Oefeningen om te ontspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liiesjjj

Oefeningen om te ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 21:02

Mijn grootste probleem, ontspannen op mn pony zitten.
Ik zit altijd wat naar voren, en onderbenen naar achter.. val als het ware dus naar voren.
Daarbij wiebelen mn benen ook nog heel erg, en ben erachter gekomen dat dan komt doordat ik mezelf veel te veel span.
Ook heb ik kapstokjes waar wel 10 jassen aan kunnen hangen :Y)
Heb al een paar oefeningen gedaan, en die werken opzich ook wel, maar ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die goede oefeningen hebben?
Laatst bijgewerkt door Liiesjjj op 10-03-10 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xMelissaa

Re: Oefeningen om te ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:02

doorzitten?

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 21:04

melizz13 schreef:
doorzitten?

Dan ga ik me juist alleen maar meer spannen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:06

wat ik altijd doe, is heeeel diep inademen en dan diep uitademen en alles loslaten, en dit een paar keer achter elkaar herhalen. Op het moment dat je gaat nadenken over ontspannen span je je spieren aan, dat is de logica van onze hersenen :P of je aandacht op één bepaald punt richten, bijvoorbeeld op je tenen, je lichaam kan namelijk niet en je op je tenen concentreren en alles aanspannen! misschien heb je hier wat aan! en verder altijd lol hebben! :D

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 21:08

Ik zal het eens proberen!

1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:32

Hoi Liiesjjj,

Ik heb zelf ook de nijging om voorover te zitten. Ik doe op zich geen ontspanoefeningen, maar probeer erop te letten dat ik echt op mijn zitknobbels zit. Want als ik te veel voorover hang, dan zit ik daar niet meer op. een soort o ja moment derhalve. Ik merk dat het steeds beter gaat. Verwacht niet dat je er in een klap vanaf bent, dit gaat langere tijd duren!

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:36

Je beugels van je zadel halen en lekker ontspannen, lui op je pony gaan zitten, benen lekker losjes laten hangen, evenals je armen, daar moet geen strakke spanning in zitten, en zelf voortdurend denken dat je je borst naar voren houdt (schouders naar achter)
Laat maar zien dat je een meisje bent, wees er trots op ; zegt mijn instructrice altijd :D
Als dat werkt kun je het ook in draf en galop proberen, werkt bij mij altijd heel goed en het is erg goed voor je evenwicht en doorzitten.

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:41

Tips die mij helpen (moet je wel een beetje en braaf paard voor hebben):
- liedje zingen of neuriën tijdens het rijden zodat je door blijft ademen
- je paard op de volte zetten en een aantal rondjes met je ogen dicht rijden (in draf). Doet echt wonderen, omdat je dan helemaal niet de tijd krijgt om je te spannen en je druk te maken om de dingen om je heen.
- een paar rondjes galopperen terwijl je in je beugels blijft staan. Krijg je lekker vermoeide benen van, die lekker zwaar aanvoelen zodra je ermee stopt. Dan wíl je niet eens meer spannen. :D
Laatst bijgewerkt door MootjeK op 10-03-10 21:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:41

Wanneer je jezelf op je ademhaling gaat concentreren probeer er dan wel op te letten dat je via je buik ademhaalt. Maak je buik dus dik bij de inademing in plaats van dat je je schouders optrekt (wat span-mensen vaak doen). Inademen door je neus en uitademen door je mond. Probeer je heel bewust te zijn van je schouders en deze te laten hangen. Het kan zijn dat dat zeer doet omdat ze vast zitten, maar probeer het dan op te bouwen. Ga niet meteen 10 minuten bezig, maar begin met een keer of 3 2 minuten in stap en zo steeds verder.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 21:53

Ik ga ze maar eens even allemaal opschrijven, ga ze gewoon even allemaal proberen.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:01

