Lady is een Ierse Tinkermerrie van ongeveer 13 jaar oud. Veelal is ze recreatief bereden, op enkele onderlinge wedstrijdjes heeft ze in het verleden een paar winstpuntjes in de B gehaald. Ik rij Lady sinds oktober 2009. In het begin hebben we een aantal keren in de bak gereden, maar we kwamen er al snel achter dat de heide en buitengebied ons veel meer trok. Vanaf half december heb ik dan ook uitsluitend buiten gereden met Lady. Vooral kilometers maken, conditie opbouwen, en voor mij werken aan mijn zit.
Maar afgelopen zondag was de bak goed begaanbaar en dacht ik de bak maar weer eens in de te gaan, we waren de hele vakantie al naar buiten geweest. En het bakrijden ging zo goed dat ik dit toch wel weer vaker wil gaan doen. Zo bijvoorbeeld de galop, op beide kanten nu goed aanspringen en lekker actief. In december viel ze vaak eruit en de rechtergalop kreeg ze nauwelijks te pakken, al lag dit waarschijnlijk voor een groot gedeelte aan mijn zit. Daarnaast is Lady over het algemeen veel actiever. Wat een paar maandjes buitenrijden wel niet kan doen...
Mijn hele houding is iets waar ik altijd moeite mee heb gehad. Je kan mij op de grootste doerakken zetten, ik zal er niet snel naast liggen, maar galop uitzitten kon ik totaal niet, dat leek meer op lichtrijden. De afgelopen maanden vind ik zelf dat ik hard vooruit ben gegaan. Mijn beenligging is een stuk beter, en zowel het doorzitten als uitzitten van de galop gaat stukken beter! Ook mijn handen dragen gaat buiten een stuk beter. In de bak valt mij dit tegen, ik denk dat ik dan iets teveel gefocust ben op het laag houden van Lady's hoofd (wat ze overigens prima doet). Verbeterpuntjes zijn dus het dragen van mijn handen en ook mijn onderbenen lang houden (vooral tijdens het drijven) kan beter.
Met Lady werk ik momenteel vooral aan het actief zijn, en blijven, voor mijn been. Dit pakt ze supergoed op, voorheen moest ik haar constant erbij houden en vrij hard zijn met mijn benen, of zelfs zweepje, nu is een keer drijven vaak al voldoende! Nu ik weer wat meer in de bak wil gaan rijden probeer ik ook de stelling en buiging iets meer aandacht te geven, en de motor van achteren te activeren zodat ze op den duur ook van voren mooi rond gaat lopen. Want laten we eerlijk zijn, momenteel is Lady net een giraffe.
Ik rij momenteel zo'n drie keer in de week op Lady waarvan ik nu afwisselend 1 a 2 keer per week van in de bak wil gaan rijden, het moet natuurlijk ook leuk blijven. En in de paar maanden buiten heb ik ontzettend veel geleerd, en Lady ook, namelijk het plezier krijgen in het lopen. Ik heb geen les. Ik zou best eens een lesje willen om foutjes te achterhalen die ik zelf niet door heb, maar omdat ik met Lady geen wedstrijdambitie heb (daarvoor staat haar 1,5-jarige zoon in de weide, die wordt ingereden wanneer ik klaar ben met mijn vwo zo ongeveer). Met Lady is het vooral plezier en gezelligheid.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.