HELP! Hoe krijg ik mijn pony terug van RENGALOP naar DRAF!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vervallen

HELP! Hoe krijg ik mijn pony terug van RENGALOP naar DRAF!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 15:16

Hooi,

Mijn naam is Corine (16).
Ik had even een vraag, ik heb zelf een verzorgpony en als aan het rijden ben met hem (buiten)
en ik ga galoperen op het ruiterpad gaat hij automatisch over in ren-galop maar hem terug krijgen in draf
is een groot probleem want hij reageert niet.

de trucjes zwaarmaken, zagen met teugels, en rustig hooo roepen
werkt niet.

Het ruiterpad houd op een gegeven momment op en gaat over in een fietspad, maar dan gaat hij gewoon
door. Ik krijg hem alleen terug in draf, met veel geschreeuw en hard trekken aan de teugel,
maar ik vind dat onprettige manier, zielig en verder word hij alleen maar vervelender.

Heb jij tips voor mij hoe ik dit moet aanpakken zodat ik toch een keer rustig in het zadel zit?

Groetjes Corine

Ps. Het is een dressurpony en luisterd goed naar die bewegingen (maakt hem ook rustig)
Zelf kan ik geen dressuur pasje enz.

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:30

Hoi
Kan je helemaal niks van dresuur?
war ik zou doen is daar dus niet meer galloperen,
hij weet dat ie daar mag en geeft zich voor 100%
Ga er eerst maar eens over in stap.
dan in draf veel terug pakken naar stap en zo steeds meer opbouwen.
En als je weer klaar bent om te galloperen een andere stuk uitzoeken.

Verder als een paard zich op slot zet kan je niet veel doen, wat je evt kan proberen is de "noodstop"
dus niet aan 2 teugels "trekken" maar aan een kant als het ware trek je hem om neus naar zijn kont.

Suc6

Corally_B

Re: HELP! Hoe krijg ik mijn pony terug van RENGALOP naar DRAF!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:35

Misschien niet meer galloperen buiten en eerst les gaan nemen zodat je de " controle" krijgt over de pony!! De " noodstop" kan op dat moment werken maar als je voortaan zo de pony moet stoppen gaat het maar een paar keer goed voor het finaal fout gaat!!! Pas dus op! Ga lessen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:38

Geeft niet dat je zelf geen dressuurpasjes kent, jij bent immers het dressuurpaard niet, daar heb je je viervoeter voor.
Maar ehhhh is les nemen niet een heel goed idee?

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:44

Zet m meteen op een volte. Je kent dan geen dressuurpasje maar als je naar buiten gaat kun je neem ik aan wel rijden???? Leer je pony onder controle houden, rijd voltes (als je weet wat dat is) en blijf oefenen. In draf, meteen terug naar stap, weer aandraven weer terug naar stap. Net zolang tot hij luisterd. En dan van draf naar galop en meteen terug.

x__danii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:45

Ik zou lessen nemen. Straks gaat het een keer fout omdat jij eraf valt of jullie worden aangereden. En laat anders een meer ervaren ruiter een aantal keer je verzorgpony (de eigenaar bijv) op dat galopstuk rijden en hem corrigeren als hij niet luistert. Suc6 :)!

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 15:46

Lies21 schreef:
Misschien niet meer galloperen buiten en eerst les gaan nemen zodat je de " controle" krijgt over de pony!! De " noodstop" kan op dat moment werken maar als je voortaan zo de pony moet stoppen gaat het maar een paar keer goed voor het finaal fout gaat!!! Pas dus op! Ga lessen.....

Ik heb altijd lessen gehad, maar zijn er ook echt lessen en misschien ook prive voor buiten dat de intructeur mee gaat en ondertussen oefeningen doet.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:49

Jazeker zijn die er. Het maakt mij persoonlijk niet uit of ik met leerlingen in de bak werk of in het bos. Buitenrijden leer ik ze ook.

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 15:51

Sonja schreef:
Jazeker zijn die er. Het maakt mij persoonlijk niet uit of ik met leerlingen in de bak werk of in het bos. Buitenrijden leer ik ze ook.

Oke dan ga ik dat in de buurt maar een keer zoeken. Mijn verzorgpony staat bij een boer het terrein daar staat alleen een weiland en zijn stal meer niet dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:54

Ik denk alleen dat een instructeur eerst even wil weten hoe jullie het binnen een omheining doen en gezien je berichten betwijfel ik of hij/zij daarna al op korte termijn met je naar buiten wil... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:57

Ik denk dat het er mee te maken heeft dat je 'richting huis' galoppeerd. Dan kan je pony nog zo netjes aan de hulpen zijn, maar als ze eenmaal gaan, dan gaan ze. Dus, niet meer 'huiswaarts' galopperen, altijd van huis af...

