Splendid@ startklaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Splendid@ startklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:47

volgens mij heb ik nog nooit een HAW met dit paardje gehad, moet er nu toch maar eens van komen.
ik heb de startkaart aangevraagd en ben van plan binnenkort te gaan starten.

kritiek mag uiteraard (dat is HAW), maar houd het lief, ik doe mijn best.

Meet my Paardje Splendid. Ze is een 11 jarige Lancet merrie. Ze is erg heet met rijden, raakt dan in de stress en wordt onregelmatig/krabbelig in de gangen.
ik probeer dus zelf zo rustig mogelijk te blijven. inmiddels ben ik zo ver dat ik het tempo onder controle heb en ik ben er trots op.

verbeter punten:
- meer gaan zitten
- achterover zitten
- benen niet afsteken
- handen rechtop
- paard niet achter de loodlijn laten lopen
- de rust er in houden

1Afbeelding

2Afbeelding

3Afbeelding

4Afbeelding
hier mijn grote fout, afwachten ipv rijden, helemaal voorover zitten etc.

5Afbeelding

6Afbeelding

7Afbeelding
weer veel te ver voorover

8Afbeelding
vind ik een mooie houding van het paard, ik moet nog meer zitten

9Afbeelding
rechtrijden is voor ons erg moeilijk, gaat steeds beter (nog iets met de achterhand naar binnen hier, was eerst nog meer)

10Afbeelding
gallop

11Afbeelding
gallop

12Afbeelding

13Afbeelding
halsstrekken

14Afbeelding

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:50

Ik vind het een mooi beeld geven, je geeft zelf al aan dat je voorover valt dus aan de houding valt nog te werken :) Valt me op dat je je handen vaak veel uit elkaar hebt met aanwijzingen geven. Verders een prachtig paard!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:52

je bedoelt met wendingen en zo? zoals die foto in gallop zeker. nou je het zegt. ja.

het probleem is dus inderdaad, dat ze loperig is. ik moet mijn been er wel gewoon aanhouden, maar steek het vaak af. als je je been afsteekt en je wilt van de hoefslag af, dan is dat best moeilijk. bedankt voor de tip, ga ik aan werken.

ik doe nog te veel met de hand en te weinig met (vooral) mijn zit en been.

:o bedankt voor het complimentje over mijn mooie paardje *D

Mrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:53

Leuke combi zijn jullie. Ik denk dat als je werkt aan je zit jullie er zeker wel komen. Wat ik me nog wel af vroeg was, zijn je beugels niet te lang? Ik heb het idee dat je benen niet echt tegen het paard aan liggen maar juist wat afsteken doordat je beugels te lang zijn. Net of je erin gaat staan zeg maar.
Succes!

Joltsje

Re: Splendid@ startklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:55

tnax

hmm..of mijn beugels korter moeten weet ik niet, heb wel het gevoel of ligt mijn knie wel mooi in het zadel zeg maar. ik moet echt zelf werken aan het niet afsteken van mijn been, maar is erg lastig..

Mrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:57

Ja maar ik dacht juist, als je je beugel korter doet en je goed je hakken uitdrukt, dan denk ik dat je knie weer goed in het zadel ligt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:58

ik zal het een keer proberen (mag graag met korte beugels rijden ahahah)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:59

Hee Joltsje! Mooie foto's hoor! Ziet er goed uit! :D

HAW: Probeer iets meer voor je uit te kijken op sommige momenten en je been mag iets meer naar achter.

Succes! ;)

Mrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:59

hahaha succes met uitproberen! En die startkaart moet je gewoon doen, heb ik ook gedaan en ik was er nog niet eens echt klaar voor! Maar je leert er zoveel van...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:01

@gea, daar ga ik aan werken, moet je me maar mee drillen over dat naar voren kijken haha, doet antje ook al.

@mriss, thanks. ik ga ook zeker starten. ben zelf erg zenuwachtig, dus de eerste paar keer hoeven we niets te verwachten.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:02

Nou, ik vind juist dat je een hele mooie beenligging hebt, en volgens mij kun jij je hakken niet verder meer uitdrukken, want dat doe je al super netjes.

Let inderdaad een beetje op je houding, ik zie je op veel foto's heel mooi recht zitten, maar op sommige foto's duik je naar voren.
Juist als hij wat onder je weg loopt en dribbelig wordt, ga je diep in het zadel zitten en voor je gevoel wat naar achteren leunen.
Doordat jij naar voren gaat zitten geeft je hem het gevoel dat hij nog harder kan gaan lopen.

Gewoon diep in dat zadel zitten en je handen stil houden.
Verder je handen niet te laag duwen, maar probeer ze boven de schoft te houden en ze op die manier wat meer te dragen.
Wat ook zou helpen is veel (schijn) overgangen rijden. Elke keer als hij wat heet wordt, weer een overgang rijden, waarbij je zelf heel rustig en diep blijft zitten. Zo blijf je de controle houden.

Verder vind ik jullie een hele leuke combinatie. Veel succes!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:04

@montyrulezz, bedankt. duidelijke uitleg en ben het helemaal met je eens. als ik te aanwezig ben met mijn aanwijzingen zeg maar, dan wil ze nog wel eens tegen de hand komen. daar ben ik dan wat bang voor omdat dan voor mijn gevoel het gehele beeld is verstoord. daardoor wacht ik te veel af. wordt al steeds beter, we werken er aan.

nogmaals bedankt

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:12

Vind het er leuk uitzien. Heeft je paard wond en/of verdikking op achterbinnenzijde? Zie niet gelijk dat hij daar last van heeft. Tilt hem wel goed op en buigt ook goed. Hierweg gezien tenminste.

