Nelson KWPN na winterstop !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty2001

Nelson KWPN na winterstop !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 12:55

Welkom allemaal,

Afbeelding

Nelson (vader is: Zuidhorn) is een 15 jarige KWPN ruin,
Gisteren heeft vriendin deze foto's gemaakt.
Maar hou er wel rekening mee dat het een moeilijk paard is, met een verkeerd verleden.

Ons niveau is niet zo hoog gewoon B dus en we hopen zo snel mogelijk in deze klasse te gaan starten en dat zal van het voorjaar gebeuren. hoop met 1 april.
De punten waar we tegen aan lopen is dat Nelson vaak erg sterk en tegen verzet gaat. En gisteren had hij weer van die kuren.
Nelson probeert vaak onder het werk uit te komen door onder me vandaan te lopen of te gaan kantelen. vooral geen rem op dat paard.
Als hij iets moeilijk vind gebeurt dat ook. Maar dat is gewoon een kwestie van oefenen.
Wij zijn hier hard mee bezig maar het gaat wat moeizamer omdat ik zijn knopjes moeilijk kan vinden want hij heeft altijd weer een optie om onder het werk door te komen.

De punten waar ik sowieso aan moet werken zijn heel duidelijk namelijk:
- Voor me uit blijven kijken
- voeten naar voren ( lukt op een of anderen manier niet bij hem :o wie kan helpen?)
- Mijn handen meer dragen (word al veel beter :P)

Ik hoop dat jullie wat punten hebben waar ik echt wat mee kan. Zodat het rijden nog leuker en fijner word voor ons allebei.

mijn vorige topic was:
[RT-HAW] Nelson KWPN, Klaar genoeg voor de B??
oke nu zal ik jullie niet langer bezig houden en gauw de foto's laten zien:

1) Afbeelding

2) Afbeelding
krukje waar mijn vriendin op zat was wel zo eng...

3) Afbeelding

4) Afbeelding

5) Afbeelding
binnenhand (rechts) naar voren en kijken wat zijn reactie was.

6) Afbeelding

7) Afbeelding

8) Afbeelding

9) Afbeelding

10) Afbeelding
geen idee wat hier de bedoeling van was. maar klopt volgens mij niet...

bedankt voor het kijken en laat graag een berichtje achter.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:04

Leuke foto's!
Ik vind het er niet verkeerd uitzien hoor! Kun je misschien kort uitleggen waarom je het een moeilijk paard vind?
Fotos zijn ver weg, dus kan weinig zeggen over je houding. Vind wel dat hij af en toe teveel binnenstelling heeft, met name goed te zien op foto 4, 5 en 10. Foto 1 en 7 zien er prima uit!

TrippleT

Re: Nelson KWPN na winterstop !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:57

Hoi!

Mooi paard zeg!
Naar mijn idee mag je meer recht richten en op 2 teugels gaan rijden, zodat je paard niet scheef gaat lopen en de druk goed verdeeld wordt!
Succes!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:20

Voor zover ik het kan zien is het beeld op de twee-na-laatste foto heel mooi; goed over de benen. Als je zo de B-ring binnenkomt gaat het zeker wel lukken
(maar aan je onderschrift te zien krijg je meteen de eerste vier wp cadeau :? :D ).

Leuk paard verder. Mooi bloed, goed front en voor zijn leeftijd heel kras. Succes verder, samen :)

Liie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:15

let op je binnenstelling, volgens mij is die op sommige foto's wat te veel.
verder denk ik dat je wel een wedstrijdje B kan doen hoor *D

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:10

bedankt voor de reacties,

madelein @ hij heeft een verkeerde achtergrond waardoor hij bij die vrouw alles mocht, ging hij stilstaan ging ze hem belonen en op gegeven moment werd hij best gevaarlijk ging stijgeren en viel achterover en die geintjes,
de eigenaar van dit paard heeft het samen met goede begeleiding weer erg veel de goede kant op laten gaan, waardoor ik hem nu wel normaal kan rijden zonder die enge gebeuren,
maar doordat hij alles voor elkaar krijg bij de vrouw hiervoor, probeert hij bij alles een uitweg te zoeken en omdat ik niet een super goede ruiter ben weet ik dus niet wat en wanneer ik iets moet aanpakken, en heb ook wel les, maar als ik dan zelf aan het rijden ben denk ik wel van help wat kan ik nu nog proberen, vandaar ook soms erg veel stelling naar binnen, dan kan hij niet de kop in de lucht gooien, bitje vast en gaan met die banaan, :o,
misschien een foute gedachtjes maar tot nu toe gaat het wel steeds beter en ga ik zijn knopjes beter leren begrijpen.
hij is na 3 kwartier ook pas echt lekker en kan ik dan pas aan het werk, in die drie kwartier is het ruzie alle kanten van de bak zien en eigenlijk als het ware wat hobbelen, ( deze foto's zijn ook gemaakt in die drie kwartier,, mijn vriendin had het super koud en ging daarna ander paard poetsen om zich warm te maken, en toen het goed ging wou ze liever niet meer in de kou foto's maken hihi)

Uums @ hihi wat mijn onderschrift is is de winstpunten van de vereningingwedstrijden hihi, dus van de onderlingen hihi,
binnenkort met startkaart is gewoon alles nul haha :P

bedankt dat het toch een B proefje waard is.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:21

oke, dat is wel lastig inderdaad! Dan ziet het er erg netjes uit hoor!
Probeer wel eerlijk te blijven naar je paard toe. Het is vervelend als hij zn kop de lucht in gooit, maar het is ook niet lekker voor hem als hij overdreven in moet buigen. Probeer daar een middenweg in te vinden. Anders misschien nu wat vaker les nemen? Tot je het idee hebt dat het beter gaat wanneer je alleen rijdt? Te veel vragen van je paard kan weer ontwijk gedrag als rennen, bit vastpakken etc in de hand werken...

