paard vliegt weg met galopwissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_xx

paard vliegt weg met galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:12

Hallo,

Voor het springen ben ik zo langzamerhand bezig om hem een changement aan te leren.
Nu heb ik dat er bijna in, hij springt gelijk over als ik hem als het ware omdruk met mijn binnenbeen als ik van hand verander, maar daarna schiet hij als een gek weg, en krijg ik hem moeilijk terug.
Met een gewoon galopje is dit niet zo. Is hij in het begin ook wel wat druk, maar wel weer terug te krijgen. Na de wissel duurt dit veel langer.

Mijn vraag nu, hoe laat ik hem rustig en gecontroleert overspringen, zonder dat hij na de tijd met mij een loopje maakt :P (de meeste pony's(rijdt net paarden) die ik het geleerd heb, kwamen juist terug na de wissel :P )

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Sita_xx op 04-03-10 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Re: paar vliegt weg met galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:14

WD V -> RT P

Smoethie

Re: paard vliegt weg met galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:23

probeer eerst in draf veel van hand te veranderen en te verruimen.
Dan pas in galop. Wisselen is erg moelijk (Weet niet hoe oud je paard is) voor jonge paarden, ze kunnnen het wel maar het gaat natuurlijk makkelijk als je wat sneller gaat.
zo kan je het bijvoorbeeld ook eens in een grote acht proberen (van volte wisselen)
zo rij je op een volte en wissel je ook van hand en heb je tog iets meer controle

succes verder

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:26

Zou het helpen als je hem eerst terug neemt naar een paar passen draf tussen de wissel in?

Miss heb je dan wat meer controle over het tempo en kan je het dan langzaam gaan afwisselen als het goed gaat, totdat het gewoon rustig gaat in de galop zelf.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:27

Gewoon kalm blijven, hij moet wennen aan het omspringen(dit vergt veel extra actie in het achterbeen en ook een bepaalde mate van verzameling) en ik denk dat hij dat nog moeilijk vindt waardoor na die krachtsinspanning hij de energie die daarbij opgewekt is kwijt moet.

Dus dit gaat vanzelf over, als je hem maar nooit straft en gewoon rustig de galop weer terugneemt. Hij wordt vanzelf handiger en sterker waardoor het hem minder moeite kost en waardoor hij gewend raakt aan de oefening. Dan komt de rust er vanzelf in. Niet wanhopen!! :)

Niet terugnemen naar draf etc, gewoon de tijd geven om aan de oefening te wennen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:29

Mindfields,

Waarom niet terug naar de draf? Zou dat niet helpen om het tempo wat meer onder controle te krijgen en is het voor het paard niet makkelijker om dan om te springen?

Puur intresse. ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:32

Nanne schreef:
Mindfields,

Waarom niet terug naar de draf? Zou dat niet helpen om het tempo wat meer onder controle te krijgen en is het voor het paard niet makkelijker om dan om te springen?

Puur intresse. ;)

Goeie vraag hoor! :)

Het gaat erom het paard de wissel te leren in galop. Nu springt hij dus al een wissel. Ga je hem nu weer verwarren met terugnemen naar draf, waarna hij opnieuw moet gaan aanspringen dan nog brengt hij dat niet in verband met een galopwissel. Het gaat erom dat hij gaat snappen dat hij de wissel KAN zonder stress, en dat leert hij alleen als je het gewoon doet, en hem door het te doen leert dat hij het kan. Hierdoor wordt hij EN sterker, en komt er meer rust in. Maar het belangrijkste is dus, zelf rustig blijven en er geen druk op leggen want dan krijgt hij juist meer angst voor de wissel en dan wordt het een steeds groter probleem.

Edit: Als je hem terugneemt naar draf oefen je vooral de overgang naar draf en de overgang naar galop, niet de rust in de wissel, dat bedoel ik eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 04-03-10 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:33

Nanne schreef:
Mindfields,

Puur intresse. ;)

Het is juist de bedoeling om hem in de galop te laten om springen is makkelijker voor in het parcours over een tijdje.
Ze vind het verder niet moeilijk, ze snapte gelijk wat ik bedoelde, en sprong gelijk de 1e keer over.

Bedankt voor de tip manfield. Zal maandag op les maar weer eens proberen. Wil het ook niet te vaak doen nog.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:36

Is het misschien ook een idee, om hem na de wissel terug te nemen naar draf, stap en dan halthouden. Even laten nageven(is dat wel nederlands, ben fries :o ) en dan weer verder?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:41

Bedankt voor de uitleg Mindfields.
Er zit idd een logica in waar ik zelf nog niet aan gedacht had. :j

Sita, ik snap dat het makkelijker is in het parcours. ;)
Ik keek alleen naar een oplossing hoe je meer rust kon krijgen in de overgang en ik nam/neem vaak terug naar de draf als ze over enthousiast worden. :)

Maar het verhaal van Mindfields klinkt logischer aangezien er rust moet komen in de overgang in de galop zelf.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:42

Sita_xx schreef:
Is het misschien ook een idee, om hem na de wissel terug te nemen naar draf, stap en dan halthouden. Even laten nageven(is dat wel nederlands, ben fries :o ) en dan weer verder?

IMO kan je dat wel doen.. Als er dan duidelijk geluisterd word naar jouw hulpen en het paard idd netjes terug gaat in tempo en naar de stap kan je het paard belonen en het weer een keer proberen.

Miss dat het paard daar zelf ook wat zekerder van wordt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:44

Mindfields verhaal klinkt inderdaad erg logisch!
TS, Is het niet handiger om jezelf aan te leren de goede hulpen boven de sprong aan te wennen, zodat je paard al in de goede galop land? Dan hoef je uberhaubt niet te wisselen in het parcours!

