paard hangt op bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChicaxIlke

paard hangt op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 11:30

Hay,
Onlangs is mijn zus haar springpaardje verkocht. Het is een zeer lieve en betrouwbare KWPN'er en een perfect leerpaard. Maaike (mijn zus) reed hem altijd goed voorwaarts, meestal wel goed op de achterhand, maar omdat hij soms echt wel te sterk werd, reed ze met een pessoa-bit (met een tussenstukje op de bitring en het onderste ringetje). Op dit bit had Ace (het paard) wel de neiging om gemakkelijk op het bit te gaan hangen.
Maaike corrigeerde dit altijd wel meteen, en dit lukte, maar toch ging hij altijd opnieuw hangen. Uiteindelijk is ze op een Pelham beginnen rijden met dubbele teugels.
Ze weet goed genoeg waar ze mee bezig is, dus geen probleem. met dit bit, raar maar waar, ging hij helemaal niet meer echt hangen.

Nu is het paard verkocht aan een meisje dat al wel een goede basis heeft, maar nog niet echt weet waar ze mee bezig is. Het is dus ook niet verantwoord om haar met die Pelham te laten rijden. Daarom terug een pessoa bit met tussenstukje (omdat hij anders toch terug te sterk wordt). Natuurlijk krijgt hij terug het probleem dat hij weer gemakkelijk gaat hangen.

Nu zou dat meisje morgen les willen krijgen van mij. Geen probleem op zich, maar het probleem van dat hangen gaat zich weer voordoen. Voor haar opzich speelt het geen rol, want hij gaat haar niet uit het zadel trekken, en zij heeft het nog niet eens door dat hij hangt. Maar ik ga het wel zien, dus wil ik daar ook iets in veranderen. Nu is mijn vraag aan jullie hoe ik dit probleem voor een 'beginner' het makkelijkst kan verhelpen.
De teugels laten vieren is geen oplossing want dan bestaat de kans dat hij gaat lopen bestaat (vermits ze haar been nog niet 100% onder controle heeft, en Ace écht wel goed op het been gereden is) en als je de teugels dan terug aanneemt, dan komt hij meteen weer hangen..

Ik weet zelf wel goed genoeg hoe ik een paard van een bit afkrijg, maar voor een beginner lijkt me dat wel moeilijker.

Dus wat vang ik hier mee aan? ik hoop dat jullie me een beetje raad kunnen geven?

Grtz, Ilke

Kim_Uno

Re: paard hangt op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:44

sowieso vind ik het raar dat je meteen een pessoa bit er in hangt en als het even tegen zit dan maar een pelham met dubbele teugels, al weet je zus dan waar ze mee bezig is, en als je weet dat ie niet op een normaal bit te rijden is, verkoop hem dan ook niet aan een kind met een goede basis maar eigelijk toch nog niet weet waar ze mee bezig is.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:48

Aan de ene kant eens met Kim, maar dat is uiteraard al gebeurd, dus daaraan verander je nu niks meer.

Wat je kunt doen TS, gewoon even kijken hoe het gaat. Meisje is een beginner, dus wellicht kan zij er nog geen ontspanning inkrijgen of hem actief houden en zijn dat dus de eerste problemen waar je je op kunt richten...
Mijn paard gaat tegenwoordig ook wel eens hangen en over het algemeen gaat dat gepaard met een niet meer zo actief achterbeen... Het is bij hem gewoon luiheid. Dus in dat geval, bijrijden, van achteruit actief!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:52

Kim_Uno schreef:
sowieso vind ik het raar dat je meteen een pessoa bit er in hangt en als het even tegen zit dan maar een pelham met dubbele teugels, al weet je zus dan waar ze mee bezig is, en als je weet dat ie niet op een normaal bit te rijden is, verkoop hem dan ook niet aan een kind met een goede basis maar eigelijk toch nog niet weet waar ze mee bezig is.

Beetje vooringenomen reactie vind ik dit. TS schrijft duidelijk waarom deze keuze gemaakt is. Wellicht is de koper vooraf goed geïnformeerd over dit punt.

Ik denk dat je de berijder steeds duidelijk moet aangeven welke momenten het paard volgens jou gaat hangen zodat ze dit op den duur ook zelf gaat aanvoelen. Ik zou in geen geval het pelhambit als oplossing kiezen voor deze ruiter maar zoeken naar alternatieven. Afleidende oefeningen of overgangen gaan doen op de momenten dat hij gaat "hangen". Ik weet niet wat voor paard het is maar heb je bitloos wel eens overwogen?

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 11:57

Kim_Uno schreef:

Uiteraard is die Pessoa er in gegaan nadat we eerst verschillende bitten (ook gewone trens) geprobeerd hebben. Die Pessoa is er uit gekomen als best werkende bit, voor Maaike. Die Pelham was een idee van haar springtrainer want opzich ben ik zelf niet zo voor een Pelham, en al zeker niet voor dubbele teugels op dit bit.

