hay heb ff een vraagje ik las net m'n proef ff door en daar staat in van hand veranderen en enkele passen veruimde draf. maar hoe laat je een paard veruimd draven? ik hoop dat jullie me kunnen helpen
ik heb het altijd zo geleerd: Eerst ga ik lichtrijden en neem ik hem eerst wat terug, verzamel ik hem. Ik wil dat hij van voor stijgt, want hij moet stuwen vanuit de achterhand en dat gaat dus moeilijk zijn voor je paard als zijn achterhand er niet bij is. Vervolgens kijk ik welk voorbeen naar voor komt. Komt links voor dan geef ik been met rechts, want op dat moment komt zijn rechterachterbeen naar voor en wil ik dat hij dit verder weg zet, dus geef ik been. Daarna komt het rechtervoorbeen naar voor en laat ik mijn linkerbeen voelen. Mijn handen geef ik een centimetertje toe. Hij krijgt wel de ruimte, maar hij mag niet uit elkaar vallen. Ik zie veel ruiters met beide benen drijven, dit snap ik echter niet goed. Je ziet bv. Anky in de uitgestrekte draf toch ook niet met beide benen prikken, maar (vind ik toch) duidelijk links-rechts-links-recht. En de eerste keren zal het paard wel iets versnellen. Dat komt omdat hij misschien nog niet de kracht en de handigheid heeft om het zo te doen. succes ermee.
Opzich is het een kwestie van rustig blijven lichtrijden iets opvangen met je hand, en bijdrijven, dan komt achter eronder, en klimt hij voor iets in het front en kan het voorbeen wel mooi weg... Hoe het hierboven wordt uitgelegd snap ik opzich, al ben ik van mening dat je niet zou moeten kijken voor welk been je eraan legt, maar dit zou moeten kunnen voelen... Tevens leert mijn paard dat eenzijdige hulp opzij betekend, dus kom ik vaak met twee benen tegelijk, want dat is het versnellen/ verruimen...
Tja PSM, leg het maar verkeerd uit. Ik zie een anky, een edward, een adelinde in ieder geval niet constant prikken met beide benen tegelijk, maar duidelijk links rechts. En een paard met niet zo veel talent, of niet zoveel dressuuraanleg zal met jouw methode alleen de kop in de lucht steken en er van door gaan. In feite zou een paard nooit hoeven te versnellen want dat wordt in geen enkele proef gevraagd. Verruimen daarintegen wel. Ik lees ook dat jij enkel beschrijft wat de voorhand doet in de verruiming. En de achterhand dan? Die hobbelt maar lekker achterna dan?
Juist door de achterhand aan te geven met twee benen dat het meer moet gaan doen, dus versnellen en hem iets op te vangen, komt het achterbeen er als het goed is nog verder onder... en kan hij van voren de berg op gaan en kan het voorbeen dus weg... Dit staat ook in mijn eerste berichtje, dat achter er verder onder komt en dus de voorkant weg kan...
Ik zie ook een anky enz. maar teneerste zie ik die nooit één been iets aparts doen in draf, en als ik dat al zie, is het omdat er vaak aan die kant gezoomd wordt. Ten tweede denk ik dat 3/4 van nederland niet op dat niveau kan paardrijden.... Tis al heel wat als 2/4 van nederland op het been rijd en niet op de hand... Dan kun je het wel uit willen voeren als Anky, maar ik denk niet dat dat ook maar iets brengt, behalve paarden die niks meer snappen van links/ rechts been enzovoort...
x_quinta, ik val jouw volgens mij nergens aaan op jouw berichtje, jammer dat je mij dan gelijk in de hoek schopt... Ik snap jouw manier prima, maar denk dat als iemand niet snapt wat hij moet doen, dat je het vooral makkelijk moet uitleggen...
meestal drijf je met twee benen tegelijk, als ik mn linkerbeen aandruk dan gaat mijn paard naar rechts hoor.. dus doe je met beide benen tegelijk.. gaat hij naar voren, en dan is de kunst om hem te laten verruimen ipv harder te laten draven
Ik werk ook eerder volgens de methode van PSM. Dat is net het gevoel dat je er moet kunnen inleggen om hem te verruimen ipv versnellen. Mijn paard is zo getraind dat, als ik met één been werk, dat hij gaat reageren in zijn schouders. Twee benen, is bij mij de achterhand. nouja, in grote lijnen dan
tenslotte vraag jij in het algemeen naar tips om je paard verruimd te laten lopen. Die krijg je van PSM en dan reageer je zo. Terwijl ze het neem ik aan goed bedoeld, maargoed sorry dat wilde ik wel even zeggen!