achterhand meer onder je paard krijgen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxnienke94

achterhand meer onder je paard krijgen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 13:47

ik heb een paard en die heeft de neiging om heel traag te lopen.
nu gaat dit al wel beter maar zou graag willen dat hij meer met zijn achterhand onder zijn lichaam komt?!
heeft iemand tips?

upendo

Re: achterhand meer onder je paard krijgen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:48

Ik lees even mee.
Ik heb een stuiterballetje, maar soms krijg ik haar achterhand net niet mooi mee. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:55

De basis zijgangen gaan aanleren , b.v eerst aan de hand, schouder binnen en travers leren.
Dus echt aan de gang gaan met het rechtrichten.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 14:00

zijn er niet gewoon een paar simpele tips die je kan proberen, of dingen uitbouwen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:02

Als het simpel zou zijn zou iedereen grand prix rijden :+

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 14:04

haha nee zo bedoel ik het niet !
ik bedoel zijn er geen dingen waar je meteen mee kan beginnen?!

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:05

Wat wij altijd doen om de achterhand er wat beter onder te krijgen is veel tempowisselingen en schijnovergangen rijden. Je gaat steeds langzamer lichtrijden, totdat je paard zodanig snelheid verminderd tot je voelt dat hij bijna gaat stappen en dan 'geef je gas' Dit hoeven maar hele kleine stukjes te zijn.

Je kunt natuurlijk ook SB, wijken of travers gebruiken om de ah er meer onder te krijgen, maar bovenstaande is een makkelijke oefening om mee te beginnen :)

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 14:06

Claudienee schreef:
Wat wij altijd doen om de achterhand er wat beter onder te krijgen is veel tempowisselingen en schijnovergangen rijden. Je gaat steeds langzamer lichtrijden, totdat je paard zodanig snelheid verminderd tot je voelt dat hij bijna gaat stappen en dan 'geef je gas' Dit hoeven maar hele kleine stukjes te zijn.

Je kunt natuurlijk ook SB, wijken of travers gebruiken om de ah er meer onder te krijgen, maar bovenstaande is een makkelijke oefening om mee te beginnen :)

oke thanks !!
aan dit soort tips heb ik tenminste wat !
ga het straks wel eens ff uitproberen!

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 14:08

weet er misschien ook iemand hoe je travers leerd aan een paard?

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:08

Het makkelijkste is om op de korte zijde je snelheid te verminderen, zo kun je als je de hoek uit bent meteen versnellen.

Let wel; Je paard moet echt puur op jouw zit langzamer gaan, je mag niet aan de teugels gaan zitten. Succes, ik ben benieuwd of het geholpen heeft straks :)

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 14:09

Claudienee schreef:
Het makkelijkste is om op de korte zijde je snelheid te verminderen, zo kun je als je de hoek uit bent meteen versnellen.

Let wel; Je paard moet echt puur op jouw zit langzamer gaan, je mag niet aan de teugels gaan zitten. Succes, ik ben benieuwd of het geholpen heeft straks :)

dank je wel !!
zal het jullie zeker laten weten!

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 14:16

alle tips zijn welkom
ook die over het aanleren rijden van zijgangen!

suz_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:18

Mijn paard heeft de achterhand er ook slecht tot niet eronder,!! Ook mijn schuld ik rij haar niet voorwaards genoeg, en van haar zelf is ze dat ook niet!!
Van mijn lesgeefster moet ik haar dus nu flink voorwaards rijden en dan ook flink, heb helaas 1x les gehad en toen werdt het zulk slecht weer,! Nou we gingen dan ook flink hard niet normaal,! Ze moet voorwaards denken, als ze dat en ik natuurlijk eenmaal onder de knie hebben, dan kunnen we idd de tempo wisselingen gaan doen en dan kom de achterhand er ook wel onder en van voren komt ze dan ook meer, ze loopt voor de loodlijn. Dit heb ik ook geleerd in Canada, goed voorwaards rijden heb je je paard niet voorwaards dan kun je ook geen oefeningen doen.. Zelf vind ik dat best moeilijk!!!

En idd wat ik hier ook lees van die schijnovergangen helpen ook super.! Waar ik altijd moeite mee heb is om er aan te houden zodra ik weer alleen rij... :S Maar zal ooit goed komen...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:27

Een paard wat traag gaat lopen, zal je eerst actief voor het been moeten krijgen alvorens je begint met zijgangen.
Dit krijg je door veel actieve overgangen en schijnovergangen. En niet 2x op een lange zijde een overgang rijden, maar wel 5 of 6 keer.. dit kunnen dus ook gewoon tempowisselingen zijn.

Pas als hij voorwaarts denkt, kan je aan zijgangen beginnen om die achterhand sterker te maken..
Maar ga je bij een traag paard al zijgangen rijden voordat ie voorwaarts is, zal hij daar alleen maar trager van worden..

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:13

overgangen, thempo wisselingen en achterwaarts helpt bij mijn paard ook heel goed. verder hielp het ook goed om balkjes te rijden

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 16:41

ik vind het lastig om mijn paardje voorwaarts te krijgen !
hij is het echt niet uit zichzelf, zelfs met een zweepje reageerd hij nog niet zo heel goed! nu heeft hij ook nog een super dikke vacht waardoor hij (naar mijn idee) veel minder reageerd op het been. iemand tips??

hij heeft trouwens ook moeite met het stilstaan, vanuit stap of draf!
dan kan ik doen wat ik wil eerst proberen op zit, dan op teugel, dan 1 hand omhoog, en niets helpt alleen hem tegen de bakrand aanzetten, hoe krijg je dit beter??

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:46

Misschien oefeningen zoals aangaloperen vanuit de stap, dan lukt het meestal wel. Volgens mij...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:50

Ik denk dat een instructeur(trice) je meer kan helpen dan alle goedbedoelde adviezen hier op bokt.
Niemand heeft jou zien rijden en weet dus in hoeverre je zelf foute dingen doet waardoor het paard traag word.
Wat is jou niveau?
Er worden al adviezen gegeven als traver, maar je vraagt zelf hoe moet dat? Ik denk dus dat een traver veels te hoog gegrepen is in jou geval.
Begin eens bij de basis en dat is lossigheid aan de voorkant ( nageven van het paard en het hoofd in je hand willen laten vallen), over de rug laten lopen en aan de hulpen zetten en vanuit daar ga je pas verder met onderbrengen van de achterhand en zijgangen.