Voor de rest is Ace een zeer betrouwbaar paard. Maaike heeft hem ook als eerste paard gehad (na haar pony), en dit meisje is net zo. Ace is ook haar eerste grote paard. Ze heeft altijd manege(groeps)lessen gevolgt, en dus niet echt iets praktisch bijgeleerd. Ze kan gewoon goed haar plan trekken.

Ace opzich is altijd wel goed vooruit, maar zijn achterbeen iets minder actief als je er niet aan werkt. Maaike kreeg dit dus wel goed, maar dat meisje niet omdat ze het nooit geleerd heeft. Dit is dus inderdaad, zoals Wen_en_Jelle zei, een punt waaraan we kunnen werken.

De tip van Piezze vind ik ook wel goed. De alternatieve oefeningen gaan we zeker doen. Bitloos hebben we eigenlijk nog niet geprobeerd. Ik zou persoonlijk niet weten hoe hij hierop reageerd, misschien wel een oplossing!

Grtz

Kim_Uno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:50

Maar als ie ook nog op het een Pelham blijft hangen en ze is goed aan het been dan moet er toch een andere rede zijn dat ze zo op dat bit hangt. Dat bitloos moet je wel goed inlezen!
Maar lijkt me wel een goeiie!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:57

Een paard hangt in de hand en niet in een bit.... Want waar word dat bit mee vast gehouden? Juist. Kwestie van verkeerd gereden, scherpe bitten erin hangen terwijl je het rijtechnisch dient op te lossen. Kun je dat zelf niet dan haal je er een goede instructeur bij. Dat raad ik de nieuwe berijder van het paard dan ook aan. Zoek iemand die ECHT weet waar hij mee bezig is.
Deze instructeur kan haar dan ook uitleggen schijnovergangen te rijden, licht in de hand te worden, soepel in de polsen, consequent te zijn en meer in te werken op je zit. Ik krijg zovaak correctie-paarden die zogenaamd "hangen op het bit", en al-le-maal met slofteugels, pelhambitten, pessoa-bitten, thiedemann teugels, sporen en weet ik at allemaal gereden.
Je kan best een keer een hulpteugel of hulpbit gebruiken maar dan gebruik je die op zo'n manier dat je er zo snel mogelijk weer zonder kan.... Anders krijg je dit...

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 14:12

Mja, ik heb hem nooit zelf gereden, mijn zus reed hem alleen.

En nogmaals, dat pessoa-bit diende alleen omdat hij anders te sterk werd voor haar (ze was tenslotte nog niet zo heel oud), en de pelham was een idee van de trainer die goed genoeg weet waarmee hij bezig is.. (anders zou ze er geen les bij krijgen)..

@ Bonita_bon: ik weet goed genoeg waar ik mee bezig ben om haar les te geven. Tenslotte train ik ook al mijn paarden zelf naar het wedstrijdniveau waar ik nu opzit (zie profiel) en krijg ik ook regelmatig probleempaarden naar mij toegeschoven. Ikzelf weet goed genoeg hoe ik een paard van het bit af moet rijden, en ik weet ook dat het paard eigenlijk hangt op de hand, maar het is een kwestie van woordgebruik dat ze zeggen 'hij hangt op het bit'...

Mijn vraag was hoe ik het dat meisje makkelijk aangeleerd krijg, zonder dat ze het paard niet meer onder controle heeft, vermits Ace goed aan het been gereden is, en zij haar benen nog niet kan stil houden. Ik heb niet gevraagd hoe ik het paard van het bit af krijg.

Kwestie van me even te verduidelijken...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:16

Leg haar dan gewoon uit wat je zelf zou doen om het paard van het bit af te krijgen (gevende hand, achterkant erbij, dat soort dingen) Als je dat niet kunt uitleggen, en niet kunt uitleggen waarom ze het zo het beste kan doen, moet je haar geen les geven.

Nog even over het bit: die pessoas vind ik krengen. Als ze toch een bit met hefboom wil zou ik juist liever haar de pelham aanraden, aangezien die door de kinketting niet kan doorklappen. Pessoas zijn zulke vuile bitten :n Maar het beste advies dat ik aan de eigenaresse kan geven is om met een trensje bij een GOEDE instructeur te gaan rijden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:22

ChicaxIlke schreef:
@ Bonita_bon: ik weet goed genoeg waar ik mee bezig ben om haar les te geven.

dan zou je ook moeten weten dat jullie met deze bitten het probleem erger hebben gemaakt.

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 08:42

Bonita_Bon schreef:
ChicaxIlke schreef:
@ Bonita_bon: ik weet goed genoeg waar ik mee bezig ben om haar les te geven.

dan zou je ook moeten weten dat jullie met deze bitten het probleem erger hebben gemaakt.

Voor de derde keer, ik rij het paard niet zelf en heb het ook nooit zelf gereden... Die Pelham was trouwens het idee van de instructeur van mijn zus.

hestejente schreef:
Leg haar dan gewoon uit wat je zelf zou doen om het paard van het bit af te krijgen (gevende hand, achterkant erbij, dat soort dingen) Als je dat niet kunt uitleggen, en niet kunt uitleggen waarom ze het zo het beste kan doen, moet je haar geen les geven.

