3 jarige haflinger Bo @ dressuur-work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

3 jarige haflinger Bo @ dressuur-work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 15:14

hallo :wave:

ik heb nog nooit een HAW topic van mijn verzorghaf bo gehad dus ik dacht, laten we maar eens
een HAW topic openen :D

maar eerst even dit:

Bo word in april alweer 4 jaartjes oud en hij is in april vorig jaar ook zadelmak en ingereden.
Vlak daarna al vroeg diegene die bo had beleerd of ik hem verder wou doorrijden en zo'n kansje
kon je natuurlijk niet voorbij laten gaan. Dus zo doende. Ik merkte al snel dat bo een echte
brave pony was die graag wou werken en leren, maar je moest hem wel met respect behandelen,
anders waren we geen vriendjes meer :') .

hoe dan ook, we gingen in de eerste periodes rustig aan de slag met rechtrijden en ontspanning, later
gingen we de 3 gangen aan pakken, maar hij vind de (linker) galop nogsteeds erug lastig, maar ik geef
hem alle tijd :D de middendraf vind ie ook nog moeilijk, hij vind het moeilijk om zijn passen te veruimen
maar verder gaat het best netjes, hij pakt echt alles zo goed op :D
daarom besloot ik maar eens een filmpje te maken van ons rijden, dus heb pa maar even opgetrommelt :D
en zo, hebben we nog een paar minuten even wat algemene dressuur werkjes gedaan en als afsluiting een
lekker stuk wortel :))

kijk ze, en hoop dat jullie nog wat leuke tips hebben :D
dat eerste stukje moet je negeren, geen idee wat dat inhoud :')

nog even dit: in december hebben we nog 2 officiele wedstrijden gereden, de eerste wedstrijd al 181 ,
en de 2e wedstrijd ging minder, hij was een beetje drukjes :D dus 175 ofzo..
in de outdoor wedstrijden ga ik hem weer starten :j
hij blijft dus mijn verzorgpony, en we willen verder komen in de sport, later misschien ook wel springen :D

Citaat:
eigen opvallers:
-minder bewegen met mijn benen,
-rechtuit kijken
-hem wat opwaardser rijden
-handen wat lager,teugels wat korter denk ik soms...
-hakken beter uitdrukken

groetjes Lotte :)
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 10-03-10 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Huppelkut

Re: 3 jarige haflinger Bo @ dressuur-work

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:15

het zadel is te kort voor jou, ook raad ik je aan om je benen stiller te houden. deze wiebelen nog behoorlijk. verder een erg sexy haf!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 15:18

Huppelkut schreef:
het zadel is te kort voor jou, ook raad ik je aan om je benen stiller te houden. deze wiebelen nog behoorlijk. verder een erg sexy haf!

dankje, ik denk dat dat zadel wel meevalt hoor, het filmpje is erg ingekort in de breedte dus lijkt alles wat kleiner,korter en dikker :j
benen zijn idd heel erg :oo

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:21

Leuk paardje, heb alleen het idee dat hij niet regelmatig loopt maar dat komt misschien door de lichtval of ik zie het totaal verkeerd.
Ik vind het erg jammer dat je hem al met sporen rijdt en constant been geeft. Probeer je been stil te houden en meer impuls te krijgen op je been (dit kan alleen als jej e been stilhoudt) want nu maak je hem naar mijn idee een beetje 'dood' voor je been.
Verder ziet het er netjes uit vind ik.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 15:23

Zoefff schreef:
Leuk paardje, heb alleen het idee dat hij niet regelmatig loopt maar dat komt misschien door de lichtval of ik zie het totaal verkeerd.
Ik vind het erg jammer dat je hem al met sporen rijdt en constant been geeft. Probeer je been stil te houden en meer impuls te krijgen op je been (dit kan alleen als jej e been stilhoudt) want nu maak je hem naar mijn idee een beetje 'dood' voor je been.
Verder ziet het er netjes uit vind ik.

mijn benen vielen in dit filmpje ook erug op :j schaam dr ook best wel voor, met sporen rijd ik bijna nooit, ook niet op
mijn eigen,..dus dit was denk ik een uitzondering, verder voel ik ook bij het rijden niet dat mijn benen tegen zijn buik aankomt
..maar goed, stiller houden is duidelijk :))
edit: hij loopt we regelmatig hoor :j denk dat het door het licht komt en slechte kwaliteit dat je het daardoor ziet :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:24