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 15:58

Sonja schreef:
Ik denk alleen dat een instructeur eerst even wil weten hoe jullie het binnen een omheining doen en gezien je berichten betwijfel ik of hij/zij daarna al op korte termijn met je naar buiten wil... ;)

Ik ben geen gevaar op de weg hoor haha. Het is alleen dat rechte stuk waar ik hem heel moeilijk terug krijg. Ik heb de laatste tijd zelf ook zitten verzinnen hoe ik dat opkanlossen, heb zagen met teugels geprobeerd, naar de buitenkant zitten trekken (waar een hek staat,) maar het is niet perfect, ik krijg hem later weer tot stilstand maar het rijd niet prettig.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:09

Er staat in je pro dat het een haf is...

Uhm tjah dan vind ik het niet zo heel gek dat je hem niet terug krijgt. Die zijn zo massief in hun nek daar maar je niet zomaar even een 'noodstop' mee door hem 'om te trekken'.
Ik zou eerst eens stevig les nemen en hem dan eens onder controle te krijgen. Een haflinger rij je niet zomaar.

Het zijn bijzondere paardjes met een bijzonder karakter...

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:55

Je zegt dat hoe je het nu doet niet vriendelijk is maar is zagen wat je daarboven noemt dat wel dan? Ik zou inderdaad toch maar eens les nemen. je hebt geen controle meer, en die kun je ook in de bak trainen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:38

RUI-->RT-P

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:40

galloperen op stukken waar ie wel moet stoppen vlak voor een stuk met zwaar zand of een stuk met bochten waardoor ie wel af moet remmen.... maar als mijn paard me dit flikt dan trek ik m gewoon om kom zeg.... maar goed dat werkt bij mijn paard....

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:41

Doet het altijd als je buiten gallopeerd of alleen dat ene pad?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 08:57

Misschien niet galoperen, totdat je weet dat je het paard onder controle hebt.
Ga eens wat trainen in de bak .
Dat je moet zagen en trekken enz wijst er al op dat je zelf niet bij machte ben het op te lossen. nooit zagen of aan beide teugels trekken is les 1 als je paard hard gaat, dat maakt sommige paarden alleen maar op gefokter, want door zagen en trekken krijgen ze een flinke pijn prikkel en lopen dus daar ook weer voor weg.
Ga de komende maanden gewoon eens alleen stappen en laat buiten je paard ook niet zomaar lopen, maar werk eens, draai eens een volte, doe eens een zijgang , ja noem het maar op, dan gaan ze je op buiten rit ook geloven en hebben dan ook geen rede om weg te vluchten of hard te gaan rennen, dus aan je eigen werken en vooral stoppen met schreeuwen,trekken en zagen , want dat is geen paardrijden, dat is je paard opfokken naar harder en harder,

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:05

Mjay schreef:
galloperen op stukken waar ie wel moet stoppen vlak voor een stuk met zwaar zand of een stuk met bochten waardoor ie wel af moet remmen.... maar als mijn paard me dit flikt dan trek ik m gewoon om kom zeg.... maar goed dat werkt bij mijn paard....

HAHAHA trek jij een haflinger maar eens om... zie je het al gebeuren?

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:10

Waarom zaag je in he pony's mond?
heeft geen enkele zin, nog zielig ook.
probeer hem is te slalommen.
of inderdaad de noodstop gebruiken.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:19

er is zo'n trucje voor..maar ik ben heel even vergeten hoe dat heet.
Het is een NH-methode..
Je draait iig je paard 'om', in een soort volte

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:19

of misschien een hulpteugel (en dan bedoel ik geen slof of elastiek!)

Kitty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:25

Als mijn pony zo hard gaat buiten en ik krijg haar niet meer terug laat ik de teugels in een keer veel losser, dan is ze haar houvast kwijt en gaat ze langzamer rijden.
Maar ik denk niet dat dat voor jou een goede oplossing is. Ik zou proberen om eens samen met iemand naar buiten te gaan zodat hij/zij kan zien wat er nou precies mis gaat en dat ze je tips kunnen geven hoe het dan wel moet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:26

Jeroennn schreef:
of misschien een hulpteugel (en dan bedoel ik geen slof of elastiek!)

Misschien is het handig om te vermelden wat je dan WEL bedoelt?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:27

leer je paard bv ho dat hij moet verminderen in de vaart me oude haflinger als die bv er tussen uit peerde en ik zij stop stond ie meteen stil