Beleren lompe, groene 3 jarige ruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

Beleren lompe, groene 3 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 15:28

Ik ben een paar maanden begonnen met het beleren van een jonge ruin, die sinds zijn veulentijd wel altijd is gepoetst, maar nooit echt in handen is geweest. Hij heeft al die tijd met zijn moeder op het land gestaan. Zijn eigenaar heeft bekkenproblemen en kon dus niet met hem aan de slag. Nu moet hij binnenkort zadelmak gemaakt worden en dat kan natuurlijk niet zonder wat voorwerk. Het is een lief dier, niet vals of wat dan ook, alleen verwend en lomp en een mega angsthaas.

Probleem: hij is dus lomp en wordt nerveus als zijn moeder er niet is. Hij geeft geen voetjes en kan niet vaststaan, bij het lopen aan een halstertouw staat hij of als een blok stil, of trekt zich los, het touw kan dan ook nog niet vast aan de klip. Inmiddels ben ik met brokjes en belonen nu zover dat hij redelijk aan een touw loopt, maar zodra er iets gebeurt trekt hij zich los of speelt ezel. Hij loopt overigens niet door me heen of langs me. Hij rent achteruit en peert hem dan.

Sinds kort gooi ik hem los met een hoofdstel, dekje en singel en dit accepteert hij goed. Dit gaat goed zo lang moeder er bij is, is zij weg, dan loopt hij dwars door de bakafzetting van stroomlint heen. Er is helaas niets anders beschikbaar om de opening mee af te sluiten. Loopt zij op het land, naast de bak, dan wil hij niet bij de bakrand weg en rent zij, dan rent hij mee.

Mijn vraag: hoe kan ik deze lomperik dingen leren op een paardvriendelijke manier, ik wil namelijk eigenlijk nog niet het touw aan het bit hebben, omdat ik zijn mond niet wil verpesten. Als hij trouwens nu ergens druk voelt op zijn hoofd, dan reageert hij met achteruit rennen. Ik wil toewerken naar longeren, maar ik heb geen paddock, dus als jullie tips hebben over hoe ik dit kan doen in een gewone buitenbak met alleen lint om af te zetten (waar hij dus doorheen loopt), dan hoor ik het heel graag!

Graag tips van mensen die iets dergelijks zelf ook hebben mee gemaakt of die verstand hebben van het omgaan met jonge paarden! Ik dacht zelf aan touw via halster over de neus of eventueel achter de oren. BTW ik ben 35 en heb wel veel ervaring met paarden, maar niet met het beleren van jonge dieren en ik wil het graag goed doen natuurlijk!

Dribbel

Re: Beleren lompe, groene 3 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:34

Aangezien hij zijn hele leven bij zijn moeder heeft gestaan denk ik dat je daar eerst aan moet gaan werken. Steeds iets langer alleen zetten (in een box ofzo), totdat hij helemaal bij zijn moeder weg kan.
Daarna zou ik verder met hem gaan. Dat hij niet zonder zijn moeder kan ligt aan de basis van de problemen die je met hem hebt.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:35

als je hem meeneemt neem dan een zweepje mee zodra hij blijft staan geef je hem een klein tikje op zij kont zodat hij doorloopt
wil hij dan voor je uit hou je het stokje voor zijn gezicht en gaat hij dus niet verder doet hij dat wel raak je hem zachtjes op zijn neus zo leert hij goed en snel naast je lopen

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 15:36

o ja, hij staat op een kleine boerderij en kan de anderen altijd wel zien. Ik kan moeder op stal laten, maar daarna staan ze weer bij elkaar. Ik zal het dus moeten doen met wat daar kan. Moeder weg zou ideaal zijn, maar helaas pindakaas.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:44

Dit is zeker een lastig begin.
Kan je moeder uit het zicht zetten?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:19

Dit lijkt nergens naar hé.
Als je het paard zo op deze manier verder gaat trainen krijg je een paard die altijd het hazepad gaat kiezen op het moment er nog maar ietsje niet pluis is, jouw taak is er te zijn als de leider, en de leider is diegene die bepaalt wat en hoe en waar, punt uit. Geen discusie daarover.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:27

Ja ik zou ook aan vertrouwen en leiderschap gaan werken en zeker niet met een zweep op zijn neus tikken ook niet zachtjes, ook naast je lopen niet accepteren, je kan dit soort paarden beter leren 3 meter achter je te blijven , dan zien ze eerder een duidelijke leider in je.

