galopwissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 13:47

Even een korte situatieschets:
In december heb ik een paard gekocht. 13-jarige merrie met behoorlijk wat ervaring. Ik heb haar gekocht als leerpaard... het dier kan veel beter lopen dan ik kan rijden (altijd manege-ruiter geweest). Op zich geeft dit geen problemen. Ik probeer nu gewoon de basis beter onder de knie te krijgen met dit dier. Dus vlot van gangen veranderen, binnenstelling/buitenstelling, aandacht bij mij houden en niet naar de andere paarden toe racen,...

Alles gaat goed, alleen in de galop loop ik nog tegen enkele probleempjes aan. 1 daarvan is dat ze regelmatig een galopwissel springt. Ik vermoed dat ik het gewoon zelf onbewust vraag, maar ik weet dus niet wat de hulpen voor een galopwissel zijn. Ik ben er ook nog niet aan toe om galopwissels te vragen.
Als ze verspringt, vraag ik haar altijd terug naar de draf en spring dan opnieuw aan in de juiste galop, maar eigenlijk zou ik gewoon die galopwissel willen voorkomen. Wat zijn nu eigenlijk de hulpen voor een galopwissel? Ik vermoed dat je je gewicht op je andere zitbeenknobbel moet leggen, benen verleggen en stelling de andere kant op? Dan weet ik tenminste waar ik op moet letten. Meestal verpringt ze op een volte, en gaat dus eigenlijk zelf naar de contra-galop.

Ik heb les met dit paard (natuurlijk) maar de galopwissels komen eigenlijk nog niet ter sprake. We vragen haar gewoon terug en springen weer aan in de juiste galop. Op zich is dit niet erg, maar als je net in een lekker galopje zit, moet je de boel opnieuw stilleggen en herbeginnen. Ik zou het dus liever voorkomen.
Dus waar moet ik zeker op letten om die galopwissel te voorkomen?

L_isanne

Re: galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:51

Dit is zo nogal moeilijk te beoordelen. Heb je misschien een filmpje?

Doet ze het naar een kant of op beide kanten?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:53

ik vermoed dat je je benen onrustig hebt, en je binnenbeen verder naar achteren legt waardoor het paard omspringt

doet je paard dit in de les ook? wat zegt je instructrice er dan van? zij kan dat beter beoordelen als wij vanachter een pc

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:56

ik vermoedt dat jij dan op je verkeerde zitbeenknobbel zit, en je been iets verlegt,dit gaat bij deze africhtinh heel snel als je iets verzit dan, denk je paard al oh jee.. nu met ik reageren,dat kan je hem niet kwalijk nemen, dus zit netjes stil en denk na wat je doet met je zit en hulpen.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:59

Misschien ga je als je op de volte galoppeert, onbewust wat naar buiten zitten en verlies je misschien onbewust wat stelling.
Dus let op jouw goede galophouding en die is: Handen bij elkaar en op elke hand even veel druk, recht op je paard zitten en zooooo belangrijk, maar zo vaak vergeten je buitenbeen naar achter en daar houden zolang de galop duurt!!!! dat is de hulp 'galoperen en blijven galoperen tot ik mijn 2 benen samen breng. Dat is dan terug naar draf.
Jouw paard laat eigenlijk zien dat hij heel gevoelig is aan de hulpen. Misschien voelt hij dat jouw 2 benen naast elkaar zijn. Als je dan ook nog wat je gewicht verlegd, zou dat voor hem de hulp van wissel kunnen betekenen.
(Even om het heel correct te stellen: een vliegende galopwissel wordt gevraagd door een verandering van stelling in de hals en het verleggen van de benen. Niks te gewichtshulp dus RECHT op je paard!)
Goed dat je hem niet straft als hij wisselt. Een paard zal nooit doen wat hem niet gevraagd wordt. Zoals jij inderdaad stelt, terug in draf en mee aanspringen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 17:22

Ik straf haar zeker niet! Beestje doet gewoon wat ik van haar vraag, ik moet gewoon leren van het dus niet te vragen.
Ze doet het op beide kanten en eigenlijk altijd wanneer ik op een grote volte zit.
Het verschil tussen linker en rechter galop kent ze goed, het aanspringen zelf doet ze altijd op het juiste been. Dus dat is dan ook de oplossing van de instructuur: terug halen naar de draf en opnieuw aanspringen. Alleen ik vind dat ik daarmee achter de feiten aanhobbel. Ik zou het liever gewoon voorkomen.

Dus ik moet er vooral op letten dat ik mijn buitenbeen achter de singel hou, en binnenstelling bewaren?