Nog even over het bit: die pessoas vind ik krengen. Als ze toch een bit met hefboom wil zou ik juist liever haar de pelham aanraden, aangezien die door de kinketting niet kan doorklappen. Pessoas zijn zulke vuile bitten :n Maar het beste advies dat ik aan de eigenaresse kan geven is om met een trensje bij een GOEDE instructeur te gaan rijden.

De Pessoa is, net zoals bij de pelham, 'beveiligd' door een spoorriempje onder de kin, zodat die inderdaad niet kan doorgetrokken worden :) dat zou anders inderdaad geen verantwoorde keuze zijn.
De les is ondertussen achter de rug, en ik heb haar uitgelegd hoe ik het zou doen. Soms lukt het haar, maar niet altijd. Denk dat het een kwestie van gevoel erin krijgen en oefenen voor haar.

Hier mag een slotje op, want echt handige tips komen er niet uit. alleen maar commentaar over het bit en dat ze een 'échte' instructeur moet zoeken. Ik had duidelijk alleen maar tip gevraagd en niet dit soort afbrekene comment. Ik had de keuze van de bitten ook duidelijk uitgelegd, en toch blijven er mensen op kiften en vitten.
Dan zoek ik liever mijn antwoord bij een trainer die wel die keuzes respecteerd.

Dus, slotje...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:48

Kijk hoe het gaat paard en ruiter moeten het volgens mij naar hun zin hebben. Beginnende ruiters vragen niet zoveel. Vaak hebben paarden het dan wel naar hun zin en doen ze niet zo moeilijk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:58

Ja ik zou het ook even aankijken in een les, hand er wel een gewoon dubbel gebroken bitje in zou ik zeggen, of bitloos, het is tenslotte een beginnen de ruiter , die nog helemaal niet veel van de techniek snapt, ga eerst eens als lesgeefster aan de basis werken, wat stap oefeningen , voltes rijden, de ruiter leren hoe ze kan leren voelend rijden enz enz.
Werken aan balans van ruiter en paard, want zo te lezen kan daar bij het paard ook nog heel veel aan gesleuteld worden,
Dat het paard gaat hangen aan de hand, kan meerdere oorzaken hebben,zadel,gebit, spierpijn, sluit dat eerst eens en zoek dan de oorzaak bij de ruiter en niet bij het paard en als de ruiter dit nog niet kan oplossen, dan kun je als goeie lesgeefster de ruiter vertellen hoe ze dit technisch kan oplossen, maar als hij het bij je zus ook al deed en steeds weer deed, dan ging daar technisch ook al iets niet helemaal lekker denk ik??

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 09:12

midgie schreef:
Ja ik zou het ook even aankijken in een les, hand er wel een gewoon dubbel gebroken bitje in zou ik zeggen, of bitloos, het is tenslotte een beginnen de ruiter , die nog helemaal niet veel van de techniek snapt, ga eerst eens als lesgeefster aan de basis werken, wat stap oefeningen , voltes rijden, de ruiter leren hoe ze kan leren voelend rijden enz enz.
Werken aan balans van ruiter en paard, want zo te lezen kan daar bij het paard ook nog heel veel aan gesleuteld worden,
Dat het paard gaat hangen aan de hand, kan meerdere oorzaken hebben,zadel,gebit, spierpijn, sluit dat eerst eens en zoek dan de oorzaak bij de ruiter en niet bij het paard en als de ruiter dit nog niet kan oplossen, dan kun je als goeie lesgeefster de ruiter vertellen hoe ze dit technisch kan oplossen, maar als hij het bij je zus ook al deed en steeds weer deed, dan ging daar technisch ook al iets niet helemaal lekker denk ik??

bedankt, voor (eindelijk) de deftige tip :)
Ik denk dat het paard gewoon de gewoonte destijds heeft aangekweekt om zo te gaan lopen.
Elke keer je hem corrigeerde, deed hij het gewoon terug opnieuw. Met de Pelham was het echt een stuk beter.
Voor de les ben ik wat aan het aftasten hoever de kwaliteiten van de ruiter staan. Deze vallen echt nog best mee. Het is nu echt het paard leren kennen en elkaar leren aanvoelen. Dat op het hand hangen daar gaan we aan werken, want handig is het niet.
De pessoa blijft er wel gewoon in, maar dan wel met het spoorriempje onder de kin dat dient als stop. Op een trens wordt hij echt te sterk voor haar.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:19

Tja..als jij niet weet wat je er mee aan moet en het paard ook nooit hebt gereden, dan zou je zus misschien beter les kunnen geven ?
Ben het verder helemaal eens met Bonita_Bon.

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 11:53

aerdenhout1 schreef:
Tja..als jij niet weet wat je er mee aan moet en het paard ook nooit hebt gereden, dan zou je zus misschien beter les kunnen geven ?
Ben het verder helemaal eens met Bonita_Bon.

Zij wilt geen les geven.

Slotje aub!