[Tinker] Bij een blauwe lucht hoort natuurlijk een gele zon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

[Tinker] Bij een blauwe lucht hoort natuurlijk een gele zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 22:28

Vandaar dat ik Lady vandaag maar de Anky Lemon heb opgelegd! :D

Lady is een Ierse Tinkermerrie van ongeveer 13 jaar oud. Veelal is ze recreatief bereden, op enkele onderlinge wedstrijdjes heeft ze in het verleden een paar winstpuntjes in de B gehaald. Ik rij Lady sinds oktober 2009. In het begin hebben we een aantal keren in de bak gereden, maar we kwamen er al snel achter dat de heide en buitengebied ons veel meer trok. Vanaf half december heb ik dan ook uitsluitend buiten gereden met Lady. Vooral kilometers maken, conditie opbouwen, en voor mij werken aan mijn zit.

Maar afgelopen zondag was de bak goed begaanbaar en dacht ik de bak maar weer eens in de te gaan, we waren de hele vakantie al naar buiten geweest. En het bakrijden ging zo goed dat ik dit toch wel weer vaker wil gaan doen. Zo bijvoorbeeld de galop, op beide kanten nu goed aanspringen en lekker actief. In december viel ze vaak eruit en de rechtergalop kreeg ze nauwelijks te pakken, al lag dit waarschijnlijk voor een groot gedeelte aan mijn zit. Daarnaast is Lady over het algemeen veel actiever. Wat een paar maandjes buitenrijden wel niet kan doen...

Mijn hele houding is iets waar ik altijd moeite mee heb gehad. Je kan mij op de grootste doerakken zetten, ik zal er niet snel naast liggen, maar galop uitzitten kon ik totaal niet, dat leek meer op lichtrijden. De afgelopen maanden vind ik zelf dat ik hard vooruit ben gegaan. Mijn beenligging is een stuk beter, en zowel het doorzitten als uitzitten van de galop gaat stukken beter! Ook mijn handen dragen gaat buiten een stuk beter. In de bak valt mij dit tegen, ik denk dat ik dan iets teveel gefocust ben op het laag houden van Lady's hoofd (wat ze overigens prima doet). Verbeterpuntjes zijn dus het dragen van mijn handen en ook mijn onderbenen lang houden (vooral tijdens het drijven) kan beter.

Met Lady werk ik momenteel vooral aan het actief zijn, en blijven, voor mijn been. Dit pakt ze supergoed op, voorheen moest ik haar constant erbij houden en vrij hard zijn met mijn benen, of zelfs zweepje, nu is een keer drijven vaak al voldoende! Nu ik weer wat meer in de bak wil gaan rijden probeer ik ook de stelling en buiging iets meer aandacht te geven, en de motor van achteren te activeren zodat ze op den duur ook van voren mooi rond gaat lopen. Want laten we eerlijk zijn, momenteel is Lady net een giraffe.

Ik rij momenteel zo'n drie keer in de week op Lady waarvan ik nu afwisselend 1 a 2 keer per week van in de bak wil gaan rijden, het moet natuurlijk ook leuk blijven. En in de paar maanden buiten heb ik ontzettend veel geleerd, en Lady ook, namelijk het plezier krijgen in het lopen. Ik heb geen les. Ik zou best eens een lesje willen om foutjes te achterhalen die ik zelf niet door heb, maar omdat ik met Lady geen wedstrijdambitie heb (daarvoor staat haar 1,5-jarige zoon in de weide, die wordt ingereden wanneer ik klaar ben met mijn vwo zo ongeveer). Met Lady is het vooral plezier en gezelligheid.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

AnneMarieJa

Re: [Tinker] Bij een blauwe lucht hoort natuurlijk een gele zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 07:49

leuke tinker :)
Dekje staat haar echt leuk!

Ik vind alleen foto 6. niet z'n heel fijn beeld, maar dat is denk een moment opnamen! foto 9 vind ik erg netjes ze zet haar achterhand er goed onder!

Tip: draag je handen wel iets meer :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:38

Ook al heb je geen wedstrijdambities, dan nog is les niet verkeerd :) Je leert dan hoe je Lady lekker aan het lopen krijgt, terwijl je zelf ook gecorrigeerd wordt op fouten of juist verbeterd wordt op je sterke punten. Zeker als je straks haar zoon (in) gaat rijden :j
Ik heb/had zelf ook nooit echte wedstrijdambities, maar toch altijd les gehad. Jessie werd er beter van, en ik ook! Nu ik geen les meer heb ivm verhuizing sluipen er toch meer en meer foutjes en slordigheden in. Als zou je maar één keer in de twee weken les hebben, dat kan echt al veel verschil maken :j

Wat betreft de foto's, het ziet er allemaal nog niet zo 'sterk' uit. Ik herken het wel, Jessie ging ook altijd zo door de bak. Ik zou lekker aan de gang gaan met haar achterbeen goed te activeren en haar recht te richten. Daardoor gaat ze ook makkelijker buigen en beter door haar lichaam bewegen en komen dingen zoals nageeflijkheid ook beter. Dan wordt het ook fijner én leuker voor haar om lekker aan het werk te gaan in de bak, haar lichaam kan dat dan beter aan.
Probeer rechtop te blijven zitten en je benen niet naar buiten te steken.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:06

