pony rent steeds, onder het rijden, naar het hek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaLouLou

pony rent steeds, onder het rijden, naar het hek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 19:12

hallo allemaal,
ik zal eerst wat informatie geven over hoe mijn situatie is ;) :

ik verzorg 4 shetlandpony's :o
Loesje is die moeder is van allen anderen en ongeveer 15
Lodewijk is de enige ruin en ongeveer 9
April is ongeveer 6
Happy is ongeveer 4.
we hebben geen bak waar we rijden maar wel een wei.
ze staan in een inloop stal met wei.
ik verzorg ze samen met een vriendin

nu heb ik een probleem.
als ik(of mijn vriendin) ga rijden op Lodewijk, gaat hij als we achteraan in de wei rijden, omdraaien en rent hij naar het hek toe. hij is dan ook niet weg te krijgen bij het hek. je moet eerst afstappen en hem dan mee nemen voor hij verder wil rijden. maar als je dan weer te ver weg bent bij het hek, volgens Lodewijk, doet hij weer perecies het zelfde.
wij hebben ook al geprobeert om er een pony bij te zetten of het dan wel goed ging. we dachten dat hij misschien niet fijn vond om in zijn eentje te zijn. dat werkte ook niet. het is erg moeilijk om zo te rijden.
kan het misschien zo zijn dat hij als enige ruin de rest wil beschermen?
maar we hebben het ook geprobeert met alle pony's bij elkaar.

weten jullie misschien wat ik er aan kan doen of wat er aan de hand is?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-03-10 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout uit titel gehaald. Steets=Steeds.

paarden652

Re: pony rent steets, onder het rijden, naar het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:19

Volgens mij is dit puur een dominantieprobleem en wil hij niet rijden. Ik zou gewoon een termijn opstellen. Als je 5 minuten kan rijden zonder dat hij dat doet, stap af, beloon hem en stop. Doe hier elke week 5 minuten bij. Moet hij bevoorbeeld 15 minuten kunnen halen maar op 14 minuten rend hij naar het hek? Geef niet toe maar begin opnieuw te tellen vanaf 0 tot je zonder probleem op dat moment 15 minuten kunt rijden.

Goof

Re: pony rent steets, onder het rijden, naar het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:21

Eens een keer goed de baas zijn doet vast wonderen...

arlette1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:29

ik had zoo'n soort problleem ook ik ging wel is op mijn pony springen zonder zadel en toen ging die elke keer gelijk op het hek af

en toen heb ik het hem afgeleerd door steeds te proberen dat die niet naar het hek ging en opgevenement hielp het ik ging afstappen ik beloond ehem gaf hem een snoepje hij heeft het nooit meer gedaan

:D :D
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-03-10 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dikgdrukte tekst is niet toegestaan.

MaLouLou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 19:31

@ Goof:
ik ben de baas ;) hij loopt zo achter me aan als ik het vraag en zo.
maar als ik (een beetje) boos word op hem doet hij dingen juist niet en toch word ik ook boos op hem als hij dingen doet wat niet mag.
;(

@ paarden652:
ja dat kan wel zo zijn ja een dominantenprobleem. ik vind het een slim plan ik kan het natuurlijk altijd proberen :D :o

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:31

denk idd dat je hem een keer goed moet aanpakken!
kan je vriendin niet bij het hek gaan staan?

MaLouLou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 19:34

@ francaa:

hebben we ook al geprobeerd maar werkt ook niet. we hebben zelfs geprobeerd dat mijn vriendin daar ging staan met een zweep en dan met de zweep zwaaien als hij kwam maar dat lukte ook niet. hij loopt haar gewoon bijna ondersteboven!!!!!!!

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:41

[quote="Loutjhee"]@ Goof:
ik ben de baas ;) hij loopt zo achter me aan als ik het vraag en zo.
maar als ik (een beetje) boos word op hem doet hij dingen juist niet en toch word ik ook boos op hem als hij dingen doet wat niet mag.
;(

Ook met het rijden moet je de baas zijn. veel overgangen rijden, zorgen dat er reactie komt. veel gaan draaien en als hij naar het hek wilt rennen op een kleine volte proberen te zetten, belonen als hij dat doet en weer verder rijden alsof er niks aan de hand is.

poetser

Re: pony rent steeds, onder het rijden, naar het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:06

Ik heb vroeger een shet verzorgt die dat ook deed. Uiteindelijk ten einde raad de da erbij en medisch was hij in orde. Ook een paardenfluisteraar erbij en wat bleek? Ik was gewoon te groot/zwaar voor hem zonder dat het echt was. Een kleiner meisje opgezet en hij heeft het nooit meer gedaan.
Mag ik vragen hoe groot jij bent en hoe groot hij is?