Ik vind het een leuke haf maar ik mis wat impuls en activiteit. Ik heb het gevoel alsof de handrem er nog opstaat om het zo even te omschrijven :P
Hij loopt wel mooi ontspannen maar ik zou er op letten hem toch actief te houden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 15:33

cp112 schreef:
Ik vind het een leuke haf maar ik mis wat impuls en activiteit. Ik heb het gevoel alsof de handrem er nog opstaat om het zo even te omschrijven :P
Hij loopt wel mooi ontspannen maar ik zou er op letten hem toch actief te houden.

dankjullie :D
ja hij was ook ook niet actief tijdens de film, was ook helemaal mijn schuld..want ik had hem al een beetje te lang ingereden :=

d_amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:59

Ben het met cp112 eens, ik mis tempo. En ik kan het niet goed zien maar ook ik heb het idee dat hij soms onregelmatig loopt.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:28

Actiever in de draf.

Meer sprong in de galop houden.

Rechterhand ontspannen houden.

Overgangen draf galop ondersteunen met je been.

Algemeen: Beter aan je been,vooral in de overgangen.

Succes verder. :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 16:43

dankjullie, zal er hard aan werken :j

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:47

naast de al gemaakte opmerkingen... wil ik enkel even aanvullen dat ik je (verzorg)pony nogal vind knijpen achter. Hij trekt zijn staart enorm tegen zijn billen. Ook loopt hij inderdaad met de rem erop. Misschien eens naar het zadel kijken?? Een jong paardje groeit erg snel misschien is het wat te krap geworden!

Verder vind ik je er mooi oppassen en dus een mooie combi!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 17:34

dankje :)

hij is laatst nog nagekeken, dat zal het niet zijn. Hij is ook een maand terug
gecontroleerd door de maseuse en alles is soepel en fijn.
Dat knijpen valt wel wat mee denk ik, want houd zijn staart ook
zo bij het alleen lopen in de bak.
nogmaals dankjullie :D

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:11

Leuke haf!
Inderdaad, je moet je benen iets stiller houden.
Ook zou ik aan de overgangen werken, hij valt in de overgang galop-draf erg op de voorhand.
Lekker veel overgangen rijden dus ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 21:34

dankjullie, zal zeker wat doen met de tips :D
komt het er hopelijk wat beter uit te zien :j

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:36

Ik kan alleen maar beamen wat hierboven ook al staat: dat is een behoorlijk krabbel-drafje voor zo'n jonge pony. Zijn galop heeft geen afzet en geen sprong, en ik zie geen ruimte in je handen tijdens die galop. Volg de natuurlijke beweging van het paard en geef ruimte met je handen om de sprong af te maken. Dezelfde vw-nw beweging die een paardenhoofd maakt bij elke pas in stap heeft hij ook in galop, maar die houd je nu continu tegen met je handen, vandaar dat hij geen enkele galopsprong af kan maken.
Hij moet veel meer lengte krijgen in zijn gangen, loslaten dus! Rijdt hem eens een paar maanden lekker vw-nw en van het bit af. Dat krulletje in zijn nekje, dat doet je eerdaags de das om. Meer basiswerk doen, veel slalom-werk, bv kleine slangenvoltes, om hem meer op eigen benen te krijgen, en zorg dat je zelf goed recht blijft zitten. Vooral op bijna 3 minuten in het filmpje zit je behoorlijk op rechts.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat je instructie van onze commentaren vind.

Veel succes met je mooie (verzorg)pony!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 16:35

Anne Marie schreef:
Ik kan alleen maar beamen wat hierboven ook al staat: dat is een behoorlijk krabbel-drafje voor zo'n jonge pony. Zijn galop heeft geen afzet en geen sprong, en ik zie geen ruimte in je handen tijdens die galop. Volg de natuurlijke beweging van het paard en geef ruimte met je handen om de sprong af te maken. Dezelfde vw-nw beweging die een paardenhoofd maakt bij elke pas in stap heeft hij ook in galop, maar die houd je nu continu tegen met je handen, vandaar dat hij geen enkele galopsprong af kan maken.
Hij moet veel meer lengte krijgen in zijn gangen, loslaten dus! Rijdt hem eens een paar maanden lekker vw-nw en van het bit af. Dat krulletje in zijn nekje, dat doet je eerdaags de das om. Meer basiswerk doen, veel slalom-werk, bv kleine slangenvoltes, om hem meer op eigen benen te krijgen, en zorg dat je zelf goed recht blijft zitten. Vooral op bijna 3 minuten in het filmpje zit je behoorlijk op rechts.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat je instructie van onze commentaren vind.

