draver dressuurmatig rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yorindexx

draver dressuurmatig rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 14:40

Hai allemaal,

sinds half januari dit jaar rij ik een hele lieve uitgekoersde draver bij,
hij is echt super lief, en ondanks dat hij aan een oog blind is, super braaf.

Maar met rijden wil hij soms dan toch wel te hard gaan draven
(volgensmij de telgang genoemd),
Hij is dan heel moeilijk terug te krijgen.
Als hij eenmaal nageefelijk gaat lopen lukt het al veel en veel beter,
maar het probleem is dat ik hem niet zo goed beneden krijg en blijf houden.
heeft iemand tips om dit te verbeteren?
Ik ben wel aan het oefenen in mijn les,
maar ik rij niet met mijn verzorgpaardje in de les,
ik rij gewoon nog op een manege.

oja, en ik zit erover te denken om met les op de manege
te stoppen, en te gaan lessen met mijn verzorgpaardje
maar ik ben daar nog even goed over aan het nadenken!

Ik heb ook de neiging op niet meer ontspannen te gaan zitten als hij te hard gaat draven.
En als ik niet ontspannen ben krijg ik hem ook wat moeilijker terug. Ik ga dan naar voren zitten,
heeft iemand tips om mijn houding te verbeteren?

alvast bedankt !

Groetjes,
Yorinde

Ik bedoelde dat hij te hard gaat draven,
niet tölten dus!
hij gaat gewoon veel harder dan dat ik gewend ben.
En dan krijg ik hem met moeite terug krijg in een
arbeids draf.
Heeft iemand tips om hem terug te rijden,
en tips om hem nageefelijk te rijden?
Laatst bijgewerkt door yorindexx op 08-03-10 15:21, in het totaal 4 keer bewerkt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:42

Wat moet ik me voorstellen bij een 'draverspas'? Gaat ie dan te hard bedoel je?

yorindexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 14:45

WendyBZ schreef:
Wat moet ik me voorstellen bij een 'draverspas'? Gaat ie dan te hard bedoel je?

ja, dat bedoel ik. Ik wist niet precies hoe ik dat anders moest noemen :P

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:46

hahaha ik ken het! met draverspas bedoel je dan niet gewoon tölten/telgang? Met mijn draver kwam ik niet zo ver met dressuur, maar springen deed hij wel super! Ook al ging hij af en toe "waggelen", dan ging hij met zijn voorbenen galopperen en met zijn achterbenen draven!:p

om je paard wat meer na gevelijker te maken kan je proberen om steeds kneepjes te geven.. dan gaat hij met zijn bit spelen en gaat hij (als het goed is) met zijn hoofd naar beneden..
Laatst bijgewerkt door TessJS op 08-03-10 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

yorindexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 14:47

TessJS schreef:
hahaha ik ken het! met draverspas bedoel je dan niet gewoon tölten/telgang? Met mijn draver kwam ik niet zo ver met dressuur, maar springen deed hij wel super! Ook al ging hij af en toe "waggelen", dan ging hij met zijn voorbenen galopperen en met zijn achterbenen draven!:p

ja dat bedoel ik ja :P

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:49

Dan zou ik toch gaan doen wat je in je beginpost al aangeeft, les nemen met je verzorgpaard ipv op de manege :)

Om te voorkomen dat je zo hard gaat zou je wat meer overgangen kunnen rijden. Zorgen dat hij rustig in draf gaat, niet gespannen. Zodra hij te hard gaat weer terugnemen en pas weer aandraven als hij weer ontspannen is. Probeer ook wat meer voltes te rijden ipv rechtuit, dan kan hij ook niet zoveel harder gaan.

edit: nu weet ik echt niet meer wat hij doet :? Gaat hij te hard of gaat ie tölten?

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:50

haha grappig hea! naja, mijn paard was al wat ouder (bijna 20), dus ik deed er niet meer moeilijk over. Maar wat je hieraan kan doen, dat had ik geleerd tijdens dressuurles, dat je hem meer voorwaarts moet laten lopen! uiteindelijk gaat hij weer 'normaal' draven. dit duurt even voordat hij het echt snapt, dus het wordt veel oefenen!

Treintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:52

heey,

een vriendin van mij heeft dus een draver en zei heeft ook les met haar paardje.
haar paardje doet het vooral als hij aan de teugel gereden wordt maar ik denk dat je er toch wel iets aan hebt.

zei moet hem vooral veel voorwaards laten gaan, zodra hij in de tolt gaat dan moet ze hem er dus echt uit duwen, ( desnoods naar de galop ) en dan weer rustig terug laten komen vooral op zit en stem.
het tolten kun je het allerbeste niet doorzetten ook niet om ff aan een vriendin te laten zien van kijk wat hij kan maar echt consequent terug rijden naar de draf telkens.

en lessen lijkt mij in dit geval een goed idee met je verzorgpaardje als je hem voor langere tijd verzorgt :)

yorindexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 15:01

TessJS schreef:
haha grappig hea! naja, mijn paard was al wat ouder (bijna 20), dus ik deed er niet meer moeilijk over. Maar wat je hieraan kan doen, dat had ik geleerd tijdens dressuurles, dat je hem meer voorwaarts moet laten lopen! uiteindelijk gaat hij weer 'normaal' draven. dit duurt even voordat hij het echt snapt, dus het wordt veel oefenen!

