wat zouden jullie hiermee doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_sabinee

wat zouden jullie hiermee doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 23:21

ik heb even jullie hulp nodig....

ik heb een 5 jarige jazz merrie(dit jaar 6).
vorig jaar oktober november ging het zo goed met rijden.
Ik had elke dinsdag prive les we gingen met sprongen vooruit.
Maar toen had ik een x op een dinsdag(begin december) een hele zware dressuur les met haar ze liep echt de sterren van de hemel voor ons doen:D.
de dag erna wou ik weer rijden was ze ineens heel drammerig wel rechtsom willen lopen maar totaal niet linksom gelijk staken nog net niet stijgeren....dacht misschien spierpijn(ze kreeg omdat de trainingen voor ons zwaar waren speciaal poeder voor de spieren kan zo niet op de naam komen).
de dag erna maar aan de longe helemaal niet drammerig ging weer netjes.
De dagen erna als ik erop stapte en ik gaf been om aan te draven ging het hoofdje omhoog en willen bokken weer niets willen...dacht wat moet ik hiernou mee aan.rechtsom doet ze alles wijken galloperen,travers
Heb haar helemaal na laten kijken tanden , gekeken of het tuig goed lag , door een soort ostiopaat...niets gevonden.

Toen kreeg ik pech ben gevallen met de scooter(12 december ongeveer) dus aan mijn linker knie de banden verrekt kon dus niet meer rijden kon amper lopen...nou ja dan maar longeren toen viel er sneeuw en vroor het giga dacht misschien is een paar weken vrij niet zo erg voor haar kan ze alles in het koppie op een rijtje krijgen...dus ja nu bijna 3 maand verder heb ik haar eindelijk weer opgepakt.

Zelf tot vorige week fisio gehad ik mag eindelijk weer proberen te rijden...dus bijna dagelijks haar aan de longe en dan geleidelijk beginnen met uitstappen na het longeren, de eerste paar x ging het goed liet haar haar gang gaan ik probeerde te kijken wat ik kon met mijn knie...maar nu ze wil dus gewoon weer niet linksom lopen zelfs niet in stap.

Nou had ik haar dus gisteravond weer aan de longe toen liep ze rechtsachter heeeeeeel ietssje opregelmatig zo ietsje dat het een leek amper opvalt maar na 5 passen draven draaft ze weer normaal.

wat zouden jullie hier nu mee aan doen??

de ene zegt door rijden(kan ik zelf nog niet heb geen genoeg kracht in mijn knie om echt even sterk door te komen met me benen)dus dat moet een ander doen.
de ander zegt na de fisio er mee.
en weer een ander zegt kraken...

nu weet ik het zelf ook even niet meer
wie kan er mij advies geven??

groetjes!!!

midgie

Re: wat zouden jullie hiermee doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:45

Misschien de DA er even bij laten halen??
Ze heeft ook 3 mnd stil gestaan, ligt er ook aan waar ze heeft gestaan. lekker buiten of heel veel op stal, daar word een paard ook stram en stijf van in zijn lijf , maar ook tussen de oren.
Ja dat je je sterk met je benen in moet komen lijkt me niet echt logisch, het paard hoort met een lichte aanraking van je been eigenlijk al om te gaan toch,
Misschien ook de trainingen niet te zwaar maken, waarom je kan toch ook vaker kort trainen dan lang en zwaar??
Hou het leuk voor het dier, bedenk dat het voor jou een hobby is en het dier daar in mee moet gaan , hou daar wel rekening mee, dus pas je training aan aan wat het dier kan en niet dat je met poedertjes moet gaan werken voor de spieren, spieren train je met techniek en niet met poeders,

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:55

Dat spul voor haar spieren.. bedoel je Muscle build?
hebben wij ook voor onze Gribaldi X Jazz.

Maar ik zou toch de DA er bij halen.
of is in het bos rijden geen optie?
kan zijn dat ze het rijden met zwaar werk/spierpijn heeft geasocieerd..

