Vast/sterk op rechterteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sleis

Vast/sterk op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 00:55

Dag allemaal,

Ik rij nu alweer een tijdje een hele lieve ruin van 1.70. Het is echt een schat, een heel fijn paard met rijden, maar nu loop ik al een tijdje tegen het volgende probleem aan. Een tijd terug heb ik een hele tijd een paard gereden wat heel, maar dan ook extreem sterk was op de rechterteugel. Ik rij nu zo'n twaalf jaar paard en voor dit paard heb ik er nooit last van gehad, maar nu heb ik het idee dat ik zelf ook te sterk ben geworden met mijn rechterhand. Op het vorige paard, wat zo sterk was op rechts, hoorde ik heel vaak dat ik hem op de rechterteugel te vast hield, terwijl ik het zelf niet merkte. Uiteraard probeerde ik daar op te letten, maar een tijdje terug ben ik met het 'moeilijke paard gestopt' en rij ik alleen nog maar op de grote ruin. Nu merk ik echter dat hij ook niet meer makkelijk loslaat op rechts, en ik ben bang dat ik het er in zelf ingereden heb: het andere paard was namelijk ook sterk op rechts door zijn eigenaar.
Ik voel het volgende: op de rechterhand heb ik teveel druk op de binnenteugel. Als ik mijn rechterhand (onder andere, mn benen hangen er natuurlijk niet werkloos bij :P) van de hals breng, om bv een bocht te maken, gebeurt er eerst niets, de druk wordt alleen groter. Met heel veel moeite krijg ik dan een paar centimeter stelling zonder dat hij loslaat, soms met zoveel moeite dat ik er armspierpijn van krijg, en met nog meer moeite krijg ik hem dan de volte in, alsof er een bezemsteel in zit :P soms lijk het of ik hem zowat van de hoefslag moet sleuren om rechtsaf een bocht in te draaien omdat hij rechts gewoon compleet vastpakt. Ik heb zelf het idee dat hij rechtsachter ook niet goed onderzet, dus ik doe zo veel mogelijk met mijn benen en veel rechts drijven. Hij zet zijn achterhand rechtsom ook naar binnen en zijn voorhand naar buiten: ik probeer dus afwisselend de achterhand naar buiten te drijven en de voorhand naar binnen. Die voorhand is dan weer moeilijk naar binnen te krijgen omdat hij niet loslaat op mijn binnenteugel en ik bang ben dat ik terug ga hangen. Merk ook wel eens dat ik mijn rechterteugel onbewust een centimeter of twee korter heb. Linksom neemt hij juist constant stelling naar links en krijg ik hem bijna niet recht, ook niet op de lange zijde. Als ik hem dan recht wil stellen moet ik eigenlijk mijn rechterteugel weer gebruiken omdat hij zijn hoofd en hals teveel naar links houdt en dat durf ik niet zo goe duit angst dat ik rechts weer te sterk ben. Soms valt hij dan linksaf naar binnen en dan moet ik moeite doen hem weer naar rechts op de hoefslag te krijgen. Gebroken lijnen linksom is een drama: als ik onder de x weer naar rechts draai, krijg ik hem (met name de voorhand) nauwelijk omgesteld en al helemaal niet weer rechtaf naar de hoefslag. Schouder binnenwaarts rechtsom gaat ook nauwelijks: ik krijg zn voorhand gewoon niet naar binnen. Ik probeer alles, van niets met mijn rechterteugelteugel doen, een miljoen overgangen rijden, tot zo veel mogelijk meedraaien rechtsom de bocht in tot meer linkerteugel, maar ik vind het erg moeilijk om erachter te komen wat ik nu het beste kan doen om het op te lossen. Ik heb ook geen les meer en de eigenaresse is momenteel ziek dus die kan het ook niet uitproberen. Voor veel mensen is het ook niet te zien, ziet het er goed uit, maar ik voel het wel en het frustreert me gigantisch.

Nou, kort samengevat voor het geval mijn verhaal onbegrijpelijk is: paard laat niet los op rechterteugel, beide kanten niet, hou constant teveel spanning op rechts, paard gooit zn voorhand wat naar links en zn achterhand wat naar rechts en als ik alleen met linkerbeen de voorhand naar binnen probeer te drijven zonder hem met mn rechterhand nog wat naar binnen te proberen te krijgen gaat ie als een plank door de bocht. Hij loopt verder wel gewoon lekker, fijn rond en kan zowel lang en laag als wat hoger en opgerichter, maar ik baal hier een beetje van en weet vrijwel zeker dat het aan mij ligt en niet aan hem.

Nou ik begrijp dat het misschien niet allemaal 123 makkelijk uit te leggen is maar hoop toch op wat handige tips/advies; ik rij wel meer paarden en het is niet de bedoeling dat ze straks allemaal op rechts gaan vasthouden of zo. ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 01:00

Een paard kan pas sterk worden als je hand steun geeft, dus zorg ervoor dat je hand steeds en continue flexibel is, dmv steeds je vingers bewegen op de teugel. KLEINE bewegingkjes dus! Vibraties op de teugel. Zo stimuleer je het afkauwen op het bit en komt er weer wat beweging in de mond. Gaat ie steun zoeken, geef hem die gewoon NIET. Dan maar koppie de lucht in, als hij maar niet gaat hangen. Dus resoluut je hand weg als hij wil gaan hangen. Bij het sturen, niet 1 grote beweging maken, maar meerdere kleine, dus weer zorgen dat hij nergens steun kan vinden en steeds moet blijven afkauwen.

