandrijft dan wil je gelijk reactie en niet 10x hetzelfde vragen. Geen reactie, stem en/of aanraken zweep. Heb je reactie, belonen(!) zodat je paard snapt dat dat is wat je wilde.

Je handen moeten veel stiller en niet als steun dienen voor jou. Ze mogen meer dragen en je knokkels moeten niet naar boven wijzen maar naar de zijkant met je duim als hoogste punt. Ze dienen als licht(!) contact tussen jou en je paard. Je zet je handen vast en er is geen goede lijn van mond naar handen naar elleboog.

Leuk trucje om te zien of je stabieler zit is in draf tijdens het lichtrijden ipv doorzitten om van been te verwisselen, juist 1x extra te blijven staan in je beugels zodat je van been verwisselt. Als je dit kan zonder dat je klemt of steunt op je teugels dan zit je al veel stabieler.

Mijn punt: Het begint met een goede en stabiele houding en het rechtrichten van je paard. Hopelijk zie je dit ook in. Veel succes.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:05

De combinatie van de strenge binnenhand en het blijven drijven zorgt ervoor dat je paard vaak wegvalt over de buitenschouder. Goed opletten! :)
Ik kan niet goed zien of je steeds drijft of dat je benen gewoon 'bungelen', dat komt mede doordat mijn laptop erg traag filmpjes afspeeld.
En verder de punten zie al genoemd zijn, zoals het 'nee' schudden. Misschien is het een goede oefening voor je om het paard gewoon te laten draven aan een lange teugel, dan kun je vrij weinig met je handen doen en kun je er goed op concentreren :)

De galop vind ik nog niet eens zo vreselijk hoor! Ziet er aardig uit, tuigers lopen vaak gewoon wat 'lomper' :)

Succes!

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:21

Probeer je handen rechtop te houden, en je tenen naar binnen te draaien je steekt vrij vaak je voeten af en je handen zijn pianohandjes, verder vind ik het er wle lekker uitzien hoor! :D

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:59

Wat een gaaf paardje!
Wat me opvalt is dat het erg ontspannen eruit ziet! Super hoor!
Enige wat miss beter kan is ietsje rechterop zitten en handen dragen..
maar super fijn beeld hoor!