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:33

Ze heeft een lichte training...hoogstens een half uurtje en dan veel stap en draf werk en een beetje verzamelen en wijken zo zwaar is dat niet tenminste niet voor haar ze kan veel meer aan.

kiwiwitje volgens mij heet dat idd zo weet het ff niet meer het is op(is op aanrade van me instructrice)
Ja nou dat laatste wat jij zegt denk ik dus ook maar dan hoe moet ik dat oplossen??

Da is al geweest omdat ze ingeent moest worden toen is ze nagekeken en de tanden ook gedaan.

Ze heeft de hele winter dagelijks buiten gestaan van 9 tot net voor het donker in sneeuw kou alles ze gaan altijd na buiten.
buitenritten kan niet ze is niet verkeersmak:(

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:57

inderdaad heel lastig.
ik zou sowieso ook eerst de dierenarts laten kijken, ook omdat je zegt dat ze niet echt lekker loopt.
En ook ik denk dat ze het werken in de bak negatief geassocieerd heeft dus dat ze daarom ook lastig gaat doen.
maar sowieso een dierenarts omdat ze één bepaalde kant echt niet wil lopen, ik denk dan vooral toch aan iets lichamelijks...

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:03

even laten kijken door de da niks gevonden? even kraken
dan nog niet willen? een flinke klets erover
't is en blijft een jazz en die hebben dat soms gewoon nodig -:)
heb er zelf veel ervaring mee :D
succes

pyrrhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:07

Heel herkenbaar dit... leuk he jazzen :D . Pb mij maar even als je meer wilt weten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:13

je instructrice anders eens vragen om ermee te rijden?
een fysio of osteo erbij halen kan nooit kwaad in mijn ogen en dan ben je zeker dat er niks mis is.

mijn vriendin heeft ongeveer hetzelfde gehad met haar Saros ruin. Hij was in het zomerseizoen met sprongen vooruit gegaan na behandeling door de osteopaat, net voor de vrieskou waren ze toe aan de oefeningen voor klasse M, want als ze zo doorgingen zouden de laatste winstpunten zo binnen zijn. "opeens" begon hij toch weer wat vast te houden dus osteopaat er terug bij. Die raadde aan om meer rechtsom te rijden omdat dit zijn "zwakkere" kant was.
Meer rechtsom gereden en plots begint hij met z'n hoofd te slagen, constant in rechterstelling te blijven lopen niet langer linksom, indien je hem toch dwingt, beginnen bokken en slaan naar sporen/zweep. Mijn vriendin is echt verknocht aan dat paard, maar stond nu wel op het punt hem te willen verkopen omdat hij zelfs in stal vervelend en agressief begon te worden.
Tot haar moeder het paard los in de bak heeft rondgejaagd met de longeerzweep, toen kon hij wel plots netjes rondje lopen op beide kanten. Daarna heeft de lesgever er nog eens mee gereden en nu loopt hij weer super netjes. Dus fysiek was er niks mis, misschien zich pijn gedaan en dat dit nog in z'n hoofd speelde. Of gewoon de kolder in z'n kop door de koude periode en niet naar buiten kunnen...

Veel succes met het zoeken naar de oorzaak

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:13

_sabinee schreef:
Ze heeft een lichte training...hoogstens een half uurtje en dan veel stap en draf werk en een beetje verzamelen en wijken zo zwaar is dat niet tenminste niet voor haar ze kan veel meer aan.

kiwiwitje volgens mij heet dat idd zo weet het ff niet meer het is op(is op aanrade van me instructrice)
Ja nou dat laatste wat jij zegt denk ik dus ook maar dan hoe moet ik dat oplossen??

Da is al geweest omdat ze ingeent moest worden toen is ze nagekeken en de tanden ook gedaan.

Ze heeft de hele winter dagelijks buiten gestaan van 9 tot net voor het donker in sneeuw kou alles ze gaan altijd na buiten.
buitenritten kan niet ze is niet verkeersmak:(

Het is nu het punt om te kijken of ze echt geen pijn heeft,of dat het een Jazz streek is. is dat het beide niet. ga lekker paar x het bos in en beetje ontspannen rijden. ga je de bak in lekker met lang teugeltje beetje rijden en leer haar in te zien dat ze niet alleen maar ''hard'' hoeft te werken.