Hopelijk heb je hier iets aan en anders zou ik zeggen, kom eens langs dan help ik je ermee want dit zijn geen fijne probleempjes :)

midgie

Re: Vast/sterk op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 08:53

Hoe ligt het zadel en hoe is zijn gebit?
Je moet idd niet vast houden tot je spierpijn hebt want dan word het alleen maar erger.
Heb je het el eens bitloos geprobeerd, ik heb ook een merrie die erg vast hield op een kant en die ben ik bitloos gaan rijden en vooral gaan gymmen met haar en nu loopt ze ook met bit je weer netjes los van mijn hand.
Kan zijn dat het paard moeite heeft te buigen naar rechts, heb je dat gecontroleerd? Kan ook heel goed aan jou zit liggen, druk je te veel op een kant in zijn rug? Blijf eens uit zijn rug zitten.
Zou toch zeker ook les nemen, want dan kan iemand jou op jou fouten wijze.
Vooral ook wat handwerk/gym doen, staan op paardenbegrijpen.nl leuke oefeningen om je paard weer soepel te krijgen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:02

Rechtsom juist niet te veel blijven drijven. Hierdoor kan het paard tegen je binnenbeen aan blijven plakken en hoeft zelf zijn binnenachterbeen niet te dragen omdat jij hem steeds ondersteunt met je drijvende hulp. Eerst zorgen dat hij OM je binnenbeen komt te lopen. Desnoods neem je daar een zweepje voor mee om hem daar mee aan te tikken als hij tegen je been plakt. Daar heel consequent in zijn. Eerst "tik" met je been om hem van je binnenbeen af te krijgen, reageert hij niet zweepje er bij.
Reageert hij goed door zijn binnenachterbeen wel mee te nemen en komt hij van je binnenbeen af? Dan niet blijven drijven. Paard moet zelf aan willen blijven trekken. Voel je dat het paard weer terugvalt, weer been - geen reactie - zweepje.

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:05

Ik ga dit even volgen, heb een bijrijdpaard met dit probleem, alleen dan links ;)
Sinds kort ben ik ook lessen met haar gaan volgen, het is een schat van een beest, wil echt wel werken maar zit zooo vast. De eigenaar rijd zelf met stiekies en een los teugeltje, ik vind het zelf dan ook een beetje zonde als ik er dan een uur op moet zitten "trekken" voor mijn gevoel dan.
Overgangen ed...ik denk dat ik er nog nooit zoveel in 1 les rij haha! Meestal na een uur/anderhalf heb ik een beeetje het gevoel dat het komt. Ik moet blijkbaar gewoon geduld hebben...
Paard is trouwens ook zonder bit, hoofdstel of zadel te rijden, maakt allemaal niet uit, blijft idd een bezemsteel....Longeren is mij verteld door mijn instructrice zou weinig zin hebben of je moet met allerhande hulpteugels werken, waar je vaak meer fout dan goed mee doet. En je moet het toch voelen onder het zadel!!

illa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:02

Misschien eens longeren met bijzet. Als je hem langszij bijzet, dus de touwtjes aan de zijkant van de singel naar het bit en weer terug, zet je hem aan de binnenkant iets korter, zodat hij stelling naar binnen heeft. Maar de touwtjes niet te kort. Beter iets te lang beginnen en geleidelijk aan wat korter maken. Kijken naar je paard. Met de longe kan je hem ook wat naar binnen vragen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:11

Nooit aan de binnenkant korter bijzetten met longeren! Je rijdt toch ook niet met ongelijke teugels?! Op deze manier werk je juist scheefheid in de hand!

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:53

Simmie schreef:
Nooit aan de binnenkant korter bijzetten met longeren! Je rijdt toch ook niet met ongelijke teugels?! Op deze manier werk je juist scheefheid in de hand!

Dat was precies wat mij ook verteld werd....

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:59

goed met je benen naar je handen toe rijden, en zorgen dat je paard niks heeft om vast te houden. hij kan pas sterk worden of gaan hangen als hij een hand heeft om op te leunen. ik zou proberen met heel veel kleine kneepjes, op de volte met je binnenhand ietsjes naar binnen te nemen. en goed met je binnenbeen te rijden, als hij niet op je benen reageerd met je zweep een klein tikje achter je been geven.
Laatst bijgewerkt door joyy op 06-03-10 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

illa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:01

Je longeert op een volte. Op de volte onder het zadel vraag je toch ook wat stelling naar binnen? Het gaat om een héél klein verschil.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:07

zou dit paard eerst eens naar een GOEDE tandarts sturen.. mijn paard had haak op de voortste en achterste kies waardoor ze niet KON buigen.., de kaak werd zeg maar tegen gehouden door de haken. misschien is dat het probleem.