Mara @work Dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Mara @work Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 17:03

Hierbij een filmje van Mara en mij vandaag.
Het ging opzich best lekker.

Hier het filmpje van mara en mij aan het werk ;)

Mijn linker been leid echt een eigen leven, die gaat alle kanten op.
Linksom is haar moelijke kant, zowel voor mij als voor haar.
ze is nog niet helemaa constand in haar aanleunig.
Ik kieper af en toe nog wat naar voren.
overhangen gaat nog niet 100%

Ze loopt naar mijn idee wel lekker aktief.
en als ze stil is met haar hoofd is ze ook gelijk los.

Ik ben benieuwd wat jullie nogmeer op valt.

Commentaar? Graag! Maar wel onderbouwd zodat ik er wat aan heb ;)

gr Gail

maaikedewit

Re: Mara @work Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:02

Volgensmij heb je haar best lekker lopen, misschien kun je proberen om haar achterhand er nog iets meer onder te krijgen doormiddel van veel (schijn)overgangen en misscihen haar iets meer opwaarts rijden.
veel succes!

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:18

Probeer wat meer mee te geven met je handen.
want ze liggen als een betonblok aan je polsen.

Succes ermee :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 20:13

Maaike haar opwaards rijden doe ik met een rede nog niet. ze heeft net een gedwonge vacantie gehad door het weer. Dat zou haar rugspieren te veel belasten. Ze heeft een rugblessuure gehad waar ik rekening mee moet houden.

Kim, ik snap wat je bedoeld, maar schein bedriegd. Door mijn jas ziet dat er zo uit ;)

piggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:45

Het ziet er opzich wel netjes uit, probeer iets meer mee te geven met je handen.
Verder valt me op dat je in stap en galop een beetje duwt met je zit. Met name in galop lijk je wat te knijpen met je boven benen waardoor je wat voorover valt en je benen wat te ver naar achteren komen.
Probeer ontspannen en losgelaten met een onafhankelijke zit op je paard te zitten, dan komt de rest ook wel goed, succes.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:56

Je moet nog even een niveau en punten aangeven waar je tegen aan loopt aan geven..

Is nu wat moeilijk.. Maar ik ga even uit van B niveau: Aanleuning is nog niet fijn. Paard loopt nog niet fijn nageeflijk. Daarbij zijn de gangen nog erg vlak. Hiervoor zou je bv in een B proef een 6 scoren. Daartegenover een 5 voor de overgangen en/of aanleuning en dan is het al onvoldoende. Je beenligging is wel fijn voor de B. Daarbij vind ik de lengte buiging nét te weinig. Probeer consequent te zijn!! Nog net iets meer te vragen... Succes!!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 09:36

Oops nivo

Mara en ik trainen op b nivo en we zijn voornamenlijk bezig met de basis. Ze heeft een rugblesuure gehad waar de littekens nogsteeds van in de rugspieren staan. Dat is iets waar we rekening mee houden in de training.

Waar ik voornamenlijk tegenaan loop bij Mara is dat ze af en toe heel kijkerig kan zijn en dan helemaaal niet meernaar mijn luisterd. Doordoor verliest ze impuls. Als ik haar wel aan het werk hebwil ze ook nog wel eens impuls verliezen en wisselen met haar hoofd en halshouding als ik daar niet om vraag. Verder is linksom heel duidelijk haar (en mijn) moelijke kant. Daardoor moet ik wat meer 'duwen' op links om haar aan de praat te houden.

Voor mijzelf is links dus ook echt mijn moelijke kant. ik pak soms echt te veel op mijn binnenteugel. Dit ben ik aan het afleren. Ik duw idd af en toe een beetjemet mijn zit. Toch een beetje een manier van smokkelen, en omdat ik dat vroeger op de manege geleerd heb. Ben er nu al bijna 4 jaar mee bezig, maar oude gewoontes gaan er maar heel lastig uit. Verder span ik miojn schouders soms ec ht te veel, voornamenlijk door onzekerheid en mijn linker been leid af en toe echt een eigen leven :P hahaha

En toch ben ik helemaal niet ontevrede over dit plaatje, we hebben zeker vanaf november al geen les meer gehad of gereden. Pas sinds anderhalve week ongeveer pak ik haar weer een beetje op, dus ik verwacht nog niet van haar dat ze de sterren van de helem loopt.

ZesSpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:29

Probeer veeel minder met je handen te rijden! Rijdt haar vanuit je zit, veel meer afwisselingen zoals tempowisselingen en voltes openen-sluiten. Dan zal ze vanzelf je hand op gaan zoeken en dat voelt zoveel fijner :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 08:16

Dat is dus iets waar we op aan het overschakenen zijn. Leuk joh al die jaren manege, maar ze leren je alles andersom. En ja 8 jaar alles andersom gedaan te hebben en mijn mijn eigen paardje (Mara dus) daarna ook nog eens 3 jaar op die manier les gekregen te hebben gaat dat er gewoon er lastig uit.
Maar ik verzeker jullie, het gaat nu al zo veel beter :P

Over dat op mijn handen rijden, ook dat vind ik reuze meevallen. mijn handen zijn juist heel stil naar mijn idee.

Daarbij is dit filmpje alleen maar basis gangen, meer voor mezelf om te kijken hoe ik er in de gangen op zit. Als je goed kijkt zie je dat ge in de gallen wel een beetje verruimt, maar dat komt (zie ik op het filmpje) helemaal niet lekker uit de verf. Het voeld veel explosiever.

Maar ZesSpan, wat jij zecht zijn we dus al bijna een jaar mee bezig ;) Saai maar het werkt idd erg goed, ze is al veel losser van voren ;)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:45

Met 'op je handen rijden' bedoelen ze dat je niet zo veel met het hoofd van Mara bezig moet zijn en je handen niet stil houden maar meegaan in de beweging .. ;) En daar ben ik het opzich wel mee eens, haar achterhand blijft op momenten erg achter en dat is jammer want het is zo'n mooi plaatje jullie samen! Probeer een mooie knik in je ellebogen te houden waardoor je ook makkelijker mee kunt gaan in de beweging van het paard. ;)

Succes, het gaat iig goed vooruit!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 13:54

Ok, dan snap ik het nu wel ;) dat ben ik het idd wel mee eens, het het meegaan in de beweging ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 16:02

Vinden jullie trouwens dat het er startkaart waardig uit ziet?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:10

Ziet er goed uit hoor!
probeer wel de overgangen netjes af te maken.
Zodra je stapt gooi je gelijk de teugels los, zonder dat de overgang netjes is afgewerkt.
Blijf eerst een stukje netjes (door) stappen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 16:21

Maar jij vind het er verder wel startkaawaardig uit zien? Hiermee zou ik een fatsoenlijke winstpunt mee kunnen rijden (als ik mijn overgangen fatsoenlijk doe, ik moe echt weer les :P)

BareFoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:02

Peelie schreef:
Maar jij vind het er verder wel startkaawaardig uit zien?

Ja... Al jaren.
*D

marvanill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:57

Ik denk dat je je paard meer moet doorrijden, zo kan je m stimuleren om meer te zakken
wel leuk beestje