Je kunt je been wat meer aansluiten. Vaak zie je dit bij hete paarden, dat men het been afsteekt. Maar waak daarvoor. Want wanneer je je been eraan houdt hebben ze veel meer hou vast en kun je beter het tempo gan regelen.

Bij foto 9 knik je iets in naar binnen, doordat je hem probeert naar buiten te drijven. Ook hier, 2 benen er goed aan en recht op er boven blijven. Op deze foto wordt het achterbeen er ook niet goed onder geplaatst. Beetje te dicht op elkaar.

Vind wel dat je kunt gaan starten. Heel veel succes! Wanneer denk je te gaan beginnen?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:18

dank je..

je slaat de spijker op zijn kop hoor, ook bij loperige paarden moet je juist het been er aan houden.
als ik op houdt met rijden (dus met duidelijk zijn) heeft ze veel meer stress dan als ik duidelijk ben met wat ik wil. vandaag eerst geprobeerd een sprongetje te doen, dus ze was aan de hete kant. dat zal ze op wedstrijden eerst ook zijn (omdat ik dan stress heb en dan over breng op haar).

en inderdaad, ze heeft een wond op haar linkerbinnenachterbeen. ik d8 zeg met opzet niks, kijken of het ook opvalt.
in september heb ik haar uit het land gehaald en had ze haar hele been open. op 1 plek zelfs tot aan het bot. het was te laat om te hechten, dus het moest zelf weer dicht groeien. eerst 1,5 maand in het verband en daarna zo laten herstellen. ze heeft 3 maand op rust gestaan. in december heb ik haar weer langzaam opgepakt. ze heeft nooit kreupel gelopen op het been. maar mooi is anders

ik hoop eind maart te gaan starten.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:21

Ok. Ik zag het vooral op de standfoto. Dus niet op de bewegingsfoto's. En daar gaat het toch om? Inderdaad wel jammer, maar schoonheidsfoutjes hebben vele paarden. Zolang hij er geen last van heeft, maakt het niks uit toch? Succes met je wedstrijd.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:23

Haha, moet je daar een topic voor openen?
Ziet er geweldig uit! Je zit echt heel mooi op d'r en het is echt een leuke combie. :j
Het enige minpuntje is dus dat je voorover valt. Maar daar komen jullie vast wel uit. :j

Succes met de wedstrijden straks. :D

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:25

@rocksyboy, ze heeft inderdaad geen last van en zelf zie ik het al bijna niet meer.

@Drrrassic, tanx :D :o :D

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:25

wel moeilijk om het zo op foto te zien en dan kritiek te geven maar inderdaad rechtop en rechtvooruit kijken handen meer naast elkaar en been meer tegen het paard houden, op de foto een super mooi halsstrekken!!!!! succes met je wedstrijd en we horen wel hoe en wat

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:26

baukje, bedankt.
ben eigenlijk heeeeeeeel trots op mijn halstrekken hahaha. want dat is zoooo moeilijk.. ze geeft nog steeds een scheut gas, maar het is nog (net) te beheersen...

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:27

ik vind het bij foto 5 meer in een krul getrokken dan over de rug heen, dus die vind ik niet zo mooi maar voor derest zou je denk ik wel kunnen starten in de B. ;)

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:29

dat is wat ik dus zei dat het op foto moeilijk valt te beoordelen maar zo op foto had je van mij een 9 gekregen ziet er super mooi uit, laag rond en ontspannen!!!!!!!!
ow ja ik neem aan dat foto 14 middendraf is, zo ja dan mag je nog meer gaan zitten en nog meer knallen maar ach wat willen we nou kijk hoe super jullie het doen en wat jullie achter de rug hebben ga zo door en op naar de winstpunten!!!!!

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:30

daar was je haw al nou het ziet er prachtig uit jullie zijn ook zo'n mooie combi
op je houding (soms) na heb ik geen kritiek en als alles nog wat meer onder controle is dan komt je houding ook zeker weten helemaal goed...

succes met de wedstrijden het is je gegunt.... ;)

en tot morgen op stal :P

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:32

@xmiloux1, hmmm... ze kruipt er heel makkelijk achter... stilstaan is niet haar favoriete oefening. ook bij het halthouden moet ik mijn been er aan houden.. :Y)

@todorien, bedankt. of nr 14 middendraf is, weet ik niet haha, over het diagonaal.. zit er dik in.

@violaine, dank je :D we gaan ons best doen... ik heb er wel zin in. ben inmiddels zo ver dat ik denk dat ik geen flater ga slaan haha.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:20

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:34

Wat een leuk paard. Ik heb niet zo heel veel kritiek, omdat he over de basis gezien eigenlijk goed bezig bent.

Een paar kleine aandacht puntjes, blijf op je kont zitten, je verlegt je gewicht soms naar voren( je edele deel ) en krijgt dan een wat rare bolling in je rug. Jammer want eigenlijk is de basis voor je zit ook wel in orde. Iets meer aandacht aan besteden.

Ook denk ik dat je iets meer moet gaan schakelen in je tempo, soms zie ik een mooi actief naar voren gedragen been en soms blijft ie er net wat achter hangen. Je kan de tempowisseling groot maken en dan gedurende de training iets subtieler. En dan bedoel ik dat je voelt dat ze terug kom en dan weer toestaat en voelt dat ze actiever word.

Maar goed bezig hoor!