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:16

Ziet er goed uit!
Idd wat hier boven al is gezegt: Meer op 2 teugels gaan rijden.
Mijn paard heet trouwens ook Nelson!

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:22

leuk paard!
wat je handen dragen betreft;
je zegt dat je paard vaak in verzet gaat (ik weet niet of het met zijn hoofd is? ) dan hoef je je handen nog niet te gaan dragen, doe ik ook niet met mijn paard omdat ik weet dat als ik mijn handen meer ga dragen hij meteen zijn hoofd weer in de lucht steekt.
* ik weet niet of ie in verzet gaat met zijn hoofd, maar dat dacht ik.

verder ziet het er echt goed uit!
je hebt een leuk paardje, komt helemaal goed!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:27

Ziet er goed uit. Enige wat mij echt opvalt is dat je constant veel stelling aanneemt. Probeer je paard ook eens recht te krijgen. Ook zie ik hier en daar een nog niet helemaal goed meekomend binnenachterbeen. Dit wordt ook gelijk makkelijker met een wat rechter gesteld paard. Succes met de wedstrijden.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 19:38

hihi bedankt.

madelein @ bedankt voor je tip ga zeker wat mee doen, hihi
vaker les nemen zou ik erg graag willen, maar zit met het geld ik krijg al priveles aan huis van een goede instructeur en dat kost me eigenlijk al meer dan 100 euro in de maand, maar alle tips en kleine hulp van anderen doet me daarom ook erg goed :D, hihi

Neluhs @ wat leuk dat je paard ook nelson heet :p, ga zo kijkje nemen op je profiel hihi :p

Mendy15 @ ik snap jou idee goed, maar eerlijk gezegt heeft de handen er toch niet zo heel veel mee te maken? of zie ik het verkeerd?, je lost het toch op met beenhulp en tuurlijk hou je het iets ophoudingen tegen met de hand. maar moet mijn handen daarom niet netjes naast elkaar en wat hoger?, van teugel naar elleboog is het vaak geen rechte lijn :P
maar Nelson geeft idd erg veel verzet in zijn hoofd, maar dat komt omdat hij zijn rug aanspant ( voel je heeel duidelijk bij hem :P)

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:50

ziet er leuk uit.
pas op dat je hem niet overbuigt.
vind hem op bijna alle foto's te sterk naar binnen gebogen
succes!

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:30

hee,
ik vind het er goed uitzien voor een moeilijk paard ;)
hij buigt goed, en ik denk dat je zo ver kan komen ;)

hannahtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:54

Ziet er mooi uit! De foto's zijn inderdaad iets veraf genomen. Voor zover ik kan zien heb je een nette houding. Hij is iniedergeval beter dan die van mij :o.. Heel veel succes verder!

Btw, wat heeft die mooie bandages! Echt een leuke kleur!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:07

Ziet er goed uit! De stelling doet hij ook netjes.
Je zit ook heel netjes, lekker rechtop :P

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 08:37

Ten eerste, leuk paard! Wat mij als eerste ook opvalt is inderdaad het 'constant met binnenstelling lopen'. Ik lees dat je dat doet om te zorgen dat hij niet met zijn kop in staking gaat...

Je ziet dat je paard door deze stelling helemaal scheef gaat lopen: kont naar binnen, over de buitenschouder lopen...

Mijn tip hiervoor is om te wisselen met stelling. Het liefste zelfs de andere stelling en buiging aan nemen. Ga lekker op de binnenhoefslag rijden, ga op de lange zijden heerlijk een stuk of 4 of 5 keer van stelling veranderen. Maak hem tussen deze wisselingen even 2 seconden recht en ga vanuit daar weer naar de andere stelling. Let daarbij op dat de buiging naar buiten toe belangrijker is naar binnen.

Je bent bij het bovengaande vooral de voorkant aan het beinvloeden.... Wanneer dit redelijk/goed gaat (vaak snappen ze het al na een paar keer) ga je weer op de binnenhoefslag rijden en probeer je de voorkant op hoefslag te houden met zijn neus in de rijrichting. Met jou gewicht en benen probeer je dan zijn achterhand naar binnen te brengen en naar buiten... Je gaat als het ware travers lopen, je maakt hem enkele seconden recht (bewust!!) en gaat dan renvers lopen. Zet zijn kont weer terug naar het midden (maakt hem recht) en gaat weer wisselen...

Waarom? Je houd je paard hierbij bezig, bent niet alleen met de voorkant bezig maar rekt en strekt ook de achterkant van zijn lijf. Tevens zijn het bewuste acties waardoor je niet echt terug kan vallen naar 'onbewuste handelingen' zoals constante binnenstelling.

P.S. probeer ook maar eens en renvers de bocht door te gaan in stap.

Hoop dat je het snapt, is moeilijker om het zo uit te leggen zonder er bij te zijn en het lichamelijk te laten zien... Het is zeker de moeite waard (bij mijn paard zorgde dat o.a. voor een flexibel, leergierend, gehoorzaam en vrolijk paard!)

marvanill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:02

Hij heeft teveel binnnen stelling,,
verder is het een heel leuk paardje.

Tourrebout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:20

Je paardje moet iets minder stelling.. en hou hem goed voorwaarts en actief..