Hiermee bedoel ik ook beenhouding en waar de voet in de beugel hoort etc.
Heb al heel bokt en google afgezocht, maar 'de' correcte ruiterhouding niet kunnen vinden.
Alvast bedankt!
edit: ik bedoel gewoon engels dressuur
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Dus dat zegt niets.
En vergeet niet, zoals het op het ene paard voelt en gaat kan op een ander paard weer anders zijn. Houding en it is ongelooflijk moeilijk, dus de kans is zeker wel aanwezig dat je zelf gespannen zit o.i.d. mirkip schreef:Bedoel je dan de ruiterhouding volgens:
- engelse dressuur
- western
- centered riding
- ála hempfling
- ála parelli
...etc.. etc.. etc...
Citaat:Houding en zit
20-10-2007
Een goede houding en zit moet aan meerdere voorwaarden voldoen. De twee belangrijkste zijn:
1. Het hoofd van de ruiter moet zich loodrecht boven het zwaartepunt van de ruiter bevinden en het zwaartepunt moet zich loodrecht boven de voeten bevinden. Waarbij het zwaartepunt van (het lichaam van) de ruiter zich zo’n drie centimeter onder en achter zijn navel bevindt. Een goede houding betekent dus dat je als het ware een verticale rechte lijn kunt trekken vanaf de oren door de heupen naar de hakken van de ruiter.
Houding en zit
Een verticale lijn hoofd-heup-hak tijdens de galop met Sunshine v. Flemmingh v.m. Udonis.
2. Een goede houding en zit vereist spierspanning want het is een actieve manier van rijden. Vaak wordt de nadruk gelegd op ontspannen zitten, maar dat betekent helaas dat mensen vaak uitgezakt en daardoor (zeker in de draf en galop) onrustig in het zadel zitten. Met als gevolg dat ze ‘achter de bewegingen’ van het paard komen - de bewegingen van het paard niet volgen. Daardoor verstoor je de balans van het paard, doordat hij niet op zijn natuurlijke manier kan bewegen.
Terzijde: de spierkracht die nodig is voor deze - juiste - houding wordt ook wel vormspanning genoemd, een term uit de turnwereld. Het is het bewust handhaven van een bepaalde houding met een minimum aan spierkracht en energie. Waarbij duidelijk zal zijn dat het rijden van een uitgestrekte draf aanzienlijk meer spierkracht eist dan een verzamelde stap.
Maartje1990 schreef:nouja, wat zij me vertelde was, been naar achter leggen en bovenbeen tegen het zadel 'rollen/drukken' en 'op je knie' omhoog komen en je beugel bij de bal van je voet te houden en niet bij je tenen.
Nou wat ik sowieso doe is de beugel zo'n beetje bij m'n tenen en m'n been praktisch recht onder m'n eigen lichaam. en m'n beugels minimaal 2 gaten langer als ik nu had want ik had nu echt 't idee alsof ik m'n knieen zo'n beetje in m'n neus had zitten en daarbij was 't een dressuurzadel, dus dan 'moet' 't lang(er). Dat is tenminste wat m'n instructrice me vertelde.
Maartje1990 schreef:nouja, wat zij me vertelde was, been naar achter leggen en bovenbeen tegen het zadel 'rollen/drukken' en 'op je knie' omhoog komen en je beugel bij de bal van je voet te houden en niet bij je tenen.
Nou wat ik sowieso doe is de beugel zo'n beetje bij m'n tenen en m'n been praktisch recht onder m'n eigen lichaam. en m'n beugels minimaal 2 gaten langer als ik nu had want ik had nu echt 't idee alsof ik m'n knieen zo'n beetje in m'n neus had zitten en daarbij was 't een dressuurzadel, dus dan 'moet' 't lang(er). Dat is tenminste wat m'n instructrice me vertelde.

Maartje1990 schreef:hmm, van een hele tijd terug toen ik er als een plumpudding bij zat omdat 't niet om m'n houding ging
http://img231.imageshack.us/img231/6498/dsc01383iu7.jpg
het ging om 't feit dat ik ging collecteren te paard voor de kankerbestrijding (is zo'n 2 jaar geleden)
en niet van de zijkant.... dus moeilijk om sowieso een houding te beoordelen
en met been naar achter leggen bedoel voorbij m'n lichaam.