Veel succes met je mooie (verzorg)pony!

je hebt gelijk, het krulletje valt vergeleken zijn gangen heel erg op. maar wanneer hij moe word (na een 20 min.)
gaat hij zelf in het krulletje lopen en gaat vervolgens kort lopen. In het begin van het rijden is ie veel langer
in zijn gangen. Maar ik zal hem wel weer een paar dagen lang en laag rijden, maar dat doe ik ook bij het inrijden zo
en dan gaat ie vanzelf 'naar beneden' moet ik hem dan telkens weer loslaten dan?
mijn inctructeur vind dat ik hem ook wat losser moet laten en zal ook helemaal eens zijn met de tips van jullie,
alleen ja.. op een gegeven moment gaat ie vanzelf aangeven dat hij mijn hand als ondersteuning wil :)

edit: dat scheefzitten is niet waar, dat lijkt zo omdat mijn vader hem scheef van de bakrand filmde :j

dankje :D

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:47

Hij mag jou hand niet als ondersteuning nemen en gaan hangen.
Dan meer voorwaarts rijden.
Wanneer hij echt gaat hangen kun je hem beter even de hals laten strekken.
Een jonge pony kan niet een half uur constant aan het werk.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 16:49

loriene schreef:
Hij mag jou hand niet als ondersteuning nemen en gaan hangen.
Dan meer voorwaarts rijden.
Wanneer hij echt gaat hangen kun je hem beter even de hals laten strekken.
Een jonge pony kan niet een half uur constant aan het werk.

dat zeg ik ook niet :D tussendoor doe ik ook regelmatig halstrekken en stapwerk
alleen bij het oppakken doet hij het daarna nog :j

ik zal maar eens hard aan mezelf werken !

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:52

Goed onthouden:het voornaamste bij een jonge pony is het voorwaartse erin houden.
Dat is op het moment een beetje weg bij jou.
Dan word hij ook weer ruimer in zijn beweging.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 16:53

loriene schreef:
Goed onthouden:het voornaamste bij een jonge pony is het voorwaartse erin houden.
Dat is op het moment een beetje weg bij jou.
Dan word hij ook weer ruimer in zijn beweging.

ok. bedankt :D
ik zal het zeker onthouden :D

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:09

je rijd opzich goed
maar de pony moet nog verder ontwikkelijk
ik werd altijd gewaarschuwd met niet doorzitten te veel op zo´n jonge pony of paard

Odiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:33

Ik vind het er netjes uitzien,
alleen moet je dus proberen om je benen wat stiller te houden.
En het is dan denk ik niet handig om zoiezo nu al met sporen te rijden, want als je zo'n jonge pony met sporen rijdt, is hij over een paar jaar helemaal afgestompt, ben ik bang..
Hij lijkt inderdaad heel kort in zijn bewegingen, maar hierboven zijn al genoeg tips gegeven, dus gewoon eerst VOORWAARTS en dan neerwaarts.

Maar het ziet er echt goed uit hoor, voor zo'n jonge pony van 4! Ga zo door! :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 21:19

dankjullie :D

opzich moet sporen geen problemen zijn (rijd er zelf eigenlijk nooit mee,
omdat het zoveel werk is om om te doen)
maar die benen :( grr!! ik ga daar echt aan werken!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:30

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan RT-HAW verwijderd.

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:17

leuk leuk leuk, haflingers in de dressuur! heb ik zelf ook jaren gedaan. iedereen keek raar op, minachtend soms zelf, maar hij liep als een tierelier!

Wat Bo betreft: hij mag ruimer zijn in zijn bewegingen, de achterhand is ook aardig passief.

Verder vind ik het er netjes uitzien. Veel rijden, goede begeleiding erbij en knallen op die wedstrijden!