Rechtrichten hoe doe je dat nu precies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GenteDiMare

Rechtrichten hoe doe je dat nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 09:40

Hey,

Ik vroeg me af of jullie je paard zelf hebben rechtgericht.
Mijn paard is nog geen 100% zadelmak, dus het zou vanaf de grond moeten zijn.
En hoe jullie dat dan gedaan hebben?
Ik kan zelf longeren, maar niet met een dubbele longe.
Ik heb wel een pessoa met katrolletjes, maar werkt dit nu eigenlijk wel om recht te richten?

Ik vroeg me tevens af wanneer je zelf je paard niet hebt rechtgericht, wie je er dan bijgehaald hebt.
Ik zat zelf te denken aan de methode van Antoine De Bodt, maar verder ken ik niet veel methodes.
Laatst bijgewerkt door GenteDiMare op 10-03-10 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Re: Rechtrichten hoe doe je dat nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:44

Ik ben geen expert maar wat ik doe als ik een paard na een tijdje weer oppak is langzaam maar veel buigen onder het zadel. Dus veel kleine voltes, hoofd naar beide kanten vragen (ook in stilstand, niet trekken, maar vragen), veel slangenvoltes etc. Dat helpt vrij goed. Worden ze ook weer lekker soepel van.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 09:48

Mijn paardje is nog niet volledig zadelmak, dus het zou voornamelijk op de grond moeten gebeuren zonder dat er iemand op zit.
Misschien niet onbelangrijk om dit erbij te vermelden ;)

troi schreef:
Ik ben geen expert maar wat ik doe als ik een paard na een tijdje weer oppak is langzaam maar veel buigen onder het zadel. Dus veel kleine voltes, hoofd naar beide kanten vragen (ook in stilstand, niet trekken, maar vragen), veel slangenvoltes etc. Dat helpt vrij goed. Worden ze ook weer lekker soepel van.

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:50

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:54

Mijn paard heb ik 2 weken weggebracht in training op AdB methode. Straks heb ik weer les thuis.
Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, mits basis klassieke dressuur is.

Een niet rechtgericht paard moet je geen kleine voltes laten lopen of schouderbinnenwaarts. Door teveel te vragen daarin, kan je paard overbelast raken, mijn paard is zelfs kreupel geraakt (is nu weer helemaal rad sinds een half jaar).
Stelling, buiging en kleine voltes is pas vervolg nadat je rechtgericht hebt. Je paard moet vooral leren zelf balans te kunnen houden en gewicht goed te verdelen op alle 4 de benen.

Via google is zoveel te vinden over het rechrichten! Ook op youtube kun je een idee krijgen.
Ik ben in ieder geval erg blij dat ik over ben gestapt op deze rijtechniek, kijk ook eens in mijn onderschrift!
Neem vooral les, je krijgt er een heel ander paard voor terug is mijn ervaring. Ik heb zeer snel vooruitgang ervaren op deze manier van rijden.

Succes

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:18

Veel op de binnehoefslag rijden helpt ook, en dan moet je hem goed tussen twee benen rijden, maar hij moet wel op z'n eigen benen blijven lopen. En inderdaad, kijk eens op google, staan veel tips.
Succes :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:59

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:01

Ik zou gewoon eens een proefles nemen! Ik krijg op dit moment les van een hele leuke en goeie instructrice. :j

Wij werken vooral aan de hand. Op dit moment zijn we bezig met lengtebuiging, schouderbinnenwaarts en wijken. Eerst zijn we begonnen met rechte lijnen, vierkante voltes etc.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:02

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:14

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:05

TS komt uit Belgie, denk dus niet dat ze veel heeft aan de namen die hier voorbij komen van sommige instructeurs ;-)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:06

Vlinder32 schreef:
TS komt uit Belgie, denk dus niet dat ze veel heeft aan de namen die hier voorbij komen van sommige instructeurs ;-)

Oh jawel.. :) Die site die ik gaf: www.paardenrecht.org , staan ook Belgische instructeurs op.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 21:22

Ja dat klopt ik kom inderdaad uit Belgie en volgens mij is het hier niet echt mogelijk om proeflessen of dergelijke te nemen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:26

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 07:27

Op de site van paardenrecht.org staan ook instructeurs in Belgie. Je kunt ook bij Antoine op stage, info kun je via de site aanvragen. Misschien is het voordat je begint met het rechtrichten van je paard ook wel handig om te weten of je paard links- of rechtsgebogen is, dan weet je waar je op kunt letten en aan moet werken. Ik kan het je van harte aanraden!

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:41

Waarom niet bij Antoine de Bodt zelf als je van Oost-Vlaanderen bent?