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 15:48

Kijk ik wil wel een buitenrit maken maar bij mij is dat niet echt iets zit aan een weg waar ze 80 rijden en ze komen net even voor de stal terug van 2 baans dus als het 100 is kan het maar zo net zo goed...ze rijden altijd te hard.
Dus dat heb ik al uit mijn hoofd gehaald.

petitparis: ja dat is mij al een aantal keren gezegt erop en dan met zweep erachter aan want dit is een JAZZ streek zeggen ze dan.
maar ik wil weten of er niet iets heel anders speelt al zou ik niet meer weten wat...

kiwiwitje:
ik stap na het longeren altijd erop en dan lekker uitstappen met lang teugeltje 10 min 15 min zelfs dan loopt ze geen linksom gaat ze stil staan..gelijk slaan met het hoofd en en zich bol maken van geef zo een bok

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:07

Ik zou er niet mee gaan rijden, vriendin van mij had ook last van haar knie en is door blijven rijden sindsdien heeft ze erge last wanneer ze gaat rijden.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:11

Goh wat lijkt dit op een streek van een JAZZ ruin bij ons op stal.
Echt werkelijk waar precies hetzelfde.

Als hij in de gaten kreeg dat hij wat meer moest doen en wat harder aan het werk moest begon de ellende....

Nu staat hij in training bij ervaren ruiter omdat het van kwaad tot erger ging.
Niets aan de hand met het paard maar gewoon een ongelooflijke JAZZ streek

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:31

_sabinee schreef:
Kijk ik wil wel een buitenrit maken maar bij mij is dat niet echt iets zit aan een weg waar ze 80 rijden en ze komen net even voor de stal terug van 2 baans dus als het 100 is kan het maar zo net zo goed...ze rijden altijd te hard.
Dus dat heb ik al uit mijn hoofd gehaald.

petitparis: ja dat is mij al een aantal keren gezegt erop en dan met zweep erachter aan want dit is een JAZZ streek zeggen ze dan.
maar ik wil weten of er niet iets heel anders speelt al zou ik niet meer weten wat...

kiwiwitje:
ik stap na het longeren altijd erop en dan lekker uitstappen met lang teugeltje 10 min 15 min zelfs dan loopt ze geen linksom gaat ze stil staan..gelijk slaan met het hoofd en en zich bol maken van geef zo een bok

als je echt niks kan vinden door kraker en dergelijke.. dan misschien een andere ruiter erop zetten?
Of eventueel contact opnemen met Anja Reijns zij is Paranormaal begaafd. en heeft bij ons al heel wat paarden weer goed gekregen
en mijzelf. anders zou ik het absoluut niet weten.

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 16:50

ik he b ff in je profiel gespiekt......woow wat een mooie paarden:D

kun je me via pb wat meer info geven over haar?
ik wil mijn paardje ook echt nooit kwijt doen hierdoor namelijk probeer alles

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:51

_sabinee schreef:
ik he b ff in je profiel gespiekt......woow wat een mooie paarden:D

kun je me via pb wat meer info geven over haar?
ik wil mijn paardje ook echt nooit kwijt doen hierdoor namelijk probeer alles

jaa ze zijn niet van mij! maar van de stal waar ik voor rijd/werk:P
maar op onze site staat info over haar. ik moet nu snel eten endan gaan rijden! heb er genoeg te doen vanavond haha
www.alprostables.nl

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 16:54

dank je wel!!!!
ga gelijk ff neuzen:D

rijdse vanavond!!!ben jaloers:D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:10

haha oke!
moet Nikos (uit me profiel) en verkocht paardje even rijden want eigenaresse kan niet haha. kom je ook? haha

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 17:30

zou zo komen hoor hahha weet alleen niet waar ik heen moet:P

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:06

Hoi,

Ik denk dat je paardje het rijden nu associeerd met die zware training van die dag!
Ga lekker met haar wandelen buiten wordt ze gelijk verkeersmak van!
Beetje longeren en na een tijdje er weer eens rustig op. Veel grondwerk, als het bij mij niet goed gaat zweer ik bij grondwerk! Altijd.
Paardrijden is geen vorm van de baas willen spelen (dus flink slaan gaat ie zeker associeren met het negatieve en wordt het alleen maar erger!!!) Het is een samenwerkingsverband tussen 2 partijen.

