pony trekt kind steeds uit het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pascal1

pony trekt kind steeds uit het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 10:36

Hoi .
Even een vraagje : mijn dochter haar pony heeft zo zijn streken om steeds zijn hoofd naar beneden te doen helemaal tot aan de grond om onder het werk uit te komen; hierbij verliesd dochterlief de balans en natuurlijk ook een beetje de moed om verder te rijden; soms is het zo erg dat we halverwege de lessen moet ophouden met het rijden.
Wat kunnen jullie mij aanraden om dit te verhelpen?
Oja even vermelden dat het gebit en zadel OK zijn .
Alvast bedankt

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:41

Een touwtje van het kopstuk (hoofdstel) naar een bokriempje aan het zadel. Op zodanige lengte dat de pony wel voorwaarts/neerwaarts kan, maar niet verder. Verder zorgen dat ze goede begeleiding krijgt en leert hoe ze dit probleem rijtechnisch op kan lossen. Tja die pony's zijn vaak echt 'uitgekookt' en hebben heel gauw in de gaten hoe ze hun ruitertje buiten spel kunnen zetten ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:42

Ik zou aanraden om de teugels voorlopig iets langer te nemen en ook goed met gebogen ellebogen: als de pony dan trekt kan ze het eerste stuk meegeven (niet terugtrekken, die pony is echt sterker :) ) Zodat zij lekker in balans blijft zitten, wat die pony ook doet. Hij doet vanzelf z'n hoofd wel weer omhoog.

Verder drijven als 'ie dat doet. Voorwaarts moet 'ie!
Heeft ze begeleiding?

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:42

Aan het zadel zitten voor 2 ringetjes,daar maak je vrachtwagenstieken aan vast,en die maak je ook vast aan het bit,wel zo van lengte dat de pony gewoon nog kan bewegen maar dat hij niet zijn hoofd tot de grond kan trekken.

nickyu

Re: pony trekt kind steeds uit het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:45

een antigraas teugel ..

zit al maanden op een levering te wachten
als het goed is komen ze nu binnen 2 weken binnen
maar dat is speciaal voor dit soort kleine ponnys en
idem ruitertjes

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:49

Hoe oud is uw dochter en wat voor pony is het.

Kleine of tengere kindertjes hebben vaak nog niet de macht over een paardje.
Mijn tengere dochter van 10 kan mijn paard ook niet aan, omdat die dan naar de kant loopt om te gaan eten. Dan kan ze gaan schoppen (maar ze komt maar net onder het zadel uit met haar voeten dus dat helpt niet veel) en trekken aan de teugel, maar ze heeft de kracht niet om het hoofd omhoog te krijgen. Terwijl haar forsere nichtje die 1/2 jaar ouder is, zo wegrijdt met mijn paard en zelfs buitenritten kan rijden ermee.

Ik heb mijn dochter dan nu ook op een manege aan het rijden op een manegepony die ze wel aankan. Stapje voor stapje klimt ze nu ook op andere paardjes waardoor het zelfvertrouwen terugkomt.
Ik kan zo geen oplossing geven voor een stijfkoppige pony, die heb je nu eenmaal er bij zitten. Een sterker en ervarener kind kan daar meestal wel mee omgaan. Ik zou met (kleine) kinderen niet met sporen gaan werken of met een scherper bit, want de kinderen hebben nog geen feeling om daar mee om te gaan. Als ze dan een plotselinge ruk geven aan het bit, dan doen ze het dier ook echt pijn, met alle onverwachte en ongewilde gevolgen van dien.

Misschien is het beter om nog even te wachten met echt rijden (als uw dochter nog erg jong is) of naar een andere pony te kijken die minder eigenzinnig/sterk is.

pascal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 10:57

Yups ; begeleiding bij het rijden krijgt ze zeker en vast ; ze neemt prive lessen en groepslessen bij verschillende trainers , ook thuis word begeleid bij het rijden !
Ik weet wel dat het trucje met de touwtjes van bit naar zadel wat helpt; of er niet andere optie's waren maar ik vroeg me af .

