Paard is vervelend in een bepaalde hoek van de bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteWoman

Paard is vervelend in een bepaalde hoek van de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:52

Op het moment heb ik een probleem met mijn paard. Ze wil in op een bepaalde hoek (bij deze hoek staan kuilbalen die nog weleens willen ritselen) in de bak niet ontspannen, ze vind het erg spannend en wil er elke keer vandoor. Dit is zowel links- als rechtsom. Ook wil ze in die hoek absoluut niet de juiste stelling aannemen. Ik heb al diverse dingen geprobeert, maar het werkt allemaal niet optimaal.

De volgende dingen heb ik geprobeert:
- het wegschieten volledig negeren. Ze gaat de volgende keer in de hoek nog iets harder wegschieten.
- een hoog tempo rijden. Ze wil hierbij ook niet ontspannen, dus kom ik er ook niet echt verder mee. Ze kan alleen niet meer harder wegschieten
- rustig op d'r gemak ernaar laten kijken. Op dat moment ontspant ze wel, maar 1 rondje verder en ze is het vergeten en gaat weer.
- de hele hoek ontwijken. Dit werkt wel, maar hier gaat ze gebruik van maken en gaat dan steeds eerder schrikken en zelfs staken.

Ik volg lessen, maar ook in de lessen lukt het niet om haar volledig ontspannen de hele bak door te laten lopen.

Op het moment rijd ik gewoon de hoek in en laat haar maar schrikken, een paar passen harder en rustig weer terug nemen en een paar meter verder is ze weer ontspannen. Dit is zeer vervelend rijden.

Ik ben dus opzoek naar tips van mensen die hier ervaring mee hebben.

CLND

Re: Paard is vervelend in een bepaalde hoek van de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:16

Met mijn verzorgpaard (Fries) heb ik hetzelfde probleem!

Door eerst de hoek te vermijden, veel oefeningen te rijden en dan steeds dichterbij de 'enge' hoek te komen, reageert hij niet meer zo heftig... Doet hij dat wel, dan rijden we in draf naar de hoek, zetten we hem stil in de hoek en dan vanuit halthouden gelijk weer in draf verder... Heb je zoiets al eens geprobeerd?

Ik hou dit onderwerp even in de gaten, ik ben benieuwd naar andere tips!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:21

Er even aan de hand naar toe gaan? Even wat schriktraining doen? Als mijn paard dat doet is het meesta de combi van bang zijn en tegendraads zijn, dan moet ik mijn buiten teugel er goed bij houden, binnen been aanleggen en hem er zo stukje bij beetje steeds dichter bij brengen. Meestal is het dna na 3 rondjes opgelost.
Veel succes

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:21

Mijn paard wil ook nooit langs 1 bepaalde hoek van de bak. Bij hem werkt het beste negeren. Gewoon doen alsof je neus bloedt en door rijden. En zeker niet naar de hoek kijken, maar naar de richting waar je naar toe wil. Verder rij ik telkens een kleine volte op het moment dat hij er al op wil gaan fixeren. Overigens begin ik altijd aan de andere kant van de bak en ga geleidelijk die kant uit. En iets wat erg moeilijk is, maar wel werkt: ontspannen blijven zitten.

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 21:24

CLND schreef:
Met mijn verzorgpaard (Fries) heb ik hetzelfde probleem!

Door eerst de hoek te vermijden, veel oefeningen te rijden en dan steeds dichterbij de 'enge' hoek te komen, reageert hij niet meer zo heftig... Doet hij dat wel, dan rijden we in draf naar de hoek, zetten we hem stil in de hoek en dan vanuit halthouden gelijk weer in draf verder... Heb je zoiets al eens geprobeerd?

Ik hou dit onderwerp even in de gaten, ik ben benieuwd naar andere tips!