SUCCES!

28_06_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:58

Ik vind het wel heel makkelijk om te roepen; het is een Jazz dus... Vooral omdat dit van de een op de andere dag is gekomen zet ik er toch mijn vraagtekens bij.
Ik zou als ik jou was eerst voor 100% willen uitsluiten dat het iets lichamelijks is. Als dat zo is zou ik het rijden oppakken onder professionele hulp.
Succes!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:10

_sabinee schreef:
zou zo komen hoor hahha weet alleen niet waar ik heen moet:P

haha in Vught.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 02:35

eva1979 schreef:
Hoi,

Ik denk dat je paardje het rijden nu associeerd met die zware training van die dag!
Beetje longeren en na een tijdje er weer eens rustig op. Veel grondwerk, als het bij mij niet goed gaat zweer ik bij grondwerk! Altijd.
Paardrijden is geen vorm van de baas willen spelen (dus flink slaan gaat ie zeker associeren met het negatieve en wordt het alleen maar erger!!!) Het is een samenwerkingsverband tussen 2 partijen.

SUCCES!

zeker nog nooit een jazz gehad :+

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:44

appelflap2 schreef:
eva1979 schreef:
Hoi,

SUCCES!

zeker nog nooit een jazz gehad :+

Nee idd, maar slaan heeft nooit zin zoals sommige "paardenliefhebbers" onder ons beweren, dus ook niet bij een "jazz"

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:53

nou wel bij die van mij en ik ben blij dat ik het gedaan heb want sindsdien zijn we vriendjes ik had hem ook terug kunnen brengen maar dan zou hij naar de slager gegaan zijn.....
wat denk je dat hij beter vond? een pak op zijn broek of dood op zijn 8e?
het is vreselijk om te moeten doen maar soms is het echt gewoon nodig en mijn ervaring met meerdere jazzen is toch wel dat ze daarna voor je door een vuur gaan
wel moet ik erbij vermelden dat dat allemaal door de mens verknalde verknipte dieren waren gewoon omdat ze te lief waren. toen besloten ze een stapje verder te gaan tot de lieve "paardenliefhebbers" zo bang voor ze werden dat een ander het maar moet opknappen. en dan moet je voor je eigen veiliheid soms rigoreus aanpakken.

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:47

Ik snap je wel, heel goed zelfs, maar ben zelf nu bezig uit het boek van Monty Roberts en ik moet zeggen, hij heeft nog nooit zo goed op me gereageerd zonder een enkele tik!
Ik heb hem in het begin ook weleens een tik gegeven en dat werkte zeker averechts, hij werd gestressed en nog tegendraadser!
En geloof me ik heb ook een eigenwijze knol waar je u tegen zegt!!

Gelukkig gaat het nu goed en ik zweer bij die manier!! Maar petje af dat je hem gered hebt!

appelflap2 schreef:
nou wel bij die van mij en ik ben blij dat ik het gedaan heb want sindsdien zijn we vriendjes ik had hem ook terug kunnen brengen maar dan zou hij naar de slager gegaan zijn.....
wat denk je dat hij beter vond? een pak op zijn broek of dood op zijn 8e?
het is vreselijk om te moeten doen maar soms is het echt gewoon nodig en mijn ervaring met meerdere jazzen is toch wel dat ze daarna voor je door een vuur gaan
wel moet ik erbij vermelden dat dat allemaal door de mens verknalde verknipte dieren waren gewoon omdat ze te lief waren. toen besloten ze een stapje verder te gaan tot de lieve "paardenliefhebbers" zo bang voor ze werden dat een ander het maar moet opknappen. en dan moet je voor je eigen veiliheid soms rigoreus aanpakken.