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:58

hier pas ik ook altijd het trucje met anti graas teugel toe
kleintjes missen gewoon nog de kracht en die slimme beestjes hebben dat zo in de gaten
niet te kort vastzetten, maar kort genoeg zodat het kindje niet elke keer op de nek beland

pascal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 11:03

Onze kleine meid is 8 jaar oud en rijd ondertussen al zoeen 3 jaar. De pony waar ze mee rijd is een grote shet ; Even ter info dat het ponytje altijd een manege pony heeft geweest en toen dit probleem niet had. Ook hier thuis heb ik er al oudere kindjes met laten rijden en ondervinden net hetzelfde probleem.

vlaaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:08

mijn ervaring is dat zo'n pony daar niet meer mee stopt ik geef veel manegelessen en die pony's hebben wij ook wel eens gehad.
een andere pony aanschaffen is de beste oplossing en zijn genoeg pony die niet met hun hoofd trekken.

pascal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 11:11

Ok ; Dat ga ik dan natuurlijk eens toepassen met die anti graas teugels ; kan je deze in elke ruitershop kopen ? Ik ben trouwens van Oost vlaanderen.
Nog eens bedankt voor de raad mensen !!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:16

mijn dochter had ook hetzelfde probleem met haar A-pony, ze was toen 6. Pony was superbraaf verder, maar trok haar dus elke keer uit het zadel en dan viel ze ook wel eens. Bij haar was het echt een probleem van niet op tijd met haar been erbij (kan ook niet anders met een kind van 6). Op een gegeven moment heb ik haar met een springzweepje laten rijden en toen ging het wel goed. Dan kon ze hem toch meer voorwaarts houden en dan deed ie het niet.

pascal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 11:18

vlaaia schreef:
mijn ervaring is dat zo'n pony daar niet meer mee stopt ik geef veel manegelessen en die pony's hebben wij ook wel eens gehad.
een andere pony aanschaffen is de beste oplossing en zijn genoeg pony die niet met hun hoofd trekken.

Ja ik weet het wel ; maar onze liefde voor onze paardjes en pony's is zo sterk dat we eerder opzoek gaan naar oplossingen en niet zomaar direct andere pony,s kopen ; deze pony moet bij ons evengoed zijn beweging krijgen en gereden worden; dus ik vind deze pony gewoon aan de kant laten staan zeer zeker geen oplossing.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:21

Isabonny schreef:

Maar toch is het vooral handigheid die je nodighebt, geen kracht.

Citaat:
Dan kan ze gaan schoppen (maar ze komt maar net onder het zadel uit met haar voeten dus dat helpt niet veel) en trekken aan de teugel, maar ze heeft de kracht niet om het hoofd omhoog te krijgen.

Als een paard dat bij mij doet zou ik ook de kracht niet hebben, maar dat is dus een moment voor een zweepje vind ik: NIKS eten!
En uiteindelijk is het handigheid: als het paard eenmaal in graasstand staat moet je veel doen om ze daar weer weg te krijgen. Maar als ik op een paard rijd dat vaak gaat grazen ben ik heel alert, en hoef ik op het moment dat het paard 1 oog richting gras draait gewoon een beetje been en een heel klein signaal met de teugels te geven: 'pas d'r op, ik weet wat jij van plan bent en het gaat niet gebeuren'. Daar heb je helemaal geen kracht voor nodig, maar wel voldoende handigheid en timing.

En datzelfde geldt voor een pony die z'n ruiter eraf wil trekken. Niet terugtrekken, geen kracht, maar voorwaarts, al dan niet met zweepje. Daarna ga je dat beter timen. Als je ingrijpt als de pony hooguit een milimeter heeft bewogen kun je het voorkomen. ("Denk erom, nee!") Hoe later je bent, hoe forser je moet ingrijpen, en dat lukt de ruiters vaak niet.

pascal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 11:29

Shadow0 schreef:
Isabonny schreef:

Citaat:
Dan kan ze gaan schoppen (maar ze komt maar net onder het zadel uit met haar voeten dus dat helpt niet veel) en trekken aan de teugel, maar ze heeft de kracht niet om het hoofd omhoog te krijgen.

