ervandoor bij door draven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

ervandoor bij door draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:38

hoi alle bokkers,

sinds vier weken ben ik trotse eigenaar van een 4,5 jarige welsh ruin, 1,20 schoft en vrij breed. gekocht van een bokker.

nu spelen er enkele dingen, maar hoofdzakelijk lopen we tegen iets aan bij het rijden..

zolang we lekker stappen, is er niets aan de hand, alles is rustig en braaf, pony wilt aan de teugel, soms uitzichzelf en dan loopt hij achter de teugel, als je hem dan even wat meer ruimte geeft komt dit weer goed.

zodra het bit inzit begint hij te knabbelen, dit blijft hij doen tot het bit uitgaat, bit hangt goed en is door tandarts nagekeken bij vorige eigenaar.

nu komt het probleem: als je vanuit de stap wilt draven, dan draaft meneer enkele passen en wilt erna weer stappen, hij draaft alsof hij zichzelf tegenhoud, zodra hij meer voorwaarts word gereden in de draf, schiet hij er op een bepaald moment vandoor in de galop.

dit heeft hij al gedaan met twee ruiters, zowel met als zonder zadel.
bij de bezichtiging viel me op dat de pony in elkaar krimpt aan de achterhand bij een onverwachte aanraking en klemt de staart tussen de benen, ook iet wat kopschuw. ik weet dat hij voordat hij bij zn vorige eigenaar kwam wat ruw is behandelt, soms als je al wijst naar zn achterhand zakt ie.

bij zijn ruggengraat heeft hij geen gevoelige drukplekken. als iemand anders dan ik voor zn stal staat of erin wilt dan draait ie om en kruipt in een hoekje met zn hoofd van je afgewend en zn staart tussen de benen en kont laag, verder dreigt of slaat hij dan niet.

in het land is hij alleen door mij te pakken, zo reageerd hij ook wel normaal op mij in zn stal. maar de andere vier mensen op stal die hij elke dag ziet, is hij nauwelijks door te benaderen terwijl zij toch rustig in de om gang zijn met hem.

wie heeft er tips of advies, vooral betreft het rijden....

MartiniB

Re: ervandoor bij door draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:49

Gefeliciteerd :D Het zou goed kunnen dat er met deze pony het 1 en ander niet helemaal goed is gegaan bij een vorige eigenaar als ik dit zo lees, ik denk dat hij misschien gewoon wat tijd nodig heeft om aan de nieuwe goede situatie te wennen dat kan gebeuren. Wat zijn achterhand betreft daar zou ik toch is naar laten kijken want het is niet normaal dat hij zo heftig reageerd als je hem aan zijn achterhand aanraakt dit kan best komen door een verknelling in zijn lijf dat hij niet zo lekker in zijn vel zit als dit het geval is dan kan ik 100% zeggen dat hij daarom ook weg rent van de draf misschien zit er wel gewoon iets niet lekker in zijn rug of achter benen, hoeft niet ergs te zijn maar ik zou zegge laat er is naar kijke. Als je zeker weet dat het niets medisch is kunne het nog 2 dingen zijn het kan zijn dat hij de draf gewoon heel erg moeilijk vind of dat hij gewoon onder het werk uit wil komen, maar daar kun jij het best over oordelen jij kent hem het best.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en let goed op een probleem met de achterhand zit niet altijd in de rug soms ook in de benen en een paard hoeft dan niet direct kreupel te lopen, ga maar is na als jou been of heup pijn doet en je loopt er lang mee dan krijg je vanzelf ook pijn in je rug

Kim_Uno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:22

als alles goed ligt en je heb het echt laten na kijken, (dus z'n rug, z'n zadel, mond...etc) moet je m misschien een tijd stil zetten en misschien een beetje longeren, bv met een longeersingel met touwtjes of pessoa zodat je kan zien of ie het dan ook doet

kimm_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:08

hoi,
misschien kun je hem voordat je gaat rijden eerst longeren en kijken of dat goed gaat en dan er op gaar proberen te rijden.