Wat me eigenlijk ook opvalt, is dat ze het vooral doet tijdens groepslessen. Als ik de piste voor mij alleen heb verspringt ze bijna nooit, maar ze is dan ook veel rustiger en kan ik met veel minder druk op de teugels rijden en ben ik zelf ook ontspannen. Tijdens groepslessen loopt ze tijdens de galop eigenlijk steeds te racen tot ze achter de kont van een ander paard kan kleven en wil ze ook de teugels uit mijn handen trekken. Ik ben tijdens zo'n groepsles dan ook vooral bezig met haar in te houden en te kijken waar de andere paarden lopen zodat ik uit hun buurt kan blijven en vergeet dan vaak om ontspannen te zitten. Mij kennende gaan mijn benen dan waarschijnlijk ook alle kanten op :\
Naar buiten leunen tijdens een volte doe ik eigenlijk ook...

hmm... ik weet weer aan wat ik moet werken :+ schat van een paard eigenlijk, dat ze mijn geklungel gewoon voor goeie hulpen aanziet :')

kimm_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:39

Ik denk dat je steeds je binnen been te ver naar achter legt. Zou dat het misschien kunnen zijn ?

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:43

Paard dat ik rij doet dat ook. Als ik hem iets meer terug rij in galop wisselt hij al.
De eigenaresse zegt dat hij mij dan naar binnen gooit (voor mij ongemerkt) waardoor hij dan makkelijk kan wisselen. Haar tip voor mij was: proberen heel stevig en recht te blijven zitten tijdens het galopperen, vooral tijdens de bochten en terug rijden.
Misschien dat dat bij jou ook werkt. Anders eens een filmpje maken? Misschien zie je dan zelf wel wat er fout gaat :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:49

Die van mij doet het vaak als ik hem te veel tegen hou aan de voorkant, en dus impuls verlies. Dan gaat hij vaak een beetje krabbelen en springt wat wissels.
Dat zou ook een verklaring kunnen zijn waarom die van jou het enkel in de groepsles doet ;)
Als ze sterk word, zorg dat ze terug komt op je zit of een enkele goede ophouding. Door te lang veel druk te hebben op de teugels belemmer je de galoppade... en zal ze waarschijnlijk enkel sterker worden.
Lukt het even niet op je zit of met een enkele ophouding, zet dan even een volte in, dat kan imo ook best in een groepsles, zodat je de ontspanning weer terug hebt.

En verder natuurlijk recht op je paard proberen te blijven zitten ;)
Heel makkelijk gezegd vanachter mijn computertje... :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:54

Ikzelf heb ook een 13-jarige ervaren merrie om van te leren. Deze is voorheen Z springen geweest en in galop van hand veranderen is al voldoende om een vliegende galopwissel voor elkaar te krijgen. Ik ben ondertussen zover dat ik die galopwissel kan uitstellen tot het moment dat ik het wil, afstellen is geen optie en een contragalop zit er voor ons dus voorlopig nog niet in :+

Het uitstellen doe ik door heel duidelijk de hulpen voor de galop te geven waar ik op dat moment in zit. Dus stelling erop, binnenbeen eraan en buitenbeen naar achteren. Zodra ik haar om wil laten springen verschuif ik mijn hulpen naar de andere galop en geef nog een beetje extra (nieuwe!) binnenbeen en dan springt ze zo over.

Ik ben geen expert op dat gebied (dus graag commentaar van andere in dit topic :+), maar is dat geen goede oefening voor jou om je bewust te worden van je eigen zit en hulpen? Dus in de galop van hand veranderen en proberen die galopwissel er bewust uit te rijden? Op het moment dat jij het wilt?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:58

Falona schreef:
Ikzelf heb ook een 13-jarige ervaren merrie om van te leren. Deze is voorheen Z springen geweest en in galop van hand veranderen is al voldoende om een vliegende galopwissel voor elkaar te krijgen. Ik ben ondertussen zover dat ik die galopwissel kan uitstellen tot het moment dat ik het wil, afstellen is geen optie en een contragalop zit er voor ons dus voorlopig nog niet in :+

als je dat afstellen ook zou willen leren, zou ik zelf heel erg bewust bezig gaan met het rijden van overgangen ipv het bewust te wisselen. Dus van hand veranderen, en dan ipv de hulpen voor de wissel te geven, een overgang naar stap of draf rijden, zodat ze leert te wachten.

@TS, de tip van Falona om juist bewust met wissels bezig te gaan vind ik helemaal nog niet zo verkeerd.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:00

Waarschijnlijk geef je idd onbewust hulpen met je benen die zij associeerd met de wissel.
Probeer je benen goed stil te laten en je handen rustig. Kan natuurlijk niet beoordelen vanaf hier, of je dat al doet....

