hij is wat scheef!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musiess

hij is wat scheef!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 21:57

hay
de titel zecht het al.
Sinds ik een verzorgster heb .
is mijn paard scheef hij loopt links en recgtom met zn kont naar buiten en zn hoofd naar binnen.
in de galop is dit een beetje andersom. hoofd naar buiten kont naar binnen.

Dit is zo klein dat het eigenlijk niet zichtbaar is voor mensen die het voor mij gechekt hebben ( waaronder prof, ruiters en instructeur )
en ze het ook niet echt voelen al ze op mijn paard ziten, nu ken ik mijn paard heel goed en voel ik dit wel.

kunne jullie tips geven over wat ik het betste kan doen tegen het scheve lopen ( les komt nog maar mijn instructie is ziek heb tijdelijk even geen ander:( )
dus tips zijn van harte welkom

X

Pikeur

Re: hij is wat scheef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:54

Kan het niet zo zijn dat je paard door jouw fout scheef loopt, en jij hierom de enige bent die het voelt?
Je zegt dat je een verzorgster hebt tegenwoordig, kan ik hieruit concluderen dat je zelf minder tijd doorbrengt te paard? Misschien is je eigen houding wat slechter geworden en werkt dat door op je paard.

Treintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:56

bekijk of je verzorgster het zelfde rijd als jou..
misschien heb je zelf een andere houding net zoals hier boven word gezegd,

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 07:19

ik rij zelf met begeleiding, dus sinds 3 dagen rijd mijn verzorgster hm even(wegens prive omstandigheden) ( zonder begeleiding ) helaas heb ik deze laten stoppen sinds gister, ze reed amper en zat teveel te trekken en te plukken ect ect, gister was ik dus even opgestapt en zelfs in stap liep hij scheef * lang teugels en ook toen ik hm oppakte . toen er instructeurs opgingen op gingen voelden ze het ook wel een beetje,
Nu maakt het even verder niet uit , door wie of wat hij scheef loopt, ik rij hm een jaar dag in dag uit zelf en heb daar nooit problemen mee gehad.

nu vroeg ik hoe ik dit kon oplossen!!???

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:11

Ik zie in je profiel dat je je paard nog niet eens een jaar hebt.

Het zoyu zomaar heel goed kunnen dat je paard door jouw fout scheef is geworden.
Ik kan namenlijk niet geloven dat je paard scheef wordt als je vezorgster er 3 keer op heeft gezeten.
Dat is niet na 3 keer al gebeurd!!

Ga eerst eens aan je eigen houding en zit werken en ga letten op het rechtrichten van je paard.
Met je been en niet door te trekken aan de teugels...

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:20

met bovenstaand ben ik het niet eens.
een goed getraind paard kan al na één keer rijden door een ander scheef lopen en dat kun je zeker voelen.

jij kent je paard en zegt dat hij anders loopt dan daarvoor.
dat gevoel heb je niet voor niets.
misschien kun je eens kijken of je een keer goede zitles kan nemen van iemand die eerst naar de ruiter kijkt EN naar diens invloed op de beweging van het paard.
anne muller is een goede tip.
en geen anderen op je paard laten rijden, tenzij je kunt accepteren dat je paard er hoogstwaarschijnlijk iets anders van gaat lopen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:47

Ok, ik kan het wel mee eens zijn dat een heel goed gereden paard na 1 keer rijden door een ander, anders aan kan voelen.
Het paard is L afgericht, meisje heeft hem nog geen jaar en is 15 jaar oud...
:?

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:34

het kan idd zijn dat het door de verzorgster komt, maar het kan ook zijn dat dit altijd al licht aanwezig is geweest. en dat je het nu pas merkt..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:39

Tips om het scheef zijn weer te herstellen zijn bijvoorbeeld het rijden van schouder voor op beide handen. Op voltes rijden en de voltes groter en kleiner maken. Op rechte zijdes schouder buitenwaarts rijden. Stukjes wijken voor het been op beide handen zodat paard op beide kanten oprekt en soepel is.
Tempowisselingen op lange zijdes. Slangenvoltes rijden waarbij je paard goed mee laat kijken en buigen.
NB: Evenveel rijden op beide handen en dezelfde oefeningen op beide handen doen zodat beide kanten zich verder ontwikkelen..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:45

Ik vind het nogal makkelijk om meteen de bestraffende vinger naar de bijrijdster te richten,je rijdt een paard niet binnen 3x scheef voor de rest van zijn leven. ik ga met frannie mee,elk paard heeft een voorkeurs kant en die zou door het rijden van de ander naar voren zijn gekomen en dit voel je dan. mijn aanpak zou zijn geweest dat je de bijrijdster meer zou helpen en bij dezelfde instructeur laat lessen,om zo samen dezelfde aanpak te leren.
Daar heb je samen wat aan ;) iemand anders de schuld geven vind ik de makkelijkste weg en niet netjes.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:55

On topic blijven is misschien handiger!
TS vraagt om tips, heeft zelf al in het midden gelaten of het om bijrijdster of haarzelf gaat en wil nu verder, dat is toch niet zo raar? Het hoe en waarom is even niet belangrijk, ze wil het nu herstellen en daar vraagt ze tips voor..