MaLouLou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 17:09

@ Christi:
ja tuurlijk mag je dat vragen.
ik ben rond de 1,50 en hij is tussen de 1,15 en 1,20.
misschien klopt het wal ja maar de kleinere kindjes kunnen er niet op rijden(te eigenwijs }> )

aerdenhout1

Re: pony rent steeds, onder het rijden, naar het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:17

Je haalt deze kleine man wel weg uit ZIJN kudde die bestaat uit merries.
Geen wonder dat hij zo snel mogelijk weer zijn meiden weer wil beschermen tegen al het kwaad.
Dan ziet hij ze ook nog eens staan, wat het hele probleem nog eens extra moeilijk maakt.
Waarschijnlijk heb je al veel minder problemen als je ergens gaat rijden waar de ruin zijn groep niet ziet.
Geen enkel paard wil graag uit zijn kudde gehaald, mits jij als mens de leiders functie kan overnemen.

MaLouLou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 14:24

@ aerdenhout:
ja dat klopt wel ja. we gaan kijken of we ergens anders kunnen rijden of we ereeen andere oplossing kunnen vinden voor het zien van zijn kudden.

ik ben nu bezig met te techniek van paarden652 en het lukt al aardig. ik heb hem wel een beetje aangepast :o
ik rijd nu 5 minuten en dan zet ik hem een uurtje in de wei dan ga ik even met hem voetballen of anders spelen, dan ga ik nog een keer 5 minuten rijden. het gaat nu wel goed. ik denk dat ik volgende week ook nog 5 minuten blijf rijden en als dat goed gaat ga ik er 10 van maken :D :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:01

Doet hij het steeds op dezelfde hand of allebei de kanten uit? Rent hij steeds dezelfde kant op?

Mijn paard had er een handje van om 'm steeds naar rechts te peren. Dat heb ik opgelost door met zweepje in mijn rechterhand te rijden. Wanneer hij denkt naar het hek te kunnen sjezen krijgt hij echt wel een zweepje in zijn gezicht (geen tik, gewoon zweepje vlak voor zijn oog) en oh wat een wonder, daar wordt hij toch wel een stuk meegaander van :Y) Tegenwoordig volstaat het meestal om uh! te zeggen. Mijn paard is inmiddels zover opgevoed dat hij doorheeft dat hij heel goed moet uitkijken wat hij doet wanneer hij dat hoort.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:09

Door af te stappen nadat hij naar het hek is gerend, maak je er een spelletje van, ookal stap je er daarna gelijk weer op ;) Probeer er gewoon koste wat het kost op te blijven ;) en die tip van 5 minuten erbij per keer is ook een hele goeie! :D

MaLouLou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 12:14

@ hestejente:

het maakt niet uit op welke hand je rijd hij doet het toch en ja hij rent steets naar het hek toen.
heb gister met 2 zwepen, aan elke kant een zweep, gereden ging wel redelijk maar niet fijn om zo de heletijd te rijden :o
gister heb ik veel voltes en slangenvoltes gereden dan probeerde hij het wel. maar dan struikelde hij bijna over zijn beentjes en dan ging hij zich weer consentreeren op zijn werk :D

@ Amber7777:

we blijven nu ook ziten en desnoots geven we hem een keer een flinke tik op zijn kont.

MaLouLou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 19:37

hallo allenmaal.

op dit momend gaat het goed met het rijden. we rijden nog wel in de zelfde wei maar we zeten nu een spring hindernis voor het hek met 2 balken. hij rede in het beging nog wel naar het hek maar nu niet mee(of heel weinig). wel rijden we nogsteets elke week 5 minuten langer. dat gaat ook goed.

dus iedereen badankt voor jullie reacties :D :o
groetjes.

MaLouLou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 15:22

ik heb samen met mijn vriendin besloten dat we stoppen met rijden!
we gaan samen met de eigenaren zoeken voor een klein ruitertje en wij gaan vrijheids dressuur doen en andere dingen.
we vinden dit ook beter voor hem zelf aangezien we ook grooter en zwaarder worden. nu kan het eigenlijk nog wel maar toch......
groetjes...