Als ik haar in de hoek stil zet met de intensie om daarna weg te draven, krijg ik nog ergere reacties. Door de spanning komt zelfs de kleinste hulp door alsof ik een bom naast er afsteek. Maar ik kan het natuurlijk proberen.

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 21:25

Aria_zz schreef:
Er even aan de hand naar toe gaan? Even wat schriktraining doen? Als mijn paard dat doet is het meesta de combi van bang zijn en tegendraads zijn, dan moet ik mijn buiten teugel er goed bij houden, binnen been aanleggen en hem er zo stukje bij beetje steeds dichter bij brengen. Meestal is het dna na 3 rondjes opgelost.
Veel succes

Ik loop sowieso altijd een paar rondjes er naast door de bak zowel links- als rechtsom. Dan is er niks aan de hand. Ook als ik buiten de bak met haar naar de balen toe loop staat ze met haar neus er tussen, dus eng vind ze niet.

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 21:29

OneDesire schreef:
Mijn paard wil ook nooit langs 1 bepaalde hoek van de bak. Bij hem werkt het beste negeren. Gewoon doen alsof je neus bloedt en door rijden. En zeker niet naar de hoek kijken, maar naar de richting waar je naar toe wil. Verder rij ik telkens een kleine volte op het moment dat hij er al op wil gaan fixeren. Overigens begin ik altijd aan de andere kant van de bak en ga geleidelijk die kant uit. En iets wat erg moeilijk is, maar wel werkt: ontspannen blijven zitten.

Op dit moment doe ik ook alsof mijn neus bloed, maar dan wordt het schrikken erger. Een volte draaien valt niet mee als ze met buiten stelling door de hoek een loopt. Maar ik ga het zeker ook uitproberen.

Esmepa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:38

Dit heb ik ook bij mijn bijrijdpaard, erg vervelend!
Wat bij ons wel helpt is dat de eigenaresse in het begin even meeloopt door dat "enge" stuk en even een paar rondjes blijft staan totdat ze helemaal ontspannen is. Daarna durft ze er wel alleen door, misschien dat jouw paard ook iemand anders dan jou heeft die ze volledig vertrouwd? Misschien helpt het?

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 14:48

Het probleem is dat ze niet echt bang, want als ze dat is vertrouwd ze volledig op. En andersom ook. Maar ik wel proberen omiemand in die hoek te zetten om wat meer rust te geven. Volgende week tijdens mijn les eens uit proberen met mijn instructrice

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:06

paard wat ik rij had dat ook met een hoek. wat ik deed was gek/bang in die hoek zette ik hem op een kleine volte en moest die er nog een keer langs. deed die weer gek, dan weer een volte. zo konden wij ook wel 5x door de enge hoek gaan.
je moet geduld hebben en vooral consequent zijn, maar geloof me, het komt goed....

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:13

probeer veel stelling aan de binnenkant aan te nemen, beetje richting schouderbinnenwaarts. Proberen de aandacht bij jou te houden en niet op de enge dingen. Wil ze wegschieten, dan met je buitenteugel weer terug. Ze mag het best spannend vinden, maar ze mag niet weglopen. En elke keer goed belonen als ze niet wegrent of als ze goed reageert op het halthouden. Rust bij jezelf bewaren en zeker niet bestraffen, dan wordt het vaak erger. Meestal als je dit even volhoudt rij je zo door de bak heen.

Mijn paard doet het vaak op de linkerhand. Meestal kan ik na 5 x langsrijden wel redelijk ontspannen door de bak, maar ik blijf altijd opletten bij de enge stukken.

Succes

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:30

De pony waar ik op les doet dit ook heel vaak. Als er ook maar iets in een hoek ligt wat er normaal niet ligt wil ze echt die hoek niet in en probeert ze er vandoor te gaan.