Nou hier heb ik ook echt problemen mee gehad,
heb altijd last gehad van mijn rug,

het heeft mij echt geholpen door iedere week les te nemen,
en dan werd mij een heel uur verteld: Ga rechtop zitten, handen omhoog, schouders naar achteren,
benen stil enz.

dit heb ik zeker 6 maanden gehad,
echt geweldig :o , en ik kon ontspannen,

maar je moet je voorstellen als je je aanspant kan het zijn dat jeje pony bellemert in zijn beweging,
ga eerst een rechtop zitten, ZONDER je rug te bollen, en je gaat zitten alsof je een zak zand bent,
dus alles laten hangen,

iedere x als je merkt dat je ook maar iets gaat aanspannen in de rug,
ontspannen, laten zakken die shouders even loswerken en weer verder.

het is lastig uit te leggen zo op bokt :+ ,
beugels wat langer is ook een optie, bij mij bleek dat ik met 3 gaatjes te kort gereden heb op dressuurzadel en dat was moeilijk in het begin!

heel veel succes ;)
en je kunt dit ook niet binnen 2 maanden

KimEentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:30

veel figuren rijden met langere teugel om te zorgen dat je paard ontspant en dus loslaat

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:05

hallo lies!

weetje, daar had ik ook vaak last van .
wat ik dan altijd deed( was niet helemaal correct misschien) maar ga gewoon eens in de ''westernzit'''zitten . klinkt heel officieel , maar is niets meer dan gewoon wat relaxed zitten ( beetje als een zoutzak) erg netjes ziet het er niet uit , maar dat neem ik dan maar voor lief.

hop dat je er iets aan hebt Liiesjjj!

liefs femke

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:06

oefenen zonder zadel. Dan moet je voor evenwicht wel rechtop zitten.
Gefeliciteerd met je verjaardag!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:10

Weet niet of het al gezegd is, maar even met je ogen dicht rijden? Iemand moet de pony dan natuurlijk wel rond leiden, anders komen er problemen van ;-)
Maar zo kan je je in alle rust zonder je hersenen die zich fixeren op het feit dat je niet op de grond staat, concenteren op je lichaam en waar er spanning zit en dan met ademhaling alles los laten. Maar dat hebben ze boven mij al uitgebreid beschreven heb ik gezien.

CLND

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:20

Kijk je toevallig ook naar je paard? In het begin deed ik dat namelijk en daardoor zat ik gespannen...

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:21

aan de longeerlijn met iemand zit oefeningen doen?
(als je paard zo braaf is), probeer dan met je ogen dicht te gaan rijden. eerst stappen, voel je paard aan, maar let wel op je houding. als je durft, probeer dan ook een stukje draf met je ogen dicht, maar let dan ook heel goed op de bewegingen van je paard.

wat ik deed tegen mijn benen die tever naar achteren liggen is je beugels vast maken met strotouwtjes aan je singel.
natuurlijk nog wel genoeg ruimte zodat je wel iets kan bewegen met je benen. let er wel op dat je goeie laarzen aan hebt waarmee je evt als het mis gaat ofzo je wel met je voeten uit de beugels kan. met 2x rijden vind je het zo irritant dat je er wel op gaat letten.

zet iemand naast de bak die continue op je houding let. elke keer roepen, ontspannen! rechtop zitten! hakken uitdrukken! tenen naar binnen!

goed vol houden!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:41

idd, goed op je ademhaling letten. wat ook helpt is op een fitnessbal zitten, hierdoor train je je balans en kun je bewust worden hoe je zit. Op de bal zal je waarschijnlijk ook de neiging hebben om te ver voorover te gaan zitten en met lopen doe je het misschien ook. Als je op de bal zit kun je goed je ademhaling oefenen en kun je jezelf ook trainen om je schouders boven je heupen te houden. Dit kun je ook oefenen als je loopt. Als je dit regelmatig oefent gaat het ook beter met het rijden. Veel succes!