Kun je hem niet een tijdje ergens anders neerzetten??

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:01

ok, nu weet ik wat ik niet moet doen. Maar wat dan wel?

De moeder kan uit het zicht in stal en als ik hem even zijn energie heb laten verbruiken, dan gaat moeders ook uit de bak. En hij loopt al achter me en niet naast of voor me uit. Hij stopt netjes achter me en loopt achterwaarts als ik dat vraag, toto op zekere hoogte. Dus dat is het probleem niet. Maar als ik wil gaan longeren uiteindelijk, dan zal hij een drijvende kracht van achteruit moeten gaan accepteren en dat doet hij dus niet. En hij zal moeten accepteren dat hij vast zit, zonder zich los te willen rukken en daar zit het probleem, hetzelfde met voetjes geven.

Aeolusnr1, dank voor je aanbod, op dit moment hoop ik met tips iets verder te komen. Wellicht in de toekomst.
Het is trouwens niet mijn paard en ik ben ook niet degene die hem gaat beleren onder het zadel. Ik rij de moeder en maak hem handelbaar voor degene die hem zadelmak gaat maken.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:06

oei dat is wel lastig ja!

maar dan zien we wel weer hoe belangrijk het is om een veulen toch een tijd of helemaal van de merrie af te doen.
hij heeft nooit op eigen benen leren staan.
hier gaat denk ik wel wat tijd in zitten.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:08

o ja ergens anders heen kan niet, want hij loopt niet met je mee en is ook niet op de trailer te krijgen op die manier. Klinkt lekker onmogelijk allemaal hè! :P Maar er is vast wel iets te verzinnen waardoor er verbetering in komt. Behalve Emiel Voest methoden: welke andere manieren kan ik gebruiken om vertrouwen en duidelijk leiderschap te realiseren? En ik heb wel geduld hoor. Er is geen echte haast bij namelijk. :7

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:59

Hij moet eigenlijk gewoon nog afgespeend worden voordat je echt met hem aan de gang kunt :D . Is er geen mogelijkheid om hem voor een periode te verhuizen naar een andere stal. Dat zou het een stuk makkelijker maken. Dan moet hij wel op eigen benen leren staan.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:06

Er zijn natuurlijk verschillende grondwerkmanieren. Parelli kan een hoop doen, maar is enorm duur.
Ik zou daarom voor het begin gewoon de dvd's van Equiplay aanbevelen. Die zijn veel goedkoper en de grondbeginselen worden er goed in uitgelegd.

Het is nu namelijk niet handig of veilig om met beleren aan de gang te gaan. Eerste stappen zijn nu eigenlijk om hem veilig en gebonden aan jou te laten voelen. Hij moet leren vast staan, hij moet leren om overal aangeraakt te worden, zonder dat hij schrikt. Hij moet leren meelopen en leren wijken voor de druk die je uitoefent.

Dat lutk alleen maar, echt alleen maar als hij zich veilig en begrepen en op z'n gemak gaat voelen bij een mens. Ook zonder andere paarden erbij.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:26

Als hij niet bij de moeder weg kan kun je dan de moeder niet weghalen ? Blijft hij op vertrouwd terein en kunnen jullie dan lekker aan de slag

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:31

afspenen, ik heb het ook gehad met moeder en dochter. ik heb ze echt een tijd uit elkaar gehaald. Daarna beter maar nog wel moeilijk, nu is moeder verkocht en ineens heb ik een paard dat op mij let. Dus denk toch uit elkaar halen