Als een paard dat bij mij doet zou ik ook de kracht niet hebben, maar dat is dus een moment voor een zweepje vind ik: NIKS eten!
En uiteindelijk is het handigheid: als het paard eenmaal in graasstand staat moet je veel doen om ze daar weer weg te krijgen. Maar als ik op een paard rijd dat vaak gaat grazen ben ik heel alert, en hoef ik op het moment dat het paard 1 oog richting gras draait gewoon een beetje been en een heel klein signaal met de teugels te geven: 'pas d'r op, ik weet wat jij van plan bent en het gaat niet gebeuren'. Daar heb je helemaal geen kracht voor nodig, maar wel voldoende handigheid en timing.

En datzelfde geldt voor een pony die z'n ruiter eraf wil trekken. Niet terugtrekken, geen kracht, maar voorwaarts, al dan niet met zweepje. Daarna ga je dat beter timen. Als je ingrijpt als de pony hooguit een milimeter heeft bewogen kun je het voorkomen. ("Denk erom, nee!") Hoe later je bent, hoe forser je moet ingrijpen, en dat lukt de ruiters vaak niet.

Yups volledig mee eens wat je daar zegt ; maar bij kinderen is het zo dat ze de handigheid en timing nog missen ;dat komt wel bij die kinderen; maar ze mogen zeker niet ontmoedigd worden door dit probleem waardoor ze een pak van hun vertrouwen als jong ruitertje verliezen .

vlaaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:43

een oplossing zoeken is leuk maar als ze er een paar keer afvallen willen ze helemaal niet meer rijden en dat is ook jammer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:24

toen ik nog als klein meisje op manege pony's reed zat er ook wel eens zo'n pony tussen. daar hadden ze zoals meerdere al zegeen een halstertouw van het bit naar het ringetje van het zadel gedaan op zo'n lengte dat het paard wel de vrijheid had om normaal te bewegen, maar niet zijn hoofd helemaal naar de grond kon doen.

ik zou voor zo een oplossing zoeken tot dat zij groot en sterk genoeg is om het zelf op te kunnen lossen. voor haar zal het nu ook niet fijn zijn als ze steeds uit het zadel word getrokken.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:27

Pony goed voorwaarts houden (desnoods met longeerzweep erachter als ze het niet met haar benen kan oplossen) en niet terugtrekken. Zelf hield ik bij de manegepaarden altijd beide handen stil en liet ze daar 'tegenaan lopen'. Eventueel je dochter op het moment dat pony gaat duiken haar zadel met teugels in de handen vast laten houden? En dan dus goed drijven intussen.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:39

Bij ons op de manege doen ze wel eens touwtjes om het bit en aan het zadel vast. Die gewoon losjes hangen, het hoofd kan dan neit meer helemaal naar beneden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:47

Shadow0 schreef:
Isabonny schreef:

Citaat:

Je haalt mijn hele zinnen uit verband.
In eerste instantie heb ik het over MACHT niet KRACHT. En daar bedoel ik mee dat kleine kinderen vaak het inzicht nog niet hebben om op voorhand te reageren.
En als die paarden dan eenmaal met hun hoofd omlaag staan, dan pas hebben de kinderen de kracht niet meer om het hoofd omhoog te krijgen.

Een zweep maakt ook niet altijd indruk. Je hebt paarden die een mepje van een 8-jarig kind niet echt interessant vinden. Daarbij komt (is mijn ervaring) dat jonge kinderen liever de teugel in beide handen vasthouden dan de teugel in een hand te nemen om met de ander het paard een mep met de zweep te geven. Die kindere meppen het paard op de hals met de teugel nog in beide handen. Dan kun je dus geen goeie mep geven, gevolg: paard doet alsof ie oostindisch doof is.

