Wat te doen als je paard de impuls mist?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Wat te doen als je paard de impuls mist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 09:58

De vraag is simpel, wat te doen als je paard de impuls mist?

Paard in kwestie is goed aan de hulpen, loopt ruim, maar mist de drang om te lopen.
Kan daar nog verandering in aangebracht worden of is dat een karakter trek die niet te veranderen is?

Alvast bedankt.

__PSM__

Re: Wat te doen als je paard de impuls mist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:46

Schakelen, en dan net zo lang tot het paard vooruit wil, dan rij jij het terug, wil het paard terugkomen, dan rijd je het naar voren... Eindeloos schakelen, tussen de gangen, maar ook in de gangen...

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:48

Zorg in elk geval voor genoeg afwisseling. Dus ook buitenrijden, ook eens trailparcoursje of hindernissen, of een wandeling. Zodat het rijden in de bak een onderdeel van de dingen samen wordt, niet het enige (als dat het zou zijn). En hou de trainingen kort en krachtig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:51

Tja, maar ondanks alle training zijn er volgens mij paarden die gewoon niet zo van het doorlopen zijn.. Als je van alles hebt geprobeerd en het blijft zo dan denk ik dat het een karaktertrek is en het nu eenmaal zo is..

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 14:54

Kukkie schreef:
Zorg in elk geval voor genoeg afwisseling. Dus ook buitenrijden, ook eens trailparcoursje of hindernissen, of een wandeling. Zodat het rijden in de bak een onderdeel van de dingen samen wordt, niet het enige (als dat het zou zijn). En hou de trainingen kort en krachtig.

Afwisseling heeft hij genoeg, gemiddeld genomen loopt hij 1x in de week voor de wagen, 1 x aan longe, 2x ohz en 1 x buitenrit ohz of voor de wagen. Balkjes lopen doen we ook, echt springen nog niet...

__PSM__ schreef:
Schakelen, en dan net zo lang tot het paard vooruit wil, dan rij jij het terug, wil het paard terugkomen, dan rijd je het naar voren... Eindeloos schakelen, tussen de gangen, maar ook in de gangen...

Daar ben ik idd mee bezig, en dan doet hij wel goed zijn best, en doet hij ook wat er gevraagd wordt, maar hij wordt er niet heter/druker van.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:56

troi schreef:
Tja, maar ondanks alle training zijn er volgens mij paarden die gewoon niet zo van het doorlopen zijn.. Als je van alles hebt geprobeerd en het blijft zo dan denk ik dat het een karaktertrek is en het nu eenmaal zo is..

Dat denk ik soms ook. Je moet goed zoeken naar hetgeen je paard leuk vind om te doen. Wanneer een paard niet houdt van bakwerk of wedstrijden zul je dat toch tot op zekere hoogte moeten accepteren.... net zoals 'loperigheid' of het gebrek eraan...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:00

Een paard heeft geen impuls. Voor impuls zorgt de ruiter. Een paard kan looplust hebben of niet. Heeft ie dat, dan blijft dat zijn hele leven een aandachtspunt. Dus heel bewust met je been omgaan. Geen resultaat is meteen dwingerder herhalen. En dat volhouden totdat ie vlijtig voorwaarts gaat. Blijf je elke pas duwen, wordt ie alleen nog maar slechter voor het been. ;)

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 15:08

vur schreef:
Een paard heeft geen impuls. Voor impuls zorgt de ruiter. Een paard kan looplust hebben of niet. Heeft ie dat, dan blijft dat zijn hele leven een aandachtspunt. Dus heel bewust met je been omgaan. Geen resultaat is meteen dwingerder herhalen. En dat volhouden totdat ie vlijtig voorwaarts gaat. Blijf je elke pas duwen, wordt ie alleen nog maar slechter voor het been. ;)

Impuls, looplust, er zit idd verschil in, maar ik bedoel er hetzelfde mee ;) Hij is goed aan de hulpen, en dan de stemhulpen. Ik hoef maar voorwaarts te zeggen en hij verruimd en versnelt. En als ik easy roep dan komt hij weer mooi terug in tempo. Voorwaarts loopt hij ook, maar de "show" om het zo mar even te zeggen mist hij gewoon.

Ninx schreef:
troi schreef:

Dat denk ik soms ook. Je moet goed zoeken naar hetgeen je paard leuk vind om te doen. Wanneer een paard niet houdt van bakwerk of wedstrijden zul je dat toch tot op zekere hoogte moeten accepteren.... net zoals 'loperigheid' of het gebrek eraan...

Ja, dat denk ik dus ook. Maar niet iedereen denkt daar zo over... Jury's bijvoorbeeld rekenen je daar wel op af. Nu ben ik meer een recreatie ruiter dus het geeft opzich niets. Maar toch vind ik het jammer dat ik dan te horen krijgt dat mijn paard niet goed loopt, terwijl hij wle goed loopt, alleen niet de drang heeft om te lopen.... Dat zijn voor mij 2 heel verschillende dingen.

En ik accepteer ook dat mijn paard dat niet heeft :) Ik ben blij met hoe hij is!

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:10

paarden zijn prooidieren en houden hun energie om te moeten vluchten als het nodig is, nu ook nog

dus, als je naar een punt rijd moet je aan je paard doorgeven dat het echt de moeite is om erheen te lopen, anders kan het zijn dat ie gewoon blijft staan :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:16

ik sluit me aan bij mijn vriendin kukkie en bij PSM.

Ik heb bij het paard van kukkie gezien dat een keer flink volgas op de veluwe ook verschil gaf.
Bij mijn eigen paardje merk ik dat schakelen helpt, ook al is hij niet echt sloom, de impuls vanachteren mist hij wel vaak. Vaak vertrekken en weer terug terwijl je bv blijft draven.
En niet te saai maken.
Hou je bv ook van springen? En hoe gaat het dan buiten? Mag hij weleens heel hard achter een ander paard aan bv?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 16:57

rakni schreef:
ik sluit me aan bij mijn vriendin kukkie en bij PSM.

Ik heb bij het paard van kukkie gezien dat een keer flink volgas op de veluwe ook verschil gaf.
Bij mijn eigen paardje merk ik dat schakelen helpt, ook al is hij niet echt sloom, de impuls vanachteren mist hij wel vaak. Vaak vertrekken en weer terug terwijl je bv blijft draven.
En niet te saai maken.
Hou je bv ook van springen? En hoe gaat het dan buiten? Mag hij weleens heel hard achter een ander paard aan bv?

Saai is het volgens mij niet... Genoeg afwisseling, en heb ook niet het idee dat hij het niet wil, maar simpelweg gewoon niet "kan".
Buiten precies hetzelfde, hij loopt wel door. Maar de impuls heeft hij gewoon niet.... Buiten mag hij altijd voluit als de gelegenheid daarvoor is. Springen doen we wel, maar redelijk laag, 40 cm... Soms in het bos een boomstammetje.. Balkjes lopen doe ik wel veel.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:41

Wissel je tijdens het rijden ook goed af? Dus niet rondjes lang hetzelfde blijven doen? En houd je hem onbewust zelf ook niet tegen? :)

Ik heb ook moeite met de impuls, maar mijn paard is dan ook niet goed aan mijn been + een dieseltje. Wanneer zij opgewarmd is (na een halfuurtje), en ik zelf heel bewust met mijn beenhulpen en overgangen ben bezig geweest, komt de impuls pas, kan daarvoor ook niet schakelen in dezelfde gangen.