ik haalde alles even door elkaar, ik bedoelde dat hij gewoon hard gaat draven,
niet tölten. :P

yorindexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 15:02

WendyBZ schreef:
Dan zou ik toch gaan doen wat je in je beginpost al aangeeft, les nemen met je verzorgpaard ipv op de manege :)

Om te voorkomen dat je zo hard gaat zou je wat meer overgangen kunnen rijden. Zorgen dat hij rustig in draf gaat, niet gespannen. Zodra hij te hard gaat weer terugnemen en pas weer aandraven als hij weer ontspannen is. Probeer ook wat meer voltes te rijden ipv rechtuit, dan kan hij ook niet zoveel harder gaan.

edit: nu weet ik echt niet meer wat hij doet :? Gaat hij te hard of gaat ie tölten?

ja sorrie, ik snapte het ff niet meer
hij gaat heel hard, niet tölten.

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:07

@ TS het gaat dus om een uitgekoersde draver. Ik neem aan dat je met die draverspas telgang bedoeld?
Lang niet alle dravers beheersen de tolt namelijk.

Even om het plaatje duidelijk te krijgen.

Ik kan me zeker voorstellen dat dit allemaal erg lastig is en voor je verzorgpaardje des te meer.
Toch als ik kijk naar mijn eigen ervaringen geef je toch een andere hulp voor draf als voor tolt.

Anders zou je altijd eens om advies kunnen vragen mocht je gaan lessen, maar dan zou ik wel les gaan nemen van iemand die ervaring heeft met het rijden van gangenpaarden.

Het gaat er dus eigenlijk om dat jij goed weet welke hulpen je moet geven voor welke gang, een draver of ijslander of welk gangenpaard die de basis goed kent zal heel duidelijk de hulpen voor draf of tolt weten te herkennen.

Maar goed dit is mijn ervaring

* Mocht je het echt over tolt hebben, dit is de meest relaxte gang die er is en heerlijk uit te zitten hoe hard deze ook gaat. Gewoon even wennen dus.

yorindexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 15:19

diam0nd schreef:
@ TS het gaat dus om een uitgekoersde draver. Ik neem aan dat je met die draverspas telgang bedoeld?
Lang niet alle dravers beheersen de tolt namelijk.

Even om het plaatje duidelijk te krijgen.

Ik kan me zeker voorstellen dat dit allemaal erg lastig is en voor je verzorgpaardje des te meer.
Toch als ik kijk naar mijn eigen ervaringen geef je toch een andere hulp voor draf als voor tolt.

Anders zou je altijd eens om advies kunnen vragen mocht je gaan lessen, maar dan zou ik wel les gaan nemen van iemand die ervaring heeft met het rijden van gangenpaarden.

Het gaat er dus eigenlijk om dat jij goed weet welke hulpen je moet geven voor welke gang, een draver of ijslander of welk gangenpaard die de basis goed kent zal heel duidelijk de hulpen voor draf of tolt weten te herkennen.

Maar goed dit is mijn ervaring

* Mocht je het echt over tolt hebben, dit is de meest relaxte gang die er is en heerlijk uit te zitten hoe hard deze ook gaat. Gewoon even wennen dus.

ik bedoel dat hij snel draaft, volgensmij is dat de telgang.
en ik bedoel als ik dan aandraaf dan wil hij wel is in de telgang gaan lopen,
en ik heb soms moeite om hem dan terug te krijgen naar arbeidsdraf,
of hem in arbeidsdraf te laten blijven.;)

BPVS

Re: draver dressuurmatig rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:29

Het zal vast geen telgang zijn, want pacers, de telgangers dus, komen niet voor in Nederland.
Ik denk dat je een gewone snelle draf bedoelt. Het paard gaat dan van achteren bijna wijdbeens, en gooit de achterbenen ahw naar voren, breder dan de afdruk van de voorhoef. Dit is geen telgang!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:06

Tölt en telgang zijn twee verschillende gangen. Harddraven is geen andere gang maar een ander tempo. Bij tölt en telgang hebben ze een andere beenzetting. Lees de wiki maar eens over gangen: http://www.bokt.nl/wiki/Gang

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:58

@ BPVS, zat net even te googelen en inderdaad pacers zijn niet gewenst op Europese renbanen.. Nooit geweten, zo leer je elke dag weer wat :o

bella2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:34

probeer zoveel mogelijk wendingen te rijden tot hij rustig draaft en dan pas kleine stukjes rechtdoor. probeer ook een een heel zacht bitje. bij de mijne hielp dat en werd hij makkelijker. rennen blijft vluchten en ze willen heel graag voor je werken maar snappen niet altijd wat je bedoeld! vooral niet boos worden en probeer te blijven ontspannen. succes!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:40

wrs krijg je idd het gevoel van telgang..Ik heb ook een draver gereden en die kon buiten ook zo vreselijk hard draven, niet uit te zitten. Veel oefenen, als hij te hard gaat terug naar stap en weer opnieuw aandraven. Wat bij mij ook veel hielp was voltes rijden. Die draver heeft ook op de baan gelopen ;)