Wel of geen cap tijdens het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dressagegirl

Wel of geen cap tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 18:53

Op de voorpagina het bericht van Courtney King-Dye die geen Cap op had tijdens het rijden van een Jong paard.
Hier was iets in gebeurd en gezegt over iemand die zei:
Lang leve cap gebruik. had ze hem maar opgehad.
Deze persoon had zelf op foto's ook geen cap op.
Daar was een kleine discussie over begonnen en had iemand daar gepost en het idee begin er een topic over.
Toevallig las ik dat dus ik denk misschien wel een goed idee..
Wat vinden jullie wel of geen cap tijdens het rijden en waarom wel waarom niet?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 05-03-10 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast, conform de regels.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:56

Hier zijn echt al zoveel topics over geweest.
Gebruik volgende keer de zoekfunctie even. ;)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:57

Ik heb altijd een cap op. Vorig winter had ik koude oren dus dacht doe alleen muts, cap lag op de bakrand. Maar ik voel me totaal niet veilig zonder cap en krijg senarios wat er kan gebeuren. Ik heb dus altijd een cap op, en nu in de winter de muts onder de cap :+
Mensen zonder cap vind ik persoonlijk niet slim, cap kan veel schade doen voorkomen.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 18:58

Sorry gebruik ik nooit;) maar misschien zijn daar mensen bij die dat nooit gezien hebben of waar je niet meer kan reageren dus hier een nieuw topic.

hotchocolat

Re: Wel of geen cap tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:00

Dinsdag heb ik een uitglijdergemaakt met mijn paard op het asfalt. Ik was best wel hard met mijn hoofd op de grond gekomen.

Hier dus altijd een cap op, een ongelijkje kan immers uit een klein hoekje komen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:05

Ik heb altijd een cap op, zelfs als ik zonder zadel de 10 meter van de poetsplaats naar de paddock stap.
Waarom? Omdat het braafste paard kan schrikken en het meest tredzekere paard kan struikelen.

Ik ben minderjarig en de pony is niet van mij, dus ik wil geen risico's lopen voor mezelf en ook de eigenaar geen problemen opleveren als er iets gebeurt...

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:10

Ik heb altijd een cap op :j
Rij dan ook op een manege waar dat verplicht is, maar zou het uit mezelf ook altijd doen.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:31

Ik vind het een lastig punt....tot ongeveer 3 maanden geleden reed ik mijn paard bij warm weer bijna altijd zonder cap in de bak, mits ik ging springen natuurlijk. Heb mijn paard al 9 jaar, blablabla dat is natuurlijk helemaal geen excuus. Sinds deze winter (ze heeft 7 weken stil gestaan) rij ik niet meer zonder cap hoor. Ze is me nu nogsteeds ietsje te heet en wil geen risico's lopen. Denk dat ik voortaan ook maar gewoon mijn cap op hou....je weet het tenslotte nooit....

velvetd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:32

Ik heb zelf wel altijd mijn cap op.
Ik heb wel een vriendin die haar cap bijna nooit op heeft ... maar die vertrouwt haar pony ook.

Issie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:36

Ik heb altijd een cap op.
Hoe braaf je paard ook is, of hoe goed je ook kunt rijden.
Je bent en blijft bezig met een levend dier!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:37

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Denisexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:41

ik vind het een beetje van de situatie afhangen, in veel gevallen zorgt je cap voor bescherming wanneer je valt. Maar ik heb ook weleens verhalen gehoord van valpartijen waarbij juist de cap ervoor zorgde dat diegene is overleden. Hoe dat precies zat weet ik niet, maar zelf draag ik altijd een cap :o
Laatst bijgewerkt door Revanches op 05-03-10 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cursief uit de tekst gehaald voor een betere leesbaarheid.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:48

Cap op! Die dingen zijn niet voor niets na uitgebreid onderzoek wettelijk verplicht. Al is het in sommige gevallen maar voor de verzekering. Al doe ik hem mooi op voor mezelf want een ongeluk zit in een klein hoekje!

zongrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:55

ik heb ook altijd cap op
en dat terwijl een van mijn paarden
een gehandycapten paard is
ik voel mij zekerder

ik heb eens gezien dat een meisje van haar paard
tegen de bakrand viel
was zoon harde klap dat de cap in tweeen brak
als ze geen cap op had gehad was het haar hoofd gweest

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:13

Ik heb nog nooit zonder cap gereden en ik voel me ook onveilig als ik mijn cap niet op heb.

x_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:30

normaal rij ik altijd mét cap behalve als het echt warm is dan zonder; alleen als ze braaf is, als ik merk dat mn paard wat druk is dan gaat toch mn cap weer op.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:33

Zo goed als altijd. Maar ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die nog NOOIT zonder cap op een paard heeft gezeten...
Ook even zitten kan banketstaaf aflopen.
En ach, die cap... Wie zegt dat het beter was afgelopen als ze wel een cap op had gehad... Er is geen garantie, zo simpel is het... Een cap en een bodyprotector zijn geen garantie om ten alle tijde zonder blessure van je paard af te komen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:36

Ga niet zeuren over mensen die er geen dragen, maar ik draag er altijd 1. Vroger deed ik er veel makkelijker over en zag ook de gevaren er niet van in. mijn moeder in alle staten gebracht.