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:47

Nanne schreef:
Sita_xx schreef:

IMO kan je dat wel doen.. Als er dan duidelijk geluisterd word naar jouw hulpen en het paard idd netjes terug gaat in tempo en naar de stap kan je het paard belonen en het weer een keer proberen.

Miss dat het paard daar zelf ook wat zekerder van wordt.

Ik denk dat dat misschien wel de oplossing is. Hij was met springen ook heel erg druk in het begin. Nu heb ik paar keer geoefend met laag kruisje en daarna halthouden, nageven en weer verder. En kan hem nu uit rustig drafje met bijna helemaal los teugeltje(licht contact) laten springen(behalve als ik net begin met springen die dag).
Njaa maandag maar eens even zien of dat werkt.
Overmorgen maar even 20 minuutjes wat simpels doen, balkjes draven ofzo vind ie wel leuk. Hij is nog jong, 4 jaar :D

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:49

mo_van_dijk schreef:
Mindfields verhaal klinkt inderdaad erg logisch!
TS, Is het niet handiger om jezelf aan te leren de goede hulpen boven de sprong aan te wennen, zodat je paard al in de goede galop land? Dan hoef je uberhaubt niet te wisselen in het parcours!

Dat is waar, maar dat snapt hij zelf nog niet helemaal:P
Af en toe doet ie dat wel, maar hij is nu met springen nog wat meer bezig met de sprong zelf(hoe kom ik er zo netjes mogelijk overheen) dan dat hij boven de sprong op mijn hulpen reageert. Dat komt wel.
Zal dat langzamerhand ook maar eens proberen idd, alles op zijn tijd *D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:50

Sita_xx schreef:

Dat zou ik dus ook niet doen, omdat als je bovenstaand doet, hij beter zal leren halthouden vanuit galop, maar niet rustiger doorgalopperen na de wissel, want de krachtsinspanning blijft hetzelfde dus de moeilijkheidsgraad ook. Hij zal dus nog steeds sneller worden na de wissel. Het zit hem namelijk helemaal niet in de gehoorzaamheid, dit probleem. Het zit hem in de moeite die het hem kost en de ontlading die daar nu nog op volgt.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:52

Mindfields schreef:
Sita_xx schreef:

Dat zou ik dus ook niet doen, omdat als je bovenstaand doet, hij beter zal leren halthouden vanuit galop, maar niet rustiger doorgalopperen na de wissel, want de krachtsinspanning blijft hetzelfde dus de moeilijkheidsgraad ook. Hij zal dus nog steeds sneller worden na de wissel. Het zit hem namelijk helemaal niet in de gehoorzaamheid, dit probleem. Het zit hem in de moeite die het hem kost en de ontlading die daar nu nog op volgt.

Ja, daar heb je wel gelijk in denk ik. Dus gewoon door laten galopperen, zwaar gaan zitten, af en toe een kleine ophouding en eventueel op een volte zetten om hem weer een rustig tempo te krijgen?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:56

Ik spring nooit een wissel met mijn binnenbeen,altijd hulp op buitenbeen en binnenheup naar voren.
Maar sommige paarden rennen inderdaad erg weg.Gewoon rustig remmen en ik geef altijd gelijk lang en belonen(in stap) zo gaat de stress er snel af.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:59

Ja, ik heb het altijd zo geleerd.
Mijn nieuwe instructrice zei ook 'omdrukken' met binnenbeen, deed hij gelijk. *D dus zal wel goed zijn
Buitenbeen doe ik wel met overgang draf galop

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:01

Dan is het logischer om het met je buitenbeen te doen,het is immers een galophulp de andere kant op.
Veel springers doen het met hun binnenbeen,maar als dressuurruiter hou je ze zo niet recht in de wissel.
Bovendien moet je het nieuwe buitenbeen er onder drukken,ik druk ze zelfs wel eens een beetje travers(kont de kant op naar waar toe ze moeten wisselen) Binnenbeen heb ik nooit begrepen...

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 22:05

Haha ok, het klinkt wel logisch idd.
Maarja vandaar ook dat ik het met binnenbeen geleerd heb/doe. Ben springruiter :+

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:06

Ja,maar die springen normaal ook aan met het binnenbeen!

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 22:10

Nee dat doe ik juist weer niet.
Dat komt denk ik dan weer, doordat ik dat vroeger op de manegelessen(en van de oude eigenares van mijn 1e pony) heb geleerd. Haha!
Achjah tot nu hebben de pony's(en nu paard) mij altijd begrepen, gelukkig :Y)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:17

Sita_xx schreef:
Ja, daar heb je wel gelijk in denk ik. Dus gewoon door laten galopperen, zwaar gaan zitten, af en toe een kleine ophouding en eventueel op een volte zetten om hem weer een rustig tempo te krijgen?

Ja gewoon rustig weer opvangen naar een normaal tempo en haar steeds belonen voor elke poging. Geef het maar eens twee maandjes en het probleem is waarschijnlijk helemaal weg.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:26

Ik ben het met Mindfields eens, je ziet dit wel vaker. Voor sommige paarden helpt het om iets meer op te galopperen voor je de wissel vraagt. Ze zullen de wissel wat vlakker springen maar dat is in dit stadium nog niet zo erg. Niet gaan jagen, maar zorgen dat je arbeidsgalop goed naar voren doorgesprongen is voor je de wissel vraagt, klein beetje richting middengalop denken als het ware.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 19:15

Ik heb het vandaag ook nog even een keer geprobeerd. Ging al stuk beter *D versnelt nog wel even na de wissel maar na 1 rondje komt ze al redelijk terug, thanks!