mijn vader heeft een vrij groot probleem, op de 1 of andere manier kan hij niet zitten... In de stap valt het nog wel mee maar in de draf strekt hij zijn benen flink naar voren en om dat weer te compencere gaat hij weer voorover zitten... En op die manier word drijven dus ook onmogelijk. In de galop precies het zelfde liedje waardoor je een soort verlichte (klapperende) zit idee krijgt. In draf steunt hij dus niet op de knieën maar de tenen en in gallop niet op de zitbeen knobbels maar ook op de tenen.
Hij heeft al van die Symmetry's geprobeert maar dat helpt voor gen fluit. Beugels uit zou een optie kunnen zijn maar daar is zijn merrie weer te moeilijk voor... Laten hangen gaat niet, want dan klapperen de beugels tegen haar buik en raakt ze in paniek. En over de nek zou kunnen... maar weet dan bijna zeker dat het zand happen word daar de merrie een nogal springerige vlo is die ook nog eens flink zwabbert en rent.
Kortom een flink lastige combinatie... Maar mischien dat iemand toch nog tips heeft wat mijn vader zou kunnen doen om toch te leren zitten, dus zijn probleem met zijn benen aan te pakken?
Erna_
Geplaatst: 06-03-10 11:00
Ik zie hem helemaal voor me Zitles nemen lijkt me de meest geschikte optie voor hem. Meer tips heb ik eigenlijk niet. Wens hem maar veel succes!
En leren goed ontwpannen! Maar dat leer je op een zitles denk ik ook.
_Kaira_
Geplaatst: 06-03-10 18:46
Voor de draf weet ik het niet zo goed, maar in galop moet je gewoon tegen hem zeggen: Doe alsof je op de bank zit. Dit is in het begin heel erg moeilijk, maar nu zegt iedereen dat ik heel goed zit Dus als hij zich ontspant en gewoon doet alsof hij op de bank zit, zit het een stuk fijner
Misschien even een paar zit-lesjes op een makkelijk paard waarbij hij wel de beugels uit kan doen? Is denk ik de enige oplossing, veel oefenen onder goede begeleiding op een fijn paard.
Akecheta
Geplaatst: 07-03-10 16:52
Hallo,
Denk dat het een combinatie is van nog niet zo veel rij-ervaring en juiste spieropbouw/gebruik en nog heel veel oefenen. Een zitles is inderdaad echt aan te raden. Daar zal ie heel veel aan hebben. Kan ie beter balans gaan vinden, en dan zal de rest vanzelf beter gaan. Leuk dat je vader rijdt trouwens!Succes!
woeliej
Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-10 22:00
Gooya schreef:
Leuk dat je vader rijdt trouwens!Succes!
Is wel leuk bij ons in de omgeving, veel rijdende mannen. Alleen al bij ons op stal, klein schalige pensions stalling, zijn het er 5. En bij de rijvereniging rijden er ook vrij veel.
hope1898
Geplaatst: 07-03-10 23:17
ja, goed leren zitten vergt veel oefenen.. wat je vader kan helpen om zijn balans te trainen is veel zitten op een fysiobal hierdoor kun je aan je balans werken zonder op je paard te zitten.
Ik dacht idd ook al meteen naar een paard die niet wegspringt, en die wat rustiger is, en dan zitles!
maxp
Geplaatst: 08-03-10 16:54
Inderdaad, zitlessen op een braaf paard. Als de "klik" en het gevoel er 1 keer is lukt het meestal op ieder ander paard ook.
Bienotje
Geplaatst: 08-03-10 17:00
Zoekt je vader geen houvast aan de teugels? Ik kan me namelijk niet indenken hoe hij anders zijn evenwicht bewaard en er niet afkukelt.
Ik weet verder ook niet hoe je hem ´les´ geeft, maar 1 of twee handen vrij om evt. het zadel vast te houden kan nog wel eens helpen met balans vinden. En een tweede persoon die het sturen/ tempo controleren uit handen neemt, maakt ook dat je vader zich zelf mee kan concentreren op zijn houding
En het klinkt mij ook alsof jouw paard niet zo geschikt is als leerpaard, die doe je er waarschijnlijk ook weinig plezier mee. Terwijl je vader misschien op een ander paard het juist snel onder de knie krijgt.
mijn paard was eerst van mijn vader, dat ging niet goed. Toen kocht hij zich de merrie terug. En die lijkt er zeer weinig last van te hebben. Mevrouw mag doen en laten wat ze wil en vind dat allemaal prima. Maar een geschikt leerpaard... nee, daar is ze eigenlijk te moeilijk voor. Maar klik hebben de 2 wel, en paps zegt goed lol met d'r te hebben. Iets wat hij met mijn ruintje niet zo had...
Mijn vader rijdt overgens zo'n 4 jaar onderhand. Alleen nooit veel/goed les gehad, tot nu, dus nooit zo opgeschoten verder...
zitles dus op een rustig paard. Of werk eerst goed met de merrie zodat ze een beetje moe is en dan aan de longe en dan kan je vader zich volledig focussen op zijn zit.
craje
Geplaatst: 14-03-10 21:18
hij moet zich voorstellen dat zijn knie het scharnierpunt is bij het lichtrijden. De knie en het onderbeen liggen stil. Belangrijk dat de knie gebogen is zodat de tenen niet voor de knie uitsteken en belangrijk dat hij zijn voeten plat "neerzet", dus niet de tenen of hakken naar beneden duwen. Hij moet het idee hebben alsof zijn voeten op een plankje staan, plat dus. Daarnaast is het belangrijk dat hij bij het liichtrijden zijn heup naar voor en achter beweegt. Waarschijnlijk houdt hij zijn heup stijf waardoor hij met zijn rug in balans probeert te komen en zich voorover buigt. Dat is ook meestal een reactie als een paard te veel voorwaarts is. Als jij het paard aan de longe neemt zodat jij richting en snelheid een beetje kunt beheersen dan kan hij zich concentreren op zijn zit. Zijn bovenlichaam gaat eigenlijk niet op en neer bij het lichtrijden. deze bewegeing wordt opgevangen door de heup die zich omhoog en naar voor beweegt. Als hij uit het zadel komt moet hij als het ware zijn buik een beetje naar voren uitduwen. Dan kan hij de rug recht houden. Dit gecombineerd met een gebogen been en plat neergezette voeten, dan moet het met veel oefening goed komen. Ga erbij staan en herinner hem elke 3 meter aan het buigen van zijn knieën en het doorduwen in de heupen...