Nu zie ik (gelukkig) wel de gevaren ervan. Draag er dus altijd een. Maar toch....Met sommige valpartijen kan een cap je toch ook wel meer schade aanrbengen...Maar toch...
Overal zitten voor en nadelen aan.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:38

ik rij ook altijd met cap, is trouwens ook verplicht in de bak waar ik rij...

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:38

Op mn merrie Nooit een cap. Maar op een ander paard en straks mn jonge dier natuurlijk Altijd. Ik wil wel een nieuwe cap gaan aanschaffen waarmee je de binnenvoering eruit kunt halen om te wassen. Nu kan dat niet en dan stinkt mn haar zo als ik gereden heb.......

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:06

Waarom zou je zonder cap rijden? Waarom niet dat ene puntje extra veiligheid?

Ik vind het oerdom/oerstom om zonder cap te rijden! ''Maar ik ken mijn paard'' ''Hij schrikt nooit'' en ''Ik val toch niet'' vind ik flauwekul! Ik heb ook een mega brave pony. Maar zij kan ook schrikken, het is en blijft een dier. Er word hier nooit maar dan ook nóóit zonder cap gereden! Overigens rij ik ook met bodyprotector, omdat ik door een val mijn rib brak. Dus liever even wat geld neerleggen dan 2/3 weken niks kunnen ;)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 21:13

Judith_M schreef:
Ik draag ook bijna altijd een cap, heb voorbeeld gezien waarbij diegene wel heel blij was met een cap.

Dit is overigens pas het 30.000.000e topic hierover, waarschijnlijk lopen er nu nog 10 recente topics ook hierover

Dat weet ik dat is al gezegt tegen me door een wiki mod! maar het topic was al aangemaakt omdat iemand anders zei in een topic van misschien moet je daar een topic over openen maar nooit bij na gedacht over het topic dat het er al was!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:13

Ik rij echt NOOIT zonder cap. Veels te gevaarlijk! Ik zou ook niet weten waarom ik zonder zou rijden. Ja, natuurlijk is het wel lekker als het erg warm is, maar het gaat hier wel om veiligheid en dat is veel en veel belangrijker.

In het geval van deze amazone: natuurlijk vind ik het erg vervelend voor haar en wens ik haar het allerbeste, maar ik vind het wel dom. Natuurlijk is met of zonder cap rijden ieders keuze, maar ik heb aanzienlijk minder medelijden in de gevallen dat er zonder cap gereden wordt. De ruiter neemt immers bewust de keuze om een stuk veiligheid achterwege te laten, prima, maar verwacht dan ook niet al te veel medelijden als het dan mis gaat.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 21:20

Tot november had ik een pony (weg sinds 21 dec) maar heb toen weinig kunnen rijden. afijn tot ongeveer eind november hebben we kunnen rijden. en heb altijd op hem zonder cap gereden of er moesten veel staaljagers over komen of wat dan ook what ever. of ze moesten iets anders doen enzo ligt er aan wat er was.. Dan deed ik een cap op met springen overigens ook! maar normaal reed ik altijd zonder cap maar die kon ik 100% vertrouwen en zetten echt geen stap verkeerd ECHT NIET! en ga niet zeggen het blijft een levend dier dat weet ik maar dit was meer een stok paard zo'n lief schattig betrouwbaar beest!!!!!!

Maar nu heb ik een 4 jarige en nee ik rijdt niet zonder cap dat is echt te gevaarlijk!! niet alleen op haar op alle paarden rijd ik met een cap alleen op mijn pony die ik toen had deed ik dat niet. op alle andere paarden wel ! maakt niet uit pony/paard altijd cap op behalve op mijn pony en nogmaals die was echt 100.000.000.000% betrouwbaar! Maar nu heb ik wel altijd mijn cap op nooit ga ik nog zonder cap op een jong paard of een gewoon paard. niet kwa ervaring maar kwa veiligheid want een paard is geen pony die is wel wat groter;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:22

Citaat:
maar normaal reed ik altijd zonder cap maar die kon ik 100% vertrouwen en zetten echt geen stap verkeerd ECHT NIET! en ga niet zeggen het blijft een levend dier dat weet ik maar dit was meer een stok paard zo'n lief schattig betrouwbaar beest!!!!!!

Als ik het goed begrepen had struikelde het paard van de amazone uit de beginpost. Dan kan je paard 100% betrouwbaar zijn, maar kan je toch behoorlijk lelijk ten val komen.