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 16:11

fargo schreef:
Tips om het scheef zijn weer te herstellen zijn bijvoorbeeld het rijden van schouder voor op beide handen. Op voltes rijden en de voltes groter en kleiner maken. Op rechte zijdes schouder buitenwaarts rijden. Stukjes wijken voor het been op beide handen zodat paard op beide kanten oprekt en soepel is.
Tempowisselingen op lange zijdes. Slangenvoltes rijden waarbij je paard goed mee laat kijken en buigen.
NB: Evenveel rijden op beide handen en dezelfde oefeningen op beide handen doen zodat beide kanten zich verder ontwikkelen..

kijk hier heb ik wat aan, i.p.v zelf proberen bijdehand te wezen en weer iemand de grond in te trappen voor je uberhoubt de berichten GOED gelezen heb.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:30

Graag gedaan!
Oh ja en juist niet te zwaar contact nemen aan de kant die hij nu misschien vastpakt (maar ook niet helemaal loslaten natuurlijk!) maar dan juist meer contact nemen aan de lichtere kant zodat de druk verdeeld wordt. Pak jij namelijk vast aan de kant die hij vastpakt dan win je dat nooit (punt 1) en je werkt dan juist tegen wat je wilt bereiken (punt 2) namelijk dat hij lichter zal worden op die kant en het contact goed aan neemt. Door kneepjes te geven aan de goede lichtere kant, wordt uiteindelijk meestal de druk beter verdeeld en krijg je ook aan de moeilijke kant weer beter en lichter contact.

Elk paard is trouwens natuurlijk in mindere of meerdere mate scheef. Waarschijnlijk oefen je hem normaliter zo goed dat hij redelijk gelijkmatig is op beide handen. Iemand die dat niet (vanzelf) doet, versterkt dan makkelijker weer zijn slechtere kant.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:38

Fargo heeft je goede tips gegeven, misschien heeft je verzorgster dat wat minder gedaan of niet...(das helemaal niet erg) je kan met je verzorger/bijrijder dat soort punten toch bespreken? en waarom rijdt je verzorger nu niet meer dan? omdat jij gezien hebt dat ze aan het plukken was??

Maar ik snap je ook niet helemaal..in je openingspost schrijf je dat Profs en dergelijke het ook niet voelen of niet echt...

ik denk eerder dat het aan jou ligt .niet verkeerd opvatten. als je een paar dagen of langer niet gereden hebt dan moet je zelf altijd weer even wennen....

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 16:46

Loody schreef:
Fargo heeft je goede tips gegeven, misschien heeft je verzorgster dat wat minder gedaan of niet...(das helemaal niet erg) je kan met je verzorger/bijrijder dat soort punten toch bespreken? en waarom rijdt je verzorger nu niet meer dan? omdat jij gezien hebt dat ze aan het plukken was??

Maar ik snap je ook niet helemaal..in je openingspost schrijf je dat Profs en dergelijke het ook niet voelen of niet echt...

ik denk eerder dat het aan jou ligt .niet verkeerd opvatten. als je een paar dagen of langer niet gereden hebt dan moet je zelf altijd weer even wennen....

jullie kunnen idd gelijk hebben,.

mijn verzorgster is gestopt op aanraden van een instructeur ( niet die mij les geeft ) ze zei dat dit niet de goede klik was en het beter voor hun bijnde is ( mijn paard en verzorgster ) dat ze neit verder ging met het rijden.
*hier ga ik verder niet op in. *

ik ben wel veel eisend en wil alles perfect hebben, het kan aan mij lichen , maar ik kijk vanaaf. wel hoe het gaat!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:48

Persoonlijk zou ik er dan eventjes een fysio bij halen, misschien heeft hij zijn rug teveel aangespannen omdat de verzorgster zoals je zegt teveel zat te plukken en de rug daarom aan de moeilijkere kant geblokkeerd is

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 21:09

Pikeur schreef:
Persoonlijk zou ik er dan eventjes een fysio bij halen, misschien heeft hij zijn rug teveel aangespannen omdat de verzorgster zoals je zegt teveel zat te plukken en de rug daarom aan de moeilijkere kant geblokkeerd is

Dat is een goed idee!