Ik hoop voor je dat het verder gaat lukken !

softijsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:19

we hebben hem ook eerst gelongeerd maar alsnog deed hij dat ..* ben degene die op hem reed *
misschien nog andere tips?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 15:23

Met longeren loopt hij prima, eerste paar rondjes wat fris maar dat is normaal, erna pakt hij rustig op wat ik van hem vraag. Zowel met als zonder zadel loopt hij prima aan de longe, ook de draf gaat goed en mooi voorwaarts.

Rijden gaat prima, zolang er gestapt word, zodra er meer gevraagt word treed dit gedrag op. Dinsdag avond word er naar zijn mond en rug gekeken om pijnen uit te sluiten, ik heb gisteren contact gehad met de vorige eigenaar, daar schijnt hij dit ook regelmatig te hebben gedaan, en dan door gallopeert net zo lang tot de ruiter eraf valt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:24

Als het ware 'vlucht' hij dus. zou hij kunnen schrikken van de bewegingen op zijn rug? als het ruitertje wat erop rijd nog geen onafhankelijke zit heeft en dus niet helemaal in de maat mee gaat willen sommige pony's nog wel eens schrikken en dit gedrag (weg vluchten) vertonen. Is hij uberhoud al wel goed door/in gereden?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 19:12

dat zou misschien kunnen, zijn draf was op die momenten vrij ongelijk, waardoor het moeilijk is om preccies optijd in het ritme mee te komen, het kan inderdaad zijn dat hij op zo een moment dat je achterblijft schrikt door de druk op zn rug of iets?

Er was geen onverwachte beweging ineens vanuit de ruiter of omgeving, hij heeft dit gedrag vaker vertoont bij de vorige eigenaar, die wist mij dit te vertellen nadat ik gisteren heb gebeld over wat er speelt. Daar bleef hij door galoperen tot diegene van zn rug viel, het lijkt idd op vluchten want ineens is hij weg en niet meer te stoppen.

Hij kent alle hulpen en alle gangen, daarin is hij juist ingereden, echt doorgereden is hij niet denk ik, aangezien hij pas 4,5 is,
op zijn derde ingereden en een jaar onder het zadel gelopen, het afgelopen half jaar heeft hij stil gestaan en heeft hij niet onder het zadel gelopen. Ik heb hem vier weken terug gekocht en eerst twee volle weken laten wennen en toen voorzichtig pogingen gedaan tot het lichtjes rijden, dan spreek ik over 4x in de twee weken erna

Heb je hier tips voor?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 19:16

# edit: ik zie dat ik vertel vier, maar inmiddels staat hij vijf weken op stal bij mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:37

Ik denk dat hij inderdaad schrikt door de druk die dan op zijn rug komt bij bepaalde bewegingen. ik zou helemaal terug gaan naar de basis en opnieuw beginnen met 'inrijden' en voorlopig iemand de pony vast laten houden aan de longe als er iemand op zit. zo dat je dan de pony 'op kan vangen' wanneer hij vlucht. en het ruitertje er dus niet vanaf kukelt. Niet te lang. als het goed gaat belonen en stoppen. en zo verder uitbreiden..

dit echter alleen als er verder geen medische problemen kunnen zijn.

idee? ;)

succes!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 19:40

heel goed idee, het zou goed kunnen dat het zoiets is, aangezien hij het alleen doet op het moment dat je hem vraagt door te draven en hij dan onregelmatig draaft of ineens terugvalt in de draf.

Dinsdag word zijn rug nagekeken en zijn mond, om inderdaad pijn uit te kunnen sluiten, slecht zadel kan het niet zijn aangezien hij dit ook doet zonder zadel.

En zoals je al zegt, aan de longe voorlopig, zeker als iemand erop gaat. Maar we gaan eerst beginnen met meer grondwerk en longewerk voor er weer iemand op gaat. ik onthoud dit zeker!