Tips gevraagd voor verbeteren van de galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Tips gevraagd voor verbeteren van de galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 09:17

De titel zegt het denk al, ik wil graag de galop van mijn paard verbeteren en alle tips daarvoor zijn welkom!

De galop is altijd al de moeilijkste gang voor Ordeal. Ze gaat snel hard omdat ze gewoon niet voldoende balans en gewicht op de achterhand heeft. Dat versnellen is inmiddels niet echt meer aan de orde. Wat je nog wel duidelijk ziet is met name in de rechtergalop een onrustige hoofd/hals houding en daarbij iets met haar achterhand naar binnen.

Ik wil de galop dus verbeteren, meer balans en de achterhand cq rechterachterbeen moet meer gaan dragen.

Ordeal heeft vorig jaar een veulen gekregen. Door de dracht en het veulen aan de voet heeft het rijden op een laag pitje gestaan. Na het afspenen kwam de vorst/sneeuw periode waardoor ik niet veel in de bak heb kunnen doen. We zijn denk weer een week of 3 bezig en eigenlijk pakt ze het allemaal super op. Ze is al weer veel losser in haar lijf.

Tijdens het trainen schenk ik veel aandacht aan rechtrichten en het verbeteren van de galop. Voor dat laatste ben ik vooral veel bezig met overgangen stap-galop en draf-galop. Tijdens de rechtergalop schouder iets naar binnen plaatsen zodat ze weer op 2 sporen galoppeert en op een wat kleiner volte vanuit stap aanspringen in galop en dan op die volte van circa 15 meter galopperen. Overgang stap-galop op de rechte lijn, bijvoorbeeld tijdens van hand veranderen over de diagonaal. Tempowisselingen in galop probeer ik eigenlijk een beetje te vermijden omdat ze daar erg heet van wordt en de ontspanning daarmee verliest.

Iemand tips of aanvullingen hierop?

kimm_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:27

Hoe je binnen been dan wat naar achter zodat je hem meer recht steldt.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:30

Wellicht het sterker maken van de achterhand.
Door veel oefeningen te doen zoals wijken, achterwaarts gaan, et cetera.
Daardoor krijgt ze meer vermogen en dus meer balans bij de galop.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 09:34

Kimm_twinkel ik had in mijn post al vermeld dat ik haar schouder naar binnen plaats zodat ze weer op 2 sporen galopeerd.

Rumpleteaser ik ben me er van bewust dat haar achterhand sterker moet worden, achterwaarts is inderdaad een leuke oefening, doe ik ook regelmatig. Wijken zie ik niet echt de toegevoegde waarde van in, rij wel schouderbinnenwaarts en travers.

Heeft niemand leuke oefeningen of iets dergelijks?

FrannieTJE

Re: Tips gevraagd voor verbeteren van de galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:55

inderdaad veel oefeningen rijden.
en zodra je merkt dat ze de achterhand vergeet licht bijtikken met de zweep.
en les nemen..

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:00

Ik lees hier ook even mee...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 12:05

Frannietje heb je een toevoeging aan de oefeningen die ik al doe? Hihi met zweep bijtikken doe ik maar niet, ik rijd altijd zonder zweep omdat ze anders teveel spanning krijgt.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:23

Rumpleteaser schreef:
Wijken zie ik niet echt de toegevoegde waarde van in, rij wel schouderbinnenwaarts en travers.

Hoi Daan, de oefeningen die je noemt zijn inderdaad goed.
Wijken is een goede balans- en ontspanningsoefening en kan dus helpen als voorbereiding op je galop.
Tevens versterkt het bij een goede uitoefening de achterhand, indien het binnenachterbeen goed onder z'n massa wordt geplaatst.
Vandaar dat ik het er als oefening bij heb gezet :)

Rufus2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:55

Wat ik een fijn oefening vind is vanuit draf halthouden en enkele passen achterwaarts en gelijk erna in galop aanspringen, natuurlijk deze oefening ook afwisselen

Rufus2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:59

Mijn paard is 1,83 en heeft moeite met de galop om een goed voorwaartse ritme te krijgen , hij gallopeert het liefst heel traag , maar houdt daarbij zijn rug vast, ik kan er dan bijn a niet op zitten, nu ben ik bezig met veel overgangen te rijden.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:57

Mijn VZ paard heeft ook moeite met de galop.
Ik heb het al een stuk kunnen verbeteren door met hem te gaan springen.
Gewoon lage kruisje en dan in uitjes springen of een mooi lijntje van 2 of 3 hindernissen.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:08

Lekker rechtuit galoperen in het bos, tenminste, bij mijn paard heeft het goed geholpen :j

Je kunt ook een volte gaan openen en sluiten, soort van wijken op de volte. Helpt ook goed om de achterhand sterker te maken. Dit kun je in alle gangen doen. Misschien tijdens het openen en sluiten nog wat tempowisselingen meepakken.

1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:39

Inderdaad werken op de volte maakt je paard sterker. Volte kleiner maken en weer vergroten. Let goed op je tempo. Probeer die goed in balans te houden, anders schiet je er nog weinig mee op! Is overigens best een leuke oefening om te doen, zeker als je paard de nijging heeft om te hard te willen gaan. Let op dat hij niet uitzwaait, dus hoe je been (en) erbij.

Veel succes. Ik hoop dat je er wat aan hebt