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:47

Een echte "ouderwetse" tinker, grappig! Les is nooit verkeerd, voor niemand niet! Je moet het alleen wel willen en leuk vinden. Ik vind dat ze wel iets actiever mag bewegen, het ziet er een beetje sloompjes uit (vanaf de foto). Het belangrijkste is dat je er plezier in hebt, allebei.

ff offtopic: Foto's zijn van slechte kwaliteit, hoop niet dat dit een fotograaf(ve) is!!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 15:48

Bedankt voor de reacties! Lessen wil ik ook cker wel gaan doen in de toekomst! Momenteel is dit lastig omdat ik nooit wekelijks op hetzelfde moment, of zelfs dag, bij de paardjes kan zijn. En daarbij zit ik zelf momenteel niet lekker in m'n vel waardoor ik over het algemeen veel liever de heide op ga dan in de bak te rijden.

Foto's zijn van mijzelf, dat de kwaliteit heel slecht is weet ik, maar ze zijn allen getruuct, fotografe en amazone tegelijk zijn wil niet zo goed ;)
(Oftewel ze komen uit een filmpje mbv printscreens en dan heb ik de duidelijkste eruit proberen te halen)

En echt ouderwets is ze zeker! Ze is in 1998 geimporteerd en was toen 2,5 ;)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:42

Wat je schreef in je TopPost van wat je wil bereiken en hoe, vind ik heel netjes en reeel.
Ik verzorg zelf ook al dik en jaar een (ierse) tinkermerrie die heeft een beetje hetzelfde. Een lange en slappe nek, overbouwde achterkant.. dat maakt het allemaal niet makkelijker. Ik heb les met d'r gehad en de tips die ik kreeg waren onder andere veel overgangen en schijnovergangen. Vooral niet te strak houden, gewoon contact maar niet je teugels laten 'hangen' en heeeel veel voltes rijden met stelling naar binnen.
Door omstandigheden heb ik dit nog maar een keer op d'r kunnen 'oefenen' en ik merkte duidelijk dat ze contact zocht met de teugels en mijn handen en zelfs wat ronder ging lopen.
Het is vooral heel belangrijk om te stoppen wanneer je merkt dat je tink er moeite mee begint te krijgen. Misschien kun jij ook wat met deze tips :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:50

Hey Lotte,

wat een grappig idee van het filmen! Misschien voor mij ook een goed idee, niemand wilt ooit foto's komen maken, snif :+

Je bent al goed bezig, zo te lezen, het is wat om correct te rijden. Top dat ze al beter op je been reageert!
Mijn tips zijn:
Probeer nu met stelling en buiging aan de gang te gaan, pak met je hand wat lichte stelling door deze naar het midden van de bak/cirkel te verplaatsen, dus van de hals van het paard af. Zo wordt het makkelijker te begrijpen voor Lady wat de bedoeling is zonder dat de druk in haar mond groter wordt. Als zij de stelling aanneemt, kun je proberen of je haar daarin kunt laten versnellen, zodat het binnenachterbeen naar voren grijpt. Deze overgangen moeten heel kort en fel zijn, maar zonder de ontspanning te verliezen, pas dus op met je dosis been :) . Hierna zou je ook nog kunnen proberen om wat buiging in haar lichaam te krijgen, door haar op een volte te rijden, stelling te vragen en met je binnenbeen haar ribbenkast naar buiten te duwen. Zorg ervoor dat jouw schouders ook in een volte zitten en dat ze reageert op je been. Bij een hele lichte reactie laat je meteen je been los en beloont haar met je binnenhand, even de spanning los. Steeds weer opnieuw proberen totdat je merkt dat je binnenbeen je binnenhand kan overnemen, ze tóch gebogen rond je been blijft en je je binnenhand kan toestaan zonder dat ze gelijk weer rechttrekt.

Ook over de galop heb ik nog een tip.
Ik zie op de foto's dat deze galop nog erg ongebalanceerd is (vooral op foto 6). Probeer eens het aanspringen te oefenen, elke keer weer. Vlak voordat ze uit balans raakt of zelf al terugvalt in draf, neem JIJ haar terug en beloon je haar uitgebreid.
Probeer deze galopstukjes steeds langer te maken.
Hierdoor zal ze meer kracht krijgen dan door hele lange stukken maar 'vooruit te jagen'. Dan valt ze uit elkaar en leert ze zichzelf niet te dragen.

Succes ermee en hou ons/me op de hoogte!

kimm_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:37

hoi,
je moet je handen wat meer rechtop houden en hakken uitdrukken. Verder ziet alles er goed uit.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:33

hee,
leuke pony!
probeer netjes te blijven zitten, en veel wendingen en slangenvoltes te rijden;)
daardoor wordt ze leniger en komt ze makkelijker in de stelling.
rijd veel overgangen, dat is altijd goed ;)

succes!

Ella89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:14

Ik ga wel mee met de rest over je handen. Die mag je wat meer dragen en meer naar je toe halen.
Let op dat je je hakken goed uitdrukt. Het is moeilijk maar je moet erg goed op letten.
Lekker tempowisselingen en figuren gaan rijden.
En voortaan naar voren kijken inplaats van naar je mooie paardje hihi