Welsh cob@balkjes les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosiewozie

Welsh cob@balkjes les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 21:32

Eerst maar even een inleiding zoals het hoort.
Duncan is een welsh cob van bijna 4 jaar. Afgelopen zomer hebben we hem zadelmak gemaakt en nu zijn we hem weer rustig aan het oppakken.
Hij vind het nog erg moeilijk om netjes over de rug te dragen en dus werd gister de les besteed aan balkjes lopen.
Eigen commentaar is natuurlijk mijn houding! Ik moet duidelijk meer opstrekken en die tenen :Y). Verder wellicht op sommige foto's mijn teugels net iets meer oppakken, maar ik ben liever te zacht in zijn mond in dit stadium dan te streng...

Nog een kleine info over mijn zadel want daar zullen ook wel veel mensen nieuwsgierig over zijn.
Duncan heeft een moeilijke bouw voor een goed zadel. Hij heeft een platte ronde rug en geen schoft. Daarnaast is ie nog steeds iets overbouwd, een bolle buik en een zeer kort rugje. Daarbij komt nog dat ie voorlopig nog niet is uitgegroeid... Verwisselbare boom en zeer kort zadel waren dus de twee voornaamste eisen. Uiteindelijk zijn we hier op uit gekomen. Dr komt ooit een dressuur zadel maar voor nu is het goed passen/liggen (en functioneel aanpasbaar aan zijn groei) belangrijker dan het plaatje.

Dan nu de foto's!

Even instappen
Afbeelding

Eerst een balkje, duidelijk we balkjes gaan lopen...
Afbeelding

Daarna met twee balkjes
Afbeelding

Wat later en nog meer balkjes
Afbeelding

Paar tellen later
Afbeelding

En zo gaat ie daarvan lopen
Afbeelding
Afbeelding
Ohhh mijn houding :oo

Bedankt voor het kijken!

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 21:34

eh tweede foto: Duidelijk waarom we balkjes gaan lopen
Kleine correctie

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:54

inderdaad, je houding! Rechtop zitten, schouders naar achter, handen rechtop, tenen naar binnen, naar voren kijken ;) maar dat kan je zelf ook allemaal wel bedenken. ;)
Ik zou zeggen, doe het lekker rustig aan met je mooie Cob, wees er zuinig op! goed dat je niet teveel druk hebt aan de voorkant. balkjes lopen is denk ik goed voor m, in deze fase. Krijgt ie een beetje kracht van, zet ze ook eens een keer een beetje omhoog, moet ie z'n voeten nog verder optillen. En leg ze een keer in een bocht, goed voor rek en strek ;) denk bij zo'n jonkie om de afwisseling, dan behoud ie het plezier in het werk!
Ik vind het een leuke pony, succes ermee!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:54

Hij doet het al best netjes, alleen lijkt hij er niet veel plezier in te hebben, want bij alle foto's waar hij over balkjes moet heeft ie zijn oren in zijn nek enop de andere foto's heeft ie ze weer naar voren.
Viel me gewoon op ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:02

darwin schreef:
Hij doet het al best netjes, alleen lijkt hij er niet veel plezier in te hebben, want bij alle foto's waar hij over balkjes moet heeft ie zijn oren in zijn nek enop de andere foto's heeft ie ze weer naar voren.
Viel me gewoon op ;)

kan ook betekenen dat hij er goed bij is en bij het niet balkjes draven hij liever op andere dingen let.

Vind het er goed uitzien ts. Heb wel het idee dat je vooral op de laatste foto wat te ver achterin het zadel zit? Kan het niet optimaal zien.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:04

Zou ook kunnen ja :j

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:16

ZusJacobs schreef:
darwin schreef:
Viel me gewoon op ;)

kan ook betekenen dat hij er goed bij is en bij het niet balkjes draven hij liever op andere dingen let.

of dat ts tegen m praat? ook een optie...

Rosiewozie

Re: Welsh cob@balkjes les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 22:46

Dat was me nog niet opgevallen Darwin, nu je het zegt ja.
Ik had niet het idee dat hij het niet leuk vond, hij vond het wel echt moeilijk dat wel. Ik was ook niet aan het praten, haha. Ik denk dat het meer een soort van concentratie achtig iets is ofzo...

ZusJacobs ik vond dat ook al van de laatste foto.
We zullen het er maar op houden dat zowel hij al ik onze houding iets meer in het gareel moeten gaan trainen!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:14

wat een prachtig beestje is het toch!

ik vind de balkjes wel erg ruim liggen, iets kortere afstanden is volgens mij wat makkelijker

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:24

Oortjes naar achteren kan ook onzekerheid zijn, als ik naar die van mij kijk. Succes!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:20

Ik vind ook dat de balkjes best ver uit elkaar liggen. Wat is je bedoeling, dat hij de benen optilt of dat hij zn pas verruimt?

Probeer zelf voor je uit te kijken en rechtop te zitten. Het lijkt nu of had je het bloedje koud. Kan natuurlijk ook, maar dan nog. Hier en daar zie ik nog wat wapperende teugels dus denk om je aanleuning. Waarschijnlijk wordt je paard dan ook gelijk wat netjeser nageeflijk. Succes en werk aan je houding!

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:22

Ik zou de balkjes inderdaad wat dichterbij elkaar leggen, op de 5e foto kan je goed zien dat hij zich nu helemaal uit moet rekken om er overheen te komen, maar het ligt er ook aan wat je ermee wil bereiken, misschien is dat juist je bedoeling zodat hij losser wordt? ;)

Loekilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:20

wat ik zie is dat je paard een beetje onder je uit rijdt. Het lijkt erop alsof je in de draf geen controle hebt over je paard.
Het kan ook lijke.

Maar wel een erg leuk paard

_Rianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:11

let op je houding , lekker ontspannen gaan zitten , naar voren kijken , tenen naar binnen .
vind het er voor een 4jarige er best goed uit zien

succes verder met je leuke paardje

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:14

de ontspanning komt er al aan, lekker zo door blijven oefenen met de afwisseling :j
Je houding, daar is al genoeg over gezegd, lekker actief zitten!
schouders naar achteren en borst naar voren :j
jullie zijn een leuke combi :)

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 12:21

Bedankt voor de reacties (ik was op vakantie)

Wat betreft de afstand van de balkjes kan ik me voorstellen dat het zo van de foto lijkt of ze wat ver uit elkaar liggen. Dit was echter met mijn instructrice en we hebben een beetje gezocht naar de juiste afstand, dit lag goed om ons doel te bereiken. Iets ruimer lopen en zonder weggedrukte rug, op zoek naar ontspanning.
Ook zie je dat hij mooi precies in het midden zijn voeten plaatst.

Mijn houding was al bekend zoals ik ook zelf al schreef, daar wordt aan gewerkt.

Loekilove: Het zal misschien lijken of ie onder me uit loopt maar het is niet zo. Duncan is juist helemaal niet zo voorwaarts.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:30

Dat ziet er super uit!! Heel mooi gedaan hoor! Leg ook eens de balkjes wat dichterbij elkaar, dan krijgt hij variatie en moet hij zelf blijven nadenken over hoe groot hij zijn passen maakt en waar hij zijn voeten neerzet

Lidy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:24

je voeten niet uitsteken en rechtop zitten, leuk paardje!

Nicole__1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:07

recht op zitten, teugels op maat houden want je houd ze behoorlijk lang