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:09

Lielle schreef:
Falona schreef:

als je dat afstellen ook zou willen leren, zou ik zelf heel erg bewust bezig gaan met het rijden van overgangen ipv het bewust te wisselen. Dus van hand veranderen, en dan ipv de hulpen voor de wissel te geven, een overgang naar stap of draf rijden, zodat ze leert te wachten.

Ik moet eerst de wissel van links naar rechts onder de knie krijgen zonder dat ze onder me vandaan vliegt, dan zullen we nog wel eens zien. Ik zie mezelf voorlopig nog geen wedstrijdjes rijden, laat staan dat ik ooit zover kom M te mogen starten :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:18

maar dat kan gerust samen gaan. Het gaat erom dat ze wacht op jouw hulpen, of dat nu voor een wissel of voor een overgang is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:26

Heerlijk een leerpaard! je kan er zo fijn van leren rijden als je er goede instructie bij hebt. het omspringen op de volte zal er mee te maken hebben dat je idd je binnenbeen er te zwaar aan hebt maar ook je buitenteugel te weinig en teveel binnenteugel. ook kan het eraan liggen dat je je buitenbeen te ver teruglegt naar voren waardoor de achterhand uitzwaait en er dus een wissel mogelijk is. als je instruktrice je kan helpen ga dan eens bewust met die wissels aan de slag zodat je leert hoe de wissel gesprongen wordt en je leert van dit paard waar het op reageerd.
Als het een heel gevoelig dier is zou het idd alleen al kunnen komen van aan de verkeerde kant in het zadel zitten. succes en geniet van je paard je hebt een voorsprong op velen! :D

ladydevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:28

misschien houd je je buitenteugel er niet genoeg bij in de volte.
Ik had dit probleem nl zelf ook!
Zodra ik stelling vroeg voor een volte had ik mijn binnenhand sterker dan mijn buitenteugel en sprong hij over. :(
Dus goed je buitenteugel erbij houden (neem eerst je rechterteugel aan voordat je afwend en daarna pas ja binnenhand sluiten voor je volte)
buitenbeen houd ik nooit naar achter op t moment dat je aan springt leg je je been rustig terug.
Wil nl straks ook aan kunnen springen met mn zit en alleen druk binnenbeen, en niet met mn been verleggen!
hopelijk heb je er wat aan

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 20:31

Bedankt voor de tips!
Ze zijn zeker bruikbaar!

"te" duidelijk zijn met mijn benen en blijvend hulpen geven is geen goed plan bij dit paard. Dan begint ze te racen en eindigt het in een rodeo... Ik denk dat ze het ziet als steeds meer snelheid vragen. Dus goed mijn binnenbeen er aan houden bij de galop is nogal riskant :+
Eens ze in een bepaalde gang zit, blijft ze er eigenlijk goed in zitten en ik moet duidelijk vragen naar een andere gang wanneer ik die wil.

Het is waarschijnlijk zoals c_alsemgeest zegt: te veel inhouden tijdens de groepslessen en daardoor beginnen wisselen... hoewel ik niet de indruk heb dat ze impuls verliest, maar ik geef waarschijnlijk te veel druk op de buitenteugel en hou die dan niet meer tegen de hals. Dan is mijn binnenstelling naar de vaantjes natuurlijk en begint ze te wisselen.

Ik zal er morgen nog eens goed op letten, mooi mijn buitenteugel tegen de hals houden en stelling bewaren... en niet constant tegen houden maar nu en dan eens kort en duidelijk zijn tegen haar dat het kontplakken geen goed idee is.
Ik snap ook niet waarom ze zo gefixeerd is op dat kontkleven... zodra ze achter een paard hangt gooit ze haar oren in haar nek en begint nijdig te doen? Moest ze het nu zelf nog leuk vinden, ok, maar ze wordt er gewoon pissig van als ze eindelijk een paardenkont voor zich heeft 8)7

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 00:17

De les deze avond ging goed... madam stond wel behoorlijk fris, dus ik vreesde het ergste (ze kan nogal spoken zien en rodeo's geven als ze te fris is) maar het viel goed mee... wel weer vollop racen richting de andere paarden, maar nu en dan eens een strenge en korte ophouding bleek even goed te werken als constant inhouden en ze liep uiteindelijk ook beter, dus dat houden we er al in :j
Ik heb ook gelet op mijn galop, mooi buitenteugel tegen de hals, binnenstelling houden, benen op de juiste plaats,... ze heeft zo goed als niet gewisseld (in ieder geval minder dan anders) en heb ze ook 1 keer terug in de juiste galop gekregen door gericht een wissel te vragen :)

We gaan de goeie kant op :)
Nogmaals bedankt voor de tips!