Ik lost dit op door rustiger te gaan rijden als ik bij de hoek in de buurt kom, maar haar wel begrenzen zodat ze wel de hoek ingaat zonder dat ze weg kan rennen. Als dat goed gaat belonen, als dat niet goed gaat via grote volte opnieuw, net zo lang tot het wel goed gaat. (tenzij ze echt een slechte dag heeft, dan kan ik t beter laten voor wat het is aangezien ik nog niet lang rij en ik haar niet te schrikkerig wil hebben omdat ik er anders naast lig ghihi)

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:12

aan de hand langs die paardetende hoek lopen. of op een volte die je steeds verder naar de hoek uitbreidt. Succes!

amberchanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:42

ik heb het ook gehad met me pony
met je binnenbeen er na toe drukken en dan eerst in stap daarna pas draven
en anders misschien een paard er voor zetten die er wel langs wil ?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:03

Setteli zegt het al, ik wil daar even iets aan toevoegen. Mijn paard heeft precies dezelfde kuren: hij is niet bang, maar is gewoon met zijn hoofd met andere dingen bezig dan met mij. Vooral aan het begin van de les/rijden doet hij het, aan het eind is het over ;)

Ik zou beginnen met juist niet meer aan de hand die "verkenningsrondjes" te lopen. Hierbij bevestig je aan je paard dat er wel eens iets écht eng zou kunnen zijn. Gewoon opstappen en wegrijden zoals je altijd al deed. Geen aandacht schenken aan de enge hoek, maar wel daarheen proberen te rijden waar je oorspronkelijk heen wilde, enge hoek of niet. Probeer zo dicht mogelijk bij de hoek te komen en blijf daar even aan het werk. Niet te grote volte, flinke binnenstelling: dan ziet je paard het enge niet EN door de binnenstelling kun je je paard makkelijker naar buiten drukken met je kuit. Niet je hand naar achter brengen, maar OPZIJ, mag overdreven! Hou ook voldoende druk op je buitenteugel, die controleert het tempo. Ze mag het wel eng vinden, maar niet harder. Elke keer als ze harder gaat: terugnemen op zit en buitenteugel, meteen! Dan weer verder!

Dat is dus het tweede: al wijkend, pasjes opzij drukken naar de enge hoek toe. En zet 'r maar aan het werk, overgangen, tempowisselingen, oefeningen, hup! Werken! Jullie allebei: je zal zien dat ze dan meer geconcentreerd op jou raakt en op het laatst helemaal niet meer doorheeft dat er iets engs was in die hoek! Succes!

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:37

Heel erg bedankt allemaal voor de tips!

Maar ik heb de oplossing gevonden, gewoon lekker een buitenrit! :P Nee geintje!

Ik heb geprobeert om de hoek te negeren. Dus gewoon doen of mijn neus bloed en lekker ontspannen te rijden. In het begin niet helemaal door de hoek totdat de ontspanning in de rest van de bak wat meer bevestigt was en daarna langzamerhand dehoek op gezocht. Dat ging goed en de aandacht bleef bij mij, pas met het uitstappen werd de hoek weer spannend voor haar, maar voor mij niet.

Tips blijven natuurlijk welkom!

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:38

Wat amberchanel zei, kijken hoe hij reageert als er je er een ander paard voor zet. Het blijven kuddedieren :)

Paranoide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:10

Zo'n pony hebben wij ook gehad. Mijn zusje reed hem weliswaar, maar alles komt op hetzelfde neer. Hij wou NIET langs de A. Gewoon absoluut niét. Wij hebben toen de hele bak vol gezet met allemaal 'enge' dingen (paraplu's, zeilen, jassen, tuinstoelen, ballonnen etc.) Op dat moment was natuurlijk alles enger dan de A. Ze is toen gewoon doorgereden (ook als het paard stil stond om te kijken, gewoon weer drijven en verder gaan) en heeft alle oefeningen opgepakt (dus wijken tussen obstakels door, gewoon wat schoudervoor op de hoefslag meepakken etc). Voordat wij het ook maar zelf doorhadden was ze zo gefocust dat ze poef langs de A liep.