Ontspannen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukenya_19

Ontspannen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 09:17

Hallo iedereen! :D

Ik heb door dat ik met paardrijden meer moet ontspannen...
Weet iemand toevallig een paar ontspanningsoefeningen??

Groetjes,
Anouk ;)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:12

Belangrijk is wel, waar zit je spanning?? In je schouders, in je armen, in je bekken..
Wat algemene tips zijn: Probeer goed te voelen hoe je ademt, goed door je buik, iemand kan aan de zijlijn staan om te telkens te herinneren dat je je weer helemaal jezelf aanspant. Het kan ook helpen door tijdens het rijden met iemand te praten (dat heeft mij namelijk heel erg geholpen), hierdoor richt je je niet zo op jezelf of op je paard, waardoor je je zelf gaan ontspannen.
En als je altijd alleen bent, kan je ook jezelf aanleren bij bepaalde letters in de bak jezelf af te vragen of je ontspannen zit. Dit kan bijvoorbeeld bij de A en de C. Succes!

kimm_twinkel

Re: Ontspannen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:28

Er kan je zo veel ontspannen ligt eraan wat jij wil en fijn vindt natuurlijk.

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:04

Probeer tijdens het rijden je blik te verruimen door zo min mogelijk naar de oren van je paard te kijken. Zoiets als bij het autorijden waarbij je steeds met je ogen kijkt naar links, rechts en vóór je. Goed uitademen door je buik is ook belangerijk idd. Wat je ook kunt doen is een liedje zingen/fluiten( dit doe ik tenminste als het rijden voor geen meter wil :D )

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:11

wat heel goed helpt om te ontspannen bij het rijden is een juiste ademhaling. Inademen door je neus en uitademen door je mond. Als je inademt maak je een bolle (budda buikje) buik en als je uitademt maak je een platte buik. Je trekt dan je navel naar je ruggewervel. Vooral langer uitademen dan inademen is belangrijk. Je kunt dit ook goed oefenen zonder je paard bijv. als je tv zit te kijken of in bed ligt. Als je dit vaak doet zal het op een gegeven moment op je paard ook makkelijk gaan. De juiste ademhaling zorgt voor een goede spierspanning, wel ontspannen maar niet te slap. Hier kun je veel profijt van hebben tijdens het rijden. Veel succes! ;)

Treintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:53

goed door je neus inademen en ui je mond uitademen..

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:29

Weleens gehoord van "centered riding" van Sally Swift? Ze heeft allerlei technieken om beter te leren voelen en te ontspannen.
Kijk eens op http://www.centeredriding.org .
Haar boek Centered Riding is nog makkelijk te vinden, ook in het Nederlands.
Ik vond het echt helpen.

Succes!

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:59

als je gaat nurien( ik weet niet hoe je het spelt ze je spreekt het zo uit: nurie en :P
zo zachtjes zingen in je jezelf.
daar ontspan ik me altijd door :)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:07

Ik ga soms wel eens een liedje zingen.
Maar meestal als ik een beetje gespannen ben ga ik doorzitten met lange teugels of zonder teugels(vast te houden).