"Een beetje been geven " wat jij zegt, dat doe ik zelf ook, maar dat werkt niet bij een kind wat niet met de voeten onder het zadel uitkomt. Die kan duwen en been proberen te geven wat ze wilt, dat voelt het paard niet door het zadel heen! Je moet je in de situatie van een klein kind proberen in te leven, niet in je eigen situatie.
Ik vind de oplossingen in de vorm van touwtjes van bit naar zadel een betere oplossing. Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:34

Heb niet alle ideeen gelezen, dus sorry als hij er al bij zit.

Maar misschien is een hulpteugel een idee. En dan bij voorkeur de bijzetteugel. Deze word aan het zadel bevestigd, dan kan hij niet steeds aan de teugels trekken.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:46

Ik vind het heel bijzonder dat hier geopperd wordt dat het kind maar niet meer op deze pony moet rijden maar op de manege......nee daar zal ze meer van leren! Ik denk dat met de optie van de antigraasriem je een stuk verder komt.

Het kind zal best een keer in het zand smakken maar dat hoort erbij, ik leg dat bijna elke week uit en dat zorgt soms voor reuze grappige toestanden als er daadwerkelijk één de grond raakt.
Géén angst kweken is ook een kunst!

Al spelenderwijs zal ze handiger worden en hier beter mee om leren gaan, om het tot die tijd leuk te houden, riempje eraan en rijden maar!!!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:49

Wat is de reden dat deze pony dit doet?
Om onder het werk uit te komen gaat er bij mij niet in, deze pony geeft enkel wat aan....
Klemt het kindje ergens mee, is er teveel druk op de teugels?

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:55

vlaaia schreef:

het is een levend wezen, geen ding ..
als je man niet functioneerd, verkoop je hem toch ook niet ..

met de antigraas indd..
en met een zweepje bijtikken, als die daar niet te sterk op reageert.
voor de rest zijn alle oplossingen volgens mij wel zo;n beetje gegeven.. :o

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:26

daffodil schreef:
Ik vind het heel bijzonder dat hier geopperd wordt dat het kind maar niet meer op deze pony moet rijden maar op de manege......nee daar zal ze meer van leren! Ik denk dat met de optie van de antigraasriem je een stuk verder komt.

Een anti-graasriem is idd een optie waar ik niet aan gedacht had, maar wat is er dan zo erg aan lessen op een manege?
Hoezo zou je daar niets leren?

Als een kind nog erg klein is, dan moet je je soms gaan bedenken of de pony die je voor haar gekocht hebt wel bij haar past.
Ik ben zelf met een hele rappe Welsh pony begonnen. Kreeg haar toen ik 7 jaar was. Ze gooide me er elke keer af. Ik werd doodsbenauwd voor het dier. Nee, DAAR leer je wat van zeg.
Mijn Opa was echter niet van plan om haar te verkopen, dus ben ik naar een manege gegaan om op een andere pony te leren rijden. Dat heeft me veel goed gedaan. Kon op elke pony bij mijn opa wegrijden, behalve op die van mijn eigen 8)7 , die bleef bokken. Heb 1 jaar niet kunnen rijden vanwege een ernstig verstuikte pols toen ze me over de hoofden van 3 pony's, die braaf in het midden van de bak stonden te wachten, eraf shuttelde.
Heeft 3-4 jaar geduurd eer ik haar onder controle had (lees: toen ik had geleerd om op die bokkende stier te blijven zitten)....en toen werd ze 1 jaar later ziek en ging dood. Dus veel plezier heb ik niet van haar gehad. Was leuker geweest als ik een pony had gehad waar ik zo op weg had kunnen rijden.
Ik zeg niet dat je meteen een pony moet verkopen (en al helemaal niet vanwege alleen maar een hoofd omlaag doen), maar het moet ook leuk voor het kind blijven. En als het op de eigen pony niet lukt, dan maar op een manege pony. Uiteindelijk leren ze dan wel hoe er mee om te gaan. Het zou zonde zijn als een kind zijn plezier in rijden verliest vanwege een eigenwijze shetter!